Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:21

Ik ben blij dat ik gestopt ben tijdens de master en wat anders ben gaan doen. Ken wel iemand die nu toezicht houdt bij slachthuizen. Zodat ie 'kan bijdragen aan dierenwelzijn' .. keep on dreaming ..de leaseauto en salaris maken het acceptabel. Niemand gaat 6 jaar studeren om dan naar karkassen te kijken en te slachten dieren. Dat is ook niet bepaald hogere wiskunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:56

De DA waar ik voorheen ging met de katten en de hond deed dat ook: een deel van de tijd toezicht bij de slacht, verder DA kleine huisdieren en vogels en dan vooral (sport)duiven. Het is dat het qua afstand niet fijn was voor de katten nadat ik verhuisd ben maar dat is en blijft een top DA. Eerlijk, consequent en ook tegelijk menselijk, zowel in omgang als qua prijzen.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:59

Ik ken er ook een paar die dat ‘erbij’ doen of fulltime. Daar wil je toch geen DA voor worden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:05

De nicht van mijn stiefpa doet dat fulltime en die komt er vlakaf voor uit dat het makkelijk verdient als DA. En omdat ze een hekel heeft aan veel eigenaren van huisdieren "want die doen meestal maar wat en dat is zo frustrerend".

Eeeeeh....

Ik ben gericht aan het oriënteren voor een master die aansluit op mijn bachelor. Er zijn er een aantal maar pfoe, dit is echt nog puzzelwerk zeg. En helemaal omdat de 2 universiteiten waar ik terecht kan helemaal anders werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:31

Oh het verdiend zeker makkelijk inderdaad. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat na 6 jaar studie ellende je daar dan qua werk voldoening uit kan halen. Ik begreep dat je ook nog intern een cursus moet volgen voor je van start kan. Naar mijn idee hoef je er absoluut geen dierenarts voor te wezen om dat werk te kunnen 8)7

Oh altijd lastig kiezen.. en beide passen qua werkwijze bij je? Geen voorkeur? Dat je dan alleen nog bij de ene een master moet kiezen?

Besparen: de AH komt morgen niet bezorgen ivm de hitte. Dus we eten de hele week.. courgette..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 19:22

Project badkamer is nog niet klaar...
Ze moeten het dak op en dat gebeurd vrijdag. Na vrijdag kan er pas een afspraak ingepland worden voor het herstel van de plafond.
Expansievat is verkeerd neergehangen, moet rechtop geplaatst worden. Wordt dus heel ergens anders opgehangen.
Ik zit dus nog vrijdag in de troep.

Ik heb zelf vandaag picknick besteld, een hoop ijsjes besteld. Hopelijk komen ze morgen aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 19:44

Wij hadden afschuwelijk slechte ijsjes vandaag op het werk als traktatie. Iedereen keek er naar uit, wat een domper was dat zeg.

De ene universiteit zit in Brussel, de andere in Gent. Ik zit er ongeveer tussenin. Brussel is makkelijker qua openbaar vervoer maar biedt de master die ik wil doen enkel in avondles aan + zaterdagmiddag. Met een voltijdse job dan waarschijnlijk ook nog 3 avonden/week en een ochtend is dat... Pittig. Plus dat mijn auto ivm LEZ die stad niet meer in mag.
De andere in Gent is lastiger, maar daar kan ik indien nodig wel met de auto nog heen. Alleen haat ik Gent hartsgrondig om in rond te rijden :+ en is daar de opleiding op contactmomenten overdag. Ze zeggen wel dat ze die willen beperken om het combineerbaar te houden voor werkstudenten, maar er is geen richtlijn te vinden over de details. Is dat 2x/week een volle dag? Af en toe en de rest via online herbekijkbare colleges?

Dus daarin moet ik me nog verdiepen.

En dan de master zelf... Momenteel lijkt Beleid en Management me het meest te liggen en ook meest bruikbaar, maar dat is een hele populaire ook. Master Verpleegkunde en dan Implementatieverpleegkundige geeft eerder toegang richting Kwaliteitscoördinator etc. Ook een brede, maar ik vrees dat ik daarmee echt meer op de verpleegafdeling ga staan als diensthoofd of verpleegkundige en dan "indien nodig" eens ingezet ga worden. En dat is net wat ik niet direct zoek.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:18

Citaat:
De nicht van mijn stiefpa doet dat fulltime en die komt er vlakaf voor uit dat het makkelijk verdient als DA. En omdat ze een hekel heeft aan veel eigenaren van huisdieren "want die doen meestal maar wat en dat is zo frustrerend".

Eeeeeh....

Dit is wel heel erg waar, woog voor mij best wel mee in het stoppen met werken als assistent.
Vaak hebben juist de wat "armere" mensen huisdieren, en kunnen er vervolgens niet goed voor zorgen, rommelen een beetje aan, komen veel te laat als er iets is. En als ze er dan zijn dan willen ze niks gedaan hebben, want dat kost geld... Ja duhhh, dan had je je dier moeten verzekeren...
Ze verwachten vaak een wondermiddel van de dierenarts en het liefst voor een prikkie. Als arts kan je dan dus echt helemaal niks, maar je moet wel het dier zien lijden onder het slechte beleid van de eigenaar.
Was echt pijnlijk frustrerend om te zien, wat mensen hun dieren soms aandoen is onvoorstelbaar.
Zo vaak als ik de opmerking ook wel niet gehoord heb van... ja maar het konijn kostte maar 25 euro, en jullie consult kost al bijna 40 euro >;)

Vandaag de laatste werkdag gehad, het was verbazingwekkend koel op de werkvloer, dusdanig dat ik met een vest aan gelopen heb vandaag :+

Zojuist een best interessante vacature tegen gekomen, ik denk dat ik zo toch maar eens even goed ga zitten voor mijn CV en een motivatie.
Kleine kans dat ik het word, want mijn CV en opleidingen sluiten totaal niet aan, maar ik denk oprecht wel dat het iets is dat bij mij past en wat ik goed kan. Alleen de eerste selectie gaat natuurlijk op basis van je papiertje, dus helaas een grote kans dat ik er daar al uitgefilterd ga worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:28

Maar niet iedereen weet dat er een verzekering is.
Zo was er laatst op kassa over de stijgende kosten van de DA. Maar er werd niet verteld dat er dus ook een verzekering is.
Net even berekend hoeveel ik dit jaar kwijt was aan Jackie: 910 euro.

Overigens heb ik haar net afgemeld bij de databank van de chip. En nu is het definitief. En is ze er niet meer.

Ik ben dan wel van mening dat je er een potje naast moet hebben. Just in case.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:43

Ik heb al geïnformeerd voor verzekeringen en ze baseren zich allemaal op het aankoopbedrag. Best lastig als je rekening houdt dat ik ze allemaal quasi van veulen of jong (twenter of net 3 jaar) heb. Die prijzen liggen een heus stuk lager dan als ik ze nu zou verkopen. En anders kijken ze naar sportprestaties, wat ook niet zo denderend is. Alleen zijn de mijne wel geld waard omdat je er alles mee kan ivm topkarakter...

En de maandelijkse aflossing kan ik heus ook wel missen, maar tot nu toe zou ik al immens veel meer ingelegd hebben dan ik zou kunnen laten uitkeren of claimen.
Dan vind ik dat best wel zuur geld en zet ik het liever iedere maand gewoon opzij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:56

Is ook een optie. Maar als je dier ineens een ongeluk krijgt en je hebt een torenhoge rekening dan moet je het maar net hebben liggen.
Kat van mijn zus kreeg op vrijdag een ongeluk (en het gebeurd ook altijd in het weekend dat je naar de spoed moet) en beestje moest naar het dierenziekenhuis. 3 dagen verder en een specifieke operatie en ze was 2000 euro armer

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:14

Varekaj schreef:
Ik heb al geïnformeerd voor verzekeringen en ze baseren zich allemaal op het aankoopbedrag. Best lastig als je rekening houdt dat ik ze allemaal quasi van veulen of jong (twenter of net 3 jaar) heb. Die prijzen liggen een heus stuk lager dan als ik ze nu zou verkopen. En anders kijken ze naar sportprestaties, wat ook niet zo denderend is. Alleen zijn de mijne wel geld waard omdat je er alles mee kan ivm topkarakter...

En de maandelijkse aflossing kan ik heus ook wel missen, maar tot nu toe zou ik al immens veel meer ingelegd hebben dan ik zou kunnen laten uitkeren of claimen.
Dan vind ik dat best wel zuur geld en zet ik het liever iedere maand gewoon opzij.

Ik was in mijn post even uitgegaan van kleinhuisdieren, maar inderdaad, een paard kun je natuurlijk ook verzekeren.

Er zijn ook maar echt heel weinig mensen die hun huisdier verzekerd hebben overigens hoor. Paarden weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb mijn eigen dieren ook niet verzekerd, geen van alle, maar ik heb heel bewust een aparte flinke spaarpot, als mijn paard nu een koliek operatie zou moeten krijgen is dat geen probleem zegmaar. En dat ondanks dat ik echt een heel laag inkomen heb en op maandbasis amper rond kom. Dit soort dingen moet je gewoon achter de hand hebben, en anders niet aan dieren beginnen vind ik, of dus een verzekering afsluiten. (uitzonderingen in situaties daargelaten natuurlijk)
Ik heb mits verantwoord (dus alleen als er na een eventuele ingreep ook vooruitzicht is op een goed leven daarna) ook alles over voor mijn dieren, en daar ligt voor de meeste mensen het euvel, soms hebben ze al niet veel te besteden, en wat ze hebben willen ze niet uitgeven aan dierenartskosten. Alleen het dier is daar de dupe van.
Het was ook bizar hoeveel klanten wij hadden in de bijstand, en toch wisten ze elke keer weer met een nieuw dier aan te komen. Ja maar hij stond op marktplaats.. :Y)

Over dierenartskosten gesproken. Enkele weken terug waren we natuurlijk al ruim €600 kwijt voor de sterilisatie en het gebit van onze katten. Heeft er nu eentje een ontstoken oog -O-
het is gelukkig nog niet zo heel erg, alleen een beetje groene snotjes, dus we kijken het een paar dagen aan met vitamine A zalf, maar anders word het weer een ritje dierenarts

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:21

Spannend hoor een extra master varekaj! Gent heeft ook een LEZ zone overigens.

Ik verzeker me alleen voor dingen die ik niet zelf kan betalen. Dus een dier verzeker ik niet, behalve dan het paard destijds in mijn familiale verzekering voor eventuele schade aan derden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:23

Ik had vorig jaar met alle gemak de koliek operatie van mijn Tinker kunnen betalen. Alleen heb ik dat niet gedaan, omdat de kans veel te groot was dat leven lijden zou worden. Sterker zelfs, ik had er geeneens goed oog in dat hij de anesthesie zelfs maar zou overleven voor ze zouden beginnen snijden. Dat is OOK een vorm van spaarzaam zijn: realistisch blijven, zelfs op hele emotionele en moeilijke momenten.

Dat is eigenlijk altijd mijn voornaamste spaardoel geweest: ik moest een zware ingreep kunnen bekostigen indien nodig. En God ik heb zwarte sneeuw gezien, elke rotte cent moeten omdraaien om genoeg hooi te kunnen kopen voor een week, maar die basis was heilig.

@poes: Gent is alleen gewoon kak met openbaar vervoer :') Ik vind Brussel makkelijker om eerlijk te zijn. Al kan het ook omdat ik daar jaren gewerkt heb en dat zowat op mijn broekzak ken qua werking.

Het zou trouwens een master zijn die aanvult op mijn bachelor, dus geen extra master ernaast.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:25

Waar zou je het volgen?

Mijn postgraduaat kon eigenlijk volledig digitaal als je dat wou. Lessen waren live maar ook online te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:27

Ofwel UGent ofwel VUB. Ze bieden het allebei aan. Maar als het bij UGent volledig online te volgen is met af en toe contactmoment is dat wel een stuk interessanter dan wanneer de VUB vast houdt aan 3 avonden/week + zaterdag.
Dat is bijvoorbeeld ook zo voor hun master Gerontologie en zelfs als je die in deeltijds traject doet moet je nog zo vaak gaan. Daarom heb ik die nooit aangevat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 22:28

Citaat:
Besparen: de AH komt morgen niet bezorgen ivm de hitte. Dus we eten de hele week.. courgette..

:')

Net weer paar dagen Friesland op de boot geweest. Werd vanmiddag zoooooo ongelovelijk warm dat we ipv morgen vandaag maar naar huis zijn gegaan.
En ondanks dat ik al aardig bruin ben toch nog soort van verbrand 8-) }:0

Moet nog ff beter bijlezen om iets fatsoenlijks bij te kunnen dragen :evaw:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:51

Vandaag nog € 1,25 extra bespaard op de watermeloen door een foutje in de App, zou eigenlijk 3,49 moeten zijn maar in de App stond ook 2,25. Dus even langs de klantenservice. En nog een euro in een karretje gevonden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:10

Vriend heeft voor komend weekend een fijn uitje geboekt! 2 nachten met ontbijt en diner inclusief voor €280 alles bij elkaar voor 2 personen tussen Gerardmer en Colmar *\o/*
Kunnen we er mooi even tussenuit, wijn gaan scoren in de Elzas. Hopelijk ook aangenaam weer, ideaal om te wandelen en die regio wat gaan ontdekken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:18

Ben erg benieuwd wat je van die regio vind, kun je wat foto's sturen? Wij zijn wat oostelijker daarvan gebleven, mooie regio. Elzas staat op ons mogelijk koop lijstje voor de toekomst :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:20

Vriend is al aantal keer naar Gerardmer geweest voor een shortski, die is er wel voor te vinden. Qua kopen neig ik meer naar de Auvergne en dan richting chène des puys, of meer naar de Provence op. Maar mijn droomlocatie zit op de grens met de Aude en Ariège in de midi-pyrenées :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:22

Wij zijn nu toevallig op iets in de buurt van Rodez aan het azen :P Nooit ons zoekgebied geweest maar we zijn verliefd :') Nu de makelaar nog te pakken krijgen en überhaupt een kans krijgen om een bod uit te brengen, voor mijn part zelfs blind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:35

Rodez, zijn ze daar niet met de tour gepasseerd gisteren?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:30

Ik heb geen flauw idee, sport vind ik niet zo interessant :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:19

Gaan jullie dan nog een vakantiehuis kopen @Prairy :oo

Ik vond laatst een briefje van ... 50 Euries :$ ... echt heel raar, bij het toiletgebouw van het haventje waar we liggen met de boot. Er was niemand in de buurt... dacht wat moet ik daar nu mee.
Is toch ook raar om overal langs te gaan van bent u 50 Euro verloren...
dat overigens nog wel aan een paar mensen gevraagd die daar ook liggen en die ik zag die dag... maar niemand was 50 Euro verloren...
toen onszelf maar getracteerd op een etentje :o :Y)