Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:19

Ik heb vorig jaar een enorme hoeveelheid vaste planten gekocht (bv 80 geraniums) en alles bij kwekerij vlastuin https://kwekerijvlastuin.nl/ en ben daar heel erg tevreden over. Nette prijzen, goede verpakking en heel weinig uitval. Het waren 9 x 9 potjes dus echt klein, maar had een prachtige volle border en de geraniums die ik inzet tegen zevenblad staan inmiddels al weer in bloei. Ik heb me alleen vergist hoe groot de verberna werd, hahaha, dus ik heb er vorige maand een paar verhuisd in de tuin. Maar dit zijn dus planten die in het voorjaar geplant zijn.

Afbeelding

Schemerdier

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:35

Mooi!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:59

Muiderman is voornamelijk buiten, ze hebben ook wel grote kassen waar planten staan, maar op zich wel ruim opgezet en niet als een winkel of tuincentrum. Maar het beste is inderdaad wachten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:30

Wat zijn dat voor leuke paarse bloemen Ceetje_bokt? Woekeren die?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:18

noviceh schreef:

Verbena :)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:46

noviceh schreef:
Een magnolia zou ik heel graag willen, maar ik vind bloeitijd zo kort.

Helaas wel he, maar de grillige vorm vind ik ook wel heel mooi. En je krijgt er een bende van als de bloemen afsterven...

Verbena vind ik ook prachtig voor een border. <3

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:07

noviceh schreef:

Idd verbena, en ik hoop niet dat ze woekeren, want ik had er best veel geplant. Het is wel een heerlijk bijen, hommel vlinderparadijs geworden. In deze border heb ik bijna alleen bijen en vlinderlokkers geplant.
En wat betreft de magnolia: ik geniet wel van deze bloemenpracht bij anderen, wij hebben vorig jaar een cornus geplant, bloeit weliswaar later, maar veel langer. In de tuin stond al een prunus, zo’n donkere die nu lekker bloeit.
Laatst bijgewerkt door Ceetje_bokt op 21-03-20 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:08

Ziet er leuk uit !!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:14

Zo zag de border en vorig jaar maart uit...
Afbeelding
En zo afgelopen zomer
Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:33

Mooi!

Mijn ervaring met Verbena is helaas wel dat het woekert, het zaait zichzelf uit. Dus je borders een beetje in de gaten houden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:42

Ohoh, dan ben ik de pineut. Nou ja het is niet anders. Heb ze ook de hele winter laten staan, dus zaden hebben zich maximaal kunnen verspreiden. Ze passen dan mooi bij de vlinderstruiken. Ik kom op diverse plaatsen zaailingen tegen, heb er twee bij de kippenren laten staan en die waren afgelopen zomer ruim 2 meter hoog.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:50

Ze zijn wel prachtig, dus ook gewoon van genieten natuurlijk :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:00

Maar ik echt een beetje teveel geplant. Dit was het ‘uitzicht’ vanaf het terras bij het huis :D

Afbeelding

En dan te bedenken dat dit pas het eerste jaar is, zal wel wat moeten gaan weghalen dit seizoen denk ik, maar dan leg ik gewoon ergens anders nog een border aan. Het voordeel van een grote tuin.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:43

Maar Verbena is wel mooi :D

Ik heb even een vraag, ik heb lupine gezaaid in kweekbakjes, 2 zaadjes per bakje, moet ik deze uitdunnen of kan ik beide plantjes behouden? Ze kwamen al na 5 dagen naar boven en passen nu (7 dagen) qua hoogte al niet meer onder de kap, dus ze hebben er zin in :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:30

Ceetje_bokt,
Ik vind je bordes prachtig ! Ik hou ervan !

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 00:24

Je herkent ze snel genoeg en kunt ze makkelijk verwijderen. Dat noem ik geen woekeren hoor. :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:00

Dank voor de complimenten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:21

Ceetje_bokt schreef:
Dank voor de complimenten.

Wat heb je er zoal nog meer in staan? Goede inspiratie voor de border die wij nog moeten gaan vullen :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:28

Ik zal vanmiddag een foto maken van de labels die ik bewaard heb. Grappig, ik stond gisteren naar de border te kijken en die van alles weer z’n neus boven de grond steken en weet van sommigen echt niet meer wat het is. Dus Tsja.... wat staat er allemaal in de border??

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:31

Letizia schreef:
Maar Verbena is wel mooi :D

Ik heb even een vraag, ik heb lupine gezaaid in kweekbakjes, 2 zaadjes per bakje, moet ik deze uitdunnen of kan ik beide plantjes behouden? Ze kwamen al na 5 dagen naar boven en passen nu (7 dagen) qua hoogte al niet meer onder de kap, dus ze hebben er zin in :')

Ik zou ze voorzichtig splitsen en eigen bakjes geven en iets koeler zetten dat ze minder hard groeien. Lupine is zo mooi, maar die heb ik niet in de tuin.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:02

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb vorig jaar een enorme hoeveelheid vaste planten gekocht (bv 80 geraniums) en alles bij kwekerij vlastuin https://kwekerijvlastuin.nl/ en ben daar heel erg tevreden over. Nette prijzen, goede verpakking en heel weinig uitval. Het waren 9 x 9 potjes dus echt klein, maar had een prachtige volle border en de geraniums die ik inzet tegen zevenblad staan inmiddels al weer in bloei. Ik heb me alleen vergist hoe groot de verberna werd, hahaha, dus ik heb er vorige maand een paar verhuisd in de tuin. Maar dit zijn dus planten die in het voorjaar geplant zijn.

[ [url=m/6tEQiy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Werken de geraniums goed tegen zevenblad? Vorig jaar ineens een gigantische hoeveelheid zevenblad in de tuin. Overal zo goed mogelijk weggehaald incl wortels, maar ik zie het nu overal weer verschijnen.. Onbegonnen werk. Als geraniums (de wilde veriant? Die ooievaarsbek?) goed werkt dan ga ik er ook even een stuk of 100 bestellen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:52

Of het werkt moet nog blijken, ik heb ze pas een jaar. Maar ze breiden zich goed uit. het is de Geranium macrorrhizum, ik had m in drie tinten: wit roze en paars en willekeurig geplant, maar bij die kwekerij hadden ze netjes apart in drie dozen verpakt. Maar het wordt algemeen aangeraden, ze staan nu al deels i bloei dus erg leuk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:33

Hieronder een heel groot deel van de beplanting: er ziteen soort gedachte achter van kleur, bloeiwijze, bloeitijd en hoogte.

Afbeelding

En de geraniums zijn deze

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:51

Leuk! Ik sla de bloemensoorten even op. Wie weet kan ik een deel van het 'borderplan' hergebruiken.
Zelf heb ik veel maagdenpalm her en der. Die kan ik natuurlijk ook stekken en dan in de strijd gooien tegen zevenblad!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:53

Mijn ervaring in onze tuin is dat zevenblad wint van maagdenpalm, helaas.
En in de border staat ook nog een witte roos trouwens. Ik ben zeer aangenaam verrast door de erysimum, (kaartje waar 16 op staat) die heeft de hele winter gebloeid en nu nog steeds. Een paar zijn er wel omgewaaid, maar dat vul ik wel weer aan.