Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:28

Ik wil wat planten in de grond (ver)zetten vandaag,maar kan dat met de nachtvorst?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:09

Zolang de grond niet bevroren is kun je vaste planten prima verzetten volgens mij. Niet voor niets wordt er gezegd om bomen in de winter te planten ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:27

En daarna een poosje goed water geven zeker met de droge oosten wind

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:53

Ik heb het de afgelopen week wel gedaan, enkele olijfwilgen en 2 dwergseringen <3

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:07

Wij hebben ook wild in de tuin.Maar bosuilen ,wezels,vossen en de reeen lopen idd wel eens door de wei,maar ivm de honden zijn die slimmer en komen niet dichtbij.Verleden jaar zagen we de vossenjongen spelen,zo leuk.
De wezel ben ik minder blij mee,het blijft hier een strijd tussen de kippen in leven houden en het wild. Ik heb ook een stuk noordtuin. Ik heb ook grind en hortensia's daar staan die doen het er goed. maar ik ben een hortensia fan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:13

Hallo, ik kom mij hier ook graag melden. En ben eigenlijk opzoek naar low budget tips. Aangezien we waarscheinlijk nog een jaar tot 1.5 hier wonen.

Maar vind het nu een behoorlijk triest uit zien( wonen er net sinds oktober)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De containers gaan verhuizen naar de andere kant. En dan komt onder het afdakje een zitplekje. Gras word opnieuw ingezaaid.

En dan zoek ik nog iets leuks voor in de 'border'

En zoiets wil ik graag maken aan de muur van het schuurtje. En dan voornamelijk met wat aardbeienplantjes, munt etc.

Afbeelding

Nu ben ik nog absoluut leek op dit gebied. Dus hoop hier veel informatie weg te kunnen plukken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:03

Het meest low budget is om bij mensen in de buurt stekjes te halen. Dan kun je je border mooi vol zetten met verschillende plantjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:11

Je zou van een deel moestuin kunnen maken. Dan levert dat nog wat op. Te beginnen met wat simpele groenten en kruiden.
Bloemen zaaien is goedkoper dan plantjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:14

Bij de action verkopen ze die bloemenbusjes nu weer. Die zijn iets van 1.50 en vorig jaar kreeg ik daar ontzettend leuke geurende bloemetjes uit.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:40

Ik heb zonet 2 palmbomen besteld :+

Afbeelding

Ze zouden nu 50-60cm zijn (dus zien er nog niet zo uit zoals op de foto haha), dus zullen we ze voorlopig (zolang we hun gewicht kunnen dragen) in potten houden zodat we ze 's winters kunnen binnen halen.
Van zodra ze te groot/zwaar worden zullen we ze in volle grond houden, en dan 's winters een oplossing moeten zoeken om ze warm te houden, ze zouden 5° vorst aankunnen.

Ze worden 3 april geleverd, ik kijk er al ontzettend naar uit *\o/*

Iemand ervaring met de Mexicaanse waaierpalm?
Mag ik paardenmest gebruiken? :+
Het zouden snelle groeiers zijn, maar wat betekent dat bij een palm? Wat kan ik me daar in centimeters bij voorstellen, iemand een idee?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:02

LWDaisy schreef:

[ [url=m/w7rUA0.png]Afbeelding[/url] ]

Ze zouden nu 50-60cm zijn (dus zien er nog niet zo uit zoals op de foto haha), dus zullen we ze voorlopig (zolang we hun gewicht kunnen dragen) in potten houden zodat we ze 's winters kunnen binnen halen.
Van zodra ze te groot/zwaar worden zullen we ze in volle grond houden, en dan 's winters een oplossing moeten zoeken om ze warm te houden, ze zouden 5° vorst aankunnen.

Het zouden snelle groeiers zijn, maar wat betekent dat bij een palm? Wat kan ik me daar in centimeters bij voorstellen, iemand een idee?

Mooi, ik wil ook graag een palm <3

Morgen hebben wij een afspraak met een tuinbedrijf om wat aanpassingen te laten doen in de tuin. Als het tenminste doorgaat i.v.m. Corona. Afspraak is 3 mnd geleden al gemaakt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:04

Electra63 schreef:
LWDaisy schreef:

Mooi, ik wil ook graag een palm <3

Morgen hebben wij een afspraak met een tuinbedrijf om wat aanpassingen te laten doen in de tuin. Als het tenminste doorgaat i.v.m. Corona. Afspraak is 3 mnd geleden al gemaakt

Het staat zo lekker tropisch he :D
Ben benieuwd of ik ze deftig ga kunnen houden, ik heb niet zo'n groene vingers dus heb een beetje bang dat ik ze dood maak :+

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:15

beatje schreef:
Wij hebben ook wild in de tuin.Maar bosuilen ,wezels,vossen en de reeen lopen idd wel eens door de wei,maar ivm de honden zijn die slimmer en komen niet dichtbij.Verleden jaar zagen we de vossenjongen spelen,zo leuk.
De wezel ben ik minder blij mee,het blijft hier een strijd tussen de kippen in leven houden en het wild. Ik heb ook een stuk noordtuin. Ik heb ook grind en hortensia's daar staan die doen het er goed. maar ik ben een hortensia fan.

Ohw vosjes!!! Die zitten hier blijkbaar ook, maar ik heb ze nog niet gezien. En er wordt hier fanatiek op gejaagd helaas....

Ja hortensia's....ik ben er gek op! Zijn er net weer 5 geleverd *\o/* Pluimhortensia fraise (rose wit) en een klimhortensia. Die had ik nog niet in de verzameling :Y)

Straks meteen planten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:41

Hier ook vanalles in de tuin: veel vogels, spechten, steenuiltjes, eekhoorns, egels, marter, vos, ganzen, reeën.

Qua bloemenmengsels, haal alsjeblieft niet die goedkope bussen bij action etc. maar ga voor goede mengsels van inheemse planten. Op de site van de vlinderstichting staan verschillende adressen. Dan hebben alle vlinders en bijen er iig ook iets aan :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:41

Ik heb vorig jaar een duur biologisch pakket gekocht voor bijen, maar vond er weinig aan, terwijl het jaar er voor ik een bus van de action had en daar veel soorten bloemen van had. Dus ben het niet met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:46

Bedankt voor de tips! Heb nu al gedeelte omgespit. Straks de rest en dan kan vriend morgen zaaien.

Als ik mijn schoonouders moet geloven, is hij daar zeer goed in. Want heb vorig zomer hele tijd moeten aanhoren, dat de knollen mooi op het veld stonden.

Schoonouders hebben ook allerlei soorten dieren rondlopen/vliegen. Uitjes, specht, konijnen, reeën etc. Bedoeling is dat wij ook een jaartje a anderhalf weer teruggaan naar de boerderij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:15

Morpheus81 schreef:
beatje schreef:

Ohw vosjes!!! Die zitten hier blijkbaar ook, maar ik heb ze nog niet gezien. En er wordt hier fanatiek op gejaagd helaas....

Ja hortensia's....ik ben er gek op! Zijn er net weer 5 geleverd *\o/* Pluimhortensia fraise (rose wit) en een klimhortensia. Die had ik nog niet in de verzameling :Y)

Straks meteen planten!

Ik heb een oude overkapping in de tuin en die zit helemaal vol met klimhortensia's.
We zijn aan het kijken of we die overkapping kunnen renoveren i.p.v. wegslopen, zodat we de klimhortensia's kunnen behouden.
Het tuinbedrijf heeft helaas de afspraak van morgen voorlopig uitgesteld i.v.m. corona.
Maar vandaag weer heel veel oude zooi weggehaald.
De tuin is nu zoveel rustiger.

Iemand nog tips over schildpadden? Mijn man wil die graag in de vijver :D.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:42

Mag dat nog? Schildpadden kopen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:30

akishino schreef:
Mag dat nog? Schildpadden kopen?

Ik heb geen flauw idee.....
Als ik Google zijn sommige soorten verboden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:23

Volgens mij wel, op marktplaats staan er genoeg. Zullen wel de nodige papieren bij moeten zitten.
Zelf zou ik ook graag schildpadden in de tuin willen hebben, dus af en toe kijk ik wel eens. :)) Maar het klimaat is hier niet goed om ze het hele jaar rond buiten te houden, en dan moet je wel een goed overwinter verblijf hebben. Vandaar dat het bij mij alleen bij dromen blijft.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:28

Ik heb er geen ervaring mee hoor, dacht het ooit eens gehoord te hebben.

Ik heb een speciekuip ingegraven waar ik een minivijver van wil maken (zonder vissen, daar is het te klein voor ben ik bang). Wel met een fonteintje, ik vind water in de tuin altijd mooi.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:36

Ik heb ook een klimhortensia,2 jaar nu. Hij klimt goed ,groeit goed maar ik heb enkel geen bloemen.weet iemand hoe dit zit?

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:17

LWDaisy schreef:
LWDaisy schreef:

Citaat:
Het staat zo lekker tropisch he :D
Ben benieuwd of ik ze deftig ga kunnen houden, ik heb niet zo'n groene vingers dus heb een beetje bang dat ik ze dood maak :+

Ik heb drie palmen in de tuin (zuiden) en die doen het al jaren kneitergoed in een pot! Wel handig om hydrokorrels te gebruiken.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:08

Matheno schreef:
Bij de action verkopen ze die bloemenbusjes nu weer. Die zijn iets van 1.50 en vorig jaar kreeg ik daar ontzettend leuke geurende bloemetjes uit.

Die heb ik ook uitgestrooid op een strookje in de voortuin en komen idd nu erg snel op. Kijken wat het wordt....

Helaas geen palmen voor mij met de tuin op het oosten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:34

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb vorig jaar een duur biologisch pakket gekocht voor bijen, maar vond er weinig aan, terwijl het jaar er voor ik een bus van de action had en daar veel soorten bloemen van had. Dus ben het niet met je eens.

Het gaat niet om of die van de action veel soorten bloemen geeft en dat mengsel toevallig weinig soorten. De bijen hier kunnen niet zoveel met alle uitheemse bloemen in die goedkope mix. Daar passen ze niet in. Maar als je ze zaait puur voor eigen oog, ja dan zijn die goedkope helemaal prima natuurlijk :D