Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:14

Over 5 dagen gaat ons contract bij de ANWB in, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen na 24 jaar Essent, maar met de terugleververgoeding en leveringskosten die verhoogd zijn zou ik een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik nog zou blijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:34

Shiloh schreef:
Ons contract loopt tot oktober, daarna gaan we ook dynamisch proberen hoe dat bevalt. Schijn je ook maandelijks uit te kunnen stappen toch?

Dus als het niet zou bevallen dan zijn we er ook zo weer vanaf.

Bij Tibber kun je zelfs dagelijks opzeggen, maar maandelijks kan sowieso bij elke dynamische leverancier :j

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:54

Zow, das een forse verhoging! Begrijp ik goed dat dit alleen bij contracten is met variabele tarieven? Dus niet als je een
contract hebt met een vast bedrag per maand, jaar lang?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:42

Ik zat zelf even te kijken bij energiedirect, ik heb voor ons huis een vast contract en dat is nog 5,99 of 6,99(ben het vergeten :') )en voor stal heb ik een flex contract en dat is 8,50 geworden!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:10

Hoi! Ik gooi hier even een balletje op want ik verdrink in alle info… wij gaan verhuizen en denken erover zonnepanelen op ons dak te leggen. Van alle kanten hoor ik nu “absoluut niet doen want salderingsregeling”….. wat denkt Bokt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:26

Salderingsregeling is pas afgelopen 2027. Goed kijken hoe je electriciteit gebruikt, isoleer zsm en zorg dat je omvormer eilandbedrijf kan draaien (ja is duurder, maar dan werkt de boel ook zonder werkend stroomnet en de kans op storingen wordt ook groter).
Er is heel veel mogelijk qua zelf gebruiken eigen opgewekte stroom, maar het vraagt wat omdenken en soms een timer functie / aansturing via app.
Zelfs de energiebedrijven hebben het er al over en sec wat ze dus zeggen is je systeem gebruiken als direct solar, dus meteen zelf gebruiken wat je opwekt ipv stroomnet als batterij te gebruiken. Thuisbatterij is een complexer verhaal, ik zou er nu niet aan beginnen. Batterij is sec het duurste deel van zo'n systeem, omdat het de kortste levensduur heeft. Nieuwe life4po? systemen claimen levensduur tot zelfs 40 jaar bij voorzichtig gebruik, maar de er in geintegreerde systemen (BMS = batterij management systeem) houden er nog wel eens binnen 2 jaar mee op en vervangen of externe inpluggen kan niet.
Meer in kader omdenken hoe gebruik ik de energie van mijn zonnepanelen :
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... batteries/

En mocht je een heetwater tank hebben, daar kan je ook zeker in de zomer overtollige stroom in "dumpen" voor heet water voor afwas en douche.

Wat je verwarmingsopties betreft, zou ik echt kijken naar en hoe is de ligging van je huis en hoeveel kan de zon doen in de winter en een alternatief voor electrisch. Met de door energiebedrijven gegeven waarschuwingen van grotere kans op storing is het hebben van een alternatief voor vorstvrij en kunnen koken (en kruik maken voor bed) wel zo handig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:49

LieveLoes schreef:
Hoi! Ik gooi hier even een balletje op want ik verdrink in alle info… wij gaan verhuizen en denken erover zonnepanelen op ons dak te leggen. Van alle kanten hoor ik nu “absoluut niet doen want salderingsregeling”….. wat denkt Bokt?

Doen :j Wel even veel of iets minder dan je eigen jaarverbruik.
Juist nu, nu de salderingsregeling er nog is en de stroomprijs nog redelijk hoog is, zijn zonnepanelen erg gunstig. En door de paniekvoetbal zijn zonnepanelen op het moment enorm goedkoop.
Laat een paar offertes opmaken, en dan vergelijk je de opbrengst met je verbruik de afgelopen jaren. Dan zie je ongeveer hoeveel je tegen elkaar kan wegstrepen en wat je gaat besparen in de toekomst.
Panelen verdienen zichzelf altijd terug. Ze gaan minstens 25 jaar mee, en ze verhogen de waarde van je woning.

Hoe ligt je dak? Op het zuiden, of oost-west? Oost-west is érg gunstig in combinatie met een dynamisch contract.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:02

Tuin op het zuiden! Dus meee dan genoeg zon. En dus als ik het goed begrijp niet meer dan je verbruik? Ze hadden het over 17 panelen… lijkt me zoveel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:11

Wij hebben er 29, met twee huishoudens. Dat was precies genoeg toen we nog geen elektrische auto hadden, maar wel deels op stroom stookten ‘s winters.

Hoe meer panelen, hoe lager de prijs per paneel. Willen jullie (deels) van het gas af? Als je op stroom kookt en bv een boiler hebt en een airco dan is 17 panelen niet gek voor een gemiddelde woning.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:07

Ik vind 17 erg veel juist. Wij zijn met twee personen en hebben aan 9 genoeg. Hebben ook airco aangeschafd waarmee we vooral verwarmen in de winter, dat zouden we er normaal uit halen door salderen, maar dit jaar net niet door de weinige opbrengst dit jaar. We hebben verder geen elektrische auto's oid.
Het is echt afhankelijk van je verbruik en dat lijkt me lastig in te schatten als je er nog niet woont.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:36

Ik heb 15 panelen. De nieuwste 7 hebben net minder vermogen dan de eerste 8. Dus het is niet alleen het aantal maar ook de Wp.

Ik heb een nieuwbouw woning en volledig gasloos.
Ik woon er sinds eind februari dus heb nog geen jaaroverzicht.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:30

Dank jullie wel! We hebben besloten ze te leggen, opdracht is al afgegeven :)

Welke energieleveranciers hebben jullie/raden jullie aan? Ik las ergens al ANWB, mijn man wil naar Coolblue of Van de bron (ofzoiets, de exacte naam is me even niet helemaal duidelijk).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:46

Wij zitten bij Tibber (in mijn onderschrift staat een link voor 50 euro tegoed bij Tibber), maar wat dynamische contracten betreft is er niet heel veel verschil in de prijzen. Het zijn alleen de vaste kosten en inkoop/onbalansvergoeding die per leverancier verschilt, maar dat gaat meestal hooguit om een paar euro.
Het fijne aan Tibber vind ik de uitgebreide app en de integratie met allerlei slimme apparaten.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:21

Is dynamisch hetzelfde als variabel? (Sorry, ik ben echt het spoor bijster)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:29

https://www.nextenergy.nl/veelgestelde- ... contracten

Bij een vast contract betaal je als klant een vast energietarief per maand. Dit tarief staat voor een X aantal jaren vast, ongeacht wat de schommelende energiemarkt doet. Bij een variabel energiecontract betaal je ook een vast energietarief per maand, de hoogte van het tarief kan per maand verschillen. De energieleverancier is bij een variabel contract vrij om het energietarief per maand op basis van de energiemarkt aan te passen. Een variabel energiecontract leg je vast voor onbepaalde tijd en mag je als klant altijd opzeggen.

Een dynamisch energiecontract werkt - in tegenstelling tot variabele en vaste contracten - niet met een vast energietarief per maand. Je betaalt de huidige elektriciteits- en gasprijs. Je verbruikt gas- en elektriciteit tegen de beursprijs. Deze prijzen schommelen voor elektriciteit per uur en voor gas per dag. Doorgaans liggen de beursprijzen ver onder de vaste tarieven van een vast- of variabel contract.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:34

Niet hetzelfde inderdaad, bij dynamisch betaal je de werkelijke kWh prijs per uur, en variabel is een vaste prijs per kWh die de energieleverancier kan veranderen. Bij dynamisch betaal je nooit terugleverboetes, bij variabel wel meestal.
Met een dynamisch contract kun je veel voordeel behalen door je verbruikers op de goedkoopste tijd van de dag aan te zetten, zo programmeer ik onze wasmachine vaak rond de middag en dan was je super goedkoop.
Salderen werkt ook een beetje anders, hier is een duidelijke uitleg: https://support.tibber.com/nl/articles/ ... bij-tibber

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:08

Wij zitten bij next energy dynamisch.
Bevalt goed.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:32

Wij zijn nu met gas overgestapt naar Next Energy per 1 sept. Als we ons verbruik van stroom er met de zonnepanelen weer uit hebben stappen we daarmee ook over naar Tibber of Next Energy.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:38

Ik zit bij Tibber, straks ook met gas. Voorheen zat ik bij ANWB.
Ik vind de app van Tibber erg onhandig, ik zit dan ook niet te wachten op allerhande extra tools en snufjes.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:13

LieveLoes schreef:
Dank jullie wel! We hebben besloten ze te leggen, opdracht is al afgegeven :)

Welke energieleveranciers hebben jullie/raden jullie aan? Ik las ergens al ANWB, mijn man wil naar Coolblue of Van de bron (ofzoiets, de exacte naam is me even niet helemaal duidelijk).

Volgens mij raden de meeste mensen hier bij zonnepanelen een dynamisch contract aan. dus niet bij vd bron ( coolblue is ook niet dynamisch geloof ik ).

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:18

Ik lees het inderdaad! Dynamisch is het slimst dus. Wij zijn overdag eigenlijk altijd thuis. Wat ik wel ingewikkeld vind: met zonnepanelen verbruik je in het meest gunstige geval toch helemaal geen stroom van de energieleverancier? Hoe is het dan toch verstandig de grote verbruikers overdag aan te zetten? Dan pak je toch juist niet die lage prijs? Of is dynamisch gewoon per definitie het goedkoopst altijd?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:37

Dynamisch is eigenlijk per definitie het goedkoopst. Ook het meeste risico op prijsstijging, dus het is niet allemaal "groene weide".

Het is eigenlijk best logisch: het prijsrisico dat jij loopt, loopt de energieleverancier niet. Bij een vast contract loopt de energieleverancier juist veel prijsrisico en jij veel minder. Daarvoor brengt de energieleverancier een meerprijs in rekening per kwh/m3. De prijs bij een jaarcontract ligt dus zeer waarschijnlijk hoger dan de prijzen van een variabel contract en ook weer een stukje hoger dan bij dynamisch.
Bij een variabel contract loopt jij eens per maand/kwartaal een prijsrisico. De energieleverancier loopt minder risico om jou langere tijd te moeten leveren voor een vaste prijs terwijl zijn inkoopprijzen met de markt mee fluctueren (dagprijzen). Dus de risico-opslag op een kwh/m3 is bij een variabel contract al wat lager dan bij een vast contract.
Bij dynamische contracten speelt dit prijsrisico eigenlijk niet. Je koopt je energie voor dagprijzen, de leverancier loopt hierbij geen enkel prijsrisico, dus je betaalt ook enkel leverings- en administratiekosten, geen risico-opslag meer.

Zou ik het iedereen aanraden om dynamisch te gaan? Nee. Je moet namelijk wel in staat zijn om grote prijsstijgingen te kunnen opvangen. Niet dat het mij in de afgelopen 1,5 jaar al is gebeurd, maar het kan wel zomaar eens fout gaan. Dat moet je aankunnen, zowel financieel als mentaal.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:27

Ik ben met 6 zonnepanelen (en geen teruglevering) naar budgetenergie gegaan. Ja, je betaalt alsnog wel een terugleververgoeding, maar ik ben niet altijd thuis. Ik verwarm grotendeels met airco.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:24

LieveLoes schreef:
Ik lees het inderdaad! Dynamisch is het slimst dus. Wij zijn overdag eigenlijk altijd thuis. Wat ik wel ingewikkeld vind: met zonnepanelen verbruik je in het meest gunstige geval toch helemaal geen stroom van de energieleverancier? Hoe is het dan toch verstandig de grote verbruikers overdag aan te zetten? Dan pak je toch juist niet die lage prijs? Of is dynamisch gewoon per definitie het goedkoopst altijd?

De truc van overdag stroom gebruiken is dat je ‘s avonds juist zo veel mogelijk zonne-energie duur aan het net terug kan leveren, en overdag je goedkope zonne-energie zelf verbruikt in plaats van voor weinig geld terug te leveren.
Zo krijg je gemiddeld een zo hoog mogelijke prijs per kWh voor het terugleveren, en een zo laag mogelijke prijs voor het afnemen van stroom. In gunstige gevallen kun je gemiddeld in een maand zelfs meer per kWh terug krijgen voor je zonne-energie dan wat je betaalt aan inkoop.

En heel af en toe zijn de prijzen negatief. Dan kun je eventueel je zonnepanelen uitschakelen en krijg je betaald voor de stroom die je van het net af neemt. Maar dat komt maar heel weinig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:15

Ik heb nu al 2 jaar de ANWB als nuts-bedrijf. Ik heb een huurwoning, geen zonnepanelen. Ik betaal meer dan mijn app aangeeft, dynamisch contract, heb de afgelopen 2 jaar dik €300 terug gekregen. Twee jaar geleden een nieuwe cv-ketel, voor de rest is mijn hokje goed geïsoleerd.

Ben sinds een maand of wat helemaal bezig met de uurtarieven, dus de vaatwasser aan op die momenten, op zondag ben ik aan de poets, en dan is staan de tarieven altijd in de min( wasmachine en droger worden dan aan het werk gezet) en sinds een week of 2 staat dit in mijn app:
Afbeelding

Hoe dan? Is er iets veul duurder geworden?