[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:43

Hoe lang was dat geleden Wendy? En waar?

Ben zelf de laaste 2 maanden of op huizen jacht geweest in regio Tilburg en kaatsheuvel/waalwijk..dus niet de randstad, en zelf geen grootstad. Alle redelijk geprijsed woningen in degelijke staat verkopen binnen 3 weken voor de de vraagprijs of meer. Soms is er zelfs een wachtlijst voor bezichtingen.

Ik zeg het nog eens: Ik beweer ook niet dat dit overal in NL zo aan toe gaat.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:44

anjali schreef:
Mijn woning is flink boven de getaxeerde waarde verkocht doordat 2 kijkers die op dezelfde dag waren komen kijken het allebei wilden hebben en toen tegen elkaar op gingen bieden.

Kijk eens aan. Waar was dat Anjali

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:57

Hier in de achterhoek merk je ook een flinke stijging en op het journaal hoorde ik ook dat de huizenprijzen met 8 procent waren gestegen in NL.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:00

Waar ik zoek is wisselend. Geen woningen over de vraagprijs of overspannen markt. Maar eigenlijk twee soorten huizen. Of snel verkocht of loopt van geen meter en weinig aanbod in de goedkopere huizen onder de 2 ton. De duurdere huizen boven 3 ton verkopen gek genoeg sneller

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:15

@FatCat: helaas heb ik het huis 3 keer moeten laten taxeren in de periode 2014-2015. In de Achterhoek. Ja, dat was de mindere tijd, maar iedere keer hetzelfde verhaal: wat heb je nodig? En dan precies op de waarde uit komen :j

@urona: geldt dat ook voor de huizen buitenaf? Ik merk er hier nog niet zo heel veel van namelijk. Wel dat de vraagprijzen soms idioot hoog zijn, maar verkopen doen ze het er niet voor :n

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:24

Ook in west Brabant worden de huizen nu snel verkocht, is natuurlijk ook niet zo ver van de randstad.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:22

Hier zie je inderdaad ook dat of het huis heel snel verkocht is of het duurt heel lang. Buitenaf durf ik niet echt te zeggen omdat ik dat niet meer in de gaten houd omdat we nu zelf voorzien zijn. Volgens mij gaat het buitengebied minder hard

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:56

@Wendy. In 2-3 jaar kan er veel veranderen op de huizenmarkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:01

De waarse ia natuurlijk ook flexibel in die In
Als de koopprijzen weer stijgen
Zal de taxatiewaarde volgen uiteindelijk
Een deel van de de taxatie is ook het vergelijken met vergelijkbare huizen in de buurt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:03

FatCat schreef:
anjali schreef:
Mijn woning is flink boven de getaxeerde waarde verkocht doordat 2 kijkers die op dezelfde dag waren komen kijken het allebei wilden hebben en toen tegen elkaar op gingen bieden.

Kijk eens aan. Waar was dat Anjali

Dat was in Eindhoven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:32

FatCat schreef:

Duh :roll:

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:33

Wendy schreef:
FatCat schreef:
ik zeg ook niet dat het zo is in alle gebieden. Ik trek gewoon jouw statement dat de meeste mensen niet meer voor een huis neerleggen dat wat het waard is volgens de taxeur in twijfel. Ik denk dat het echt wel gebeurd hoor in de steden waar het nu hard gaat.

Het punt is dat veel randstedelingen lijken te denken dat zij representatief zijn voor de situatie in Nederland, maar dat is gewoon niet het geval. De overspannend situatie die er blijkbaar weer weer is in de steden in de randstad is zelfs niet representatief voor de hele randstad.
Hier vroeg de taxateur destijds gewoon wat ik nodig had qua waarde voor de hypotheek, dat werd ook exact de taxatiewaarde.

Wendy schreef:
FatCat schreef:

Duh :roll:

Sorry Wendy maar nu volg ik je niet meer. Jij was van mening dat de markt enkel in selectieve delen overspannen is, zelfs in de randstad. Dan gebruik je je eigen ervaring als voorbeeld,in de actherhoek en van 2-3 jaar terug. Wijs ik hier dan op krijg ik een Duh reactie terug?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:10

Ik ben ook van mening dat dat overspannen gedoe echt niet landelijk is
Randstedelijk gebied en steden in het algemeen daar loopt het vaal sneller uit de hand dan buiten dat randstedelijke gebied en de steden/grote plaatsen

In die gebieden Heeft de markt ook een stuk minder heftig op zijn gat gelegen als in de gebieden daar buiten
Wat ook normaal is
En dat nu de standaard plaatsen al weer flink Stijgen is ook een heel normaal verschijnsel in de zin dat dat altijd al zo is geweest
En waarschijnlijk ook wel zo blijft
Steden en de typische forenzen plaatsr. Lopen sneller en harder op qua prijzen etc dan de niet steden en niet typische forenzen plaatsen

Hier worden nu ook weer relatief vlot verkocht
Maar wel binnen bepaalde prijs grenzen
De starterswoningen en standaard gezins woningen heul vlot
De rest een stuk minder , hoewel ook de duurdere huisen nu wel weer wat in trek komen
Maar hard stijgen doet het hier nog echt niet

Toevoeging; wij hebben ons huidige huis ook drie jaar terug gekocht
En ja in drie jaar tijd veranderd er wel het 1 en ander
Maar ik zie niets wat we al niet meermaals hebben zien gebeuren ,

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:00

@fatcat: ik reageer zo omdat jij mijn ervaring af te lijkt willen doen als onzin, net alsof jouw ervaring de enige is die er toe doet.
Ik geef aan hoe mijn ervaring er uit ziet, dat ik zie dat ook hier huizen hoger geprijsd worden, maar niet voor die prijzen weggaan en al helemaal niet zo snel. De situatie is hier gewoon anders, niet overal is de huizenmarkt overspannen :n En zeker ook niet voor alle typen huizen.
Verder ga ik mee in wat Sonja ook schrijft.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:35

En toch, om ook even op de discussie te reageren, hier in het Oosten is de markt ook zwaar overspannen. Er wordt enorm opgeboden tot idiote prijzen aan toe en zonder eigen geld ben je nergens. Dit zowel buitenaf als in de bouw zelf. En het is hier niet bepaald de Randstad hoor. :P

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:39

Helemaal niet Wendy! Ik had juist het gevoel dat jij mijn ervaring af wilde doen als onzin met je eerste antwoord ;)

Ik deelde gewoon mijn ervaring, en zoals ik al meerder keren zei beweer ik niet dat het zo overal aan toe gaat. Waar vond je dat ik mijn mening probeerde door te drijven? Oprechte vraag, ik ben van nature to the point en soms wordt dit verkeerd opgevat.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:53

MizzMontana schreef:
Dank voor de felicitaties allemaal.
Alja, het huis staat Friesland, maar we zijn zo in Drenthe. Ik kijk er nu al naar uit om lekkere buitenritten te gaan maken in beide provincies :D

Wat leuk zeg! Waar is het? Ben wel benieuwd :D Woon zelf ook in die buurt. :P

Wij hebben ons eerste huis gekocht deze week, althans, we hebben een deal gesloten gisteren. Dus nog geen handtekeningen gezet etc. :P Beneden de vraagprijs :D Maar er moet wel wat aan gebeuren. :P

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:55

Sommige mensen gokken het er gewoon op, ons huis was binnen 1 week voor de vraagprijs verkocht en onze buren hebben hem nu ook te koop gezet maar dan 35.000 euro duurder terwijl het precies hetzelfde huis is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:14

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de plaats en ligging, de prijsklasse en het type huis wat je zoekt. Wij hadden een vrij groot zoekgebied, van Friesland naar beneden langs de Veluwe en dan langs de A1 naar het oosten van het land. Maar in ruim twee jaar tijd verschillende huizen voorbij zien komen op funda die jaren te koop stonden waarvan een deel nog steeds te koop staat. Zelfs huizen waarbij er een nieuwe verlaagde(!) vraagprijs is toegepast.
Maar ook bepaalde locaties, met het juiste huis voor de juiste prijs, waarbij het niet af te knipogen was.

Gefeliciteerd Limoen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:20

Wij hebben ons huis net buiten Nijmegen vorig jaar rond deze tijd gekocht 9k onder vp. 350 betaald, zelde huizen worden nu voor 400 aangeboden en zijn binnen 3 weken verkocht. Echt bizar

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:04

Hier in Dordrecht was het verschillend, huizen waren binnen een dag verkocht, boven de vraagprijs sommige huizen binnen een week. En ik zet mijn huis te koop en heb 10 maanden moeten wachten. Er staan er nu nog 2 te koop in de straat, maar een stuk duurder. Min moeder haar huis, hoge prijsklasse wad binnen 12 uur verkocht boven de vraagprijs, dit was het Gooi. Het ligt gewoon erg aan het soort huis, wijk, stad, dorp en ga zo maar door. Het huis wat ik nu gekocht heb stond al vanaf 2011 te koop..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:27

Wij kijken net boven Tilburg en merken toch ook wel dat er druk op de markt staat. Alles wat goed is afgewerkt is snel weg (binnen een week vaak). Alles wat werk nodig heeft, blijft staan.

Wij hebben zojuist mail gehad dat wij 1 van de 3 biedingen hebben gedaan en dat alle biedingen gelijk zijn. We hebben tot woensdag om ons bod eventueel te verhogen en dan vernemen we wie de woning krijgt aangeboden. Wij hebben besloten bij ons bod te blijven vanwege de scheur in de muur aan de buitenzijde.
We gaan woensdag zelfs nog naar een andere woning kijken bij dezelfde makelaar dus extra spannend!
We gaan afwachten tot het woensdag is dan zullen we het horen....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:40

Ik was heel erg blij dat de markt in de Achterhoek ( het buitengebied, hoe het in de grotere steden is weet ik niet ) niet zo vreselijk overspannen is als hier in noord Holland.
Dit zorgde ervoor dat wij uiteindelijk daar toch ons droomhuis hebben kunnen kopen.
Wel zag ik in de zomermaanden heel veel huizen van de hand gaan, maar natuurlijk heb ik geen inzage in de uiteindelijke aankoopprijzen van de huizen .
De markt is nu weer wat rustiger waarschijnlijk.
De boerderijen en buitenhuizen lopen in de wintermaanden nu eenmaal een stuk slechter als in het voorjaar en zomer.
Dit zal met de huizen in de stad en grotere dorpen waarschijnlijk veel minder van invloed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 23:02

Hier in de straat loopt het heel uiteen, ons huis stond 3 maanden te koop toen we het kochten, 25.000 ongeveer onder vraagprijs en nog iets meer onder taxatiewaarde.

Huis van overburen was in 3 weken weg, huis op het andere hoekje bij ons staat wel al langer. Ander huis weer zes maanden, een ander nog geen dag. En allemaal zelfde prijsklasse :j

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:50

Als jij net je huis te koop zet in de prijsklasse/ regio waar iemand net zoiets zoekt kan het snel gaan. Ongeacht de huizenmarkt op dat moment.

Wat wij kopen is erg snel verkocht in zn prijsklasse.
Maar het kwam net allemaal netjes samen, dus is het vlot weg.