Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 21:46

karuna schreef:
Ik heb het nu over het koelen in de zomer. Voor alleen verwarmen kun je ook een energie zuinige electrische kachel of ir gebruiken. Daar zijn zoveel mogelijkheden voor tegenwoordig.

Wat voor iets adviseer je.
Ik zou wel willen gaan verwarmen met stroom weer. Ben in scheiding en nieuw huis. Heb stadswarmte en zonnepanelen. Voorkeur heeft de kachel in de winter uit zoveel mogelijk. Hier stoken ze in het rijtje veel met een petroleum kachel. Airco hangen mag, mits aan voorwaarden voldaan. O.a. toestemming bij gemeente en buren moeten geen overlast hebben. Nu weet ik van onze dure airco dat zelfs die ook trillingen veroorzaakten. Dus ben wel benieuwd hoe dat dan gaat zijn. Vind t best een risico ervan.

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 21:53

Hoe dicht zit je muur op die van de buren?
Je hebt best wat verschil in airco's qua geluid. Onze buitenunit staat een aantal meter van ons slaapkamerraam af, maar die hoor je totaal niet gelukkig. We hebben er wel dempers onder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 21:56

Ik heb nu kachels met steen erin. Deze warmen mee op en stralen heel lang warmte uit waardoor ze flink zuiniger zijn dan een conventionele electrische kachel. Ze zijn niet spotgoedkoop maar een stuk goedkoper dan een vaste airco en kunnen zonder krachtstroom hun werk doen. Ik heb die van mij in Frankrijk gekocht waar ze goedkoper zijn dan in nl. Mijn woonkamer van net geen 7 bij net geen 5 heeft genoeg aan 2 van 2200 w.

Geen lawaai geen trillingen en geen buitenunit nodig.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:07

Wij hebben 2 slaapkamers in de punt van ons huis zitten van de kinderen.
Met een beetje warmte smoor je daar de kamers uit, dus in iedere kamer een airco.
Dan in de huiskamer met open keuken een airco, en bij ons in de slaapkamer een airco.
Wel 2 buitenunits. Merk Mitsubishi .
We hebben 30 zonnepanelen hangen, dus zelfs met de slechte natte winter hebben we weinig gas gebruikt.
Wel heb ik 3 fanatieke sporters in huis, die na iedere training even douchen. 4-5 keer per week pp.
Ketel is nog wel op gas. In mei is er 19m3 verbruikt.
De vloer verwarming heeft afgelopen winter op 16graden gestaan, de rest bijverwarmt met de airco’s.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:22

karuna schreef:
Ik heb nu kachels met steen erin. Deze warmen mee op en stralen heel lang warmte uit waardoor ze flink zuiniger zijn dan een conventionele electrische kachel. Ze zijn niet spotgoedkoop maar een stuk goedkoper dan een vaste airco en kunnen zonder krachtstroom hun werk doen. Ik heb die van mij in Frankrijk gekocht waar ze goedkoper zijn dan in nl. Mijn woonkamer van net geen 7 bij net geen 5 heeft genoeg aan 2 van 2200 w.

Geen lawaai geen trillingen en geen buitenunit nodig.

2 kachels van 2000W, dan neem ik aan dat die niet de hele dag aan staan?
Onze woonkamer is toevallig ook 5x7, en ik gebruik momenteel 's winters een gewone elektrische sfeerhaard van 2000W. Die krijgt het in zijn eentje goed op temperatuur, en springt regelmatig tussendoor uit als het buiten rond 0 graden is.
Met de airco verwacht ik dat we het met zo'n 500W moeten redden om de hele ruimte warm te houden. Dat is op een hele winterdag zo'n 6kWh in plaats van 24kWh. In geld scheelt dat dus zo'n €3,50 tot €7 per dag of 100 tot 200 euro per maand.
Onze split airco hebben we er dus in een paar maanden uit :Y)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:19

Toch leuk om via hier meer op te letten wat er kwa energie in ons huis gebeurd.
In mei de jaarafrekening gehad, en alsnog €1000 terug gehad.
We hebben afgelopen jaar uiteindelijk €391 aan gas/ elektra moet betaald.
( en dan krijg je een voorschotbedrag te betalen van €100 per maand????
Wel voor de duidelijk we hebben een vrijstaand huis van 1908, beneden redelijk goed geisoleerd, bovenverdieping is een puntdak slecht geisoleerd. Hopen dit najaar er een nieuw dak op te krijgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:20

ikkeniet schreef:
Wel voor de duidelijk we hebben een vrijstaand huis van 1908, beneden redelijk goed geisoleerd, bovenverdieping is een puntdak slecht geisoleerd. Hopen dit najaar er een nieuw dak op te krijgen.

Hoe kom je op zo'n extreem laag bedrag?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:46

ikkeniet schreef:
Sinds gisteren de airco op koelen staan.
Zo blij mee dat als je thuis komt het huis ( behalve de bijkeuken), niet al te warm is.
Hoe hoog hebben jullie de temperatuur staan? Bij ons staat de thermometer op 22graden, kouder hoeft van ons niet.

Al eens gecheckt hoe hoog je vochtgehalte in huis is?

Ik zet hem helemaal niet op koelen maar op ontvochtigen. Wanneer het vochtig in huis is dan voelt het automatisch klammig en warm aan. Door hem op ontvochtigen te zetten wordt het vocht verwijderd en het voelt koel aan. Ontvochtigen kost veel minder stroom dan koelen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:52

karuna schreef:
Ik snap alleen een ding niet. Energie besparen goedkoper uitzijn maar meer stroom gebruik ivm een airco is voor mij onlogisch. Die dingen gebruikt een beste hoeveelheid stroom

Valt echt reuze mee hoeveel ze verbruiken.
Om te koelen kost het hier max 2 kWh per dag. Max 70 cent per dag. Hij staat dan ruim 10 uur aan. Grootste gedeelte trouwens op opgewekte zonnestroom wat direkt verbruikt wordt.

S'winters verbruikt hij ook zeer weinig ivm hoog rendement. Kost me nog geen 3 euro per dag. Stroom kan ik nu nog salderen.
Bespaar er een hoop gas mee uit.
En verwarmen met electrisch kacheltje verbruikt meer stroom dan een airco.

Oh en heb het over een split airco. Niet zo'n mobiele airco want die gebruiken vaak veel stroom.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:55

ikkeniet schreef:
.

Wij zaten vorig jaar ook laag. Totaal voor gas en elektra rond de €450
Met airco verwarmd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:26

Tieme schreef:
ikkeniet schreef:
Sinds gisteren de airco op koelen staan.
Zo blij mee dat als je thuis komt het huis ( behalve de bijkeuken), niet al te warm is.
Hoe hoog hebben jullie de temperatuur staan? Bij ons staat de thermometer op 22graden, kouder hoeft van ons niet.

Al eens gecheckt hoe hoog je vochtgehalte in huis is?

Ik zet hem helemaal niet op koelen maar op ontvochtigen. Wanneer het vochtig in huis is dan voelt het automatisch klammig en warm aan. Door hem op ontvochtigen te zetten wordt het vocht verwijderd en het voelt koel aan. Ontvochtigen kost veel minder stroom dan koelen.

Dit doen wij ook, de luchtvochtigheid in huis is al boven de 60% dus dat kan ook prima.
Wij zetten hem op 25 graden ontuchtigen en als de temperatuur 23 graden is (in huis) slaat hij af en gaat automatisch weer aan.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:41

Ik las de tip gisteren van de airco's op ontvochtigen zetten ipv op koelen. Vandaag meteen uitgeprobeerd en temperatuur is heel aangenaam in huis (22 graden) en verbruikt echt minder stroom.

Op koelen:
Afbeelding

Op ontvochtigen:
Afbeelding

Om 18 uur mooi een piek van tijden het koken (wat ik nu ook met plezier doe en op eet :)) )

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:46

Wij doen idd ook ontvochtigen, niet de hele dag door want dan wordt het voor mij te koud. Ik wissel af met enkel ventileren. Verbruik vandaag was 0,75 kwh. Daarmee is het de hele dag 23 graden in huis geweest.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:50

8nnemiek schreef:
Hoe dicht zit je muur op die van de buren?
Je hebt best wat verschil in airco's qua geluid. Onze buitenunit staat een aantal meter van ons slaapkamerraam af, maar die hoor je totaal niet gelukkig. We hebben er wel dempers onder.

Heel dichtbij. Ik hoorde de airco in de slaapkamer aan de andere kant van het huis nog met slapen als die aan stond. Was zelf al blij dat we er niet direct naast sliepen.
Het is een beetje een aparte vrouw en probeerde afstand een beetje te houden haha. Wil geen overlast veroorzaken overigens. Maar de slaapkamer is beneden tegen de kamer waar de airco zou moeten komen. Dus je gaat het sowieso wel horen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:11

Klopt het dat nu nog zonnepanelen plaatsen weinig zin heeft ? Ivm de terugleverkosten ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:40

Ik vind het wel veel zin hebben. Je kan nog steeds salderen en ik heb geen terugleverkosten bij mijn weten.

Als het te erg wordt neem ik een thuisbatterij, een airco of wordt de volgende auto een elektrische auto.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:44

karuna schreef:
Ik snap alleen een ding niet. Energie besparen goedkoper uitzijn maar meer stroom gebruik ivm een airco is voor mij onlogisch. Die dingen gebruikt een beste hoeveelheid stroom

Wij hebben hier in de hele wijk stadsverwarming…we kunnen niet overstappen ( maar 1 die dag levert in Nederland) maar betalen meer dan “jullie” met gas….
Echt belachelijk hoe duur het is.. terwijl we “ rest warmte” gebruiken.’vorig jaar dus een airco laten plaatsen ( mitsubitsi 5kw ) en die kan de heel woonkamer verwarmen maar zomer dus ook lekker koelen.’ Ook zonnepanelen hebben wij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:41

Maris schreef:
Klopt het dat nu nog zonnepanelen plaatsen weinig zin heeft ? Ivm de terugleverkosten ?

Heeft wel zin, als je de opbrengst maar zelf gebruikt. Dus geen 20 panelen neergooien maar installeren wat je gebruikt dus misschien 4 ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:29

Wij hebben zonnepanelen icm een dynamisch contract. Geen terugleverkosten, ideaal

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:22

Maris schreef:

Heeft zeker wel zin. Je moet alleen zorgen dat je niet teveel panelen neemt. Dus geen grote overproductie want dan kan je op den duur gaan betalen voor terugleveren
panelen nemen die genoeg zijn voor je eigen gebruik.

En dynamische energie leverancier.
Ik zit bij de anwb en die hebben geen terugleverboete.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:47

8nnemiek schreef:
Wij hebben zonnepanelen icm een dynamisch contract. Geen terugleverkosten, ideaal

Hier ook. En ik denk ook aan airco-verwarming, maar over een paar jaar, zonder salderen, weet ik zo net nog niet of het voordeliger is dan andere soorten verwarming.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:01

Wij hebben ook een airco klaar staan om te installeren inderdaad :j
Als het salderen volledig stopt (of misschien al eerder) dan denk ik dat we een thuisaccu nemen. In de winter 's nachts goedkoop dynamisch volladen, en overdag met de airco met goedkope stroom verwarmen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:13

Dat is ons plan ook :j Wij wachten zo lang mogelijk met de aanschaf van een accu / accu's, tot ze hopelijk nog wat beter en vooral goedkoper worden. Als het salderen dan niet meer okee is, over op accu.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:49

Ik zag dat Enphase ook een batterij aanbiedt, dat is ‘maar’ 5kwh. Dat zet ook geen zoden aan de dijk, ik hoop dat het salderen nog even blijft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:20

Bij zonneplan hebben ze er een van 20kwh voor 8000€. Excl btw, maar die krijg je terug.