Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
PSvanLot schreef:Nou Faelynn, ik denk dat je het VMBO nu heel erg te kort doet. Ik geef al 12.5 jaar les op het VMBO en dat is toch een van de dingen die mijn leerlingen bij me krijgen in klas 1 biologie. Het onderwerp geslachtelijke en ongeslachtelijke voortplanting legt uitgebreid uit hoe het werkt met het vruchtbeginsel en zaadbeginsel. Er zal toch eerst een bloem bevrucht moeten worden voor er een vrucht kan groeien.
Ook is de vraag met hoeveel graden water kookt misschien een onderdeel van scheikunde, maar deze vragen kom je zeker niet op je examen tegen.
PSvanLot schreef:Het vergelijken van het VMBO met het VWO net als appels met peren vergelijken...
Varekaj schreef:Vooral zaken als financiën en sociaal recht mogen meer aan bod komen. Wat in mijn laatste jaar bijvoorbeeld besproken werd was wie er verder wou gaan studeren, wat en waarom. In mijn geval werd dat gelijk de grond in geboord.
knip*
maar ook niks over wat de realiteit is qua lonen. Niet enkel wat je effectief kan vragen, maar ook geen kik over wettelijke minima.
Neonlight schreef:Dat het een groot verschil is tussen VWO en VMBO en voor jou een shock vind ik niet gek. Is meteen 2 stappen verschil.
Varekaj schreef:Nou ja, ik heb ook wel baat gehad bij het werken aan de RVA indertijd en nadien dan via via het ziekenhuis in gerold als MMA. Daardoor wist ik echt zeker dat ik het (para)medische in wou qua studies. Door werken in Brussel is mijn Frans ruim voldoende geworden om mee verder te kunnen.
Aan alles heb ik goede en minder goede punten kunnen overhouden en weet ik ergens wel wat me ligt en wat niet. Maar de keuzes die er nog kunnen gemaakt worden zijn zoooooo breed. En met een master zou ik makkelijker en breder verder door kunnen, maar ik mis de informatie om te bepalen of dat haalbaar is.
Varekaj schreef:Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening. Bepaald in België of je uitkering krijgt en hoeveel etc wanneer je werkloos bent. Doen ook zaken als technisch werkloos (zoals door overmacht) maar ook uitkeringen bij loopbaanonderbreking etc.
MMA is medical management assistant. Oftewel: medisch secretaresse. Secretaresse van een arts of artsen in een ziekenhuis, tandartspraktijk, dat soort dingen. Is niet hetzelfde als doktersassistente.
Citaat:Ik wou diergeneeskunde gaan doen trouwens. Ik ben nog zo slim geweest om dit met onze vaste dierenarts te overleggen. Hij zei: de villa en de dikke auto betaal ik met enkele weken tot twee maanden per jaar buitenlandse missies voor het leger te doen.
De 15u per dag dat ik dierenarts ben, dat is voor de hobby.
En in België klopt dat eigenlijk wel, zeker voor de beginnende dierenarts zonder kapitaal die geen eigen praktijk kan opzetten. 6 jaar keihard studeren en dan gewoon voor een hongerloon keihard en veel mogen werken. Van de zotte.