Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:32

Pannenkoek af knippen en op water wortelen kan prima. Lees hierboven maar, heb ik ook gedaan..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:34

Ik zeg dan ook niet dat het niet kan. Ik persoonlijk zou er alleen niet voor kiezen omdat het meer energie kost dan domweg de plant dieper ingraven.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:55

Ow, was ook niet naar jou hoor! Er zijn meerdere wegen natuurlijk!
Bij mij ging t best snel en ik had echt een lang dood stuk zeg maar. Of dood, leeg stuk. Dus gewoon geknipt, tijd op water en alle stekjes de pot weer in. Ideaal :) toonde gelijk mooier!

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:05

magda_90 schreef:
Ik persoonlijk zal de onderste bladeren er af halen. Hoge binnenpot pakken en hem lekker ingraven. Van de kale stam krijgt hij weer nieuwe wortels en zo hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. De baby's die je hebt kun je erbij in zetten en dan valt de kale stam meteen minder op.

En qua pot, gebruik een binnenpot en mix door je substraat schors en hydrokorrels. In de zomer kun je dan eens per twee weken de pot goed door spoelen onder de kraan. Daar hebben ze veel meer aan dan wekelijks een slokje.

Persoonlijk zou ik zelfs zeggen pak een terracotta binennpot. Want ze hebben hele dikke en logge wortels en die mogen best wel veel zuurstof hebben.

Problemen die je vaak ziet is dan ook dat de grond is dicht geslagen en er te weinig zuurstof bij kan.

Ik heb hem niet eens in een binnen pot zitten, gewoon in de aarde en heeft het nu 2 jaar goed gedaan. Alleen heb ik hem op de tocht gehad en daar is die niet beter van geworden, vandaar nu de kale onder stam.

Ik weet niet of die dieper in deze pot kan, denk dat die flinke wortels heeft. Daarom eigenlijk dat ik denk aan proberen opnieuw te laten wortelen, maar weet dus niet of dat kan.
De kleintjes er weer bij zetten is ook een optie inderdaad.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:10

wendy1987 schreef:
Ow, was ook niet naar jou hoor! Er zijn meerdere wegen natuurlijk!
Bij mij ging t best snel en ik had echt een lang dood stuk zeg maar. Of dood, leeg stuk. Dus gewoon geknipt, tijd op water en alle stekjes de pot weer in. Ideaal :) toonde gelijk mooier!

Ik neem alles mee in overweging :o als het weer iets meer groei periode is haal ik hem eens uit de pot om te kijken hoe hij er in de pot uitziet. Maar denk dat ik inderdaad voor poging opnieuw wortelen ga.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:38

het begin van m’n plantenmuur is er <3 nu moeten ze alleen nog verder groeien en gaan hangen..

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:52

Wat leuk rollyjogered!! <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:06

Wat mooi, Rollyjogered! <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:18

Fraai! Mooie hangers ook, zelf gemaakt?

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:35

jaa, heb nog een plant die er bij moet maar ben even uitgeknoopt :z

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:00

Mooi zo die muur!
Ik heb mezelf net ingehouden in de supermarkt. Kom ik thuis, hadden we gewoon leeg potje en had ik best dat plantje mee kunnen nemen. Vd week maar weer dan..
Wel mezelf een hydrometer cadeau gedaan :) kan ik iets beter kijken hoe vochtig de grond is bij vooral de bonsai ficus. Ik heb m in grote pot staan en kan niet van onderaf water geven. Wel onderin veel hydrokorrels en gaat al 2 jaar goed, maar wil dat die t okk goed blijft doen natuurlijk!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:58

Was dat potje zomaar ineens leeg, Wendy? :P

Nieuwe aanwinsten! :+:
Alocasia Black Velvet
Afbeelding

Alocasia Yucatan Princess
Afbeelding

Philodendron Micans Lime
Afbeelding

Hoya Serpens
Afbeelding

Hoya Rosita
Afbeelding

Hoya Sp. Aff. Burtoniae
Afbeelding

Hoya Lacunosa
Afbeelding

Hoya Rebecca
Afbeelding

Hoya Verticicalla (former Nicolson)
Afbeelding

Het zijn overigens allemaal kleintjes. Die Hoya’s zijn echt mini, op de laatste na.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:17

Oww wat leuk!! Jou eerste heeft t bij mij niet overleefd helaas.. was te lang in zijn kleine potje geweest bij tuincentrum helaas.

Ja het roermenietje was dood. 3 weken terug al. Maar omdat t al wat langer is dus niet meer aan gedacht haha.

Ach, vd week ga ik vast nog eens naar de supermarkt en dan koop ik ze alsnog wel :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:19

Je hebt bij Roy geshopt haha, wat leuk!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:52

rollyjogered schreef:
het begin van m’n plantenmuur is er <3 nu moeten ze alleen nog verder groeien en gaan hangen..

[ [url=m/GjoUZs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super leuk dit!!
Mijn Calathea van de Lidl is zo leuk <3
Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:07

Vooral heel mooi groot zeg!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:17

Die staat er mooi bij, Mjetterd. :j

Och ja, dat roermenietje. Zonde dat ie het niet overleefd heeft.

Ik heb goede hoop voor de Black Velvet. Normaliter kan ik Alocasia’s niet in leven houden maar mijn Polly is al een jaar oud dus die lijkt op de goede plek te staan. Mijn Stingray lijkt ook aardig happy. Alleen de Lautenbachia verliest harder blad dan dat ie aan kan maken. := Die was boven echt niet blij dus ik hoop dat ie ‘t beneden beter doet.

Ik mocht de Hoya’s afhalen dus ik heb heel even een blik kunnen werpen op de megacollectie. :wow: Daar ga ik zeker nog een keer heen, al is het maar om al die planten te mogen bewonderen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:53

Hallo allemaal! Ik kom me hier ook melden. Mijn vriend en ik willen wat meer planten in huis. Ik lees nu een week of 2 met dit topic en er komen zoveel goede tips voorbij dat ik dacht, laat ik maar eens mee gaan praten. :D We hadden al eens wat planten aangeschaft jaren terug, alleen de aloë vera en de vrouwentong en een onbekende plant leven nog. Gek genoeg zijn de meeste planten gesneuveld nadat ze te drastisch gesnoeid waren, nadat ze onhandig groot gegroeid waren. Ik zweer bij deze plechtig dat ik planten voortaan gewoon zal verpotten. :o En dan nog een vetplantje wat ik ooit heb gehad.

Anderhalve week terug hebben we nog 2 luchtplantjes een philodendron met echt prachtige fluweelachtige bladeren en een scindapsus gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook meteen een vraag, klopt dat een beetje van plantsome, qua water geven? Het is minder vaak dan op het plaatje vd planten staat...
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 12-01-21 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:57

Welkom Gypsy! De Philodendron is een Micans, prachtige plant.

Geen ervaring met Plantsome. Het klimaat van je huis kan ook invloed hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:00

Mjetterd schreef:
rollyjogered schreef:

[ [url=m/GjoUZs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super leuk dit!!
Mijn Calathea van de Lidl is zo leuk <3
[ [url=m/sbzzVk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh nee! Jaloers. Hier waren ze op. :(

De black velvet hier boven heeft het bij mij ook niet overleefd als stekje van babyplants.com, jammer!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:08

Gypsy, je "onbekend" is volgens mij ook een Sanseveria :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:17

Oeh dankhe Puera, het is zo te zien idd een micans! Gek dat dat niet op het kaartje stond.

Eelmo ik dacht het al maar als jij het ook denkt zal het idd wel zo zijn. Het klopt qua water geven, deze 3 (aloë vera en de 2 sanseveria's) zijn echt niet te vermoorden hoe slecht je ze ook verzorgd. :o

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:25

Ik ben vergeten een foto te maken. Maar wij werken al sinds 10 maart thuis. Sinds eind november is een ict steunpunt geopend voor een halve dag per week op kantoor. Het werd de directie toch duidelijk dat de brabanders wat moeite hadden met de twee dichtstbijzijnde opties Utrecht en maastricht.

Mijn werk telefoon had kuren. Dus toestemming om 30 minuten op kantoor te zijn (super raar).
Ik kan je vertellen dat en aloe Vera die 10 maanden geen water krijgt het niet overleefd :')

Er stond ook een plant/boom heel zielig bij. Daar heb ik mijn flesje water in geleegd. Wie weet helpt het.

En er stond een lidcactus. Helemaal dof en een beetje slap. Maar nog wel in leven.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:50

Leuk dat plantsome, ga ik van het weekend ook eens verder installeren :) kan ik beetje bijhouden wat ik wanneer heb gekocht haha. Nu zoek ik telkens in dit topic terug :')

Edit, wel sneu van de kantoor planten zeg! Niemand die ze in huis kan nemen of iemand die ze eens in de 2 wrken ijg iets kan geven?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:09

Schiet me te binnen, ik moet ook maar even een collega vragen om m’n plantjes op kantoor water te geven. :=