Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:04

fohadie schreef:
mavantos schreef:
Als je goedkoper terug kunt kopen, dan koop je altijd iets wat minder aantrekkelijk is en daardoor minder waard. Het is niet voor niets goedkoper natuurlijk...

Dat hoeft helemaal niet.

Fijn, Berdien! Hoe lang heeft het geduurd?

Natuurlijk wel. Alle waar is naar zijn geld.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:17

fohadie schreef:
Fijn, Berdien! Hoe lang heeft het geduurd?

Vijf weken zo uit mijn hoofd, vanaf tekenen koopcontract.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:51

Das idd best lang, Berdien.

Mavantos: tuurlijk niet! Zo stellig als jij zegt, klopt dat gewoon niet.

Voorbeeld: stel, ik verkoop het huis waar ik nu woon. (Stel, want het is een huurhuis, ik kan het helaas niet verkopen.) De vraagprijs zal minstens €500.00 zijn en het zal mij niet verbazen als er minstens €550.000 geboden wordt. De huizenprijzen zijn belachelijk hier in Haarlem, alles wordt opgekocht door Amsterdammers.

Ik heb nu een huis gekocht in Tilburg voor €318.000. dubbel zo groot, betere buurt, veel groter balkon, beter energielabel. Stuk nieuwer, kortom: ik ga er enorm op vooruit maar de prijs is een stuk lager dan waarvoor ik mijn oude huis verkocht zou hebben. Als ik dit huis zou verkopen(maar dat is niet de bedoeling) zal het ook een stuk meer waard zijn. 10 jaar geleden was de koopprijs €160.00

Leg mij dan ajb uit wat er minder aantrekkelijk aan is?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:55

De locatie is minder aantrekkelijk, want als het in Haarlem had gelegen was het onbetaalbaar geweest. Wil niet zeggen dat het er niet prettig wonen is, maar dat is dan natuurlijk wel de reden dat het minder waard is.

Ik bekijk het overigens niet uit emotie, maar puur de reden waarom het goedkoper is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:57

Ja, of in Haarlem betalen ze gewoon veel te veel voor een woning en in Tilburg doen ze nog een beetje normaal. :Y)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:59

fohadie schreef:
Ja, of in Haarlem betalen ze gewoon veel te veel voor een woning en in Tilburg doen ze nog een beetje normaal. :Y)

Dat is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. Niet iedereen kan zo maar zo'n eind verhuizen met werk e.d.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:52

Hoe snel na het sluiten van de biedingen (via Move) hoorde jullie iets?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:40

gillian schreef:

Paar dagen, 3 ofzo?

enny

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 20:26

Wij de volgende ochtend al, vrijdagavond gesloten en zaterdagochtend een telefoontje van de makelaar.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 20:29

Dankjewel!
Hopelijk horen we snel iets. Ben zo benieuwd voor hoeveel het weggaat..denk niet dat wij het worden eerlijk gezegd.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 20:55

gillian schreef:

Moesten voor dinsdag 12 uur bieden en hoorde woensdagmiddag iets.
Echter hadden ze hem op Funda al onder bod gezet voordat ze ons hadden geïnformeerd dus ik wist al eerder dat wij het niet waren geworden.

Gefeliciteerd Berdien, heel fijn dat het nu echt rond is!

Wij hebben helaas nog (steeds) geen kijkers.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 22:17

gillian schreef:

Dezelfde dag. Ongeveer twee uur na de sluitingsdatum. Maar we konden het biedlogboek pas na iets van zes weken inzien.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:36

mavantos schreef:
Als je goedkoper terug kunt kopen, dan koop je altijd iets wat minder aantrekkelijk is en daardoor minder waard. Het is niet voor niets goedkoper natuurlijk...

Je bekijkt het te zwart-wit. Goedkoper betekent niet per definitie minder aantrekkelijk – het hangt er maar net vanaf wat een koper belangrijk vindt.

Stel, je verkoopt in een oververhitte stadse markt en koopt iets ruimer buiten de Randstad. Dan kun je voor een relatief klein verschil in prijs ineens veel meer wooncomfort krijgen: extra kamers, een tuin op het zuiden, of gewoon simpelweg meer rust en ruimte. En nee, dat is niet altijd “minder waard” – het is een ander soort waarde.

Dat het goedkoper is, zegt meer over de vraag in die specifieke regio dan over de kwaliteit van het huis of de leefomgeving. Het is niet zo dat alles buiten de dure steden automatisch een downgrade is. Het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt.

Soms is het gewoon een slimme zet om de overwaarde die je in een dure regio hebt opgebouwd, elders om te zetten in veel meer woongenot.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:47

Ik denk dat je best wat kunt verdienen met verhuizen. Mits je van klussen en verhuizen houdt.
Ook ligt het er helemaal aan hoe de huizenmarkt is.
Dat is niet voor iedereen weggelegd. Als je plaats of regio gebonden bent, is het lastig denk ik.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:57

We hebben het huis!!
Onder voorbehoud van financiering.
*\o/* *\o/* *\o/*

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:57

Gefeliciteerd *\o/*

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:03

Geweldig, gefeliciteerd :D Y)(^)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:07

Sta hier echt te janken!! Zo blij!!
Zo niet verwacht!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:13

Gefeliciteerd, Gillian!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:15

Yesss gefeliciteerd Gillian! Wat fijn!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:21

Dankjewel allemaal!
Nu gaat het regelen beginnen :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:34

gillian schreef:
We hebben het huis!!
Onder voorbehoud van financiering.
*\o/* *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd!!! *\o/*

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:42

Oh wauw, gefeliciteerd!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:47

Doubtless schreef:
mavantos schreef:

Je bekijkt het te zwart-wit. Goedkoper betekent niet per definitie minder aantrekkelijk – het hangt er maar net vanaf wat een koper belangrijk vindt.

Stel, je verkoopt in een oververhitte stadse markt en koopt iets ruimer buiten de Randstad. Dan kun je voor een relatief klein verschil in prijs ineens veel meer wooncomfort krijgen: extra kamers, een tuin op het zuiden, of gewoon simpelweg meer rust en ruimte. En nee, dat is niet altijd “minder waard” – het is een ander soort waarde.

Dat het goedkoper is, zegt meer over de vraag in die specifieke regio dan over de kwaliteit van het huis of de leefomgeving. Het is niet zo dat alles buiten de dure steden automatisch een downgrade is. Het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt.

Soms is het gewoon een slimme zet om de overwaarde die je in een dure regio hebt opgebouwd, elders om te zetten in veel meer woongenot.

Tuurlijk is dat het geval, maar het verschil tussen Haarlem en Tilburg zoals in een eerdere post werd genoemd zijn niet te vergelijken qua prijzen. En prijzen zijn natuurlijk lager omdat de plek minder gewild is. Kwestie van vraag en aanbod en dat is wat ik probeer te zeggen in mijn bericht. Als een woningprijs lager is heeft dit altijd een reden en die hoeft niet de kwaliteit van de woning te zijn. Dit kan ook de plek zijn.

Gefeliciteerd gillian! *\o/*

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:58

Doubtless schreef:
mavantos schreef:

Precies, dat probeer ik ook uit te leggen. Maar daarin verschillen Mavantos en wij blijkbaar van mening en dat is prima. Persoonlijk zou ik Tilburg geen minder aantrekkelijke omgeving dan Haarlem noemen, tenzij je van Juppen houdt misschien, dus ik weet niet waar dat vandaan komt? Ook in Tilburg heb je zat huizen van 5 ton of meer hoor. En werk is overal te vinden, dat vind ik altijd zo,n onzin. Er is werk zat in Nederland. Voor nu laat ik deze discussie voor wat het is.

@Gillan, gefeliciteerd, wat goed! Had ik niet verwacht maar gelukkig zat ik er naast. Sterkte met alles regelen, maar daar weet je vast al het een en ander van aangezien je vriend al eerder een huis heeft gekocht. Stond de zijne al te koop? Echt supertof voor je!