Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:51

@gypsy ik gebruik planstome vooral voor de planten die graag wat droger staan zoals nu de philo's / monstera's en consorten. Die verzuip ik in de wintertijd anders merk ik :-) . Ik houd me er voor de zuiplappen, calathea's/ siernetels / begonia's etc niet aan. Sowieso staan die deels boven de radiator en dat droogt uit maar ook hebben die (vind ik) vaker kleine beetjes water nodig dan dat plantsome aangeeft. Bij hen weeg ik het potje en als het het erg licht/ droog is geef ik ze een 100ml of laat ik ze een kwartiertje slurpen in een bakje water. Vooral dat laatste werkt erg goed.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:36

Ik ben ook even bezig geweest met plantsome, vooral om gewoon bij te houden wat ik heb en sinds wanneer.

Ga denk van het weekend wel hier wat fotos droppen met de vraag welke soort t is. Heb ook al wat aangevraagd die er nog niet in stonden haha! Heerlijk!!

Morgen kijken of de supermarkt mijn plantje nog heeft. Moet er even langs dus gelijk plantjes shoppen. Voor alleen plantje ga ik niet in deze tijd.. haha

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:55

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:57

senna21 schreef:
Intratuin heeft een leerzame online cursus en App om je groene vingers te kweken. :)
https://www.intratuin.nl/acties/cursus/

Wat leuk! Heb me ingeschreven, wellicht leer ik wat nieuws :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:20

Oh hartstikke leuk! Dat ga ik ook doen, bedankt voor de tip. :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:00

Ik heb mijn baby Prince of Orange nieuw onderdak gegeven :D ik hoop dat het goed gaat, zoveel ruimte. Er zat weinig wortel aan. Misschien dat ik het over een paar dagen wel weer verander haha.
Afbeelding

Afbeelding

En mijn huge lepelplant weer wat bij moeten snoeien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:53

Beetje late reactie van mij, maar bedankt voor de reacties. :o de pannenkoek is inderdaad best klein, hopelijk groeit die net zoals sommige die ik hier voorbij zie komen haha. En qua stekjes, wat kan de reden daarvoor zijn dat die er geen maakt aan de zijkant van de plant?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:58

xPareltje schreef:
Beetje late reactie van mij, maar bedankt voor de reacties. :o de pannenkoek is inderdaad best klein, hopelijk groeit die net zoals sommige die ik hier voorbij zie komen haha. En qua stekjes, wat kan de reden daarvoor zijn dat die er geen maakt aan de zijkant van de plant?

Ik denk dat die er simpelweg nog te klein voor is

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:33

_Karlijn schreef:
Ik heb mijn baby Prince of Orange nieuw onderdak gegeven :D ik hoop dat het goed gaat, zoveel ruimte. Er zat weinig wortel aan. Misschien dat ik het over een paar dagen wel weer verander haha.
[ [url=m/rnmWpw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BQnCsz.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mijn huge lepelplant weer wat bij moeten snoeien.
[ [url=m/n37WeH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ajjogC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TLHJh1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk dat je bijna alle plantjes in terracotta hebt! Ik was dit ook van plan, maar vond mn andere potten toch te leuk om ze weg te doen :D

Ik heb die cursus al helemaal uit gekeken van intratuin, maar vond t erg korte filmpjes met maar heel weinig info helaas.

Mijn nieuwste aanwinst is een baby bananenplant van de aldi, ik heb m pas laat opgehaald, dus foto volgt nog, hij is nog een beetje aan het bijkomen en het was al donker toen ik thuis was

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:39

Vanavond is mijn reuzen aloe vera van de kast gevallen :n
En zijn heel veel van die stekels afgebroken en er kwam veeel vocht uit. Iemand hier die tips voor me heeft? Zodat ie zijn ongeluk misschien toch nog overleeft?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:10

Oei, wat zonde, san4nie!

Wat heeft je prins een mooi kasteel gekregen, Karlijn. :D Je planten staan mooi uitgestald!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:34

Oei zonde! Je schijnt de afgebroken stengels te kunnen drogen (de wond zegmaar) en dan weer in de grond te steken. Maar dat is bij mij nog niet gelukt. Je plant overleeft het waarschijnlijk wel!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:01

Macs schreef:
Oei zonde! Je schijnt de afgebroken stengels te kunnen drogen (de wond zegmaar) en dan weer in de grond te steken. Maar dat is bij mij nog niet gelukt. Je plant overleeft het waarschijnlijk wel!

Die heb ik allemaal al weg gegooid.. :o
Als die het zelf overleeft ben ik al lang blij. Daar hoop ik dan maar op.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:29

Ik ga even weer (enigszins) proberen bij te lezen, tijdje weg geweest :)

Wat leuk zeg zo'n plantenmuur rollyjogered, ook dat plankje is erg schattig <3 Ik wil ook weer meer hangers gaan knopen, maar kan er ff geen motivatie voor vinden :')

Mooie aanwinsten, Puera :) Die Philodendron Micans Lime is erg leuk, waar heb je die vandaan?

Mjetterd, omg, die calathea <3 hebben!

Mooie collectie, Gypsy!

_Karlijn wauw, wat staat dat daar allemaal leuk zo op dat kastje, heel mooi <3

Nu even een update van mijn kant :D

Ik heb nog een nieuw plantje gekocht, skeletplantje :D
Afbeelding

Een leuk druifje voor de lente:
Afbeelding

Verder wil ik hier een sanseviera hoekje van maken (nog 1 of 2 erbij):
Afbeelding

De crotonblaadjes gaan super snel:

Tijdje terug:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

En verder nog iets verrassends, tussen mijn hedera groeien nu klavertjes (als je goed kijkt) :')
Afbeelding
Volgens mij waaien die zaadjes gewoon via het raam naar binnen (omdat deze plant ook vlakbij een raampje hangt die altijd open staat). Ik heb bij meerdere planten nu van die random baby's :')

Goed, dat was weer mijn update!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:25

Haha die klavertjes!

Ik heb een winkelmandje à 50 euro met allemaal mini's van plnts :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:38

Wat heb je allemaal in je winkelmandje, Karlijn?

Mijn Philo’tje komt bij PLNTS vandaan, IsaCalixa.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:47

Hi allemaal!

Ik kom even binnenvallen, maar ik zou graag meekletsen :)

Heb nu best een aantal plantjes staan, alleen sommigen hebben we gekregen en ik ben nog niet zo'n plantenkenner. Dus ik heb geen idee wat voor planten het zijn en wat ze precies nodig hebben. Is daar een goede app voor? of mag ik eventueel hier wat foto's plaatsen misschien dat jullie het weten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:21

Puera schreef:
Wat heb je allemaal in je winkelmandje, Karlijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De PoO maar 1x, zie dat hij er 2x bij staat ;)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:38

san4nie schreef:
Macs schreef:

Die heb ik allemaal al weg gegooid.. :o
Als die het zelf overleeft ben ik al lang blij. Daar hoop ik dan maar op.

Die stengels lukten bij mij niet.

Ik had een aloe die steeds meer bladeren kreeg, maar niet breder werd. Hij werd topzwaar en was op een gegeven moment bijna 50cm hoog. Toen heb ik de onderste bladeren eraf gehaald. Ongeveer 30cm van de steel afgeknipt. En toen de top ruim een maand op de aanrecht laten liggen, daarna weer geplant.

Hij doet nu iets minder zijn best om de hoogte in te gaan, maar veel meer om baby’s te maken. Van de zomer 5 stuks, en nu al weer 4.

Dus als je begint te twijfelen kan dat ook nog.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:02

Da’s een mooie bestelling, Karlijn! :j De Black Velvet heb ik ook, die gaat vrolijk door met z’n nieuwe blad.
De PoO staat ook nog een soort van op mijn verlanglijstje.

Welkom Damelza, kom maar op met die foto’s!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:08

Luxorvalkje schreef:
Die stengels lukten bij mij niet.

Ik had een aloe die steeds meer bladeren kreeg, maar niet breder werd. Hij werd topzwaar en was op een gegeven moment bijna 50cm hoog. Toen heb ik de onderste bladeren eraf gehaald. Ongeveer 30cm van de steel afgeknipt. En toen de top ruim een maand op de aanrecht laten liggen, daarna weer geplant.

Hij doet nu iets minder zijn best om de hoogte in te gaan, maar veel meer om baby’s te maken. Van de zomer 5 stuks, en nu al weer 4.

Dus als je begint te twijfelen kan dat ook nog.

De mijne had ook 2 baby’s, die had ik er ook uit gehaald en een poosje laten liggen tot ze wat worteltjes kregen. De ene doet het nu goed in een potje. De andere zijn juist de wortels afgestorven.

Het klinkt wel ingewikkeld wat je omschrijft, maar als die nu heel lelijk wordt kan dat nog. De mijne was inderdaad ook topzwaar geworden, en zat in een kunststof pot. dom.

Dit was hem een poosje geleden, was alweer veel gegroeid.
Afbeelding

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:48

Damelza schreef:
Hi allemaal!

Ik kom even binnenvallen, maar ik zou graag meekletsen :)

Heb nu best een aantal plantjes staan, alleen sommigen hebben we gekregen en ik ben nog niet zo'n plantenkenner. Dus ik heb geen idee wat voor planten het zijn en wat ze precies nodig hebben. Is daar een goede app voor? of mag ik eventueel hier wat foto's plaatsen misschien dat jullie het weten

ik gebruik PictureThis voor buiten planten, werkt altijd super goed dus denk ook goed voor kamerplanten. maar er zitten ook hele slimme mensen in dit topic :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:37

Geweldig San4nie! Wauwwwie, ik hou echt van zulke grote planten :))
Ik ga een ficus alii bestellen bij mijn favo plantenwinkel, en heb gevraagd of ze nog een zaagcactus heeft. Die staat al jaren op mijn lijstje maar ik koop m elke keer niet.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:34

Afbeelding

:D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:48

:))