Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:43

Die zijn anders al best groot, Idinn! Jammer dat ze niet zo gelukkig zijn.

Mooie Kerri Family. :)) Hier gaat niets naar buiten. Het is kiezen tussen verbranden of wegwaaien. :=

Ik heb een Pubicalyx Red Button, dacht ik. Een enorme Carnosa, en het bonte zusje daarvan. Een Compacta, een Krinkle 8, een Australis, een Thomsonii en een Calicyna-stek die maar niet wil wortelen.

En ik heb nog op mijn verlanglijstje:
- Rebecca
- Serpens
- Rosita
- Lacunosa
- Sp. Aff. Burtoniae
- Pottsii Kuranda

Maar ik denk dat ik m’n lijstje moet halveren want ik heb het liefst meerdere stekken omdat je dan sneller een volle plant hebt.

magda_90

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:47

Dankjewel. Verbranden wennen ze aan. Niet letterlijk natuurlijk maar ik bouw het rustig op na ijsheiligen. En eenmaal geacclimatiseerd dan gaan ze weer als een speer. Achter huis wordt heg gerust 40 graden en de cactussen en succulenten vinden dat zo fijn.

Mooi lijstje heb je!

Ik heb mijn lijstje even bijgewerkt deze Hoya heb ik nh in mijn collectie:
- [ ] Australis
- [ ] Bella
- [ ] Bella albomarginata ruilen met Ann
- [ ] Benguentensis
- [ ] Burtonaie HSP AF
- [ ] Callistophylla
- [ ] Carnosa
- [ ] Carnosa Krimson Princess/ Tricolor
- [ ] Carnosa Krimson Queen
- [ ] Caudata
- [ ] Chouke
- [ ] Deykeae
- [ ] Diptera
- [ ] Elliptica
- [ ] Endauensis
- [ ] Finlaysonii
- [ ] Fungii Hybrid
- [ ] Fusco marginata
- [ ] Glabra
- [ ] Globulosa ruilen met Ann
- [ ] Hanhiae Pink
- [ ] Heuschkeliana variegata
- [ ] Imperialis
- [ ] Incrasata Albomarginata
- [ ] Kerrii
- [ ] Kerrii Splash
- [ ] Kerrii Variegata
- [ ] Kerrii Albomarginata
- [ ] Krinkle 8
- [ ] Krohiniana Eskimo
- [ ] Lacuosa
- [ ] Linearis
- [ ] Loei province
- [ ] Macrophylla variegata
- [ ] Manipurensis
- [ ] Mathilde
- [ ] Merrillii
- [ ] Minibelle
- [ ] Obovata variegata splash
- [ ] Pachyclada
- [ ] Pachyclada variegata
- [ ] Polyneura
- [ ] Pubicalyx Red Button
- [ ] Pubicalyx Pink Silver
- [ ] Rebecca
- [ ] Retusa
- [ ] Rintzii af Borneo ruilen met Ann
- [ ] Rotundiflora
- [ ] Sarawak SP
- [ ] Serpens
- [ ] Sulawesi SP
- [ ] Sunrise
- [ ] Suriganoeensis ruilen met Ann
- [ ] Thomsonii
- [ ] Vaccinoides
- [ ] Verticillata var verticillata variegata
- [ ] Wayetti
- [ ] Wayetti variegata
- [ ] Waymaniae
- [ ] Waymaniae Borneo

Ben zo wijs met Hoya en Syngonium. :+:

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:57

<3 Weinig plek hier bij het zonnige raam, maar in de zomer buiten kan sowieso, misschien toch maar proberen. Felle middagzon houd hij niet van begreep ik?

Mijn Pictus, van de zomer klein gekocht (kwam maar net over de potrand) en staat behoorlijk donker binnen maar ook in de zomer buiten gestaan in de schaduw.

Hier even op het aanrecht voor een flinke sproei beurt, verder staat hij vrij droog nu.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 03-01-21 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:58

magda_90 schreef:
Dankjewel. Verbranden wennen ze aan. Niet letterlijk natuurlijk maar ik bouw het rustig op na ijsheiligen. En eenmaal geacclimatiseerd dan gaan ze weer als een speer. Achter huis wordt heg gerust 40 graden en de cactussen en succulenten vinden dat zo fijn.

Mooi lijstje heb je!

Ik heb mijn lijstje even bijgewerkt deze Hoya heb ik nh in mijn collectie:
- [ ] Australis
- [ ] Bella
- [ ] Bella albomarginata ruilen met Ann
- [ ] Benguentensis
- [ ] Burtonaie HSP AF
- [ ] Callistophylla
- [ ] Carnosa
- [ ] Carnosa Krimson Princess/ Tricolor
- [ ] Carnosa Krimson Queen
- [ ] Caudata
- [ ] Chouke
- [ ] Deykeae
- [ ] Diptera
- [ ] Elliptica
- [ ] Endauensis
- [ ] Finlaysonii
- [ ] Fungii Hybrid
- [ ] Fusco marginata
- [ ] Glabra
- [ ] Globulosa ruilen met Ann
- [ ] Hanhiae Pink
- [ ] Heuschkeliana variegata
- [ ] Imperialis
- [ ] Incrasata Albomarginata
- [ ] Kerrii
- [ ] Kerrii Splash
- [ ] Kerrii Variegata
- [ ] Kerrii Albomarginata
- [ ] Krinkle 8
- [ ] Krohiniana Eskimo
- [ ] Lacuosa
- [ ] Linearis
- [ ] Loei province
- [ ] Macrophylla variegata
- [ ] Manipurensis
- [ ] Mathilde
- [ ] Merrillii
- [ ] Minibelle
- [ ] Obovata variegata splash
- [ ] Pachyclada
- [ ] Pachyclada variegata
- [ ] Polyneura
- [ ] Pubicalyx Red Button
- [ ] Pubicalyx Pink Silver
- [ ] Rebecca
- [ ] Retusa
- [ ] Rintzii af Borneo ruilen met Ann
- [ ] Rotundiflora
- [ ] Sarawak SP
- [ ] Serpens
- [ ] Sulawesi SP
- [ ] Sunrise
- [ ] Suriganoeensis ruilen met Ann
- [ ] Thomsonii
- [ ] Vaccinoides
- [ ] Verticillata var verticillata variegata
- [ ] Wayetti
- [ ] Wayetti variegata
- [ ] Waymaniae
- [ ] Waymaniae Borneo

Ben zo wijs met Hoya en Syngonium. :+:

:wow:

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:00

Ohhh planten <3

Ik heb altijd een soort haat liefde met ze gehad. Sinds ik potten heb met een waterreservoir gaat het een stuk beter. Ook hydroponie is echt voor mij bedacht :=

Mijn verzameling is heel erg karrig maar ik wil hem wel uit gaan breiden. Waar ik wel mee zit is mijn katten....Welke planten zijn niet giftig voor katten? En weet iemand een leuke hangplant die voor het raam kan hangen....lekker jaren 70 zeg maar <3

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:06

Jis_ schreef:
<3 Weinig plek hier bij het zonnige raam, maar in de zomer buiten kan sowieso, misschien toch maar proberen. Felle middagzon houd hij niet van begreep ik?

Mijn Pictus, van de zomer klein gekocht (kwam maar net over de potrand) en staat behoorlijk donker binnen maar ook in de zomer buiten gestaan in de schaduw.

Hier even op het aanrecht voor een flinke sproei beurt, verder staat hij vrij droog nu.
[ [url=m/mizBsR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zijn soorten hoya die er prima over kunnen en anderen weer niet. De Sunrise vind het bijvoorbeeld heerlijk net als Pachyclada en Rebecca. Maar Fishtail wil daarentegen koel en donker staan.

Pictus is ook een leuke voor buiten inderdaad! Hij ziet er prachtig uit.

Jis, ja beetje enthousiast haha. Ruilen van stekken is zo onwijs leuk. Daar heb ik echt mijn collectie voor een groot deel aan te danken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:20

Dank voor de tips!

Ik heb nu 4 bestels bij pipaplantje en neem van Magda ook een paar over zodra het warmer wordt *\%/*

Nog een vraag, mijn begonia’s wortelen nu erg goed en ik gok dat ze volgende week de grond inkunnen. Raden jullie aan om ze dan nog een tijdje in mijn kasje onder de groeilamp te houden of kunnen ze dan al in de woonkamer onder natuurlijk licht?

Wow wat een lijsten en wat een geweldige pictus! Ik hoop dat mijn stekje ook zo wordt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:47

In mijn ervaring houden ze niet van zo een hoge luchtvochtigheid. Maar je zou het even kunnen proberen. Ik heb ze zelf in de woonkamer gehad.

Hier een deel van de Hoya stekjes. Af en toe moeten ze even afgestoft worden, meteen preventie tegen beestjes.
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:01

Dat ruilen lijkt me ook leuk. :j Maar echt veel van die bijzondere heb ik niet, en een graslelie zitten de meeste ook niet echt op te wachten. >;) wie weet in de toekomst.

De Fishtail is ook een leukerd. <3

Heb de Chinese Bamboevaren en de Cissus Discolor hoog op mijn lijstje staan. Die komen als het lukt eerst in de lente.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:02

Jis_ schreef:
Dat ruilen lijkt me ook leuk. :j Maar echt veel van die bijzondere heb ik niet, en een graslelie zitten de meeste ook niet echt op te wachten. >;)

Graslelie is heel erg geschikt voor hydroponie :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:12

Jis_ schreef:
Heb de Chinese Bamboevaren en de Cissus Discolor hoog op mijn lijstje staan. Die komen als het lukt eerst in de lente.

<3 Pretty!! Ook gelijk op mijn lijstje gezet :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:55

De Cissus is best een bitch als je haar binnen hebt. Sta er niet van te kijken als je eerst bijna alle bladeren kwijt bent. Eenmaal geacclimatiseerd komen er zo weer nieuwe voor terug gelukkig. Ze houdt van warme luchtvochtigheid.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:27

robeer schreef:
Jis_ schreef:
Dat ruilen lijkt me ook leuk. :j Maar echt veel van die bijzondere heb ik niet, en een graslelie zitten de meeste ook niet echt op te wachten. >;)

Graslelie is heel erg geschikt voor hydroponie :j

Oh die laatste smiley van mij was niet de bedoeling. Komt een beetje banketstaaf over zo, moest een lachende zijn. :=

Ik heb laatst een stekje gekregen van mijn osteopaat, heel blij mee. Ben nog steeds benieuwd welke het is, is effen groen. Ik zie alleen die bonte voorbij komen.

Afbeelding

Hydroponie moet ik even gaan opzoeken.
Edit: ah okay, ja zij had de stek in water staan. En in haar werkkamer een enorme in de aarde waar deze stek vanaf kwam.

Leuk troi!

Goed om te weten Magda, dank je! En dan hopen dat we een match zijn. Wil eigenlijk wel graag gelijk een flinke. O:)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:32

Dat is een groene graslelie, de oorspronkelijke vorm. De andere zijn eigenlijk allemaal de variegata vormen.

Komt ook wel goed met de Cissus maar je moet niet verbaasd zijn straks.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:23

Gewoon de groene, :D ik zocht me suf, lijkt veel op de “Bipindense” maar die heeft een lichte streep onderop zitten. Heel leuk om de oorspronkelijke vorm te hebben. <3

Ik sta te trappelen tot ze er weer zijn online. Tot het voorjaar wachten is sowieso wel gunstig denk ik?

Nog even een vraag over de Hoya, ik lees dat ze best wel giftig zijn, rond de kattenboom wil ik ze daarom niet zetten. Dan is voor mij met deze plant de enige optie de zonnige zolderkamer maar zonder verwarming. Trekken ze dat in de winter?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:26

Ik heb op mijn werk een Monstera op water staan. Die doet het daar erg goed.

Leuke planten, die bamboevaren en die Cissus.
Mooie stek, Jis.

Mijn katten treffen het niet, geloof dat ik bijna alleen maar van giftige planten hou. :=
Gelukkig komen alle katten buiten dus ze laten de meeste planten wel met rust. Alleen Cousin It is altijd de Sjaak. :+

Ik hou niet heel veel rekening met de standplaats van de plant. Mijn Carnosa stond op het zuidwesten, die staat nu op de overloop met beduidend minder licht.
De Australis staat nu op het zuidwesten. Zomers gaan de rolgordijnen dicht, of een krant ervoor.
Soms schuif ik ook wel eens, als blijkt dat de standplaats niet werkt voor de betreffende plant. De pannenkoek heeft ook wel op verschillende plaatsen gestaan. De Xanadu heb ik naar boven verhuisd en in de bijkeuken staat nu mijn Alocasia Lauterbachiana. Die werd boven echt niet blij, waarschijnlijk te koud. := De Xanadu kreeg in de bijkeuken te weinig licht.
En mijn Thomsonii heeft een tijdje op een zonniger plek gestaan om ‘m even op gang te helpen.
Qua luchtvochtigheid let ik wel iets op de planten. Door onze vloerverwarming doen bv varens het niet goed bij mij.

Geen ervaring met ruilen. Heb daar ook niet echt interessante planten voor staan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:13

Ik heb over Hoya’s gedroomd vannacht. :') :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:51

Jis_ schreef:
Gewoon de groene, :D ik zocht me suf, lijkt veel op de “Bipindense” maar die heeft een lichte streep onderop zitten. Heel leuk om de oorspronkelijke vorm te hebben. <3

Ik sta te trappelen tot ze er weer zijn online. Tot het voorjaar wachten is sowieso wel gunstig denk ik?

Nog even een vraag over de Hoya, ik lees dat ze best wel giftig zijn, rond de kattenboom wil ik ze daarom niet zetten. Dan is voor mij met deze plant de enige optie de zonnige zolderkamer maar zonder verwarming. Trekken ze dat in de winter?

Het voorjaar is qua temperatuur sowieso beter met verzenden ook gezien er vanwege corona nog veel vertraging is.

De Linearis, Chouke en Krinkle 8 sowieso. Die zijn daar erg makkelijk in. Voor Bella kan het in de zomer wel te warm zijn, die staat liever wat koeler.

Puera schreef:

_O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:37

Die vertraging ook ja.

Daar lag ik net aan te denken vannacht, in de zomer kan het daar heel warm worden. Die zouden dan eventueel naar buiten kunnen. Wil daar graag een plantenkamer van maken dus moet goed kiezen want alles steeds naar buiten sjouwen wil ik ook niet. Nu is het nog onze slaapkamer.

Hoe doen mensen dat hier trouwens met kamerplanten in de slaapkamer? Met ramen open wordt het in de winter gewoon te koud lijkt me maar daar af en toe luchten is wel lekker.

Puera schreef:

Hahaha!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:44

Goede planten uitzoeken. Ik heb er Hoya staan die in de zomer prima over hitte kunnen en in de winter prima over koude. Ook hangt er mijn Senecio string collectie. Bijna alles in de slaapkamer hangt in de zomer buiten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:08

magda_90 schreef:
Goede planten uitzoeken. Ik heb er Hoya staan die in de zomer prima over hitte kunnen en in de winter prima over koude. Ook hangt er mijn Senecio string collectie. Bijna alles in de slaapkamer hangt in de zomer buiten.

Doe dat ook graag, voor de planten fijn. Alleen mijn Zaagcactussen vonden de regenbuien minder, ga ik dit jaar anders doen met hun.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:41

Er zit een vrij lang takje aan mijn Peper boompje die ik er af wil halen vanwege de vorm van het boompje. En dacht ik ga proberen te stekken via marcotteren. Wat een priegelwerk bij zo'n klein takje. ben benieuwd of het gaat lukken.

Afbeelding

Zit vol met deze zwarte pepertjes, de groene omhulsels zijn de enige 2 nog.

Afbeelding

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:51

Jis_ schreef:
magda_90 schreef:

Doe dat ook graag, voor de planten fijn. Alleen mijn Zaagcactussen vonden de regenbuien minder, ga ik dit jaar anders doen met hun.

Mijn zaagcactus vond het buiten erg fijn! Alleen de felle zon niet. Zaagcactussen zijn natuurlijk wel epiphyllums, welke natuurlijk wat natter mogen dan niet tropische cactussen. :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:21

xCODA schreef:
Jis_ schreef:

Mijn zaagcactus vond het buiten erg fijn! Alleen de felle zon niet. Zaagcactussen zijn natuurlijk wel epiphyllums, welke natuurlijk wat natter mogen dan niet tropische cactussen. :j

Hielt ze ook uit de felle zon. :j Snap daarom ook niet zo goed wat er mis ging, hebben gaten onder in de pot dus water kon gewoon weg. Bij mijn Hertshoornvaren geen gat en dat was duidelijk, die verzoop bijna. Misschien bij de droge periodes wel te droog gelaten in de zomer, hmm dat klinkt wel logischer.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:32

Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen! Lees al een tijdje mee en ben jaloers op sommige collecties. Ik heb meerdere planten in mijn kamer en eigenlijk doen ze het best goed. Vooral de epipremnum blijft nieuwe bladeren krijgen. Echter, ik loop een beetje vast op m’n dieffenbachia. Hij ziet er goed uit en krijgt nieuwe bladeren, maar deze ontrollen niet. Er zitten nu al twee opgerolde bladeren 4 weken niks te doen en er is nog een nieuwe bij gekomen. Hij krijgt ongeveer iedere 7/10 dagen water, verwarming staat vaak uit en als hij wel aanstaat sproei ik die dag ook. Heeft iemand misschien de gouden tip? Of komt dit gewoon door de winter?