Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:39

Wellicht loont het nog om uit te rekenen of een dynamisch contract gunstiger is dan vast met terugleverkosten. Maar dat ligt helemaal aan hoeveel en wanneer je de stroom verbruikt.

Maar een airco is altijd een goed idee.
Wij hebben er een boven hangen, die koude lucht valt in de zomer heel fijn naar beneden.
Maar ik heb sinds kort een tweede airco staan, om beneden te installeren zodat we er ‘s winters ook de woonkamer mee kunnen verwarmen.
Mijn vriend is handig, dus we kunnen hem gelukkig zelf installeren. Ik heb em bij een veiling gehaald voor €450.. een apparaat van 2000 euro :Y) We moeten hem alleen na de installatie laten afvullen door een bedrijf.
Onze andere airco kostte, incl installatie, €1500. Dat was een goedkoper merk.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:54

Ik ben zooooo blij met onze (ook Daikin) airco’s. In onze serre wordt het bloedheet, we overwegen daar toch ook 1 op te hangen, het is echt een cultuurshock als je van de woonkamer de serre inloopt, tegen zo’n muur van warmte. Bah!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:31

Sinds gisteren de airco op koelen staan.
Zo blij mee dat als je thuis komt het huis ( behalve de bijkeuken), niet al te warm is.
Hoe hoog hebben jullie de temperatuur staan? Bij ons staat de thermometer op 22graden, kouder hoeft van ons niet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:34

Hier ook op 22, helemaal prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:47

Hier op 23. Het voelt met airco altijd wat koeler aan vind ik.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:21

Hebben jullie dan meerdere airco's voor de kamers? Ik ga even een offerte opvragen bij Daikin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:33

Ik heb er op het moment alleen eentje voor boven (kleine woning, en koude lucht valt omlaag, dus dan wordt het hele huis koel), maar binnenkort ook eentje voor de woonkamer zodat we die 's winters ook ermee kunnen verwarmen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:50

Wij hebben er eentje hangen voor de woonkamer met een doorgang naar de keuken. Bij heel warme dagen laten we hem soms koelen, maar we gebruiken hem vooral voor verwarming. Scheelt ons gauw 400 kuub gas per jaar.
Op de bovenverdieping hangt er geen, maar op dit soort warme dagen verlang ik daar wel eens naar :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:33

Wij hebben beneden een midea.
Hebben m als we thuis staan op 24 cool staan. Kouder vind ik het te koud.
Bevalt super
Vd winter mee verwarmt en op max 20 heat gezet ook dat beviel prima.in eerste instantie aangeschaft om te verwarmen maar nu koelen we ook soms.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:52

Thanks voor al jullie input!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:41

Ik snap alleen een ding niet. Energie besparen goedkoper uitzijn maar meer stroom gebruik ivm een airco is voor mij onlogisch. Die dingen gebruikt een beste hoeveelheid stroom

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:43

Het gasverbruik is duurder, om dezelfde hoeveelheid verwarming te krijgen zeg maar.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:01

karuna schreef:
Ik snap alleen een ding niet. Energie besparen goedkoper uitzijn maar meer stroom gebruik ivm een airco is voor mij onlogisch. Die dingen gebruikt een beste hoeveelheid stroom

Dat valt wel mee, hier gemiddeld 3kwh aan verbruik voor de airco in de winter.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:21

Ik heb veel overcapaciteit van mijn zonnepanelen, dus sowieso zolang de salderingsregeling geldt merk ik mijn extra stroomverbruik niet op mijn rekening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:25

karuna schreef:

Een airco heeft een rendement van 300 tot 500%. Dus je verbruikt gemiddeld 4x meer stroom met een gewone elektrische kachel dan met een airco.

Dat maakt airco’s een stuk goedkoper dan gas. En ik vind het persoonlijk ook fijn dat het beter voor het milieu is en we minder gas uit Rusland nodig hebben.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:28

Bij ons is het overdag voordeliger om airco aan te zetten dan terug te leveren.. We krijgen nog wel geld terug, maar alles wat de panelen opleveren en we direct zelf kunnen gebruiken is gewoon fijner, dus als we thuis zijn overdag of als de zon nog schijnt, gaat de airco gewoon aan :)
Hier gister aanbod weer verlengd, voor 2 jaar. Even weer geen omkijken naar, iets goedkoper tarief, alleen teruglevering is iets minder, maar dat is overal nu zag ik. Dus, daar doen we het dan maar mee en dan idd, nog iets meer zelf gewoon gebruiken overdag ipv terugleveren :))

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:28

Wij hebben er een in de woonkeuken, en een op de bovenetage.
Met twee aparte buitenunits.

Staan momenteel op 22 graden.

@Karuna, nee, het stroomverbruik valt mee, als in de winter de zon schijnt verbruiken we zo meteen de opgewekte stroom van onze zonnepanelen (in de zomer natuurlijk ook bij het koelen).
Hangt af van de scop waarde van je apparaat, die van ons zijn 6.5 zuiniger in gebruik dan een warmtepomp die gemiddeld op 4 zit.
Hoe hoger dat getal, hoe meer energie (warmte/koeling) dit apparaat kan omzetten per gebruikte kwh.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:29

Ik heb het nu over het koelen in de zomer. Voor alleen verwarmen kun je ook een energie zuinige electrische kachel of ir gebruiken. Daar zijn zoveel mogelijkheden voor tegenwoordig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:30

Wij hebben de airco op de slaapkamer de hele nacht op de stil stand aan staan op 18 graden. Dat kost me 0,2 kWh per uur… dat is geen sikkepit.
Het is alleen een beetje een shock als je dan de gang op loopt en in zo’n zee aan warme lucht loopt, zeker als je in de ochtend de gang op loopt en de zon dan al vol naar binnen zit te schijnen.

Verwarmen met de airco kost ook niet zoveel als wanneer je daar een elektrische kachel neer gaat zetten en ik heb ook infrarood paneel bij mijn werkplek, maar dat verwarmt natuurlijk veel beperkter qua oppervlakte dan een airco.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:31

Een elektrische verwarming die minder verbruikt dan een (moderne) airco ga je niet vinden...
Wat ik schreef hierboven geld voor zowel koelen als verwarmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:31

karuna schreef:
Ik heb het nu over het koelen in de zomer. Voor alleen verwarmen kun je ook een energie zuinige electrische kachel of ir gebruiken. Daar zijn zoveel mogelijkheden voor tegenwoordig.

Nee, ook met verwarmen heeft de airco een rendement van 300 tot 500% :j Infrarood en andere kachels zijn maximaal 100%, meestal iets minder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:49

karuna schreef:

Niet energiezuiniger dan airco. Als we koelen zetten we hem op standje ontvochtigen, dan is het verbruik ook ontzettend laag. Of ik gebruik alleen de ventilator. Ik koel overigens niet zo snel. We hebben hem juist gekocht om te verwarmen als voordeligste optie in de winter en gebruiken daarvoor ook geen gas meer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:43

Voor verwarmen gebruikt een airco minder kwh dan voor koelen.
Dat koelen is echt niet energiezuinig oid.

In combinatie met zonnepanelen is kwh op zonnige dagen overdag gewoon gratis. Dus wij hebben vandaag voor de visite de airco aangezet :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:50

De dynamische energieprijzen zijn vandaag ook super laag. 4 cent incl belasting, tussen 2 en 4 dacht ik. Erg fijn. We hebben meteen de auto geladen en de was gedaan :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:57

Werd net al gebeld. 8 juli komen ze langs voor een offerte.