PSvanLot schreef:Het vergelijken van het VMBO met het VWO net als appels met peren vergelijken...
Ja misschien is dat wel zo en denk ik er veel te nuchter over. Maar toch vind ik dat je ongeacht je niveau, wel gezien moet worden en de juiste begeleiding moet krijgen, dat je bijgebracht moet worden waarom je iets doet en het belangrijk is om iets te leren. En er dus ook veel meer dingen aanbod moeten komen zoals purny, prairie en varekaj hier onder benoemen, dingen die behoorlijk relevant zijn voor de toekomst.
De kwaliteit van het onderwijs zou daarin ook veel stabieler moeten zijn, en dan bedoel ik niet persee op kennisniveau, want dat is voor iedereen persoonlijk, maar echt de leskwaliteit en inhoud.
Vwo waren gemotiveerde docenten, gemiddeld genomen redelijk volwassen begeleiding en ondersteuning.
vmbo vielen veel lessen uit, docenten die wegkeken van pesten, leerlingen die overal mee weg kwamen.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring, ik heb 2 jaar vwo gedaan, 2 jaar vmbo, het was een behoorlijke cultuurshock en een systeem waar ik echt niet in paste. Als ik nu docent was en zulke ondergesneeuwde leerlingen zou zien zitten, dan zou ik daar toch anders mee dealen denk ik. Maar misschien is dat geen realistisch beeld.
Varekaj schreef:Vooral zaken als financiën en sociaal recht mogen meer aan bod komen. Wat in mijn laatste jaar bijvoorbeeld besproken werd was wie er verder wou gaan studeren, wat en waarom. In mijn geval werd dat gelijk de grond in geboord.
knip*
maar ook niks over wat de realiteit is qua lonen. Niet enkel wat je effectief kan vragen, maar ook geen kik over wettelijke minima.
Dit had ik ook zoooo graag eerder geweten, ik werd vanuit huis juist heel erg "vrij" gelaten door mn moeder. Ga vooral iets doen wat je leuk vind en waar je gelukkig van word, dan komt het allemaal wel goed.
Als ik van te voren had geweten dat mijn opleidingsrichting zulke slechte (financiele) arbeidskansen bood, was ik dit dus echt nooit gaan doen.
Had liever een wat realistischer beeld gehad van opleidingen en baankansen, en inderdaad realiteit qua lonen en doorgroeimogelijkheden.