Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:25

Ik heb 2 katten waaronder een langharige... Gaat hem niet worden want dan vind ik dus vlas terug door het hele huis :=

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:20

Ik heb de kattenbak in de woonkamer staan, dus die optie gaat hem voor mij ook niet worden ;)
Ik heb nu Catsan erin zitten, wel wat duurder, maar na 1,5 week ruikt de bak nog niet, en dat vind ik toch wel het belangrijkste in de woonkamer :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:07

Wij hebben een bak in de woonkamer, in de gang en een dubbele op hun kamer op zolder. Ik vind het ook erg fijn dat die grote houtkorrels niet tussen hun tenen blijven hangen (dus geen gritjes meer in m'n bed en op de badmat).

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:58

ik merk wel dat ik denk; oh het is in de aanbieding, laat ik het meenemen. Waardoor mn hele kast en vriezer wel steeds uitpuilen, omdat ik dan denk dan kan ik nog een paar weken eten, maar uiteindelijk zit de hele vriezer vol... :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:02

Dat hebben wij ook! Maar dan maak ik gewoon een weekmenu waarbij we veel van onze voorraad gebruiken en dat is helemaal voordelig boodschappen doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:29

Die houten korrels neutraliseren ook goed geur :)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:34

Wij hebben onder de trap een kast en in die deur een kattenluik gemaakt, de kattenbak staat dus in die kast. Nooit geen last van vieze luchtjes en het meeste grit blijft in de kast achter. 3 katten en 1 bak, maar de 2 oudste doen het meeste buiten, de kleinste komt nog niet buiten. Dagelijks schep ik de drollen eruit en minimaal 1x per week helemaal verschonen.

Ik bestel voer en grit bij www.huisdierplein.nl

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:43

Klinkt op zich wel oke, dat vlas in de bak. Kan het wel een keer proberen. Zou dat een beetje hetzelfde zijn als met hout korrels? Hoeveel rommel geeft het? Hier 3 katten en 1 bak in de woonkamer. Krijgen kvv dus ontlasting ruik je niet. Wordt iedere dag minstens 1x gezogen hier ivm veel dieren en kinderen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:50

Ik haaaaat het uitlopen van kattengrit, vlas is dus voor mij geen optie :o
Ik heb Cats' best houtkorrel en een deurmatje voor de bak, het meeste spul blijft daarop liggen. Beetje afhankelijk hoe ze van de bak komen :)) verder haal ik +- 3x per dag m'n schepje door de bak en haal ik gelijk de kruimeldief over de matjes. Er ligt weleens een verdwaalde korrel in huis maar het is niet veel :)

Ik was bijna door mijn vaatwastabletten heen dus ik was heel blij met de appie! :)) voor volgende week nog geen folder bekeken. Ik heb nu ook een Jumbo dichtbij en een ecoplaza, ik wil wat meer bio gaan eten.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:09

Ik heb op pinterest allemaal dingen gevonden om zelf te maken voor de schoonmaak of vrzorging. Binnenkort maar eens aan de slag daar mee. Hopelijk levert dat ook een behoorlijke besparing op. Wat maken jullie allemaal zelf om te besparen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:50

wat ga je maken dan paan?

hier was ik vandaag ongeveer 50-55euro kwijt aan boodschappen voor deze week, best uitgebreid ingekocht ook dus dat viel me nog mee.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:53

Je kunt van alles maken: douchegel, afwasmiddel, vaatwastabletten, zelfs tandpasta.
Ik heb zelf al wel wasmiddel gemaakt. Mijn man vindt het niet zo lekker ruiken dus gebruiken we dt nu voor m'n paardenkleding en de kleedjes van de katten. Soms doe ik ook wel een gewoon was je er mee hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:42

Ehm ik probeer zelf mijn sausjes te maken bij het eten. Dat is vaak gezonder en lekkerder dan de zakjes en pakjes.

Maar verder niet hoor, ben niet zo handig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:59

Ik bespaar gruwelijk op schoonmaakmiddelen. Het meeste maak ik schoon met schoonmaakazijn, ik heb een glazen fles met azijn waar ik sinaasappelschillen in doe , dan ruikt het niet zo azijnig en hier doe ik een scheut van in een sprayfles met water. Alle gebruiksopp zoals tafels en aanrecht , maar ook heel de badkamer en het sanitair doe ik hiermee.
evt in combi met bakingsoda.
De vloer heb ik dan wel weer een iets duurdere voor... ecover zeep voor houten vloeren. En een fles allesreiniger voor dingen die ik zonder azijn wil of moet schoonmaken.
Andere tip. Wees zuinig met schoonmaakmiddelen, je hebt maar een heel klein beetje nodig om goed schoon te maken ipv een hele klots.
Ik gebruik verder qua schoonmaakmiddelen merken als ecover , sonett en sodasan, duurder in aanschaf, maar ik gebruik maar heel weinig per keer waardoor ik er erg lang mee doe.
Wasmiddel is iets waar ik even naar aan het kijken ben , ik gebruik nu robijn omdat ik er tegen kan... ik ben nogal een gevoelig type blijkbaar en krijg van veel zaken jeuk, uitslag etc... vandaar ook mijn eco vriendelijke schoonmaakmiddelen, veel chemische zaken, reageer ik op.
Maar ik wil dus qua wasmiddel ook iets wat betaalbaar, eco vriendelijk en Sonja vriendelijk is :p

Paan hoe heb jij wasmiddel gemaakt?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:11

Ik maak niet zo heel vaak schoon, bezuinigt dat ook? :=

Ik woon sinds september in mn huis van nu, toen heb ik groots ingekocht aan schoonmaakmiddel (een hele plank vol in mn gangkast), dus ik denk dat ik daar voorlopig nog wel even mee doe. Heb toevallig vandaag wasmiddel van AH eigen merk gekocht, eens uitproberen hoe dat bevalt in plaats van duur middel. Zelf maken gaat me dan weer te ver, kost ook weer tijd enzo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:37

Ik heb dreft afwasmiddel. Regelmatig te koop voor 1 euro per fles. Dat werkt naar eigen ervaring beter dan " goedkoop" afwasmiddel.
Schoonmaakmiddel heb ik andy of schoonmaak azijn.
In de keuken en badkamer heb ik nog wel ontvetter en ontkalkmiddel etc... En oja voor de wc heb ik glorix en bleekmiddel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:52

Yup, wasmiddel maak ik weleens (Zwitsal geur), maar verder ben ik er nog niet aan toe gekomen. Schoonmaken doe ik altijd met die natte doekjes van Action, ik heb echt vrees voor doekjes die ik moet uitspoelen :x Mijn vriend heeft weleens die gele vaatdoekjes, als ik die op het aanrecht zie liggen, dan hengel ik hem op met mijn pinknagel om hem naar de vuilnisbak te verplaatsen, brrr.

Qua eten maak ik dan wél weer heel veel dingen zelf. Ik weet niet of het goedkoper is, maar wel gezonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:25

Oh jij raakt ze nog aan... ik niet ... trauma's aan die doekjes door mijn werk. Sommige mensen denken echt dat je die in een prop onder de kraan kan steken (of doorheen laten vliegen) en dan 1x knijpen dat ze schoon zijn. Om dan neer te gooien naast de wasbak en later vrolijk opnieuw te gebruiken. Uh iiiieeeeel die zijn er om weg te gooien. Maar als ik werkte leek het sowieso met enige regelmaat of er iemand stond met smetvrees. Wat natuurlijk alleen maar goed is op een vleeswarenafdeling. Maar het verschil was weleens groot qua papiertjes en dingetjes overal.

Qua eten maak ik eigenlijk zo'n beetje alles zelf. Gebruik echt sporadisch een pakje. Alleen de currysaus van Knorr (pakje met 3 zakjes erin) koop ik altijd. Die vind ik echt heel lekker. En heb nog niet gedurfd een eigen creatie te maken om te zien hoe dat smaakt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:04

idinn schreef:
Oh jij raakt ze nog aan... ik niet ... trauma's aan die doekjes door mijn werk. Sommige mensen denken echt dat je die in een prop onder de kraan kan steken (of doorheen laten vliegen) en dan 1x knijpen dat ze schoon zijn. Om dan neer te gooien naast de wasbak en later vrolijk opnieuw te gebruiken. Uh iiiieeeeel die zijn er om weg te gooien.

Of mensen die ze in de wásmachine stoppen! Lekker bij je onderbroeken -O- Maar goed, dat is geen bezuiniging, die doekjes weggooien, hahaha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:16

Ik gebruik gewoon wasbare mictofibre doekjes, die gaan alleen wel dagelijks de was in. Die vochtige doekjes met schoonmaaktroep vind ik weer niks :p

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:19

Ik gebruik elke dag een schone vaatdoek die ik inderdaad weer in de wasmachine stop. Het is anders als je de hele week hetzelfde doekje gebruikt denk ik..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:51

Ik gebruik wel van de microvezel dingen... En ja die gaan in de was, wel apart van mijn kleding trouwens. En dan wel op 90 graden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:09

schoonmaakdoekjes gaan hier ook gewoon de wasmachine in. Net als de ondergepoepte babykleding, zie zelf het verschil niet echt qua hygiëne? ;)

Die zef-maak-zwitsal-wasmiddel heb ik weleens een filmpje over gezien, vervliegt die geur net zo snel als de officiele, of dat niet?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:02

Sonja_vR schreef:
Paan hoe heb jij wasmiddel gemaakt?

Hier een recept voor zelf wasmiddel maken bestaande uit 2,5 liter wasmiddel voor de witte was en 2,5 liter voor de bonte was

80 gram geraspte Marseillezeep of zeepvlokken.
40 gram soda (voor de witte was)
5 liter water (kokend)
60 druppels etherische olie

Kook een liter water. Voeg de geraspte of fijngesneden marseillezeep toe. Roer goed door. En blijf doorroeren tot alle zeep is opgelost. Voeg nog vier liter kokend water toe (dit kan ook in een schone emmer als je niet zo’n grote pan hebt).

Giet de helft van het zeepsop over in een andere pan of emmer en voeg hieraan de soda toe. Soda heeft een lichtblekend effect en is daardoor geschikt voor de witte was. (Let op: oude wasmachines hebben soms nog aluminium onderdelen en die wasmachines kunnen niet tegen soda, het tast namelijk de aluminiumonderdelen aan. Met een magneetje kan je makkelijk testen of je trommel van aluminium is of van rvs, bij een rvs trommel blijft het magneetje plakken en is de trommel van aluminium dan valt het).

Laat dit 1 nacht afkoelen en voeg dan de volgende dag naar keuze de etherische olie toe. 30 druppels per 2,5 liter wasmiddel of als je een sterkere geur wilt dan nog iets meer.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:12

Stille mee lezer! Ga zeker aan de slag met zelf wasmiddel maken! Goedkoop en zonder meuk erin!

Vaatdoekjes gaan ook hier gewoon de wasmachine in, met handoeken, ondergoed en sokken op 60 graden. Gebruik wel elke dag een schone, soms zelfs twee x per dag.