[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:53

Kan de adviseur niet wat druk zetten bij de bank Tamara? Nu zal niet elke bank daar zo schappelijk voor zijn. Maar mijn aanvraag was uiteindelijk echt in 2 dagen rond, nadat alle stukken bij de bank waren en de hypotheek adviseur had aangegeven dat er wat spoed achter zat.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:37

Wat een gedoe bij sommigen weer.

Bij ons is het ook prut. Vlak voor de onderhandelingen heeft de verkoper blijkbaar een huurovereenkomst gesloten via de leegstandswet voor een periode van zes maanden. Makelaar was hiervan niet op de hoogte en dus verre van amused. Er heeft nog een advocaat naar de situatie gekeken maar helaas is alles wat de verkoper heeft gedaan rechtsgeldig.
Nu hebben we twee opties:
* we kopen de woning per 1-4-2015 maar dan gaat ons bod uiteraard wel met een paar duizend naar beneden
* we gaan op zoek naar wat anders.
We zijn er nog niet over uit hoe / wat. Meeste wat te koop staat in de stad hebben we wel gezien en er is maar weinig wat we mooi vinden.
Liefst zou ik deze woning kopen met een ontbindende voorwaarde wanneer we in de tussentijd iets vinden dat we ook mooi vinden en waar we sneller in kunnen :+. Maar ik gok dat dat niet mogelijk is :').

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:14

Kan het op zijn minst proberen Plien :)
Koper heeft dan gewoon zijn woning niet verkocht..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:11

Kan je toch gewoon zo'n optie nemen, dat je de koop in principe overeenkomt.

Net zoals mensen wel doen die hun eigen huis nog te koop hebben. Die kunnen dan een principe-overeenkomst sluiten, dat zij het huis willen kopen voor een bepaald bedrag en dit gaan doen zodra hun eigen huis verkocht is.

Maar omdat de verkoper niet weet hoe lang dat grapje nog gaat duren, mag die gewoon met andere geïnteresseerden bezig blijven, en als zich dan iemand anders meldt die wel graag direct wil kopen, dan mag dat ook :j

Maar dan moet de verkoper wel eerst aan "jou" doorgeven dat er een andere koper is, een jou eerste keuze geven of je toch op dat moment tot koop over wilt gaan.

Zo niet dan gaat het naar de ander koper.

Althans zo heb ik deze regeling begrepen hoor :)
Lijkt me voor beide partijen een heel fatsoenlijke regeling :j

Als "koper" hou je toch de eerste keus en dat lijkt me heel wat waard.

Zoiets zou in jullie situatie toch ook te regelen moeten zijn wellicht?
Dat je eerste keus krijgt op het huis maar er niet aan vast zit?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:19

Goeie! Ik zal met mijn vriend overleggen en dan misschien maar weer (...) een belletje naar de makelaar.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:20

Pfff hier laatst naar een hypotheekadviseur gegaan, konden per mail alles vragen wat we maar wilde etc. De eerste mail die we stuurden is vervolgens niet op gereageerd, na een week maar gebeld, daarna nog geen reactie, weer gebeld weer geen reactie en nu maar weer gebeld..... Inmiddels dus maar bij een nieuwbouwproject gaan kijken zonder contact met hun.

Iemand enig idee wat een beetje normale advieskosten zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:08

ligt er aan, ergens tussen de 2000 en 3000 euro is iets wat wij veel tegen kwamen ,
als we direct bij een bank gingen, dan waren we goedkoper uit qua advieskosten, maar duurder met de rente
de Rabo was zelfs veel goedkoper met afsluiten als we zelf de hele bende zouden uploaden in het hypotheekdossier, maar dat vonden we verder zo een aanfluiting qua oriënterend gesprek en informatievoorziening en service
daarnaast ook nog een hogere rente dan waar we het nu geregeld hebben
dat we voor een duurdere optie hebben gekozen qua advieskosten, maar die kosten hebben we er snel genoeg uit door die lagere rente , dan ook nog eens veel betere service, info voorziening en meedenken etc , dat het ons dat extra geld absoluut waard was.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:41

Dat is wat ik vaker hoor Sonja_vR. Onze hypotheekadviseur gaf ook aan dat de hoge advieskosten vaak terugverdiend worden met de lagere rente. En ik ben ook zeker bereid om te betalen voor advies/service.

Iemand vroeg of ons huis al te koop staat: Nog niet. In oktober hebben we allebei vakantie en hebben we de tijd om makelaars te laten komen. Dan wordt alles in gang gezet :). Ben wel benieuwd wat voor vraagprijs we op uitkomen. We hebben natuurlijk zelf wel wat in gedachten, maar er staan hier in de buurt verschillende van deze huizen te koop, met hele uiteenlopende prijzen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:11

Ik snap sowieso niet waarom die advieskosten zo belachelijk hoog moeten zijn... is me wel eens uitgelegd maar gaf blijkbaar niet voldoende verklaring want het gevoel bestaat nog steeds :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:14

Daadwerkelijk kom je kwa hypotheekadvies kosten dus zo'n 40% lager uit, afhankelijk van de belastingschaal waar je in zit wat betreft werk. Het is namelijk aftrekbaar van de belasting.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:49

De advieskosten bij een hypotheker zijn zo hoog omdat jij de persoon bent die hun betaald.
Hun salaris, pand etc. moet ook betaald worden.

Daar staat tegenover dat zij van meerdere hypotheek verstrekkers hypotheken kunnen aanbieden (ook van verstrekkers zonder eigen kantoren zoals Rabobank), waardoor je uiteindelijk een heel stuk goedkoper uit bent.
De banken zelf hebben natuurlijk hogere kosten, die moeten ook pand etc mee rekenen. Dit rekenen ze door in de rente. Omdat het allemaal "binnen het bedrijf" blijft (je kan immers alleen hun hypotheek afsluiten) zijn de advies kosten lager.
Het pand etc wordt natuurlijk gewoon door de bank zelf betaald.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:00

Ik blijf het idioot vinden.
Duizenden euro's voor een advies voor een "aankoop" waar ze ook nog eens geld op verdienen.

Dat je er nu een paar honderd euro voor betaalt voor een paar uurtjes uitzoekwerk: prima.
Maar duizenden euro's daar snap ik geen snars van.

Betaal je elders toch ook niet als je wat advies krijgt voor een aankoop, zou lekker worden :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:15

T geld is nu weinig waard dus zoveel verdienen de verstrekkers niet meer aan hypotheken en m.n aan hypotheekrente..
En over die 2000 euro moet nog een aardig percentage belasting worden afgedragen, pand/medewerkers/pensioenopbouw/verzekeringen/etc moeten worden betaald.
Ik weet niet hoeveel tijd een hypotheekadviseur moet steken in de hypotheekverstrekking, maar ik denk dat 2000 echt niet gek is?
Als ik zie wat ik bijv betaal aan de accountant voor zijn advieswerk...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:19

En ze verdienen er van de banken niks meer aan. Provisies van de bank aan de hypotheekadviseur mag niet meer.

Het voordeel van de hypotheekadviseur ten opzichte van direct naar een hypotheek verstrekker, is dat als de hypotheek verstrekker aan het einde van het riedeltje nee zegt, ben je wel je geld kwijt in advies kosten en kun je het zelfde riedeltje bij een andere verstrekker opnieuw proberen. Bij de adviseur betaal je (als je daar voor kiest) een vast bedrag, lukt het bij de ene bank niet, dan gaan ze naar de volgende.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 26-09-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:28

Klopt helemaal. En bij ons is het eindelijk definitief rond met de hypotheekverstrekker. Dat heeft heel lang geduurd, ondanks dat we haast hebben. Resultaat is helaas wel dat we nu twee keer moeten verhuizen, want de mensen die ons huis gekocht hebben, wilden de overdacht helaas niet uitstellen (wat ik van hun kant ook best begrijp).
Maar... het komt echt goed nu!

Misschien zijn er in dat kader mensen die me kunnen helpen met een probleem... [HTT] Internet in het buitengebied, via de schotel?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:02

pmarena schreef:
Ik snap sowieso niet waarom die advieskosten zo belachelijk hoog moeten zijn... is me wel eens uitgelegd maar gaf blijkbaar niet voldoende verklaring want het gevoel bestaat nog steeds :P

Ik weet het bij ons wel, uurtarief van die mannen moet betaald worden, pand moet betaald worden, wij zijn een keer of drie op gesprek geweest en hebben er zo dik twee uur per keer gezeten, zaten wel alle randzaken bij in zoals levensverzekeringen en advies over samenlevings ontract en ga zo maardoor, beste man was aanwezig bij de overdracht, dan nog de uren die hij er aan werkt als wij er niet bij zijn.
En dan nattuurlijk nog een stukje winst wat gedraaid moet worden door die toko's

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:41

Dat klinkt dan tenminste al heel wat veelzijdiger dan alleen even een uitdraaitje maken van wat mogelijkheden van een hypotheek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:29

Nou echt al 3 leuke dingen voor me neus weg.

En eentje is nog beschikbaar maar die man vind me te jong en die wil 2 werkende mensen ivm geld. Like mijn ouders staan gewoon paraat willen tekenen etc.. :l

Hoe bepaal je nu of iemand te jong is als je die nog nooit gezien heb?

Baal baal.. Tijd dringt, hopeloos dit.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:37

Hier inmiddels al anderhalve week geen contact terug gehad van de hypotheekadviseur... Al 2x vriendelijk gebeld en 2x mijn vriend boos opgebeld en gewoon geen contact terug.... Maandag dus maar bellen dat we onder het contract uit willen vanwege slechte levering van advies...

Inmiddels gesprek bij makelaar gehad voor een nieuwbouw huis, zijn vandaag in Leerdam gaan kijken hoe het stadje daar is en de omgeving etc. Ben toch eigenlijk wel meer enthousiast geworden dan in eerste instantie.
Iemand nog tips waar we rekening mee moeten houden bij nieuwbouw huis?

We hebben een beetje research gedaan naar de advieskosten bij andere, en blijkt dat "onze" hypotheekadviseur wel erg hoog ligt.

Beloven: is anti-kraak anders tijdelijk geen optie? Totdat je beter vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:41

Het is zo'n gedoe met verhuizen continu. Heb ook al voorgesteld tijdelijk in den haag dan te gaan wonen maar wil mijn vriend niet..
Misschien toch nog even overleggen of ed.

Ik ga maandag nog iets bellen wat ik eergisteren over het hoofd zag hopen dat het er nog is..

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:18

Seni daar zou ik ook goed klaar mee zijn ja, als je zo vaak contact zoekt en er gewoon niet gereageerd wordt... Hoe moet het dan als jullie daadwerkelijk een hypotheek gaan afsluiten?! Zou er weinig vertrouwen meer in hebben... Kun je nog onder dat contract uit dan?

Wat betreft nieuwbouw, wij hebben een bestaand huis gekocht maar bedenk je bij nieuwbouw vooral goed dat er echt nog een hoop kosten bij komen. Stucwerk, vloeren, evt. vloerverwarming, uitbouw (waardoor je tuin kleiner wordt en de meeste nieuwbouwtuintjes zijn al van die kleine hokjes), voor een schuifpui betaal je extra, voor een badkamer en keuken is soms een stelpost maar dan heb je soms maar beperkte keus en als je meer/anders wilt moet je ook weer dokken... Maar ook je tuin, je zult schuttingen moeten plaatsen, evt. grond laten storten, de complete tuin aan moeten leggen met tegels en planten e.d. €50.000 zit je gauw aan om alles een beetje leuk af te werken. Voordeel is wel dat je al vanaf de bouw inspraak hebt over de indeling en het huis helemaal naar je wens kunt inrichten. Eventuele uitbouw kun je ook het beste gelijk bij de bouw laten doen, dan komt de muur op de erfgrens en anders moet ie er binnen blijven en komt je muur dus een stukje naar binnen als je het later doet.

Beloven lastig hoor, hoop voor je dat dat ene huisje er nog is :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:09

Tamara: bedankt voor je bericht! Geen idee of we onder het contract uit kunnen komen, daar laat ik mijn vriend maar voor bellen :p zag toevallig een huis die binnen 8 dagen was verkocht. Als het nu een huis was waar wij erg geinteresseerd in waren en we moesten op hun contact wachten was het huis dus weg geweest..

De uitbouw is voor ons al besloten, ivm De start van het project al bijna is.
Tuin is inderdaad niet groot, het is een ruim opgezet project maar het blijven kwa indeling wel de standaard rijhuizen (het gaat om een hoekwoning bij de brandgang). Maar er zijn best wat dingen die we zelf kunnen maar het zal zowiezo nog wel wat extra geld gaan kosten ja!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:04

Seni,wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht wat nog gebouwd moet worden.
Helaas hadden ze al lang aan het bouwen moeten zijn maar door omstendigheden beginnen ze pas met de bouw in oktober.
In het begin stond ik er helemaal niet positief tegenover.
Een nieuwbouwhuis je moet er zo lang op wachten totdat het klaar is.
Maar nu vind ik het helemaal geweldig!!!!
Ik kan zelf bepalen waar ik alles wil hebben qua indeling.
Hier zit wel een kostenplaatje aan maar dan heb je het ook helemaal perfect zoals je zelf wil.

Van de week naar 2 keukenboeren geweest.
1 was aangewezen door het bouwbedrijf en daar als eerste wezen kijken.
De standaard keuken vond ik niet mooi dus een andere uitgezocht.
Deze laten berekenen en die kwam 4000 euro boven de stelpost uit.
Daarna naar een andere keukenboer geweest en daar ook een beetje dezelfde keuken laten berekenen en die was 1500 euro boven de stelpost.
Broertje lief erbij gehaald en die heeft er nog eens 840 euro vanaf gepingeld zodat we nu maar 660 euro bij moeten betalen.

8 oktober naar de aangewezen sanitairzaak om te bespreken wat we willen hebben.
Heb al wel in gedachte hoe ik alles wil en welke kranen ed.

Ik vind 50.000 euro wel veel om een nieuwbouwhuis aan je eisen te laten voldoen.
Wij hebben het geluk dat mn broertje en zn maat goed kunnen klussen in huis en die vragen geen geld maar alleen dat het bier koud staat.
Schutting hoeven we hoofdwaarschijnlijk niet te betalen.
Als we met zn tienen allemaal dezelfde schutting pakken dan krijg ik die schutting voor niks.

Als ik zo alles een beetje globaal bereken zijn wij met 10.000-15.000 euro volledig klaar met het nieuwbouwhuis.

Je kan het zo duur maken als je zelf wil.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:45

Heb je daarbij ook aan een stukadoor en allerlei andere zaken gedacht? Ik zag het bij mijn broer, zaken als behangklaar opleveren is betreurenswaardig , de bellen en de blutsen zitten in je muur... Maar ook vereniging eigen huis zegt dan "nee hoor, dat is goed zo" als je een inspectie laat doen, ook heel veel ander afwerk spul is niet of nauwelijks gedaan en mag je gewoon nog zelf doen... Ik zeg trouwens niet dat je idd die 50.000 kwijt bent hoor, maar tis af en toe best shocking hoe de relatief kleine dingen optellen.
Ook met bestaande bouw trouwens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:55

Muren afwerken, vloeren er in, alles naar je zin maken, tuin in orde maken... kan best flink aantikken :j

Maar het is maar net hoe je het aanpakt natuurlijk :)