[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:24

Plien91 schreef:
Wat is de huidige svz, Tamara?

Hier enorm gedoe, we waren het zo goed als eens in de onderhandelingen en ineens wil de verkoper zich terugtrekken, om zijn woning voor een half jaar via de leegstandswet te verhuren en dan in april '15 weer op de markt te zetten? Echt heel bizar. Makelaar klonk ook vrij geïrriteerd toen hij het ons vertelde. We hebben nog 1 slag om de arm maar ik heb er een hard hoofd in. Gatver, ik vind er echt geen ruk aan zo.

Wat raar zeg zo ineens.. := Hadden jullie verder nog niks getekend qua koopakte oid? En hoe ver waren jullie al in het traject?

Wij moeten nu wachten op de taxatie van de bank.. We hebben de koopsom en akte en alles al getekend en de bank was akkoord gegaan met ons bod. Alleen moet de bank nu het huis nog taxeren dus hopen dat hij het taxeert wat dicht bij onze koopsom ligt. Anders laten we nog een eigen taxatuur komen.
Voor de rest nu dus bezig met de bank. Ik wou een offerte opvragen maar zo'n gesprek zou ineens 1000,00 kosten met adviseur enzo? Is helemaal nieuw voor mij. (overigens ook mijn eerste hypotheek dus heb er verder nog niet heel veel verstand van). Gelukkig kan mijn vader me hier wel in helpen en regelt het met de bank.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:30

Wij betaalden zo'n 2000 voor alles bij de bank, voor advies en afhandeling :)

Adviesgesprek was rond de 1200 euro geloofde ik.

Maar is wel aftrekbaar bij de belastingen!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:57

_Sannee schreef:
Plien91 schreef:
Wat is de huidige svz, Tamara?

Hier enorm gedoe, we waren het zo goed als eens in de onderhandelingen en ineens wil de verkoper zich terugtrekken, om zijn woning voor een half jaar via de leegstandswet te verhuren en dan in april '15 weer op de markt te zetten? Echt heel bizar. Makelaar klonk ook vrij geïrriteerd toen hij het ons vertelde. We hebben nog 1 slag om de arm maar ik heb er een hard hoofd in. Gatver, ik vind er echt geen ruk aan zo.

Wat raar zeg zo ineens.. := Hadden jullie verder nog niks getekend qua koopakte oid? En hoe ver waren jullie al in het traject?

Wij moeten nu wachten op de taxatie van de bank.. We hebben de koopsom en akte en alles al getekend en de bank was akkoord gegaan met ons bod. Alleen moet de bank nu het huis nog taxeren dus hopen dat hij het taxeert wat dicht bij onze koopsom ligt. Anders laten we nog een eigen taxatuur komen.
Voor de rest nu dus bezig met de bank. Ik wou een offerte opvragen maar zo'n gesprek zou ineens 1000,00 kosten met adviseur enzo? Is helemaal nieuw voor mij. (overigens ook mijn eerste hypotheek dus heb er verder nog niet heel veel verstand van). Gelukkig kan mijn vader me hier wel in helpen en regelt het met de bank.

Nog niks getekend.
Even de tijdlijn:
Vorige week woensdag 2e bezichtiging
optie genomen tm vrijdag
vrijdag openingsbod
maandag tegenbod waarop we hebben gereageerd, zaten toen 2000 van elkaar verwijderd.
Vandaag dus bovengenoemd nieuws.

vuurneon

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:08

Plien, wat k*t zeg en wat een vreemde gang van zaken...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:14

Plien wat raar 8)7 Klinkt haast alsof ie een ander bod heeft gekregen, onderhands, waar hij liever mee akkoord gaat...

Situatie hier blijft spannend. Geen uitstel gekregen, zouden eigenlijk ook een aangetekende in-gebreke-stelling krijgen omdat de bankgarantie dus ook nog niet bij de notaris ligt. Makelaar heeft daar uiteindelijk een stokje voor gestoken, die vond het toch wel heel cru na alles wat er bij hun mis is gegaan om het ons nu gelijk aan te rekenen. Dus nou komt die brief volgende week :+ Snap er niks meer van, officieel zijn de voorwaarden dus verlopen dus volgens mij moeten we het nu gewoon afnemen, ook als we geen hypotheek krijgen. Maar verwachten eind deze week, begin volgende week het finale akkoord. Moesten er volgens makelaar en adviseur niet van wakker liggen :+ Wilden eigenlijk een waarborgsom storten (hebben het geld zelf) i.p.v. een bankgarantie die toch weer bijna €300 kost, maar vertrouw verkopers en makelaar gewoon niet meer. Als er dan verder ook maar iets tegenzit, kunnen ze schijnbaar zo het geld bij de makelaar opvragen en zijn wij het kwijt. En de rest van de afhandeling zal dan vast ook niet zo gemakkelijk gaan, hoe dichtbij we ook zijn. Dus dan die €300 maar betalen voor een stukje gemoedsrust.

Echt, zal zo blij zijn als we de 13e bij de notaris zijn geweest :=

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:38

Plien: wat apart zeg! En 2000 euro is nou ook weer geen 20.000 euro dus beetje apart om er dan vanaf te zien, mogelijk andere redenen?

Tamara: Wat vervelend dat er allemaal zo moeilijk gedaan wordt! Hoop dat alles nog op zijn pootjes terecht komt!

Afgelopen maandag bij de hypotheker geweest, was een positief gesprek! Ze heeft gewoon gerekend met een vast contract en de intentieverklaring was goed moest alleen nog een brief maken waarop staat wat ik ga verdienen bij vastcontract.
Echter had ik mondeling te horen gekregen 35 uur vast te krijgen, en dit is nu opeens weer 32 geworden (ivm de verhuizing (ik verhuis naar een gebied wat voor hun ongunstig is voor die 3 uur dat ik op een andere locatie sta))
Dus de hypotheker maar weer gemaild met de wijziging. Nu lekker op het gemak geschikte huisjes zoeken. Echter zijn vriend en ik erg verschillend in mening dus dat maakt het nog wat lastiger hahaha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:44

Sanne, heb je je wel voorbereid? Advies kost al een hele tijd geld, en als het goed is wordt je dat ook verteld tijdens de eerste gesprekken die je met de bank/adviseurs voert. €1000 is niet bepaald duur voor advies. Ligt er wel aan wat je nog voor de afhandeling betaalt natuurlijk. Heb je ook geen Dienstverleningsdocument ontvangen? Dat is namelijk verplicht.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:48

Berdien schreef:
Sanne, heb je je wel voorbereid? Advies kost al een hele tijd geld, en als het goed is wordt je dat ook verteld tijdens de eerste gesprekken die je met de bank/adviseurs voert. €1000 is niet bepaald duur voor advies. Ligt er wel aan wat je nog voor de afhandeling betaalt natuurlijk. Heb je ook geen Dienstverleningsdocument ontvangen? Dat is namelijk verplicht.

Wij hebben inderdaad tijdens ons 1e gesprek te horen gekregen dat adviesgesprek inderdaad kosten aan zitten. Echter wouden wij gelijk een offerte opvragen omdat ons nu duidelijk is wat wij kunnen lenen, onze vaste lasten zijn etc.
Dit kan volgens hun alleen via een gesprek en niet opgestuurd krijgen. Een dienstverleningsdocument hebben wij nog niet ontvangen... We hebben ook nog niet gezegt dat wij met deze bank zaken zouden willen doen.
We zijn bij die bank geweest om te kijken wat wij konden lenen etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:55

Een offerte wordt haast nooit zonder advies verstrekt. Omdat een hypotheek nou eenmaal een complex financieel product is, en maar heel beperkt wordt aangeboden op basis van execution only (zonder advies dus). Er zijn wel een aantal verstrekkers die dit doen, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je zelf voldoende kennis hebt van hypotheken en fiscale wet- en regelgeving.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:58

Berdien schreef:
Een offerte wordt haast nooit zonder advies verstrekt. Omdat een hypotheek nou eenmaal een complex financieel product is, en maar heel beperkt wordt aangeboden op basis van execution only (zonder advies dus). Er zijn wel een aantal verstrekkers die dit doen, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je zelf voldoende kennis hebt van hypotheken en fiscale wet- en regelgeving.

Bedankt voor deze informatie :j Heb ik heel veel aan!!
We gaan ook zeker gewoon het gesprek voeren met de adviseur. 'T schijnt inderdaad normaal te zijn dat het rond de 1000,00 kost voor een advies gesprek qua offerte. En jij zal t wel weten inderdaad als hypotheekadviseur. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:01

Laat je goed voorlichten wat álle kosten zijn voor je een handtekening zet. Omdat adviseurs geen gratis advies meer mogen geven, zullen ze je om een handtekening vragen voor je advies of een offerte krijgt. Vóór je tekent móet je het Dienstverleningsdocument hebben ontvangen, dit is verplicht! Eenmaal getekend kun je nog wel terug, maar de kans is groot dat je dan alsnog moet betalen.

Succes! En als je vragen hebt of wat wilt verifiëren, geef even een gil. Dan kijk ik het voor je na :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:40

Maar Sanne, als je al getekend hebt etc (ik neem aan voorl koopcontract) dan zou je deze fase toch allang voorbij moeten zijn? Dan moet de bank nu op een finaal akkoord aan het broeden zijn en ik begrijp van jou dat jullie nog geen bank hebben gekozen.... heb je geen contract ovv financiering getekend?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:48

We hebben al wel een bank gekozen maar nog niet gezegt tegen die bank. We hebben aankomende week een gesprek en dan krijgen we de offerte. De bank gaat akkoord maar wij moeten alleen nog de hypotheek tekenen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:21

Spannend Sanne :)
Tamara wat een ellende zeg, ik duim nog steeds voor je !

Hier is alles een beetje stil gevallen, krijgen nog wel veel hits op ons appartement op Funda maar helaas geen geplande bezichtigingen meer ! 4 Oktober open huizen route hopelijk brengt dat wat op, en we hebben wat a4tjes opgehangen met foto's van de woning in de bushokjes hier in de buurt :)

We hebben wel aankomende maandag zelf en bezichtiging in een woning die ons al een tijdje trekt. Man wil misschien meewerken aan een no risk clausule voor wat betreft de verkoop van ons huis, dus dat zou misschien wel mooi zijn. De optie de kavel waar we eigenlijk ons appartement voor te koop hebben gezet is helaas maandag verlopen !

Deze week hebben we wel de 'eerste' foto van de Funda advertentie aangepast aangezien we uit de omgeving redelijk veel vragen kregen of het een Bungalow was :+ Nu staat de foto met uitzicht vanuit de woonkamer als eerste...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:20

Sanne, de bank gaat pas akkoord als alle stukken (werkgeversverklaring, salarisstroken etc) definitief beoordeeld zijn. Een offerte is géén bewijs van acceptatie, een offerte wordt verstrekt onder voorbehoud van acceptatie. Een adviseur kan wel de offerte verstrekken (en dat doet een adviseur alleen als die er wel heil in ziet, als het goed is), maar dat wil nog niet zeggen dat alles dan ook 100% oké is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:38

Hallo,

misschien is dit ook wel een geschikt topic. Hoe zit dit met bemiddelingskosten?

Ik ga zaterdag ergens kijken (kamer met eigen badkamer en privedakterras) en hun vragen 1 maand huur excl btw aan bemiddelingskosten, ik vind dit gewoon absurd veel.. Mag dit?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:00

Ik heb dat gelezen ja, ik heb geen idee of ik met de directie verhuurder heb gesproken of niet.. Ik snap er helemaal niks meer van, heb het nu al 20x gelezen :l

Verder vragen ze een maand huur incl. en geen kale huur.. Ik vind het gewoon absurd veel, hij zei dat het voor de jurdisiche kosten is (??) en de advertentie, nu kan ik de kamer alleen op facebook vinden en dat kost geen geld. Ik vind het allemaal wat veel, ik moet dan even mijn eerste maand 1800 euro neerleggen..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:07

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:21

Er is pas een topic over geweest, zou je even moeten zoeken in huis/tuin/techniek op bemiddelingskosten, er is namelijk door de rechter een uitspraak gedaan dat een makelaar/verhuurder niet dubbel mag innen qua bemiddelingskosten etc. of dat het er een grens aan dat berag zit.
Vaak moet je het wel eerst betalen, maar kun je het daarna terugvorderen ...
Maar het fijne weet ik er niet van, en ivm mobiel kan ik ht even niet opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:35

Hoi,

ik denk dat het mij wat duidelijker is ja. Ik kan het indd altijd nog aanvechten dus.

Ik begrijp dat als je direct van de huurder huurt je geen bemiddelingskosten mag betalen?

Sorry dat ik het niet snap :l

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:05

Hee super dankjewel, als ik alles zo lees mogen ze het niet vragen denk ik. Tis zo lastig aangezien ik niet weet met wie ik contact heb gehad. De verhuurder of gewoon iemand in het huis.

Als ik het zo lees mogen ze geen kosten vragen als jij het huis/kamer zelf gevraagd heb.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:22

Bij radar is stuk geweest over bemiddelingskosten. Tenzij jij opdracht hebt gegeven dan bemiddelen ze voor jou. En het moet een reëel bedrag zijn bv 150. Wij hebben het ook moeten betalen omdat ze het gebruiken als sleutelgeld. Apart overmaken zodat je het kan bewijzen en dan later terug vragen. Wij hebben toen 600 euro betaald veels te veel maar we wouden wat. We gaan het nu terug vragen kijken hoever we komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:30

Ik heb de woning via facebook gevonden, volgens mij had hij er nog meer want hij vroeg bij reactie in pb het adres te vermelden.

Maar als het een tussenpersoon is, wat ik zaterdag kan vragen dan mag hij dus niet van mij die kosten vragen? Ik vind 150 bv ook wel te doen, maar 550 + btw.. En wat heeft hij dan voor me gedaan? Ik heb de adv/huis zelf gevonden, enigste wat die doet is het huis laten zien eigenlijk.

Hoop zaterdag op meer info :D

Dankjewel