Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:21

Moiraliann schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wij twijfelen nu ook over overstappen.
We zitten nu nog bij Vattenfall maar ik wordt niet vrolijk van de terugleveringskosten die eraan zitten te komen. Heeft iemand van jullie al een dynamisch contract met ook redelijk wat overproductie met zonnepanelen ? Wij hebben er 12 panelen en afgelopen jaar 3940 kwh teruggeleverd.
Wat zijn jullie ervaringen, domme keus voor een dynamisch contract of evengoed voordeliger ?

Wij zitten nu ook maar aan een airco ofzo te denken om erbij te nemen.

Ik heb jarenlang ook elektrisch verwarmd om de stroom van de zonnepanelen op te krijgen inderdaad. Werkt prima.

Als je onder de streep ongeveer op 0 uitkomt dan is vast/variabel meestal goedkoper (al weet ik niet hoe dat zit als er terugleverkosten bij komen), maar als je meer of minder produceert dan dat je gebruikt, en je je stroomverbruik wat kan sturen, dan wordt dynamisch al snel goedkoper.
De meeste grote verbruikers als wasmachine en afwasmachine, maar ook airco's, hebben timers ingebouwd of kun je erop aansluiten waardoor je die zo veel mogelijk op goedkope momenten kan gebruiken terwijl je zonnepanelen op duurdere momenten zo veel mogelijk stroom terugleveren.
Als je meer stroom teruglevert dan dat je verbruikt op jaarbasis dan krijg je alsnog de kale beursprijs voor die overproductie, en dat is meestal alsnog meer dan wat je bij een vast/variabel contract krijgt.

Hier staat nog een uitgebreide uitleg over hoe salderen werkt bij dynamisch: https://support.tibber.com/nl/articles/ ... bij-tibber

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:18

Hier bevalt het ook goed, verwarmen met airco. Wij komen nu waars niet meer op nul uit, dus ik wacht tot we ongeveer op nul zitten en gaan met stroom ook dynamisch. Gas zitten we een jaartje nog vast aan Vattenfal.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:38

Wij verwarmen ook met airco en afgelopen eind afrekening +200kwh, dus dat vind ik erg netjes

Tieme
Berichten: 4976
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:58

Bellatrix schreef:
Mijn stroomkosten voor april waren €30. Best fijn!


Dat is lekker. Hier €39 voor gas en stroom.

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:08

65,95 voor mij.
Zit op een maandtarief van 98 euro.

Sanet

Berichten: 7993
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:18

Jongens wat een verschil tussen gister en vandaag, gister 83,4 kWh opbrengst, vandaag 10,2.

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 01:48

Hier was het energieverbruik in april -72 euro: 5,80 verbruik en 78 euro teruglevering. Wel nog 50 euro betaald voor gas dus totaal op -22 in april :D . Is eigenlijk beter dan ik veracht had. Doe wel heel bewust de vaatwasser en wasmachine vaak aan in de middag als de opbrengst hoog is

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:34

Vandaag waren de prijzen weer negatief, we hebben flink ons best gedaan om het net te ontlasten door elektra te verbruiken :D


Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:07

Ik heb een dynamisch contract bij de ANWB, en werd onlangs door mijn vriendin gewezen op de uurtarieven. (Ik heb geen zonnepanelen, dus wist niet dat het ook voor mij gold O:) )
Heb geen groot huishouden, maar vind het heel erg leuk om te zien wanneer ik de vaatwasser, wasmachine&droger aanzet.
Meerdere dagen per week is het gewoon gratis *\%/* !

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:46

Let er wel op dat anwb de prijzen zonder belasting laat zien, dus bij een beursprijs van 0 cent betaal je nog steeds zo’n 15 cent belasting per kWh.
Maar inderdaad super leuk om goedkoop de apparaten aan te kunnen zetten :D

Hier ook een leuke dag!
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102171
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:52

Ik hou van de zon. :D
Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:23

8nnemiek schreef:
Let er wel op dat anwb de prijzen zonder belasting laat zien, dus bij een beursprijs van 0 cent betaal je nog steeds zo’n 15 cent belasting per kWh.
Maar inderdaad super leuk om goedkoop de apparaten aan te kunnen zetten :D

Hier ook een leuke dag!
[ [url=m/IDuGRd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die vijftien cent ga ik redden, hoor, bedankt voor je bezorgdheid :o

lukka63
Berichten: 1421
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:35

Overweeg ook overstap naar dynamisch,
Nieuwbouw gasloos, zonnepanelen.
Twijfel tussen tibber en anwb,wat denken jullie?

Roodvos

Berichten: 6720
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:06

lukka63 schreef:
Overweeg ook overstap naar dynamisch,
Nieuwbouw gasloos, zonnepanelen.
Twijfel tussen tibber en anwb,wat denken jullie?

Zonneplan

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:17

Ik ben voor Tibber gegaan vanwege de handige app. Je kan er oa je zonnepanelen aan koppelen, en allerlei slimme stekkers en controllers die je apparaten op de goedkope momenten aan zetten.. Zo heb ik zelf pas een controller voor de airco bestelt, die de temperatuur bv een graadje lager kan zetten bij hoge prijzen.. En ze zijn wat goedkoper dan anwb.
Maar anwb is verder ook prima van horen zeggen.
Anwb laat wel altijd de prijzen zonder belasting zien, waar Tibber de all-in prijzen toont. Dat laatste vind ik fijner.

Oh, en bij Tibber krijg je €50 shoptegoed, bijvoorbeeld voor zo’n slimme stekker (in mijn onderschrift staat de code).

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:55

Ik zou next Energy of tibber aanraden. Tibber als je veel wil koppelen, next Energy als je gewoon je verbruik goed in de gaten wil houden. Tibber geeft 50€ korting op dingen uit hun app, als ik je bij Next energy aan Meld krijgen we allebei 50€ korting op de jaarafrekening. Qua kosten zijn ze zo ongeveer gelijk, zo niet gelijk ondertussen.

Beide geven de prijs all in aan, dat vind ik fijn.

Bij Tibber betaal je elke maand je daadwerkelijke verbruik (hoger in de winter, lager in de zomer meestal), bij Next energy betaal je een vast voorschot per maand.