Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:44

Vraagje! Onze buren hebben helaas hun hele mooie, blauwe regen boompje uit de voortuin gehaald.. Wat maakt dat wij nu flink meer inkijk hebben... wij hebben zelf al 2 boompjes in de voortuin dus zijn op zoek naar iets hoogs (raamhooogte) wat in een hogere bloempot (90cm ong) kan. Het moet niet iets zijn wat te dicht begroeid is, maar net iets wat de inkijk weghaalt. Iemand van jullie een idee wat hier geschikt voor is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:52

Is de bonte wilg (salix integra hakuro nishiki) niet iets voor jullie, havermout?

Ik heb er 2 voor mijn voorruit staan en omdat ze in verschillende stamhoogtes beschikbaar zijn kun je kijken welke dan het beste is in combinatie met de pot. Enige nadeel is wel dat die in de herfst en winter zijn blad verliest natuurlijk.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:26

Rawr schreef:
Is de bonte wilg (salix integra hakuro nishiki) niet iets voor jullie, havermout?

Ik heb er 2 voor mijn voorruit staan en omdat ze in verschillende stamhoogtes beschikbaar zijn kun je kijken welke dan het beste is in combinatie met de pot. Enige nadeel is wel dat die in de herfst en winter zijn blad verliest natuurlijk.

Ik vind 'm erg mooi en had er al bijna 1 besteld... en toen kwam mijn man met zijn allergie lijstje.... wilg, berk, hazelaar, eik... Kak! En hij is flink allergisch dus wil het hem niet aandoen om er 1 onder ons slaapkamerraam te zetten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:25

beatje schreef:
Ik heb ook een klimhortensia,2 jaar nu. Hij klimt goed ,groeit goed maar ik heb enkel geen bloemen.weet iemand hoe dit zit?

De bloemen komen meestal pas na een paar jaar, dus even geduld hebben :j.

@Havermout: Als je wintergroen wilt zou ik bijvoorbeeld denken aan een Amerikaanse sering of een conifeer op stam. Ligt een beetje aan de inkijk: wil je iets dat alleen hoog is (= een stam) of zowel laag als hoog bedekt (= struik).

Ik ben zelf aan het kijken naar een mooie hoge en volle struik om een hoek van het terras af te schermen.
Kwam o.a. De glansmispel en Amerikaanse sering tegen, maar mocht iemand nog andere ideeën hebben?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:31

Ik heb hier een bonte wilg op stam, en een (niet woekerende) bamboe als terras afscheiding.

Glansmispel heb ik hier ook staan (niet naast het terras), maar ik vind het nog best lastig om daar volle struikjes van te houden (kan ook liggen aan de plek waar ze staan, of mijn snoei kwaliteiten ;-) )

Links de bamboe, rechts de bonte wilg op stam
Afbeelding

eekhoornerik

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:06

Dank je! Ik vind die bonte wilg erg mooi! Ga ik mij eens op inlezen. Ken het helemaal niet :D.
Bamboe is ook een goede, maar past niet helemaal in de sfeer die ik op het nieuwe terras wil creëren.

Jouw Glansmispel wordt dus niet mooi vol? Mmm...dat is wel iets om mee te nemen, want het moet snel een dicht hoekje worden.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:29

Het leuke van de bonte wilg is ook de rozige uiteinden die die krijgt.
Om m in deze vorm te houden snoei ik denk ik wel 2 a 3 x per jaar. Dus daar moet je wel zin in hebben.

Hier (links) de bonte wilg in de zomer
Afbeelding

En mijn Glansmispels op stam (nu)
Afbeelding

En in de haag (ook nu)

Afbeelding

Zoals je ziet wat moeilijk dicht te houden. Zo in de haag vind ik niet erg, maar die op stam zouden toch best iets mooier /dichter kunnen zijn.
Maar misschien als ik ze anders zou snoeien dat het beter gaat, maar dat weet ik dus niet zo goed hoe :o

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:13

Wat komen hier mooie tuinen voorbij! Weet iemand een mooie muurklimmer die in de schaduw kan staan (op het noorden en weinig zon) en die niet de hele muur vernielt? Er stond klimop tegenaan, maar dat was eigenlijk niet in toom te houden en het was een hele klus om te verwijderen. Ik dacht zelf aan een klimhortensia of een vuurdoorn, maar er zijn vast meer mogelijkheden. :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:32

Hoi allemaal, afgelopen dagen heb ik de laatste 117 pagina's uit dit topic doorgescrold. Wat een heerlijk topic en wat een jaloersmakende tuinen hebben sommige bokkers. Ik heb al heel veel tips en inspiratie aan opgedaan, nu hoop ik dat jullie misschien met mij willen meedenken.

Situatie: achtertuintje van 6,5 bij 7,0 meter op het noorden. Wens: veel gras en groen, plek om te dineren en plek om boek te lezen.

Wij stagneren op het moment dat verbouwplannen te groot worden (dan MOET het perfect zijn, en dat is het nooit), daarom zoek ik kleine, behapbare ideeën om de tuin wat te upgraden. Ik ben benieuwd wat jullie van onze ideeën vinden die ik onderaan heb gezet en misschien nog toevoegingen hebben/dingen waar we zeker op moeten letten!

Aanzicht vanuit het raam
Afbeelding

Linkerkant
Afbeelding

Rechterkant
Afbeelding

Plannen die we nu hebben:

1. Houten afscherming van de groenbak en zetten op de plek waar nu een cavia-ren staat.
2. Oplopende bloembakken (vierkant of met gebogen vormen?) maken op de plek waar de planten en bakstenen liggen opgestapeld. Dit zag ik ook regelmatig in dit topic tegenkomen en zag er altijd erg mooi uit!
3. Nieuwe graszoden
4. Iets met de achterwand van de tuin, maar wat?
5. Schommelbank weg en daar een zithoekje van maken (bijvoorbeeld met twee houten banken die we al hebben, waarvan er één nu tegen de heg staat)

Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze plannen en eventuele tips/ideeën!

En om maar meteen ook actief deel te nemen aan dit topic: Goldith, wij hebben 24 jaar een vuurdoorn gehad. Mooie struik, groeit goed maar niet zo achterlijk snel als klimop :) Ik ben benieuwd naar alternatieven.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:47

Valt het gras niet te herstellen door het te verticuteren, bemesten en eventueel opnieuw in te zaaien? Je plannen klinken goed, misschien is het wat om aan de achterzijde een border te maken met wat hogere planten (bijv. hortensia, verbena) om de groene achterwand wat te 'breken'? Of is het daarvoor te donker op die kant?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:02

Afbeelding
Afbeelding

Een aantal planten voor schaduwtuinen. Misschien heb je er iets aan.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:20

Ik had een hele mooie kamperfoelie tegen mijn noorder muur staan. Die deed het buitengewoon goed. Elk jaar maanden lang bloeien, en zo lekker ruiken!! <3

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:20

We waren bang dat het gras voor verticuteren en opnieuw inzaaien al te ver heen was. Ondertussen vind ik op internet dat je voor 165 euro p.d. al een verticuteermachine kan huren. Dat valt me mee! Dat is wel het proberen waard :D

En ik denk dat een border met hogere planten moet kunnen. Er is nu al tot 15:00 zonlicht op die kant en dat wordt alleen maar meer. Ik twijfel dan wel of we een deel van de achterwand zouden moeten doen of is zijn geheel. Het aantal voorbeelden op Pinterest valt me tegen, maar ik ga hier op doorzoeken. Bedankt voor het meedenken!

Handig overzicht van schaduwplanten :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:14

xIrlijn schreef:
We waren bang dat het gras voor verticuteren en opnieuw inzaaien al te ver heen was. Ondertussen vind ik op internet dat je voor 165 euro p.d. al een verticuteermachine kan huren. Dat valt me mee! Dat is wel het proberen waard :D

En ik denk dat een border met hogere planten moet kunnen. Er is nu al tot 15:00 zonlicht op die kant en dat wordt alleen maar meer. Ik twijfel dan wel of we een deel van de achterwand zouden moeten doen of is zijn geheel. Het aantal voorbeelden op Pinterest valt me tegen, maar ik ga hier op doorzoeken. Bedankt voor het meedenken!

Handig overzicht van schaduwplanten :)

Bij de gamma huur je er 1 voor een dag voor €33 :+ stuk goedkoper :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:20

En een klein veldje is prima te doen met een verticuteer hark hoor
Hebben we hier met een grotere achtertuin ook meermaals gedaan (vorige huis en huidig huis )

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:26

Sonja_vR schreef:
Hebben we hier met een grotere achtertuin ook meermaals gedaan (vorige huis en huidig huis )

Idd en die zijn geloof ik helemaal niet zo duur, geloof zelfs dat de Action zo’n ding heeft....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:31

LaPluche schreef:
Sonja_vR schreef:

Idd en die zijn geloof ik helemaal niet zo duur, geloof zelfs dat de Action zo’n ding heeft....

Ik gebruik een gewone ijzeren tandenhark om te verticuteren. Dat gaat ook prima.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:42

LaPluche schreef:
Ik had een hele mooie kamperfoelie tegen mijn noorder muur staan. Die deed het buitengewoon goed. Elk jaar maanden lang bloeien, en zo lekker ruiken!! <3

Dat klinkt goed, bleef die groen in de winter?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:03

Dit topic heeft nu al zin gehad, wat een fijne tips! Zowel in onze voor- als achtertuin ligt meer mos dan gras.. Zal jullie laten weten wat het is geworden en wat het resultaat is :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:44

goldith schreef:
Wat komen hier mooie tuinen voorbij! Weet iemand een mooie muurklimmer die in de schaduw kan staan (op het noorden en weinig zon) en die niet de hele muur vernielt? Er stond klimop tegenaan, maar dat was eigenlijk niet in toom te houden en het was een hele klus om te verwijderen. Ik dacht zelf aan een klimhortensia of een vuurdoorn, maar er zijn vast meer mogelijkheden. :D

Ik vind zelf beide erg leuk. Wij hadden de klimhortensia op het noorden en die deed het prima! De vuurdoorn vonden de kleine vogels erg leuk, die stond bij het slaapkamerraam en daar werd je stond wakker van het gekwetter van de vogels.

Nu in onze nieuwe tuin heb ik een stekje van de oude klim hortensia mee genomen. Hopen dat die aan slaat, al zal het wel even duren voordat je dan een echte plant met bloemen hebt ben ik bang..

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:50

goldith schreef:
LaPluche schreef:

Dat klinkt goed, bleef die groen in de winter?

Er zijn wel groenblijvende kamperfoelies, moet je even Google gebruiken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:49

Ik wil ook een klimhortensia :D Waar groeien die van jullie tegenaan? En een clematis? Ik vind ze beide prachtig, maar waar zou ik ze tegenaan moeten plaatsen? Tegen de schutting hebben we al eea staan.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:33

Je zou een soort wigwam kunnen maken van bamboestokken en de clematis daar tegenaan laten groeien. Zeker als je clematissen hebt die je elk jaar terug moet snoeien, gaat dit prima.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:07

Misschien kan ik daar wel een soort van speelhut van maken voor mn meiden!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:06

Daar zijn superleuk voorbeelden van te vinden! Deze zijn dan gemaakt van wilgentenen.