Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:04

Hier gaat alles zoooo goed, heel fijn, geen trips meer... <3

Monkey mask blad komt bijna uit. En onze stekjes wortelen lekker door! :D :D

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:04

Graslelies overleven het hier ook niet, had er laatst eentje bij de lidl weg omdat ie toevallig in het potje zat wat ik wilde hebben. Maar die is niet meer ondertussen... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:05

Mandarijn schreef:
Graslelies overleven het hier ook niet, had er laatst eentje bij de lidl weg omdat ie toevallig in het potje zat wat ik wilde hebben. Maar die is niet meer ondertussen... :')

Haha, wij hebben alle graslelies moeten weggooien ivm trips, maar nu nog wat op water staan en die gaan van het voorjaar de grond in. Kunnen we ze ook catproof neerzetten haha dat scheelt de helft :Y)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:09

_Karlijn schreef:
Ik wilde ook een snelgroeiende hangplant voor in deze staande pot, ik wilde in eerste instantie de Epipremnum Aureum maar die had de Intartuin op dat moment niet dus het is de Philodendron Scandens geworden. Ook blij mee :) Ik heb hem pas maar hij is al wel een stukje gegroeid.

[ [url=m/6ZtXKi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DwDyjT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh die vind ik leuk!!
Helaas giftig. Ik heb nog geen leuke gevonden :+

M'n Peperomia Rotundifolia begint al wat te hangen maar dat vind ik geen typische hangplant. De String of Hearts staan op de vensterbank (niet heel diep, voor een klein raampje) en daar past ie dus niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:15

Wat fijn Fading!

Ik heb begrepen dat de String of Hearts een beetje verwaarloost moet worden en daar ben ik mee bezig, :)) en gaat vooralsnog goed.

ZoeyDercks schreef:
Ja die string of hearts zijn ook niet mijn beste vrienden :+

Ik moet eens een snelgroeiende katproof hangplant vinden haha

Wat vind je van een Bladcactus? De Epiphyllum en dan nog wat, :') begint met ch , kan het niet onthouden. Ik noem
het de varencactus, vind ik zo gaaf.
Groeit snel, al moet ik dat nog meemaken eerlijk gezegd maar dat las ik en is niet giftig voor katten. Moet alleen ook niet te nat staan maar zou niet heel moeilijk moeten zijn. Ik laat hem opdrogen nu in de winter en geef dan weer een plens. Gat voor afwatering.

1 van mijn lipstick planten gaat bloeien zag ik net. :D

Afbeelding

Heb trouwens ook ontdekt dat ik rouwvliegjes vang met een Amarula drankje, moet opletten als ik een slokje neem.

Zoveel is mijn varencactus gegroeid, sinds ik hem een paar maanden heb. Hij doet het in ieder geval en het is winter dus hoop in de lente zomer een flinke groei.
Afbeelding

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:50

Oh die is leuk!!!

Deel van mijn bak ellende (al doen ze het prima)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:02

Prachtige verzameling, zie veel Calathea’s ook, ik hou daar zo van! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:09

Mooie verzameling!

Hier standaard wel wat rouwvliegjes. Ooit honderden in een plant gehad. Weken lang stofzuigen.. stofzuigen. En opeens waren ze weer weg. Ik heb nu in elke kamer van die gele plakstrips tussen een plant staan. Werkt prima. Vangt tevens de voedselmotten die we nu schijnbaar toch nog hebben in huis na grote schoonmaak.

En mn kalanchoe pink butterflies hadden trips. Twee weken terug behandeld met edialux en lijkt nu goed te gaan. Alle andere planten ook maar even een slokje van gegeven. Komend weekend nog een rondje herhalen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:05

Bij mij zijn de vliegjes weg na de behandeling met insectengif en plant lijkt nergens last van te hebben :)

Mooi planten hierboven!

Ik ben ook weer wat planten rijker, wat philodendrons en dieffenbachia’s. Ik zal binnenkort weer wat fotos plaatsen!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:26

Prachtig Zoey!

En ik heb echt ruzie met mijn erwtenplantje en weet niet wat ik verkeerd doe. Wat een stom ding. Ik vind ze zo leuk, maar hoe hou ik ze in leven?
De eerste ging dood, ik dacht omdat ik teveel water had gegeven. Dus nu heb ik een nieuwe, maar die gaat nu ook dood terwijl ik echt vrijwel geen water geef. Hoe hou ik die in leven? Kan iemand er wel mee overweg?
Verder kan ik prima met al m'n plantjes, ik heb ook echt vanalles, van hangplant tot cactussen en van calathea tot monstera. Maar die stomme erwtenplant lukt me niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:01

So far so good met mijn Erwten plantje, geef ook vrijwel geen water en dan alleen onderaf en spuit het terracotta potje dan ook even nat. Daardoor ook veel vochtverlies wat op zich niet erg hoeft te zijn. Hangt vlak voor raam Zuidkant. Ik gebruik 50% kraanwater en 50% regenwater. In de zomer haal ik haar daar weg.

Waar heb jij hem hangen/staan Carola?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:03

De eerste stond op kantoor, achter een raam op het zuiden. De tweede hangt nu in de woonkamer, bij een raam op het noorden.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:34

Ik had een lange kale streng aan mn epipremnum aureum. Die afgeknipt en de kale stokjes op water. En ja hoor :D er komen nieuwe blaadjes aan! Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:12

Mijn philo verrucosum

Afbeelding

En mijn dieffenbachia’s

Afbeelding

:D

Niet de meeste bijzondere soorten maar ik ben er blij mee!

Ideaal corinep! Ruilmateriaal voor nieuwe planten of houd je ze zelf?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:25

Dieffenbachia's vind ik ook wel mooi! Die pak ik in het tuincentrum altijd, dan kijk ik naar de soortaanduiding en zet ik ze teleurgesteld weer terug :+

Ik heb de zaagcactus (Epiphyllum Chrysocardium :P) op mijn lijstje gezet. Inderdaad een mooie voor hangplant!
Heb ondertussen ook de Peperomia Serpens, Scandens (Variegata), Prostata (string of turtles), Ruby Cascade en Tetraphylla Hope als opties. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik die ooit tegen ben gekomen in een tuincentrum....

Verder wil ik nog graag een Calathea Triostar (heb nu de Magicstar, maar deze is nog gaver), Roseopicta Rosy/Silvia, Zebrina of Warscewiczii. We gaan weer los dus zodra het weer open is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:29

idinn schreef:
Mooie verzameling!

Hier standaard wel wat rouwvliegjes. Ooit honderden in een plant gehad. Weken lang stofzuigen.. stofzuigen. En opeens waren ze weer weg. Ik heb nu in elke kamer van die gele plakstrips tussen een plant staan. Werkt prima. Vangt tevens de voedselmotten die we nu schijnbaar toch nog hebben in huis na grote schoonmaak.

En mn kalanchoe pink butterflies hadden trips. Twee weken terug behandeld met edialux en lijkt nu goed te gaan. Alle andere planten ook maar even een slokje van gegeven. Komend weekend nog een rondje herhalen..

Idd, wij hebben zo hier en daar ergens een vliegje meestal, maar op het moment (klopt af) helemaal niks dus heel fijn! Hadden idd ook die gele plakstrips er tussen staan hier en daar.

Hopelijk blijven de trips weg!

troi schreef:
Bij mij zijn de vliegjes weg na de behandeling met insectengif en plant lijkt nergens last van te hebben :)

Mooi planten hierboven!

Ik ben ook weer wat planten rijker, wat philodendrons en dieffenbachia’s. Ik zal binnenkort weer wat fotos plaatsen!

Beide mijn favorieten, ben benieuwd naar de foto's :D

edit; hele gave planten! <3 <3

corinep schreef:
Ik had een lange kale streng aan mn epipremnum aureum. Die afgeknipt en de kale stokjes op water. En ja hoor :D er komen nieuwe blaadjes aan! [ [url=m/41A5iY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat fijn *\o/* *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:41

carola schreef:
De eerste stond op kantoor, achter een raam op het zuiden. De tweede hangt nu in de woonkamer, bij een raam op het noorden.

Ah okay, licht genoeg lijkt mij.
Tocht is nog een ding, vinden ze niet leuk.

ZoeyDercks schreef:
Dieffenbachia's vind ik ook wel mooi! Die pak ik in het tuincentrum altijd, dan kijk ik naar de soortaanduiding en zet ik ze teleurgesteld weer terug :+

Ik heb de zaagcactus (Epiphyllum Chrysocardium :P) op mijn lijstje gezet. Inderdaad een mooie voor hangplant!
Heb ondertussen ook de Peperomia Serpens, Scandens (Variegata), Prostata (string of turtles), Ruby Cascade en Tetraphylla Hope als opties. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik die ooit tegen ben gekomen in een tuincentrum....

Verder wil ik nog graag een Calathea Triostar (heb nu de Magicstar, maar deze is nog gaver), Roseopicta Rosy/Silvia, Zebrina of Warscewiczii. We gaan weer los dus zodra het weer open is.

Leuk!

De zaagcactus heet Epiphylum Anguliger de Epiphyllum Chrysocardium is degene die ik bedoel. :j

Zaagcactus

Afbeelding

Varencactus wat ik er van maak of Bladcactus.

Afbeelding

De Roseopicta Rosy/Silvia wil ik ook nog. <3

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:51

Bijna goed :+ de blad cactus is leuker inderdaad!

Tot ik zeker weet dat ik de spint effectief heb uitgeroeid komt er helemaal niks bij, maar dromen mag :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:46

Mijn Triostar heeft ineens allemaal lelijke bladeren -O- Helemaal niet doorgehad. Het ziet eruit als een te lage luchtvochtigheid, maar ik sproei toch meerdere keren per week...

Afbeelding

Ik snap dat niet he. Ik ben de hele dag met mijn planten bezig (in mn hoofd :+ ), geef ze liefde en aandacht en water natuurlijk, sproei ze, probeer ze op de juiste plekken qua licht te zetten en alles vergaat.
En mijn moeder heeft een huis vol planten die 1x per week water krijgen, en worden gigantisch en blijven gezond. Ik zal morgen eens een foto van haar Syngonium Arrow nemen, die is echt gigantisch. Haar katten blijven zelfs van de kentiapalm af :oo Dat is hier echt ondenkbaar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:36

Weet je zeker dat je moeder niet elke keer nieuwe koopt? :+

Wat zonde van je Triostar maar hij ziet er nog niet heel slecht uit.
Mijn Flamestar heeft ook wat plekjes bij 2 van de 5 nieuwe scheuten helaas, en ik sproei een paar keer per dag, misschien wel te veel, ik las eerder niet goed voor nog dichtzittend blad.

Hier staan mijn Calathea's nu al een tijdje vrij droog nu en dat gaat wel goed. Behalve mijn Flamestar die had ik onlangs nog wel water gegeven, misschien ligt het daar aan.

corinep schreef:
Ik had een lange kale streng aan mn epipremnum aureum. Die afgeknipt en de kale stokjes op water. En ja hoor :D er komen nieuwe blaadjes aan! [ [url=m/41A5iY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is tof!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:52

De winter is ook echt een rot periode hoor. Meerdere keren per week sproeien is vaak te weinig , dat heeft hoogtens een minuutje effect namelijk. Beter zou je bijvoorbeeld bakjes water rondom haar kunnen plaatsen.

Over het algemeen is liefdevol verwaarlozen ook het beste hoor. Ik was er ook onwijs mee bezig. Nu doen ze maar lekker hun ding, krijgen wekelijks water en voeding en dat is het.

Zelfs de stekjes moeten het maar zelf zien te redden en dat doen ze dan ook goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:22

Mooi! Die 2e, <3 mojito?

Die bakjes water heb ik ook staan op de verwarming.
Luchtbevochter aanschaffen vind ik zelf weer zo'n grote stap.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:25

Dankjewel. De Freckles is dat. Hier is de Mojito:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Snap ik van de luchtbevochtiger. Probeer eens bakjes water op de potgrond te zetten als daar ruimte voor is. Dat je lokaal de vochtigheid zo doet verhogen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:52

De Freckles kende ik nog niet, leuk om het verschil te zien. Mojito hoop ik een keer aan te schaffen.

Dat is een goeie, kan bij de grote potten makkelijk. Dank je voor de tip.

Ik heb een Stenen waterfonteintje staan en daarnaast de Calathea maui queen heb echt het idee dat deze plant daarvan profiteert want staat gewoon boven op een verwarming en warme natuurstenen vesterbankje maar doet het super.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:23

Jaah zijn ook gaaf. :+:

Veelal is de luchtvochtigheid ook te laag in huizen en dingen als fonteintjes kunnen dan echt het verschil maken inderdaad. Merkten wij ook met de drinkfontein voor de kat.