[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:26

Lief dat je het vraagt :) We hebben vanochtend getekend voor de offerte, gaan het nog wel iets anders doen dan in de offerte. Zouden alles voor 10 jaar vast laten zetten maar gaan nu onze oude hypotheek (spaar en aflossingsvrij) voor 15 jaar vastzetten en de annuïteiten voor 10 jaar. Maar adviseur verwacht daar geen problemen meer mee en verwacht deze week finaal akkoord. Moet morgen nog wel ff mijn werkgever bellen voor een aanvullende verklaring.

Maar aangezien de post vandaag niet komt, ligt de offerte dinsdag pas bij de bank. Dus zullen toch nog uitstel moeten hebben. Adviseur gaat zich daar hard voor maken want het is allemaal niet onze fout dus vindt dat de makelaar nog wel even zijn best mag doen, ondanks dat de makelaar voor het vorige uitstel zei dat ie niet wist of meer uitstel ging lukken. Wat is nou 3 werkdagen uitstel 8)7 Dus dinsdag horen we weer meer, in het uiterste geval moeten we of ontbinden of zonder ontbindende voorwaarden (financieringsvoorbehoud) verder, dus als we dan alsnog de financiering niet rond krijgen moeten we wel doorgaan. Maar das zo'n kleine kans, verwachten geen ontslag en de bank zal ook goedkeuring geven verwachten we maar ja, je weet nooit... Maar goed, eerst dinsdag maar afwachten...

Ons huis staat nog steeds niet op verkocht onder voorbehoud, daar van de week ook maar eens contact over zoeken met de makelaar want vraag me af wanneer dat dan wel gebeurt :?

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:25

Oh.. Dat kan wel even duren... Het huis wat wij gekocht hebben stond ver na de het rondkrijgen van de financiering nog op te koop lol.
Is ook gewoon een lokkertje vermoed ik... Bellen er mensen voor jullie guos dan weet ie vast nog wel iets vergelijkends oid

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 06:41

Zal idd wel het idee erachter zijn ja, maar vind het niks :+ Met ons eigen huis stond ie op verkocht onder voorbehoud na tekenen en verkocht na de financiering. Bij vriendinnetje stond je pas op verkocht op de datum van overdracht. Maar hoorde van onze adviseur dat er mensen bij hem zijn geweest om te kijken of ze genoeg konden lenen voor het huis wat wij nu hebben gekocht. Ook wel weer grappig. Als we in het ergste geval niet rondkomen en tijd krijgen om het te verkopen, weet ie dus al wel iemand die het wil hebben :+ Kunnen het dan wrs nog met winst verkopen ook. Maar hoop dat dat allemaal niet hoeft!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:29

Vanavond gesprek bij hypotheker! Werkgever werkt alleen niet optimaal mee...
Krijg namelijk per 1 november een vast contract (mondeling toegezegd) maar de hypotheker zal daar natuurlijk geen genoege mee nemen. Nu heb ik een nieuwe intentieverklaring gekregen maar maakt dit voor het te lenen bedrag uit? Een intentieverklaring of een contract waarop staat dat ik in vast dienstverband ben?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:56

Ja, dat vrees ik wel. Een intentieverklaring is geen contract, m.a.w. Je werkgever zit nergens aan vast, daar houdt de bank ook rekening mee. Kun je dan niet beter wachten tot november als je straks niet kunt lenen wat je zou willen?
Wij hebben afgelopen zaterdag de eindcontrole gehad en zometeen tekenen voor ons nieuwe huisje!
Voor de mensen die moeten verven:
Praxis heeft de witte perfection verf heel sterk afgeprijsd tot aankomende zondag, echt super fijne verf!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:16

Inkomen obv een intentieverklaring kán gezien worden als inkomen uit een contract van onbepaalde tijd, mits de voorwaarden niet veranderen en de proeftijd verstreken is. Dit gebeurt vaak op basis van individuele beoordeling. Het is echter niet standaard, vaak wordt ook bij een intentieverklaring uitgegaan van het inkomen van de afgelopen drie jaar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:31

Ik zou het gewoon proberen Seni! Blijkt toch dat je daardoor minder kan lenen, of dat ze niet akkoord gaan, ben je weer een paar weken verder, en kun je wellicht alvast gewoon dat vaste contract ondertekenen. Dat kan toch prima toch ook een paar weken voor 1 november? Als de werkgever meewerkt natuurlijk ;)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:58

Ik kom me ook weer eens melden, heb al een tijd meegelezen en zo af en toe wat gepost maar omdat er niets meer te koop stond dat aan onze voorwaarden voldeed hadden we het eigenlijk opgegeven en besloten volgend jaar weer verder te kijken. Elke keer dat wij een bezichtiging afspraken werdt er net geboden op het huis en kon de bezichtiging niet doorgaan.

Nu werd ik zaterdag gebeld door een makelaar dat het huis waar wij interesse in hadden toch niet verkocht werd omdat de financiering van de kopers niet rond kwam en of we 's avonds gelijk wilde komen voor een bezichtiging. Uiteraard gedaan en het huis past inderdaad zo goed als we dachten (mijn vriend was er al eens geweest toen het nog niet te koop stond). We gaan deze week dus gelijk aan de slag om te kijken wat de mogelijkheden zouden zijn en hopen deze keer wel op tijd een bod uit te kunnen brengen. Echt heel spannend! Mijn vriend en ik wonen beide nog thuis (mijn vriend woont al wel enkele jaren voornamelijk bij mij) dus dit wordt voor ons allebei het eerste huis.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:35

Spannend Koenlover! Hopelijk wordt het wat voor jullie!

Ik ga het inderdaad gewoon zo proberen, half oktober krijg ik waarschijnlijk het contract ( is dus ookal over 4 weken)
Shiloh: stel we vinden volgende week een huis dat echt bij ons past en wat we willen, eer dat alles rond is heb ik inderdaad misschien al het contract.

Berdien: ik stijf nog ieder jaar met inkomen, dus ik denk dat het berekend is op 1 jaar. Maar mijn vast contract gaat 35 uur zijn en ik heb nu een 32 uur contract (met 3 vaste overuren) dus hij zal wel gaan wijzigen.... Hmmm lastig! Ik ben benieuwd straks!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:01

secricible schreef:
Ja, dat vrees ik wel. Een intentieverklaring is geen contract, m.a.w. Je werkgever zit nergens aan vast, daar houdt de bank ook rekening mee. Kun je dan niet beter wachten tot november als je straks niet kunt lenen wat je zou willen?
Wij hebben afgelopen zaterdag de eindcontrole gehad en zometeen tekenen voor ons nieuwe huisje!
Voor de mensen die moeten verven:
Praxis heeft de witte perfection verf heel sterk afgeprijsd tot aankomende zondag, echt super fijne verf!

Dank voor de tip!

Wij zijn in onderhandeling over een woning, hoop een dezer dagen goed nieuws te hebben :))

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:08

koenlover schreef:
Ik kom me ook weer eens melden, heb al een tijd meegelezen en zo af en toe wat gepost maar omdat er niets meer te koop stond dat aan onze voorwaarden voldeed hadden we het eigenlijk opgegeven en besloten volgend jaar weer verder te kijken. Elke keer dat wij een bezichtiging afspraken werdt er net geboden op het huis en kon de bezichtiging niet doorgaan.

Nu werd ik zaterdag gebeld door een makelaar dat het huis waar wij interesse in hadden toch niet verkocht werd omdat de financiering van de kopers niet rond kwam en of we 's avonds gelijk wilde komen voor een bezichtiging. Uiteraard gedaan en het huis past inderdaad zo goed als we dachten (mijn vriend was er al eens geweest toen het nog niet te koop stond). We gaan deze week dus gelijk aan de slag om te kijken wat de mogelijkheden zouden zijn en hopen deze keer wel op tijd een bod uit te kunnen brengen. Echt heel spannend! Mijn vriend en ik wonen beide nog thuis (mijn vriend woont al wel enkele jaren voornamelijk bij mij) dus dit wordt voor ons allebei het eerste huis.

Spannend! Hopelijk lukt het deze keer wel.

Wij mogen morgen tekenen bij de makelaar. Het huis staat al op internet op ´Verkocht onder voorbehoud´. *\o/* Maakt het allemaal al wel heel echt, haha.
Dan moeten wij nog de financiën voor elkaar krijgen met de bank en dat tekenen en dan de notaris. En dan is ´t klaar.

Het schijnt dat je een aantal weken hebt om die financiën te regelen toch?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:15

Bij jou is het ook al heel snel gegaan _Sannee gaaf hoor!

Wij hebben gister een eerste gesprek gehad bij de bank, helaas tellen ze mijn salaris helemaal niet mee omdat ik een tijdelijk contract heb (via payroll dus waarschijnlijk krijg ik ook geen intentieverklaring) en ook nog geen drie jaar fulltime werk. Gelukkig zou het op mijn vriend zijn salaris misschien wel kunnen maar daar gaan we een volgend gesprek verder op in.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:39

Ik lees net het stukje van een leen suikertante en daarnaast een hypotheek willen afsluiten. Zo gingen wij ook naar de bank. Maar toen werd al gauw gevraagd of we ook eigen geld konden inzetten. Toen het leenverhaal er aan te pas kwam ging het mogelijke hypotheek bedrag flinknaar beneden. ze kijken naar de kosten die je maandelijks kunt dragen en houden dan ook rekening met een nog terug te betalen bedrag aan derden. Erg vervelend. Maar je moet het melden aangezien je niet rentevrij kunt lenen. Enanders komt de belastingdienst ook nog eens om de hoek.

Nogmaals ons huisje in de spotlight. Paarden dichtbij huis maar boerderij te duur. Dit is de oplossing.

http://m.funda.nl/koop/havelterberg/hui ... aarweg-21/

misschien is er iemand op bokt die zoekende is.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:34

Ik had een leuk huurhuis voorbij zien komen, vandaag langs gereden en vandaag is die van de website verdwenen. Jammer -O- , voortaan toch maar meteen reageren.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:42

brease schreef:
Ik lees net het stukje van een leen suikertante en daarnaast een hypotheek willen afsluiten. Zo gingen wij ook naar de bank. Maar toen werd al gauw gevraagd of we ook eigen geld konden inzetten. Toen het leenverhaal er aan te pas kwam ging het mogelijke hypotheek bedrag flinknaar beneden. ze kijken naar de kosten die je maandelijks kunt dragen en houden dan ook rekening met een nog terug te betalen bedrag aan derden. Erg vervelend. Maar je moet het melden aangezien je niet rentevrij kunt lenen. Enanders komt de belastingdienst ook nog eens om de hoek.

Nogmaals ons huisje in de spotlight. Paarden dichtbij huis maar boerderij te duur. Dit is de oplossing.

http://m.funda.nl/koop/havelterberg/hui ... aarweg-21/

misschien is er iemand op bokt die zoekende is.

Ik geloof dat je dit dan als 'schenking' moet inzetten i.p.v. lening bij derden?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:43

Aan een schenking zitten ook belastingtechnische voorwaarden, zou dat wel goed uitzoeken :)

Wij hebben geen uitstel gekregen. Adviseur gaat de makelaar via een aangetekende brief in gebreke stellen mbt alle fouten die er zijn gemaakt. Hoe verder, geen idee. Adviseur houdt iig goed alles in de gaten en de vaart erin. Eind deze week begin volgende week finaal akkoord verwacht. Zie het allemaal wel, probeer me niet te druk te maken. Zij willen verkopen en een ander huis kopen, dus er vanaf zien doen ze ook niet.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:26

Tamara schreef:
Aan een schenking zitten ook belastingtechnische voorwaarden, zou dat wel goed uitzoeken :)

Wij hebben geen uitstel gekregen. Adviseur gaat de makelaar via een aangetekende brief in gebreke stellen mbt alle fouten die er zijn gemaakt. Hoe verder, geen idee. Adviseur houdt iig goed alles in de gaten en de vaart erin. Eind deze week begin volgende week finaal akkoord verwacht. Zie het allemaal wel, probeer me niet te druk te maken. Zij willen verkopen en een ander huis kopen, dus er vanaf zien doen ze ook niet.

Klopt, maar er is een regel dat je max. 10,000 mag schenken belastingvrij tot einde 2014 als ik het goed heb.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:03

Is geen 10.000, maar 100.000

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:05

Liezel1 schreef:
Is geen 10.000, maar 100.000

Oh? Ik dacht dat Rabobank toen vertelde dat dit 10.000 was. 100.000 is natuurlijk nog beter! *\o/*

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:08

Nou ja, je moet wel iemand in je omgeving hebben die je 100.000 euro kan en wil schenken.
:)

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:02

Ja idd. Schenking dan mag je het houden. Moet dit dan van ouders naar kind of mag het ook verder van je af staan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:06

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:35

Tamara, weet je al hoe het nu verder gaat?

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:17

Ik zet hier even een stipje... Mijn vriend en ik zijn momenteel ook aan het kijken voor een koophuis. Zie hier allemaal goeie tips voorbij komen... Daar ik flink wat kennis mis, is dit wel een handig topic voor ons! :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:08

Wat is de huidige svz, Tamara?

Hier enorm gedoe, we waren het zo goed als eens in de onderhandelingen en ineens wil de verkoper zich terugtrekken, om zijn woning voor een half jaar via de leegstandswet te verhuren en dan in april '15 weer op de markt te zetten? Echt heel bizar. Makelaar klonk ook vrij geïrriteerd toen hij het ons vertelde. We hebben nog 1 slag om de arm maar ik heb er een hard hoofd in. Gatver, ik vind er echt geen ruk aan zo.