Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:46

Niet alles overleefd, maar een gedeelte wel. Het vriest wel vaker eind maart als de vijvers al vol met kikkerdril liggen. Vooral als het zo veel is zou ik me geen zorgen maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:42

akishino schreef:
Niet alles overleefd, maar een gedeelte wel. Het vriest wel vaker eind maart als de vijvers al vol met kikkerdril liggen. Vooral als het zo veel is zou ik me geen zorgen maken.

Dank je wel !!

Ik ging vroeger altijd kikkerdril en kikkervisjes vangen in de sloot met mijn dochters. Maar dan let je daar niet op.
Maar nu heb ik ze zelf.... dat vind ik zo leuk :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:35

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee. Ik zag een prachtige moestuinbak, die zou ik zeker gaan gebruiken!!! Dat is ideaal!

En ik zag ook een liefhebber van stokrozen, daar ben ik ook fan van. Heb je meer foto's en tips waar ik mooie kan krijgen?

Wij wonen sinds vorig jaar in een oud boerderijtje. We hebben eerst binnen flink verbouwd en zijn nu stap voor stap met buiten (stallen, weide en tuin) bezig. We hebben naast het huis flink moeten graven om de muur die onder de grond zat opnieuw te kunnen voegen. De voegen waren daar helemaal vergaan of zelfs verdwenen en we willen geen vochtproblemen onder onze nieuwe geïsoleerde vloer. Omdat die klus nog moest gebeuren, hadden we nog niks aan de zijtuin gedaan. Het moest immers weer helemaal open gegraven worden. Die klus is nu gelukkig klaar en we hebben het maanlandschap gisteren met zijn 2-en weer geegaliseerd.
Alleen, wat nu? Het is de noordkant, de paar planten die er staan zijn hortensia's en die doen het daar erg goed.
Wat zouden jullie verder met dit stukje doen? We dachten zelf aan graszoden leggen en dan met mooie grote stapstenen er tussen. Heeft er iemand een goed adres daarvoor?

Afbeelding

Jullie verder nog leuke ideeën? Het ligt naast het weiland van de paarden, dus we willen er niks groots of giftigs waar ze bij zouden kunnen en het moet ook een doorloop blijven naar achteren. Het stuk is ongeveer 12 meter lang en kleine 3 meter breed.

Overigens hebben we aan de andere kant van het huis (zuidkant) een terras met aan weerskanten een stuk tuin met planten en bloemen. Ook aan de voorkant van het huis hebben we een heel stuk tuin met annabellen en hortensia's. Dus we hebben al best veel tuin-tuin zeg maar. Dus aan de noordkant mag het ietsje soberder zijn qua beplanting.

Afbeelding

Afbeelding
Bij deze laatste foto zie je geheel rechts een heel klein stukje van de tuin aan de voorkant van het huis wat dus vol staat met annabellen en hortensia. Er staat daar ook een oude boom die helemaal begroeid is met hedera en klimroos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:48

Ik zou kijken of een kruidenrijk grasmengsel er aanslaat, in combinatie met extra hortensia's en de stapstenen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:53

Dank je voor het idee idinn! Denk je dat zo'n mengsel daar voldoende aanslaat op het noorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:01

Ik zou het helemaal bestraten. Lijkt mij het meest praktisch in de wintermaanden ook. Stapstenen gaan dan blubber worden, vooral als je er ook met een kruiwagen o.i.d. langs moet, en moet je maaien.. Het is aan de schaduwkant, dus ook niet ideaal (zowel qua inplanten als onderhoud). En voor de tuinruimte hoeven jullie het niet te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:01

Morpeus81
Ik heb geen tips, maar wat een leuk huis !!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:20

Electra63 schreef:
Alleen wat rotzooi als kabouters weggehaald en wat onkruid weggehaald.

_/-\o_ Herkenbaar, het allereerste dat ik in onze verbouwcontainers ( stuk of 17 in totaal) gegooid heb, was een betonnen kat en van die vlinders die aan een schutting hingen. Niet mijn smaak.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:20

Bedankt voor je idee Shanna. We hebben inderdaad over bestraten gedacht, maar dat zouden we dan het liefst met kinderkopjes, keitjes, oude waaltjes of iets anders in de stijl van het huis willen doen en dat is dan meteen weer erg prijzig. Na een dure verbouwing, moeten we daar helaas even mee wachten. En daarnaast houden we houden erg van groen, dus iets met gras vinden we geen straf. We hoeven er niet dagelijks langs en sws niet met een kruiwagen of iets. Het is meer dat we het leuk en handig vinden om om het huis heen te kunnen lopen. We hebben trouwens wel ook over grind gedacht...daar ligt ook een strook van aan de voorkant van het huis (grijs grind).

Electra63, dank je wel! We zijn er zelf ook erg verliefd op.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:24

Wat een leuk huis M. <3 ik ben het eens met bestraten, gras op het noorden zou ik niet doen. Hoewel ik het zelf niet in mijn tuin wil, vind ik grind wel heel mooi passen bij jouw huis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:50

Morpheus81 schreef:
Bedankt voor je idee Shanna. We hebben inderdaad over bestraten gedacht, maar dat zouden we dan het liefst met kinderkopjes, keitjes, oude waaltjes of iets anders in de stijl van het huis willen doen en dat is dan meteen weer erg prijzig. Na een dure verbouwing, moeten we daar helaas even mee wachten. En daarnaast houden we houden erg van groen, dus iets met gras vinden we geen straf. We hoeven er niet dagelijks langs en sws niet met een kruiwagen of iets. Het is meer dat we het leuk en handig vinden om om het huis heen te kunnen lopen. We hebben trouwens wel ook over grind gedacht...daar ligt ook een strook van aan de voorkant van het huis (grijs grind).

Electra63, dank je wel! We zijn er zelf ook erg verliefd op.

Wij hebben in de tuin een klein stukje waar het gras iedere keer dood ging, volgens de verkopers. En zij hebben daar kunstgras gelegd. Normaal hou ik daar niet van. Maar dit ziet er behoorlijk echt uit, er groeit nl. onkruid doorheen, hier en daar :D

Maar mooie kinderkopjes zou het mooiste zijn.
Soms kan je weleens gratis ergens stenen ophalen, misschien eens op Marktplaats kijken?
Ik laat voorlopig dit stukje zo, daar kan ik mooi een zwembad neerzetten . Dan blijft mijn echte grasveld mooi.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:07

Dank je Ceetje_bokt! Hmm...jullie brengen me inderdaad aan het twijfelen over gras op het noorden. Hoewel er ook gras lag en dit het eigenlijk prima deed. Toch nog maar eens goed over nadenken.
Ik zoek regelmatig naar gratis of goedkope partijtjes mooie oude stenen, maar probleem is dat veel mensen wel weten dat dat geld waard is. En als het te vinden en enigszins in de buurt is, zijn het vaak hele kleine hoeveelheden. Ik heb zo'n 36-40m2 nodig voor dat stukje. En als je overal kleine partijtjes haalt, zit er vaak weer verschil in...

Haha Electra63, hoewel ik de keuze voor kunstgras in sommige gevallen echt begrijp, komt dat er hier niet in/op! En je hebt gelijk wat betreft je eigen stuk, als je er een zwembad op zet, gaat het gras eronder zeker dood, dat is zonde.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:20

Hebben jullie ook 'wilde' dieren in jullie tuin?

Wij hebben 2 steenuiltjes die hier elke avond zijn. We hebben een uilenkast hangen, ik hoop zo dat ze er een nest in gaan maken!

Tis een slechte foto van net, ik hoop binnenkort een betere te kunnen maken:
Afbeelding

En deze is van vorige week:
Afbeelding

We hebben sowieso heeeel veel vogeltjes hier, ook Vlaamse gaaien en spechten. Zo leuk! Verder heel veel reeën, soms lopen ze echt in onze eigen wei langs het huis.

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:51

Steenuiltjes zijn zo leuk!
Wij hebben er één in de oude schuur achter in de tuin zitten.
Verder lopen er achter in de tuin elke ochtend fazanten. Momenteel alleen het mannetje, maar verder het voorjaar in ook het vrouwtje en de jonkies.
Ook komt er geregeld een groene specht ons gazon ontdoen van mieren.

Hierbij "onze" steenuil:

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:00

Ik heb eekhoorns, ratten, muizen en veel vogels. Helaas ook eksters, dat vind ik van die misselijke beesten. Maken een rot geluid en vreten jonge vogeltjes op. Ik hoop altijd op egels, onze tuin is toegankelijk en heeft echt veel plekken om te overwinteren, maar helaas nog nooit gezien.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:01

Mooie foto!! <3 Leuk he, al die dieren? We hebben hier ook een fazant, maar een eenzame man. Ik hoor er in het bos wel meer, maar zie altijd alleen 1 mannetje. Groene spechten zitten in het bos aan de overkant, maar heb ik nog niet in de tuin gehad. Bonte specht wel. Ik probeer ook nog eekhoorns uit het bos naar de tuin te lokken, maar dat is ook nog niet gelukt helaas....

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:04

Zeg Morpheus, stop jij eens met foto’s plaatsen <3 :D Prachtig stekje! Ik zou dat stuk inderdaad ook bestraten of grind neerleggen. Of grind met stapstenen. Als bang bent voor verschillen in de partijen, kan je het misschien door elkaar heen leggen?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:09

Geen wilde dieren afgezien van mijn honden en katten :')
Op marktplaats kan je zoeken op waaltjes, er staan best veel advertenties op.
Ik had ook gekozen om dat te betegelen, aangezien daar sws mos gaat groeien wat je graa niet ten goede komt.
Je hebt een prachtig huisje! :oo

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:56

Morpheus81, misschien een mooie border maken met hosta's (niet giftig voor zover ik zo snel kon vinden)? Doet het goed in schaduw en veel variaties binnen de soort dus hoeft niet saai te worden. Alleen redelijk slakgevoelig :+ die zijn er dol op

En dan voor de rest bestraten of gras leggen. Maar dan heb je al stuk minder nodig aan bestrating.

Hier naast een boel vogels (koolmeesjes, mussen, kwikstaartjes, zwarte roodstaart, roodborstje, merels, duiven en minder gewenste exters (heb foto met stuk 8 tegelijk in de tuin :+ ) en kouwen) ook af en toe een eekhoontje die van de pindakaas zit te smullen Afbeelding

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:45

Ik heb een betere foto van de steenuil kunnen maken! Hij zat weer in zijn vaste boom net:

Sorry noviceh voor de foto-spam....

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:50

Wat een leuke beestjes hebben jullie allemaal!
Hier zit een eekhoorn, en vooral kraaien en duiven. Op zich heb ik niks tegen vogels, maar het is wel lastig dat ze heel de tijd de walnoten oprapen en in de dakgoot gooien :+

Ook nog een egel. Ik heb hem zelf nog maar 1x gezien (wonen hier nog maar van vorig jaar), maar mijn vriend heeft hier iets zien lopen wat hij beschreef als "een groot grommend en knorrend beest". Volgens mij overdrijft hij, het liep volgens hem vrij snel en verdween onder het tuinhuis. Ik denk nog steeds dat hij gewoon een egel zag, maar hij zweer van niet :+

Ik was zonet nog wat ik de tuin aan het prutsen met de plantjes, en er zoemde heel de tijd een bijtje rond me.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:01

Hier vorige week ook het 1e bijtje weer in de tuin, maar die werd meteen uit de lucht gepikt door de kippen. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:33

Hier heel veel vogels (incl. spechten en ook uilen, helaas alleen maar gehoord en nooit gezien), 5 eekhoorns, egeltjes, een muis die onder de coniferenhaag woont en meesnoept van het vogelvoer, en steenmarters. En verder salamanders, kikkers en padden.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:42

Wat leuk al die uiltjes. <3 Hier had ik een ransuilenpaar in de bomen in de buurt maar ik denk dat ze hier alleen de winter uit hebben gezeten en nu weer naar de gebieden buiten de stad zijn getrokken.

In mijn tuin heb ik verticale drainage aangelegd de boel omgespit dus ik heb een blank canvas om mee te beginnen. Zodra de vijverbak ingegraven is komt er nog een laag tuinaarde over de grond en ga ik met een grondfrees de boel vermengen.

Helaas ben ik er wel achter gekomen dat mijn favoriete planten, Acer Palmatum (Japanse Esdoorn), het waarschijnlijk niet zo leuk gaan vinden in mijn tuin. Mijn tuin ligt op het westen en zeker in de zomer heb ik de hele middag tot laat in de avond zon en ik vrees dat ze wegschroeien... ;(

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 07:58

Ik heb een Acer in een vergelijkbare tuin, die staat aan de schaduwkant. Op jouw foto zeg maar links tegen de schutting. En die doet het daar al jaren super.