Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:40

Ik vind verhuizen helemaal niet leuk.
Dat gedoe van een huis zoeken, bieden, dat geregel allemaal, hoofdpijn krijg ik ervan. Maar we willen niet zozeer een ander huis, maar een werkplek voor mijzelf zodat ik kan thuiswerken ivm zoon. En dat past op de huidige lokatie niet helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:11

Verhuizen is zo duur. Alles wat erbij komt kijken. -O-

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:12

Ja precies..

Tink89

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:29

Duur wel, maar ik vind een nieuw project aanpakken, me een plek helemaal eigen kunnen maken, samen klussen en inrichten en floorplanneren en al je spullen lekker uitzoeken en weggooien en opruimen en inruimen. Ik houd ervan!

Scheelt ook dat ik in m'n jeugd nooit verhuisd ben. En ik heb gewoon onrust en kriebels na een tijdje. Ik ben niet zo honkvast. Als ik geen kinderen had, was ik alweer verhuisd denk ik. Nu gaan we vrijdag en volgende week dinsdag bij huizen kijken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:31

Suzanne F. schreef:

Nou ja, met een goede verkoop kan je ook veel verdienen en dan levert het op :D

Ik vind huizen zoeken leuk, net als het koopproces. En dan het bedenken wat je wil veranderen, het klussen, inrichten… leuk :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:34

Doubtless schreef:
Suzanne F. schreef:

Nou ja, met een goede verkoop kan je ook veel verdienen en dan levert het op :D

Ik vind huizen zoeken leuk, net als het koopproces. En dan het bedenken wat je wil veranderen, het klussen, inrichten… leuk :D

Nee want als je je eigen huis goed verkoopt dan koop je altijd ook duur terug. Of je koopt iets waar je heel duur aan moet verbouwen.
En dan makelaarskosten, notariskosten, taxatiekosten, hypotheekkosten, verhuiskosten etc etc.
Ik krijg al een wegtrekker als ik er alleen al aan denk.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:18

Ik vind verhuizen ook echt niet leuk, zoveel stress en rompslomp haha. Om over de kosten nog maar te zwijgen.
Hier ga ik voor de 3e keer verhuizen sinds ik op mezelf woon (dat is nu een kleine 12 jaar). Hoop toch wel minimaal 15 jaar in mijn nieuwe huis te kunnen wonen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:44

Tsja ik kan goed verkopen maar in dezelfde plaats bijna niks beters terugkopen omdat alles duurder is geworden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 23:01

moonsparkle schreef:
Tsja ik kan goed verkopen maar in dezelfde plaats bijna niks beters terugkopen omdat alles duurder is geworden.

Hier precies hetzelfde. Dikke overwaarde, maar huizenprijzen liggen ook belachelijk hoog.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Suzanne F. schreef:
Nee want als je je eigen huis goed verkoopt dan koop je altijd ook duur terug. Of je koopt iets waar je heel duur aan moet verbouwen.
En dan makelaarskosten, notariskosten, taxatiekosten, hypotheekkosten, verhuiskosten etc etc.
Ik krijg al een wegtrekker als ik er alleen al aan denk.

Nou ja, dat is dus niet zo. Als jij bijvoorbeeld je huis in Amsterdam verkoopt is het niet zo moeilijk om ergens anders goedkoper te gaan wonen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

Of zoals het voorbeeld met de verkoopster van mijn appartement: zij koopt voor €331.000 een nieuw appartement, krijgt voor haar oude appartement 318.000, terwijl ze die 10 jaar geleden voor €160.000 heeft gekocht.

Tuurlijk komen er nog kosten koper bij, maar ik zie er wel een verdienmodel in hoor. (En lage maandlasten!)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Ja precies, tuurlijk moet je duur terug kopen. Maar de overwaarde van je huidige woning neem je mee naar een nieuw huis.

Bijv. je woont in een appartement wat je hebt gekocht voor €200.000, dat verkoop je voor €300.000. Dan kun je nu een huis kopen voor €100.000 meer dan je voorheen had gekund. De markt stijgt sowieso, maar de overwaarde kan je gebruiken om op te waarderen.

Als jij je huis kan verkopen voor €500.000 en je moet iets nieuws terugkopen in een vergelijkbare staat voor €500.000,- dan heb jij als het goed is al een deel van je woning afbetaald én jouw woning is in waarde gestegen, dus je maandlasten moeten dan toch minder worden voor ''hetzelfde''.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Wij kochten voor 70K meer een nieuw huis met 75m2 extra oppervlakte (binnen), een voortuin (hadden we niet), 2 opritten (hadden we niet), garage (hadden we niet) en grotere achtertuin. Dus het nieuwe huis was in verhouding veel goedkoper dan het huis dat we verkochten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

Je eigen huis is wel in waarde gestegen maar het huis wat je koopt ook. Die overwaarde zegt dan toch weinig? Is lood om oud ijzer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Maar het hoeft dus niet beide evenveel te stijgen. En daarom koop je niet altijd duur terug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Doubtless schreef:
Maar het hoeft dus niet beide evenveel te stijgen. En daarom koop je niet altijd duur terug.

Nee maar je bent altijd in het nadeel als je wat groter gaat. Want grotere/duurdere huizen stijgen sterker dan de kleintjes. 5 procent van 6 ton is meer dan 5 procent van 4 ton.
Ik verhuis alleen als ik naar iets groters/vrijers kan. Ik ben dus altijd in het nadeel, ook al heb ik overwaarde. Ik heb er eigenlijk niks aan dat mijn huis stijgt in waarde. Het andere huis ook en zelfs meer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Suzanne F. schreef:
Doubtless schreef:

Nee maar je bent altijd in het nadeel als je wat groter gaat. Want grotere/duurdere huizen stijgen sterker dan de kleintjes. 5 procent van 6 ton is meer dan 5 procent van 4 ton.
Ik verhuis alleen als ik naar iets groters/vrijers kan. Ik ben dus altijd in het nadeel, ook al heb ik overwaarde. Ik heb er eigenlijk niks aan dat mijn huis stijgt in waarde. Het andere huis ook en zelfs meer.

ligt eraan waar je naartoe gaat :D ik ging van Eindhoven (booming) naar midden Limburg in 2022 (toen nog niet hot, nu inmiddels wel).
huis stond een half jaar te koop en ik heb er flink wat vanaf gekregen, verder zelf geklust met mijn bouw collega's.
luxe woonboerderij met 1 hectare grond met wei, parktuin en mooie bijgebouwen, gekocht voor de prijs een luxer rijtjeshuis in Eindhoven.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Suzanne F. schreef:

Tja sorry, maar je bent te stellig in je uitspraak. Dat is niet altijd zo. Ons kleine huis in 's-Hertogenbosch steeg veel sneller dan het grotere huis in het kleine dorp waar we nu wonen. Net als Listiglistje dus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Hm ja nou oké. Dan houd ik het meer bij mezelf. Voor mij gaat dat op omdat ik in de eigen regio zoek.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Dat is hier ook het geval. Plaatsgebonden ivm werk van mijn partner.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Hier zie je dat de kleinere huizen nog wel doorstijgen, maar dat bij de grotere/duurdere huizen de rek er wel wat uit is. Alleen de hele bijzondere locaties en luxe panden gaan nog snel weg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Vandaag eindelijk het bericht dat de hypotheek van de koper rond is *\o/* Pfffffft dat was wel even zenuwen hoor. Ik vond dit vele male erger dan mijn eigen hypotheek, daar had ik tenminste zelf inzage in en invloed op :))

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Als je goedkoper terug kunt kopen, dan koop je altijd iets wat minder aantrekkelijk is en daardoor minder waard. Het is niet voor niets goedkoper natuurlijk...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:36

Fijn Berdien!! Nu echt officieel gefeliciteerd dan!! *\o/*

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

mavantos schreef:
Als je goedkoper terug kunt kopen, dan koop je altijd iets wat minder aantrekkelijk is en daardoor minder waard. Het is niet voor niets goedkoper natuurlijk...

Dat hoeft helemaal niet.

Fijn, Berdien! Hoe lang heeft het geduurd?