Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:30

Giolli schreef:
Wat een grote! Ik heb daar een stekje van gekregen. Kan je verder niet helpen..

Weet iemand wat er met mijn plant aan de hand is? Ik geef hem eens per week een scheutje water dus heb niet het idee dat hij te veel krijgt. Grond is wat klam, dus niet drijfnat.
Hij staat in de schaduw/half licht. Vind het wel erg want dit is echt mijn pareltje :=

[ [url=m/pPZjKI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xBvy1m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2Nyc38.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik denk te veel zonlicht, mijn zusje heeft er op drie kamers 1, 2 op het zuiden en die hebben ook die vlekken, de ander niet. Wat een prachtige plant btw :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:34

Serieus? Dat ding ziet nooit een straaltje zonlicht, wat een drama queen zeg. :')

Ailill

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:14

Oh, dat rijmt niet echt met elkaar mee :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:39

_Karlijn schreef:
Mijn moeders syngonium :wow:

[ [url=m/DJey3P.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tRJPGe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gaaf *\o/* wat een prachtig mooi exemplaar!

Giolli schreef:
Wat een grote! Ik heb daar een stekje van gekregen. Kan je verder niet helpen..

Weet iemand wat er met mijn plant aan de hand is? Ik geef hem eens per week een scheutje water dus heb niet het idee dat hij te veel krijgt. Grond is wat klam, dus niet drijfnat.
Hij staat in de schaduw/half licht. Vind het wel erg want dit is echt mijn pareltje :=

[ [url=m/pPZjKI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xBvy1m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2Nyc38.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarschijnlijk te veel water icm kou. Ze mogen best langer droog staan in de winter. Zijn typische plekken voor ze namelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:49

Fotospam *\o/*

Mijn grootste liefde zijn de Syngonium. Helaas heb ik een onwijs sterke drang om alle cultivars te verzamelen. :))

Impressie B-)

Afbeelding
Coral

Afbeelding
Orm Nak Red, Neon Tetra

Christmas, Tiffany, Mini Allusion
Afbeelding

T25, starlite, dwarf albo
Afbeelding

T24
Afbeelding

Red Spot, Pink Allusion
Afbeelding

Neon Robusta Compacta ?
Afbeelding

Ngueng Laima, Moonlight en Holly M
Afbeelding

Pink Yellow
Afbeelding

Confetti Tricolor
Afbeelding

White Butterfly
Afbeelding

Dang Nuven
Afbeelding

Chiapense Frosted Heart
Afbeelding

Chiapense
Afbeelding

Jade, Three Kings, Magic Marble
Afbeelding

Mojito
Afbeelding

Lemon Green
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:38

Wow wat een gave verzameling, Magda!

Misschien heb ik onder een steen geleefd hoor, maar waar hebben jullie je plantjes in staan!? Ik zie het meerdere keren voorbij komen, een soort grit/steentjes??? :?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:53

Dankjewel. :)

Ja klopt dat is een vorm van hydrocultuur. Oranje is seramis, kleikorrel. De andere is lechuza pon, vulkanisch gesteente. Ik heb een te luxe planten collectie om de wisselende zakken potgrond en bestandsdelen er aan te wagen, en qua ruimte in opslag is dit voordeliger voor mij.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:11

Ahaa... dus ze staan in water, en de steentjes zijn voor mineralen en evt stevigheid?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:16

Niet allemaal, een deel staat in water en een deel niet. Niet alle planten willen een constant natte voet hebben namelijk. Alleen de zuipschuiten hebben dat. Ik zoek even wat foto’s momentje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:19

Deze hebben een waterreservoir:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze niet:
Afbeelding

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:19

Ik haat planten.. :( Mijn pannenkoekplant doet het al weken niet en krijgt allemaal verschrompelde bladeren.. Ze krijgen genoeg sproeibeurten maar het groeit allemaal maar minimaal tot niet hmmpff.. Hij maakt ook totaal geen stekjes langs de zijkant aan. Ik denk dat ik hem maar gewoon in stukken hak en in de vuilnisbak gooi :\

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:10

Wat balen dat je pannenkoekje het niet goed doet. Waar heb je ‘m staan qua licht en hoeveel water krijgt ie?

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:24

xPareltje schreef:
Ik haat planten.. :( Mijn pannenkoekplant doet het al weken niet en krijgt allemaal verschrompelde bladeren.. Ze krijgen genoeg sproeibeurten maar het groeit allemaal maar minimaal tot niet hmmpff.. Hij maakt ook totaal geen stekjes langs de zijkant aan. Ik denk dat ik hem maar gewoon in stukken hak en in de vuilnisbak gooi :

wat jammer :( ik heb echt veelste veel pannenkoekplanten, ik weet niet in welke richting je woont maar je mag van mij een volwassenplant met inimini stekjes erin zo hebben. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:32

xPareltje schreef:
Ik haat planten.. :( Mijn pannenkoekplant doet het al weken niet en krijgt allemaal verschrompelde bladeren.. Ze krijgen genoeg sproeibeurten maar het groeit allemaal maar minimaal tot niet hmmpff.. Hij maakt ook totaal geen stekjes langs de zijkant aan. Ik denk dat ik hem maar gewoon in stukken hak en in de vuilnisbak gooi :

Ik elk geval stoppen met sproeien, daar hebben ze niets aan en kan mee helpen aan lelijke bladeren. Ze staan het liefste op een lichte plek en ze mogen wekelijks wel een slokje hebben. Beetje afhankelijk van de standplaats en type pot etc. Heb je foto's?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:49

Nu het toch over een pannenkoek gaat. Die van mij zijn flink groot, alleen de onderste bladen zijn zo zwaar geworden dat die eraf vallen.
Straks zijn het kale stammen met bovenin nieuwe kleine blaadjes.

Zouden jullie ze dan zo laten of is het mogelijk om hem af te snijden, in water opnieuw laten wortelen en dan weer verder te laten groeien?

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:59

Ik zal zometeen een foto maken van mijn pannenkoek. Het zal vast reuze meevallen, maar ik heb nu al een hekel aan planten haha. :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:02

Ik snap het wel, het is vooral niet leuk als je voor elk nieuw blaadje afscheid moet nemen van 2 oudere. Mijn pannenkoek staat nu voor het raam en groeit echt als een gek, maar ik vind het soms best zeurpieten. Je kunt heel snel merken of ze het niet naar hun zin hebben, maar dat houdt ook in dat je snel verandering ziet als ze het wel leuk hebben. :D
In de winter groeien ze sowieso niet zo hard, dat komt in het voorjaar wel weer. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:03

Die van mij laat ik zo:
Je ziet het niet goed maar de stam is voor de helft kaal. De bladeren erboven hangen en vullen het gat zo optisch op.
Afbeelding

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:07

magda_90 schreef:
Die van mij laat ik zo:
Je ziet het niet goed maar de stam is voor de helft kaal. De bladeren erboven hangen en vullen het gat zo optisch op.
[ [url=m/yjpVsz.png]Afbeelding[/url] ]

Die is nog een stuk beter dan die van mij...

Ik ga morgen een foto maken hoe die nu was. Eerst een oudere foto.

Zo was die begin november.
Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:28

Ik heb toen af geknipt. Op water laten wortelen en opnieuw in de grond gezet. Nu weer mooi vol :+:

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:27

Bij deze de foto van mijn pannenkoek. Het zal vast meevallen maar ik vind hem maar sneu. :o wat kan ik het beste doen en waarom maakt die geen stekjes? Hoeveel water geven jullie zo een plant en geven jullie hem ook van die pokon voeding bij?

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:17

Die lijkt zelf ook nog klein. Geef m de tijd, vd zomer gaat die vast goed groeien!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:36

Ziet er volgens mij prima uit.

Mijn pannenkoekje krijgt elke 14 dagen een half glas, staat in half schaduw en is ong 20cm zonder pot. Daar doet hij het goed op.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:46

Afbeelding

Dit is mijn pannenkoeken nu. Hij is wel al zo'n 2 jaar oud. Maar heeft tussendoor op een verkeerde plek gestaan en is toen veel blad kwijt geraakt.

Ik denk er dus over om een poging te doen hem halverwege af te knippen en opnieuw te laten wortelen.

Maar lees nergens dat dat kan, overal staat weggooien en opnieuw beginnen. Wat overigens ook kan, heb er nog 6 stekjes van, maar vind dat zonde van deze.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:35

Ik persoonlijk zal de onderste bladeren er af halen. Hoge binnenpot pakken en hem lekker ingraven. Van de kale stam krijgt hij weer nieuwe wortels en zo hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. De baby's die je hebt kun je erbij in zetten en dan valt de kale stam meteen minder op.

En qua pot, gebruik een binnenpot en mix door je substraat schors en hydrokorrels. In de zomer kun je dan eens per twee weken de pot goed door spoelen onder de kraan. Daar hebben ze veel meer aan dan wekelijks een slokje.

Persoonlijk zou ik zelfs zeggen pak een terracotta binennpot. Want ze hebben hele dikke en logge wortels en die mogen best wel veel zuurstof hebben.

Problemen die je vaak ziet is dan ook dat de grond is dicht geslagen en er te weinig zuurstof bij kan.