Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:11

Ceetje_bokt schreef:
Mijn ervaring in onze tuin is dat zevenblad wint van maagdenpalm, helaas.
En in de border staat ook nog een witte roos trouwens. Ik ben zeer aangenaam verrast door de erysimum, (kaartje waar 16 op staat) die heeft de hele winter gebloeid en nu nog steeds. Een paar zijn er wel omgewaaid, maar dat vul ik wel weer aan.

Wat betreft Zevenblad, vloeken mag }>

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:51

Morganlefay schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Mijn ervaring in onze tuin is dat zevenblad wint van maagdenpalm, helaas.
En in de border staat ook nog een witte roos trouwens. Ik ben zeer aangenaam verrast door de erysimum, (kaartje waar 16 op staat) die heeft de hele winter gebloeid en nu nog steeds. Een paar zijn er wel omgewaaid, maar dat vul ik wel weer aan.

Wat betreft Zevenblad, vloeken mag }>

Ik heb er een keer een stamppot van gemaakt, niks gezegd tegen mijn vriend, opgeleukt met spekjes. Hij neemt een hap en vraagt met een heel vies gezicht: wat is dat groene spul? Einde poging om het zevenblad weg te eten uit de tuin. :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:00

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb er een keer een stamppot van gemaakt, niks gezegd tegen mijn vriend, opgeleukt met spekjes. Hij neemt een hap en vraagt met een heel vies gezicht: wat is dat groene spul? Einde poging om het zevenblad weg te eten uit de tuin. :D

_O- _O- _O- _O- _O- _O-

Prairy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:33

Ik roep ook steeds tegen mijn man, dit en dit is ook eetbaar.

Dan krijg ik een meewarige blik en de opmerking dat ik het eerst zelf naar moet eten.
Denk dat het komt doordat ik hem een keer een eetbare bloemen salade heb voorgezet. Die zag er overigens wel fantastisch uit :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:39

Dat wordt hier wel geaccepteerd om violen door de sla te doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:42

Tropaeolum is ook lekker door de sla.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:45

Onder welke naam ken ik dat? :o?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:53

Gezien de corona-crisis en het daardoor niet buiten mogen, ben ook ik aan mijn tuin begonnen.
We wonen hier pas sinds vorig jaar en hadden het er toen nog veel te druk voor, en ik heb eigenlijk ook totaal geen groene vingers :+

Ik heb 2 jaar geleden in de supermarkt zo van die kleine potjes met zaadjes gekregen, en heb deze braaf bijgehouden. Ergens vorige week heb ik deze zaadjes geplant, en de meeste daarvan zijn al uitgekomen. Per groente/kruid staat er aangegeven hoe lang het zou duren voor ze kiemen, en wanneer ik ze daarna dan moet verpotten.

Voorlopig staan de potjes in een kleine kweekserre (met deksel, heb het er even afgehaald om de foto te nemen). Ik zet deze overdag (op de zonnige dagen) buiten en haal ze 's avonds weer binnen, omdat het hier 's nachts toch nog rond het vriespunt zit qua temperatuur. Ik zorg ervoor dat de grond vochtig blijft. Als het bewolkt is, laat ik ze binnen staan, bij het keukenraam.

Afbeelding

Ik ben vandaag begonnen met mijn bloempotten alvast van aarde te voorzien. Tot 5cm van de rand heb ik ze gevuld met aarde uit de moestuinbak die hier al in de tuin stond, die aarde is volgens mij wel oké, ik kijk niet om naar die moestuinbak omdat die echt een puinhoop is maar daar groeit alweer citroenmelisse en munt in. Ik heb die kruiden eruit gegooid en de aarde van tussen en onder de wortels gebruikt.
De bovenste 5cm heb ik gevuld met potgrond.

Afbeelding

Ik heb ook nog een doos mest staan, speciaal voor groenten en kruiden, maar die mag ik pas strooien als de plantjes in de potten zitten.

Nu ben ik aan het kijken wat ik in welke pot kan/mag steken. Ik ga er vanuit dat sommigen wel samen mogen, mits de pot groot genoeg is?

Ik heb:
- 5x basilicum
- 3x tomaat
- 1x rucola en 1x gewone sla: mogen deze samen of beter niet? Als ze samen mogen, denk ik aan de grootste ronde witte pot, ik denk dat deze toch wel wat ruimte nodig hebben, is de pot hier groot genoeg voor of kan ik beter wisselen met de pot die ik voor de tomaten in gedachte had?
- 1x bieslook
- 1x peterselie
- 1x aardbei
- 1x wortel

Afbeelding

Zijn de potten groot genoeg voor wat ik er in wil steken? Mogen de 2 soorten sla samen?

Ik heb ook die verwaarloosde moestuinbak nog die ik geplunderd heb, maar daar schrik ik wat voor terug omdat ik deze dus niet kan binnen zetten :+
Ik heb nog een zakje wortel-zaadjes, ik dacht deze hier in te strooien in april/mei, om wortels voor mijn paard te kunnen kweken.

Afbeelding

Ik heb parasols in het tuinhuis staan voor mocht er van de zomer een hittegolf komen, de tuin staat echt uuuurenlang in de zon dan.
Het is mijn bedoeling de potten uiteindelijk allemaal buiten te kunnen laten, tenzij het echt te koud/warm wordt natuurlijk.

Zoals jullie naast de moestuinbak misschien zien, heb ik compostbakken. Vier in totaal. Ze zijn nog dichtgeplakt vanwege de felle stormen laatst, de deksels gingen vliegen, en ik heb echt geen idee hoe het er daar binnen uitziet haha. We hebben in alle vier de bakken vorige herfst wormen gegooid, geen idee welke, mijn vriend heeft ze toen via de post laten komen :+ Ik ga er van uit dat ik deze compost als mest kan gebruiken voor de groentjes en kruiden?

Alvast bedankt aan iedereen die antwoorden heeft!
Ik zou zou graag mijn eigen groentjes/kruiden kunnen kweken, maar ben echt een leek haha. Ik ben zo het type mens dat een vetplant dood krijgt :+
Alle hulp is dus zeer welkom!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:25

Ik zou toch je grote bak leegmaken en gebruiken. Flinke laag compost door de grond en deze is prima geschikt voor de groente die je wilt neerzetten. De potten zijn prima als tussenstap om je stekjes wat groter te laten groeien voordat je ze buiten zet, maar niet om er gezonde volwassen planten in te laten groeien, daar zijn ze te klein voor. 1 krop sla in dat witte potje kan wel, maar daar past dan geen rucola meer bij. En is 1 wortel echt maar 1 wortel? Dat zet niet echt zoden aan de dijk. In een hoekje van je grote bak kun je ook 30 wortelen kwijt. Wortels kun je trouwens niet verpotten, die beschadigen te snel. Die moet je zaaien op de plek waar ze moeten groeien.

Zon kunnen de genoemde planten prima tegen, als je maar zorgt dat ze op hete dagen 's ochtends of 's avonds (als de zon weg is) maar water krijgen. Dat planten overdag een beetje slap hangen is dan helemaal niet erg. Alleen sla wordt er wat minder van.

Voor onervaren moestuinierders is de Makkelijke moestuin (https://www.makkelijkemoestuin.nl/) echt perfect om te leren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:02

Kaka schreef:
Ik zou toch je grote bak leegmaken en gebruiken. Flinke laag compost door de grond en deze is prima geschikt voor de groente die je wilt neerzetten. De potten zijn prima als tussenstap om je stekjes wat groter te laten groeien voordat je ze buiten zet, maar niet om er gezonde volwassen planten in te laten groeien, daar zijn ze te klein voor. 1 krop sla in dat witte potje kan wel, maar daar past dan geen rucola meer bij. En is 1 wortel echt maar 1 wortel? Dat zet niet echt zoden aan de dijk. In een hoekje van je grote bak kun je ook 30 wortelen kwijt. Wortels kun je trouwens niet verpotten, die beschadigen te snel. Die moet je zaaien op de plek waar ze moeten groeien.

Zon kunnen de genoemde planten prima tegen, als je maar zorgt dat ze op hete dagen 's ochtends of 's avonds (als de zon weg is) maar water krijgen. Dat planten overdag een beetje slap hangen is dan helemaal niet erg. Alleen sla wordt er wat minder van.

Voor onervaren moestuinierders is de Makkelijke moestuin (https://www.makkelijkemoestuin.nl/) echt perfect om te leren.

Dat kan ik idd wel doen! De potten als tussenoplossing gebruiken zolang het 's nachts nog heel koud wordt, en dan als het warmer wordt de groenten verplanten naar de moestuinbak. De kruiden ga ik denk ik wel eerder in de bloempotten houden, of toch een deel om ze in de keuken te kunnen zetten, omdat ik ze uiteindelijk wel makkelijk wil kunnen gebruiken bij het koken, en daarvoor niet heel de tijd naar de tuin wil rennen :+

Ik weet niet of dat potje wortel echt maar 1 wortel zal zijn, daar heb ik speciaal nog extra zaad voor bijgekocht omdat het paard toch meer wortels zal willen :D

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:11

Afbeelding
Leuk topic!
Over zevenblad en zure gezichten: misschien zijn de jonge, lichter groene blaadjes malser en beter eetbaar?
Mijn droomtuin: staat om te beginnen vol met stokrozen in alle denkbare kleuren. Ben al aardig op weg. En kruiden als munt, bieslook, duizendblad ( achillea millefolium) in alle tinten crème, wit, roze paars en oranje. Maar ik wil te veel, en dat gaat niet in mijn kleine tuin. Dus moet ik proberen het bij een paar soorten te houden. Moeilijk! Foto boven is van zelf uit zaad opgekweekte stokrozen bij mijn moeders huis. Dit jaar gaat het daar spectaculair worden met de vele kleuren die er nog bijkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:43

Ceetje_bokt schreef:
Onder welke naam ken ik dat? :o?

Oost Indische kers

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:39

Oh ja, die heb ik ook.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:45

Ja, oost Indische kers, die zag ik alweer opkomen! Ik hoop dat er wat meer variatie is dit jaar, vorig jaar had ik bijna alleen gele. Vind juist de variatie leuk. Alleen wel balen dat er snel luis inkomt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:22

Mag ik nog even advies vragen? :D

De vorige bewoners gaven nooit water aan de planten in de tuin. Dus dat doe ik dan ook maar niet. Maar moet ik wel mijn tuin bemesten?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:33

Wat heb je er in staan? Als je er zelf (heel andere) planten in of bij hebt gezet, zou ik gewoon m’n eigen plan trekken met water en mest toch?

Oh, ik zie de foto van je tuin net. Mooi stekkie! Als de druiven e.a. nooit bewaterd en of bemest werden voorheen, en het goed deden, zou ik dat even een seizoen aankijken..
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 24-03-20 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:35

Alle volwassen gezonde planten zouden zichzelf idd prima moeten kunnen redden
Bemesten ligt Er een beetje aan wat voor planten het zijn
Maar ook wat voor grond het is

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:00

Pocca_Locca schreef:
Ja, oost Indische kers, die zag ik alweer opkomen! Ik hoop dat er wat meer variatie is dit jaar, vorig jaar had ik bijna alleen gele. Vind juist de variatie leuk. Alleen wel balen dat er snel luis inkomt.

Oostindische kers is toch gevoelig voor vorst?!
Ik wil het in april zaaien, en vervolgens buiten zetten na ijsheiligen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:08

o i kers zaai ik ter plekke, dat groeit zo idioot hard
Zou ik de moeite van voorzaaien echt niet voor nemen
En eenmaal gezaaid hoef je ook nooit meer nieuwe te zaaien :n
Hele makkelijke kostganger

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:21

Dank jullie wel....... wij hebben sowieso nog niets aan de tuin gedaan. We wonen er nu 3 weken.
Alleen wat rotzooi als kabouters weggehaald en wat onkruid weggehaald.
Maar ik zag allerlei advertenties voorbij komen over kunstmest. :D

Nu heb ik ook een vijver.
Die zit vol met kikkerdril.
Nu is de vijver elke morgen bevroren.
Zou het kikkerdril dit overleven?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:23

Ja, o.i kers zag ik alweer ergens opkomen gisteren! Ben inderdaad benieuwd of hij de komende vorst overleefd.. denk het wel.. en anders komt het wel ergens anders in de tuin op waar het wat beschutter lag dat zaad..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:25

“ wat rotzooi als kabouters weggehaald” _O- laat die jongens inclusief de vereniging voor kabouterbeschermers het maar niet horen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:33

Pocca_Locca schreef:
“ wat rotzooi als kabouters weggehaald” _O- laat die jongens inclusief de vereniging voor kabouterbeschermers het maar niet horen..

Behalve vissende en zonnende kabouters, laven, stenen kikkers, schildpadden en krokodillen. Ook nog houten konijnen, overal grote nep-spinnen en als hoogtepunt: een wigwam met Indiaan van 125 cm hoog, adelaar en soort ruimtewezen van 100 cm.
En ongeveer 13 vogelhuisjes in alle kleuren en maten.
En nog hier en daar een geel bord met " uitrit vrijlaten" of " pas op... obstakel".

Maar verder ben ik blij met mijn tuin :D

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:37

Electra63 schreef:
Dank jullie wel....... wij hebben sowieso nog niets aan de tuin gedaan. We wonen er nu 3 weken.

Als je bang bent dat het kikkerdril de vorst niet overleefd, dan zou je het in een emmer binnen (in schuur/garage) kunnen zetten, totdat de vorst voorbij is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:41

akishino schreef:
Electra63 schreef:

Als je bang bent dat het kikkerdril de vorst niet overleefd, dan zou je het in een emmer binnen (in schuur/garage) kunnen zetten, totdat de vorst voorbij is.

Het is maar een dun laagje ijs en na een paar uur is Het weer ontdooit.
Maar het is erg veel kikkerdril..... Ik heb daar meerdere emmers voor nodig en schuur en garage staan nog vol met dozen en spullen enz.
Ik vroeg het me af, omdat de kikkers en goudvissen wel de nachtvorst overleven.