[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:19

Het huis is inderdaad erg uitgeleefd en denk ook zeer slecht onderhouden. Ik zou maar goed nadenken of je zn bouwkeet wilt hebben tenzij je echt een goede prijs hebt en spaarcentjes hebt.. een keuring is minimaal wat ik zou doen als je eventueel verder wilt met het huis

anjali

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:52

Ik vind die kleuren heel mooi en bijzonder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:00

Kleuren zijn gaaf hihi. Het is een ex huurhuis en daarin wel goed onderhouden. Dak is ook goed en wordt geleverd met keuring ook. En ik heb altijd huis laten keuren :j

Ga ik wel opvragen uiteraard. Geen idee hoe het eruit ziet in het echt, voor het zelfde geld is de muur alleen behang raar al ziet het er idd uit als vocht doorslag. Rare plek alleen niet naast de badkamer en op een andere plek als de vlekken bij het dak.

Heb geen problemen met uitgeleefd als de basis maar goed is. Kosmetisch is op te lossen. Vloer eruit, alle behang goed verwijderen schuren schilderen en badkamer keer aanpakken/vergroten. Heb ook geen keus omdat hypotheek niet hoog kan zijn dus weinig keuze. Spaargeld genoeg gelukkig. :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:24

Vraagje: Het is toch gebruikelijk dat de termijn om je financiën te regelen in gaat als het koopcontract is ondertekend en niet vanaf het moment dat het bod is geaccepteerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:30

Ons bod is afgewezen. Ze hebben het huis zelf duur aangekocht dus staan onder water. Ze willen er meer dan de taxatiewaarde voor, dat gaan wij niet doen natuurlijk.

Wel balen, want dit was het laatste huis wat aan onze wensen voldoet. Nu moeten we dus wachten op wat er nieuw op de markt gaat komen en daar is een stuk minder onderhandelingsruimte bij..

Volgens mij gaat de termijn om het te regelen in vanaf het moment dat je bod geaccepteerd is en dus het voorlopig koopcontract opgemaakt wordt. Niet vanaf het moment van overdracht dus. Wel gaan de financiën pas lopen vanaf het moment van overdracht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:43

Wat jammer Shanna.Maar dan was dit huis gewoon niet voor jou bestemd. Gelukkig heb je geen haast,dus gewoon weer verder rondkijken!Ik volg in elk geval. Ik vind het spannend en leef mee.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:55

annepaardoes schreef:
Vraagje: Het is toch gebruikelijk dat de termijn om je financiën te regelen in gaat als het koopcontract is ondertekend en niet vanaf het moment dat het bod is geaccepteerd?

Juist andersom. Termijn van financiering gaat in bij acceptatie van het bod.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:17

Wij hadden een termijn van x aantal weken vanaf tekenen. Tekenen duurde even omdat de notaris het contract nog aan moest passen. Datum van de getekende koopovereenkomst was dus later dan de datum in de eerstgestuurde concept overeenkomst. Het is maar net hoe je het afspreekt.

Wat jammer Shanna dat jullie bod is afgewezen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:31

Balen Shanna. :(

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:35

Wat balen Shanna. Misschien bedenken ze zich over paar maanden...

Wij zullen wat langer moeten wachten.
Net belde de bank voor nog wat extra info voor de hypotheek. Ze was bekend met de woning en gaf aan dat ze had gehoord dat er bouwkundig iets niet in orde zou zijn!! Wij hebben dit gelukkig opgenomen in onze voorwaarde dat als dit zo is, wij van ons bod afzien... spannend allemaal

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:54

Jammer Shanna!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:18

Jammer Shanna, snap het punt van de verkopers wel , maar wie gaat er hoger dan taxatie betalen voor een huis? De meeste mensen gaan echt niet meer voor een huis neer leggen dan dat het waard is vlgns de taxateur
Of het moet wel zo een ontzettend gewild iets zijn
Maar dat blijkt het ook niet te zijn, anders stond het niet al zo lang te koop

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:22

Jammer Shanna, maar een verstandig besluit!

Wij hebben de sleutels en zijn hard aan het klussen :).

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:25

Sonja_vR schreef:
Jammer Shanna, snap het punt van de verkopers wel , maar wie gaat er hoger dan taxatie betalen voor een huis? De meeste mensen gaan echt niet meer voor een huis neer leggen dan dat het waard is vlgns de taxateur

Hmm dat weet ik toch niet hoor. Kopers zijn best wel wanhopig aan het worden. Stel het huis is 5K minder waard van het taxatie rapport, maar je betaald wel 1000 euro huur per maand. Je heb geen garantie dat en een vergelijkbaar pand op de markt gaat komen in de volgende maanden. Denk je niet dat kopers gewoon doorzetten met de koop?

Ben ik trouwens wel nieuwsgierig naar - hoe vergeleek jullie taxatie rapport met de overeengekomen koopprijs?

Bij mij was dit 180K taxatie - 175750 koopprijs.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:34

Als je flink eigen geld hebt en het huis graag wil hebben... maar ik zou het zelf ook niet vaak doen.

Termijn van ontbindende voorwaarden kan in gaan vanaf moment accepteren bod of moment tekenen. Daar kun je afspraken over maken :) Als het heel lang duurt om te tekenen zou ik niet zonder meer akkoord gaan met een periode vanaf akkoord bod bijvoorbeeld.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:34

Maar een taxatie wordt toch pas na de koop gedaan?
Sorry beginner op de huizenmarkt..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:39

FatCat schreef:
Sonja_vR schreef:

Hmm dat weet ik toch niet hoor. Kopers zijn best wel wanhopig aan het worden. Stel het huis is 5K minder waard van het taxatie rapport, maar je betaald wel 1000 euro huur per maand. Je heb geen garantie dat en een vergelijkbaar pand op de markt gaat komen in de volgende maanden. Denk je niet dat kopers gewoon doorzetten met de koop?

Ben ik trouwens wel nieuwsgierig naar - hoe vergeleek jullie taxatie rapport met de overeengekomen koopprijs?

Bij mij was dit 180K taxatie - 175750 koopprijs.

Dat ligt dus echt heel erg aan de regio en is echt geen landelijk fenomeen
Hier in de regio word je vierkant uitgelachen als je verwacht dat je kopers wel boven de waarde uit gaan betalen en zo zijn er veel meer gebieden in NL
De randstad en dergelijke zijn niet representatief voor het hele land

Hier was de koopprijs en taxatie prijs 1 op 1 hetZelfde
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-12-17 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:42

Phylos , taxatie word idd gedaan ivm de financiering en over het algemeen dus pas nadat de koop gesloten is
Maar die waarde is niet heel ingewikkeld te bedenken/berekenen/achterhalen

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:49

ik zeg ook niet dat het zo is in alle gebieden. Ik trek gewoon jouw statement dat de meeste mensen niet meer voor een huis neerleggen dat wat het waard is volgens de taxeur in twijfel. Ik denk dat het echt wel gebeurd hoor in de steden waar het nu hard gaat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:53

Het is wel iets wat voor problemen kan zorgen. Als jij een huis koopt voor € 250.000 na flink tegen elkaar opbieden, in een totaal overspannend markt maar het is niet meer dan € 230.000 waard... De ruimte/creativiteit van een taxateur houdt ook een keer op. En dan financiert de bank ineens niet meer op koopsom, dat kan ik je wel vertellen :))

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:58

Uiteraard - maar ik denk toch dat er best wel wat mensen mee betalen hoor. Al dan niet het verschil uit eigen zak of de bank van paps en mams.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:26

Mijn woning is flink boven de getaxeerde waarde verkocht doordat 2 kijkers die op dezelfde dag waren komen kijken het allebei wilden hebben en toen tegen elkaar op gingen bieden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:30

djuulsie schreef:
annepaardoes schreef:

Juist andersom. Termijn van financiering gaat in bij acceptatie van het bod.

En als je het volgende als ontbindende voorwaarde opneemt?
- Onder voorbehoud van de financiering voor de gehele koopsom inclusief k.k. binnen 6 weken na ter hand stellen van de koopovereenkomst. (Uit een voorbeeldbrief)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:48

FatCat schreef:
ik zeg ook niet dat het zo is in alle gebieden. Ik trek gewoon jouw statement dat de meeste mensen niet meer voor een huis neerleggen dat wat het waard is volgens de taxeur in twijfel. Ik denk dat het echt wel gebeurd hoor in de steden waar het nu hard gaat.

Het punt is dat veel randstedelingen lijken te denken dat zij representatief zijn voor de situatie in Nederland, maar dat is gewoon niet het geval. De overspannend situatie die er blijkbaar weer weer is in de steden in de randstad is zelfs niet representatief voor de hele randstad.
Hier vroeg de taxateur destijds gewoon wat ik nodig had qua waarde voor de hypotheek, dat werd ook exact de taxatiewaarde.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:04

Overspannen woningmarkt is niet alleen in de randstad. Hier in Groningen is het op het moment ook bizar. Geloof dat 60-70% van de woningen boven de vraagprijs wordt verkocht.