Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:30

Voor mensen die niet zo gek veel zonnepanelen hebben; Homewizard brengt eind 2024 een heel handig soort kleine accu op de markt; plug en play, die stop je gewoon in het stopcontact. Hij kan maar max 800W leveren, maar dat is perfect voor al je basisstroom, en hij laadt automatisch met de zonnestroom die je teveel hebt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:53

Gaat om dit ding: https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Critici op Tibber vinden de 800 watt ontladen te weinig om ook maar bitterballen mee op te warmen.
Capaciteit van het ding is 2,7 kWh opslag.
Maar goed, 0,8 kWh ontladen per uur, dat is niet zo veel.... daar kun je een Camping Senseo op laten draaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 17:03

Vandaar ook; ideaal voor je basisload. Dus je koelkast, vriezer, verlichting, camera’s, tv, apneu apparaat.. Die paar kWh krijgt een gemiddeld huishouden ‘s avonds en ‘s nachts aardig opgebruikt, om de accu zodra de zon door komt weer te kunnen vullen voor de volgende nacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 17:36

Koelkast en vriezer kunnen een stroomonderbreking van een paar uur wel hebben, die dingen zijn niet voor niets zo geisoleerd. Camera, mobiel, etc. laad je natuurlijk overdag als de zon gratis stroom geeft. Bijft een lamp en de tv over, met eventueel zaken als medische apperatuur die 's nachts moet werken. Zoveel is dat helemaal niet, moet een 800W accutje makkelijk kunnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:35

Zo’n accu is niet bedoeld voor stroomonderbrekingen (waarschijnlijk schakelt hij dan zelf automatisch uit vanwege veiligheid), maar om je stroomimport van het net te verminderen (en daarmee bv terugleverkosten vermijden bijvoorbeeld). En die 800 W is inderdaad meer dan voldoende voor het overgrote deel van je verbruik.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 00:23

Ik las dat dynamisch contract icm met zonnepanelen niet perse gunstig is. Dat ze kosten kunnen berekenen als je teruglevert als er (te)veel aanbod is? Hier lees is juist dat het wordt aangeraden. Lastig…ik heb nu nog een vast contact bij budgetenergie maar moet over 2 maanden iets besluiten want dan loopt het af.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 05:07

De keren dat de prijzen negatief zijn met zonnepanelen, zijn echt niet genoeg om het niet rendabel te maken.

Ik heb een Solar Edge omvormer en heb laatst in de app aan kunnen geven dat de panelen bij negatieve prijzen, uitgezet moeten worden. Ik heb nog niet kunnen testen of dat ook zo is want nog geen negatieve prijzen (en dan echt negatief, dus incl energie belasting etc) gehad sindsdien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 06:48

Wij hebben ook de Soladedge omvormer, en twee keer het automatisch uitschakelen getest bij negatieve prijzen. De eerste keer zaten er nog wat bugs in waardoor veel zonnepanelen een paar uur te vroeg werden uitgeschakeld.. en de tweede keer werkte het perfect :D En dan kun je juist geld verdienen met zo veel mogelijk stroom (nuttig) verbruiken. Ik had er die dag zo’n drie euro aan verdiend.. maar wel ook twee wasmachines gedraaid, de afwas gedaan, de auto volgeladen en een cake gebakken. Best leuk om daar dan voor betaald te krijgen :D

De meeste wasmachines en afwasmachines hebben een timer, dus ook als je niet thuis bent kun je daar van profiteren. Maar inderdaad komt het nauwelijks voor. Een paar keer per jaar.

Verder, als het lukt om je verbruik wat te sturen, dus overdag grote apparaten aan zetten en ‘s avonds en ‘s morgens zuinig doen met stroom en juist terugleveren, dan kun je zelfs in sommige maanden meer voor je zonnestroom terug krijgen dan wat je stroom uit het net kost, dus zelfs gunstiger dan gewoon salderen bij een vast contract.
Maar je moet dan wel wat meer met je verbruik bezig zijn.

Onze factuur van Mei bijvoorbeeld (dit is wel het verbruik van twee huishoudens); 15,7 cent/kWh voor de teruggeleverde stroom.. en 15,6 cent/kWh voor de stroom die we van het net hebben geïmporteerd.

Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:50

Oh dank, dat klinkt toch wel interessant… mijn maandelijkse (voorspelde) kosten door budgetenergie zijn al negatief (-12€) . Ik heb een warmte-koude-opslag systeem met warmtepomp (grondgebonden) en een warmteterugwin ventilatie, vloerverwarming een boiler en 10 zonnepanelen. Ik speel over een jaar gezien momenteel wel quitte.
Ze waarschuwen wel voor onverwacht hoge kosten. Ik zal eens navragen of mijn Enphase uit kunnen.
(Ik verbruikte in mei…138 KWh)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:12

Daar zou je dan eens aan kunnen rekenen :j
Zonder terugleverkosten is een vast contract waarmee je nagenoeg op 0 uit komt het meest gunstig, maar als er kosten bij gaan komen dan kan dat natuurlijk heel anders worden.
Als je meer verbruikt dan dat de panelen opleveren over het jaar gezien dan is dynamisch vaak gunstiger.
En je zit nergens aan vast. Dat vind ik ook wel fijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:33

Mijn jaarcontract voor gas loopt in augustus af (Vattenfall). Per september neem ik het ook af bij Tibber.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:09

paars schreef:
Ik las dat dynamisch contract icm met zonnepanelen niet perse gunstig is. Dat ze kosten kunnen berekenen als je teruglevert als er (te)veel aanbod is? Hier lees is juist dat het wordt aangeraden. Lastig…ik heb nu nog een vast contact bij budgetenergie maar moet over 2 maanden iets besluiten want dan loopt het af.

Nee hoor. Je moet je niet bang laten maken. De keten dat de prijzen zo negatief zijn dat het je geld gaat kosten zijn op 1 of 2 handen te tellen. Het gaat dan vaak maar om een paar uur en om centenwerk. De prijs van stroom moet dan op dat moment ook op ongeveer -18 cent zitten. Zelden. En dan nog, dan zet je gewoon een paar apparaten aan of in uiterste geval je panelen even uit. Maar nogmaals, het is maar centenwerk. Tenzij je zo'n overschot aan panelen hebt dat je de halve straat van stroom kan voorzien. Dan is het een ander verhaal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:33

Juist met zonnepanelen ben je inmiddels beter af bij een dynamische aanbieder.
Dat vinden andere aanbieders niet leuk, vandaar dat er enorm veel tamtam gemaakt wordt "dat dynamisch o zo eng is".

Ik ben heel blij met dynamisch. Nu al bijna 2 jaar lang en geen dag spijt van gehad. We hebben hier zonnepanelen liggen, die ongeveer 95% van ons jaarverbruik opleveren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:15

Ik zou ook zeker dynamisch aanraden met zonnepanelen.
Doen wij al 2 jaar, en hebben beide jaren echt veel bespaard.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:38

Ik las ook overal dat met zonnepanelen dynamisch niet interessant zou zijn. Echter kwam ik toch duurder uit met een vast contract toen ik ging rekenen. Ook de combi vast contract voor energie en dynamisch contract voor gas bekeken. Uiteindelijk zijn wij toch beter af met alles dynamisch bij de anwb. Afgelopen maand 500 kwh teruggeleverd, wat ons netto 109 euro heeft opgeleverd. Dus 21.8 cent per kwh gemiddeld. Dat krijg je nergens met een vast contract.

Maandverbruik was in totaal -76 euro :D .

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:01

Thanks voor deze informatie. Dan gaan wij volgend jaar ook mooi over naar dynamisch. Net te laat voor dit jaar.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 04:57

https://radar.avrotros.nl/artikel/vaste ... ta7Gu_XE3g

Afbeelding

De vaste leveringskosten van modelcontracten bij energieleveranciers zijn op 1 juli 2024 flink omhoog geschoten. Gemiddeld stijgen de kosten met 222 euro per jaar. Bij twee energieleveranciers is de prijs zelfs ver vertienvoudigd. Radar zet de verschillende bedragen per leverancier voor je op een rij.

Ons contract is net afgelopen en wij zitten bij energie direct.
Betaal je blijkbaar toch 300 euro meer.
Vindt dit wel heel bijzonder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:16

Een beetje omhoog snap ik.. maar vertienvoudigen 8)7 Dan hoop je toch dat letterlijk alle klanten daar weglopen :=

Linnie, 300 euro meer := Dan zou ik snel een andere leverancier zoeken.

Bij Tibber zit ik dacht ik op €5,99 per maand. Dat vind ik schappelijk. Die zijn een tijdje geleden met 2 euro omhoog gegaan.. prima.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:24

Bizar dat dit mag weer.
Bij een modelcontract mogen ze geen terug lever kosten rekenen, dus doen zit dit maar.
Dat de acm dit allemaal maar goed vindt joh.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:28

Dynamisch contract is de toekomst. Die doen zo te zien (nog?) niet mee met dit gezeur.

Ik snap niet dat nog niet alle klanten weggelopen zijn.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:32

Ik heb net mijn contract vast laten zetten voor 3 jaar want zonnepanelen krijgen we helaas niet, hele stugge gemeente die beschermd dorpsgezicht belangrijker vind dan energietransitie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:47

verootjoo schreef:
Dynamisch contract is de toekomst. Die doen zo te zien (nog?) niet mee met dit gezeur.

Dynamisch heeft een heel ander verdienmodel, dus daar zijn terugleverboetes simpelweg niet nodig. Waar andere leveranciers zich moeten indekken tegen onverwachte prijsstijgingen, onbalans, negatieve stroomprijzen en piekverbruik op dure dagdelen, hoeven dynamische leveranciers daar niet of nauwelijks rekening mee te houden.
Veel eerlijker imo :j

fjordjes, wat jammer dat je geen zonnepanelen mag leggen!
Een andere manier om te profiteren van (andermans) zonnepanelen is een thuisaccu + dynamisch contract. Dan kun je op goedkope momenten met veel zon je accu volladen en op de dure momenten die stroom verbruiken en/of terugleveren.

Wij zijn nu aan het kijken naar een thuisaccu met victron regelaar. Die schijnen heel slim te zijn en alles zelf te kunnen regelen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-07-24 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:48

Ik denk dat veel klanten dit niet eens meekrijgen.

Het is dat ik het nu las op fb anders had ik het ook niet mee gekregen.

Vandaag maar naar een vergeljkingssite gaan.
Wij hebben geen zonnepanelen gewoon standaard gas en energie
Wel een zonneboiler.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:04

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:

Dynamisch heeft een heel ander verdienmodel, dus daar zijn terugleverboetes simpelweg niet nodig. Waar andere leveranciers zich moeten indekken tegen onverwachte prijsstijgingen, onbalans, negatieve stroomprijzen en piekverbruik op dure dagdelen, hoeven dynamische leveranciers daar niet of nauwelijks rekening mee te houden.
Veel eerlijker imo :j

Precies :)
Ik begrijp daarom niet dat meer mensen dynamisch kiezen. Het past precies bij de energietransitie.

Waarom ik nog tussen haakjes schreef is dat ik niet hoop dat ze er een graantje van mee willen pikken as ‘toch iedereen meer gaat betalen’.
Maar ik denk en hoop dat ze achter hun visie blijven staan :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:10

Ons contract loopt tot oktober, daarna gaan we ook dynamisch proberen hoe dat bevalt. Schijn je ook maandelijks uit te kunnen stappen toch?

Dus als het niet zou bevallen dan zijn we er ook zo weer vanaf.