Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:34

Wat leuk fohadie! En fijn dat het nu allemaal qua papierwerk een beetje rond is.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:43

Nee precies.
Ik weet vrijwel zeker dat het huis wat wij op het oog hebben, hoog ingezet is. Dus als dan de taxatiewaarde lager uitvalt, wat ik dus denk, dan is het echt een risico.
Ons huis heeft behoorlijk wat overwaarde, nemen zelf ook een leuke som geld mee. Maar willen ook nog gewoon kunnen leven na zo'n aankoop.
Financieel weet ik dat wij dat makkelijk aankunnen. Alleen de bank zit een smak geld lager ivm het risico en dat snap ik ook.
Zou eerlijker zijn als alles wat transparanter zou zijn. Dus taxatiewaarde vooraf bekend, eerlijkheid wb bieden, want nu weten makelaars onderling alles omtrent de woning, maar als je zonder makelaar werkt weet je niks. En ja, dat is een keuze, maar eigenlijk heel oneerlijk.
Dus die steeds hogere prijzen worden gewoon in stand gehouden. Erg jammer, want dat houdt de woningnood in stand.

Wat kan een maand dan lang duren he! Wel leuk vooruitzicht :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:53

Je kunt een makelaar vlak voor het eind nog proberen te bellen of je bod hoog genoeg zal zijn, maar of je dan een betrouwbaar antwoord krijgt van wat je dient te bieden?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 15-06-25 12:19, in het totaal 3 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:55

Uiteindelijk weet je nooit hoe het loopt en maakt iedereen een kans. En het zijn stomme spelletjes inderdaad, waar wij ook bijna in getrapt waren.

Wij hebben onlangs bij een huis gekeken in het noorden, hogere prijsklasse. De verkoopmakelaar had het zo gepland dat de kijkers achter elkaar aan kwamen met overlap in tijd. Je kwam elkaar dus echt tegen.

Wij hadden vervolgens het hoogste bod (boven de vp) zonder voorbehoud. Maar uiteindelijk hebben we er toch binnen 3 dagen vanaf gezien om het te kopen. Er stond voor ons teveel druk op vanuit de verkoopmakelaar en dat voelde niet goed.

De verkoopmakelaar was niet blij want hij had AL die andere ZEER geïnteresseerde mensen afgebeld.
3 maanden later werden we door hem gebeld of we het niet och wouden kopen voor een lagere prijs :=

Het huis staat nu nog steeds te koop en de truc van die verkoopmakelaar om er onder druk een hogere prijs uit te knijpen heeft niet gewerkt deze keer. Hij had echt zijn hand overspeeld. De mensen die na ons kwamen kijken die kenden wij toevallig. Wij spraken hen later en zij waren absoluut niet blij dat de bezichtiging zo dicht op de klaar zat en ze door het huis werden gejaagd bij de bezichtiging.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 12:02

Hoop dat het lukt Gillian, wanneer sluit de optie om te bieden?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 12:23

moonsparkle schreef:
Hoop dat het lukt Gillian, wanneer sluit de optie om te bieden?

Dankjewel!
Dinsdag 18u.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 12:25

Ik ga voor je duimen :D

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:10

Wat een verhaal Mizz Montana! En dan ook nog bellen of je het huis voor een lager bedrag wilt hebben. Jeetje.

Ik was ook niet erg te spreken over de verkoopmakelaar want die loog oa over het bedrag waar huizen in de omgeving voor weg gingen. En gister hoorden we dat er maar twee biedingen waren waarvan wij zonder voorwaarden hadden geboden. De makelaar had blijkbaar aangeboden om de biedtermijn te verlengen zodat ze misschien meer biedingen kreeg, maar ze vind ons bod hoog genoeg en ook erg fijn zo zonder voorwaarden dus was het snel beslist.

Maar dat kan dus blijkbaar ook nog. Dat had ik ook niet kunnen waarderen want dan zit je nog langer in spanning of jij het huis mag kopen of niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:25

Mogelijk had je het dan ook zonder voorbehoud kunnen doen achteraf gezien :D is toch jammer dat makelaars zo onbetrouwbaar voelen/zijn.

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:48

Wat bijzonder van die verkoopmakelaar Fohadie. Gelukkig had je wel verkopers met fatsoen die hier niet in mee zijn gegaan.

Dat onbetrouwbare gevoel herken ik wel moonspakle. Laatst gebeld naar een makelaar voor een nieuwbouwwoning. 1 minuut na openingstijd, en er werd gezegd dat ik teruggebeld zou worden. Eind van de dag toch zelf nog eens gebeld. Toen was het verhaal dat er al twee belangstellenden waren en dat de ontwikkelaar op volgorde van aanmelden met de mensen in gesprek zouden gaan en dat wij dan nr.3 zijn.
Dus heb ik gevraagd hoe het dan met het telefoongesprek van die ochtend zat, of ik niet gewoon de eerste was? Daar werd heel vaag over gedaan.

De volgende dag zelf met de ontwikkelaar gebeld; die vertelde ook: op volgorde van binnenkomst. Dus ik geprobeerd uit te leggen dat dat mis is gegaan met bellen naar de makelaar. Zegt hij gewoon: nee die andere twee zijn al eerder door de makelaar aangemeld, voordat het op Funda kwam, omdat ze er bij een ander huis net naast hadden gezeten.

Hehe, tenminste iemand die gewoon eerlijk is. In plaats van dat vage gekonkel van die verkoopmakelaar. We gaan nu alsnog met die ontwikkelaar in gesprek. Misschien komt hij er niet uit met die andere twee, of heeft hij nog wat anders te koop. Maar juist doordat hij er niet omheen draaide heb ik er een beter gevoel bij.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:54

moonsparkle schreef:
Mogelijk had je het dan ook zonder voorbehoud kunnen doen achteraf gezien :D is toch jammer dat makelaars zo onbetrouwbaar voelen/zijn.

Nee, ze gaf aan dat zonder voorwaarden doorslaggevend was geweest.

Dat verhaal van Mizz Montana ken ik ook. Bel je zodra het op Funda staat, en dan word je al op de reservelijst geplaatst. Hoe dan?!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 14:16

fohadie schreef:
moonsparkle schreef:

Dat verhaal van Mizz Montana ken ik ook. Bel je zodra het op Funda staat, en dan word je al op de reservelijst geplaatst. Hoe dan?!

Maar dat was misschien omdat je de enige was die zonder voorbehoud had geboden? Of was er een ander hoger bod zonder voorwaarde?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 14:33

Nee, er waren twee boden, waarvan er 1 zonder voorbehoud was. (Wij) Daarom stelde de makelaar van haar voor om de bieding termijn langer te maken in de hoop dat ze meer boden kreeg. Maar ons bod vond ze hoog genoeg en juist ook omdat wij zonder voorbehoud deden. Als beide boden met voorbehoud waren geweest, had ze waarschijnlijk wel de biedtermijn verlengd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 17:34

fohadie schreef:
moonsparkle schreef:

Meerdere makelaars hebben een mailinglijst waarop je je kan aanmelden, dan krijg je 1 of 2 dagen eerder de nieuwe woningen door (voordat ze op funda komen).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:13

Ik moet ook zeggen dat ik erg van verhuizen hou!
Vind dat echt leuk!

Maar nu al bijna 10 jaar op dezelfde plek :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:33

Ik vind het vooral een hoop gedoe :') Zeker omdat wij van twee naar één huis gaan.

Hier overigens gekocht én verkocht met voorbehoud van financiering. Zie het ook echt nog wel veel voorbij komen in mijn werk :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:39

Nu ben ik nieuwsgierig wat voor werk je doet :P

Ik vind verhuizen niks aan, veel geregel, papierwerk, klussen, sjouwen etc

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:47

Ik werk voor een onafhankelijk hypotheekkantoor :j Ben zelf ook adviseur.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:56

Alja schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik erg van verhuizen hou!
Vind dat echt leuk!

Maar nu al bijna 10 jaar op dezelfde plek :)

Ik vind het proces wel leuk, maar het daadwerkelijke verhuizen niet. In de afgelopen 9 jaar 4x verhuisd. Maar denk dat we hier wel even blijven zitten. Hebben niet voldoende geld om de volgende stap te maken :') (huis met grond aan de rand van het bos :+ )

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:34

Ik vind verhuizen ook heerlijk! Vanaf m'n 18e tot m'n 31e ben ik 8 keer verhuisd. Maar nu alweer ruim 5 jaar op dezelfde plek. Het kriebelt alweer een tijdje...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:37

Mijn hobby is het echt niet. Maar ik ben zo vaak verhuisd (in mijn leven inclusief ouders en voor opleiding 16 keer in 57 jaar -O- )steeds denken nu kan ik me settelen en dan is het weer nope je moet weer ergens anders heen. Ook steeds de regio uit en op een totaal andere plek opnieuw beginnen.

En krijg je nu werkelijk minder zooi daardoor. Ik niet :') wel handigheid en ervaring in huizen zoeken, waar op te letten, elledigheden van makelaars nukkigheid van verhuurders enz.

Wat betreft huizenprijzen, in de hoek waar ik in nederland zit blijft het nog steeds stijgen en redelijk snel verkopen. Een paar peperdure panden gaan wel moeizaam (peperduur als in >900000 euro)
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-06-25 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:38

Ja ik ook vanaf mijn 18de tot 35ste een stuk of 10 keer..,
Heerlijk alles weer door je handen laten gaan, lekker opnieuw inrichten….
En ja hier kriebelt het ook maar ook vooral omdat we verschrikkelijke buren hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:41

Leuk vind ik het niet, en als ik dan zie dat er mensen zijn die 50 jaar of langer in hetzelfde huis wonen, :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:32

Wat vinden jullie specifiek zo leuk aan verhuizen dan?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:46

Pfff, ik vind er geen reet aan! In mijn jeugd noodgedwongen veel moeten verhuizen, maar inmiddels woon ik nu 21 jaar in hetzelfde huis. Waar ik nu naartoe verhuis, hoop ik tussen 6 plankjes eruit gehaald te worden. Met andere woorden; ik hoop dat dit mijn laatste verhuizing word.