Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:37

Beginnetje gemaakt. :')
Afbeelding
Afbeelding
Mini bos in aanplant. <3

Jes

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:47

Naast het huis waar wij hiervoor woonde stond een enorme vijgenboom, op het zuiden, wel in de volle grond.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 02:22

@Electra63: leuk! Klinkt allemaal mediterraan. Tegenwoordig heb je prima palmbomen die geschikt zijn voor ons Nederlandse klimaat. Net zoals de olijf. Volgens mij is de vijg wat lastiger, hoewel onze vrienden die in de volle grond hebben staan en elk jaar weer vol met vijgen zit. Wel een beschutte, zonnige plek opzoeken met goede afwatering. Ik heb bovenstaande allemaal in potten staan, voornamelijk ook om ze met strenge vorst binnen te kunnen zetten. Net zoals de oleander. In dit rijtje passen ook heel mooi de olijfwilg, Portugese laurier en (dak)plataan, die niet zo veeleisend zijn. Overigens zou ik op internet niet meer snel planten bestellen, liever kies ik ze zelf uit. Op foto's op internet worden altijd de mooiste (en duurste!) planten geshowd.

@Schermerdier: zeker mediterrane planten! Die zoek je heel makkelijk op. Bloempotten voor buiten hebben altijd een gat in de onderkant voor de afwatering. Ik denk dat bewatering veel belangrijker is. Bloemzaden/-mengsels is een kwestie van proberen. Lavendel kan prima in een pot/plantenbakje!

Hoort dat kweekhuisje er ook bij Marcella?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 04:00

Kweekbak en kas.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:43

Ik twijfel over hoog (+/- 2m) gras/riet wat om een gedeelte van de trampoline gezet kan worden. Ik kom verschillende tegen, maar wat zal goed passen? Bij voorkeur iets bloeiends en/of dat herfstkleuring geeft in het najaar. Niet woekerend en graag iets dat niet teveel zal uitdijen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:21

Bedankt voor de tips!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:33

Ik heb een vijgenboom die het elk jaar méér dan prima doet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:04

Hoe staat die vijgenboom bij jou Matheno? Ik heb er nog een in een pot van vorig jaar en wil deze graag nog in de volle grond, maar echt een beschutte plek heb ik niet voor m in de aanbieding.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:12

noviceh schreef:
@Electra63: leuk! Klinkt allemaal mediterraan. Tegenwoordig heb je prima palmbomen die geschikt zijn voor ons Nederlandse klimaat. Net zoals de olijf. Volgens mij is de vijg wat lastiger, hoewel onze vrienden die in de volle grond hebben staan en elk jaar weer vol met vijgen zit. Wel een beschutte, zonnige plek opzoeken met goede afwatering. Ik heb bovenstaande allemaal in potten staan, voornamelijk ook om ze met strenge vorst binnen te kunnen zetten. Net zoals de oleander. In dit rijtje passen ook heel mooi de olijfwilg, Portugese laurier en (dak)plataan, die niet zo veeleisend zijn. Overigens zou ik op internet niet meer snel planten bestellen, liever kies ik ze zelf uit. Op foto's op internet worden altijd de mooiste (en duurste!) planten geshowd.

@Schermerdier: zeker mediterrane planten! Die zoek je heel makkelijk op. Bloempotten voor buiten hebben altijd een gat in de onderkant voor de afwatering. Ik denk dat bewatering veel belangrijker is. Bloemzaden/-mengsels is een kwestie van proberen. Lavendel kan prima in een pot/plantenbakje!

Hoort dat kweekhuisje er ook bij Marcella?

Dank je wel voor je antwoord!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:17

Afbeelding

Sorry voor de dubbele post...

Het is me eindelijk gelukt om een foto te plaatsen :D *\o/*

Dit is een deel van de tuin.
Helaas staat niet het deel er op waar ik die olijfboom en vijgenboom wil plaatsen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:22

Wauuuuwwww...... <3

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:29

noviceh schreef:
Wauuuuwwww...... <3

Ik was echt verliefd op de tuin.
Maar er staat zoveel "rommel" als stenen konijnen, kabouters, een wigwam met Indiaan, plastic kuipen.
Wij willen dat allemaal eerst weghalen, zodat het rustiger wordt.
Links boven staat een oude lelijke overkapping. Die willen we eigenlijk vervangen, maar hij hangt helemaal vol met klim-hortensia's.
Dus we gaan kijken of we de overkapping kunnen verbeteren met behoud van die oude klim-hortensia's.

Al met al, veel werk voor onervaren tuiniers. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:37

Die wigwam daar kan je lathyrus tegen zetten en die ruikt ook nog lekker. Je kan er ook voor kiezen er een vaste wintergroene klimmer tegen te zetten. Clematis Armandii of een Jasminium.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:49

Morganlefay schreef:
Die wigwam daar kan je lathyrus tegen zetten en die ruikt ook nog lekker. Je kan er ook voor kiezen er een vaste wintergroene klimmer tegen te zetten. Clematis Armandii of een Jasminium.

Een vriend van mijn zwager wil hem graag hebben.
Ik ga er een houten speeltuin voor mijn kleindochter zetten.

Maar bedankt voor de tip! Ik zou daar zelf niet opgekomen zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:31

Inderdaad al dat speel spul eruit en de tuin is een stuk rustiger. Het is zo te zien al een groene tuin dus de olijf en de vijg kunnen er best tussen. Een vijg wordt wel weids en een beetje kaal.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:09

Ceetje_bokt schreef:
Hoe staat die vijgenboom bij jou Matheno? Ik heb er nog een in een pot van vorig jaar en wil deze graag nog in de volle grond, maar echt een beschutte plek heb ik niet voor m in de aanbieding.

Die staat hier aan de zijkant op het noorden zo pal in de wind :')
Kan vanavond na werk wel even een foto maken.

Ooit eens gekregen van iemand en in de grond gezet op een stuk wat we (nog steeds ..... ) moeten aanpakken, met de intentie dat ie op korte termijn een goede plek zou krijgen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:07

Dat geeft mij goede hoop, ga m dus daar planten waar ik ruimte heb.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:13

Ik heb vandaag planten besteld. Bedrijf is dicht vanwege corona, maar bezorgd nog wel. Willen nog een stuk laurierhaag aanplanten, omdat we nieuwe buren hebben met 2 honden, en die 2 en onze hond staan regelmatig naar elkaar te bekvechten. Hun hebben al langs het hele stuk laurierhaag staan, maar op een klein stukje kon het niet omdat daar wat hokjes staan, en de honden wel achter de hokjes kunnen komen. Dus dan zetten wij daar een stukje haag neer.
Verder ook nog 2 vlinderstruiken besteld. Benieuwd wanneer het geleverd wordt, vanwege corona kon het allemaal wel wat langer duren, tot 10 werkdagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:28

Zo, mail gehad, morgen worden onze planten al bezorgd! *\o/*
Hebben geluk, is landelijk voor internetbestellingen, bezorgen door heel het land, maar wij zitten er maar een paar kilometer vandaan, dus maar 2 werkdagen wachten. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:29

Wat fijn Neonlight.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:31

Ik wou planten bestellen.. 70 euro verzendkosten... Ik wacht wel tot na corona :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:32

Schemerdier schreef:
Ik wou planten bestellen.. 70 euro verzendkosten... Ik wacht wel tot na corona :+

Wow, dat is wel duur !

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:19

Neon, waar heb je besteld? En kan je je ervaringen hier ook delen? Ben wel benieuwd naar het hoe en wat :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:27

Ik heb besteld bij https://www.tuinplantenwinkel.nl/. Is een kweker waar ik normaal ook wel eens naar toe ga, onze leibomen heb ik daar ook gekocht. Nu dus 9 stuks laurier voor een haag, en 2 vlinderstruiken. Ik kwam ruimschoots boven de 75 euro uit. :))
Ik heb ook wel eens bij Baldur besteld, vooral de wat vreemdere planten, die vallen wel een beetje tegen, echt miniplanten. En toch altijd de vraag of ze aanslaan, maar het zijn ook vaak niet de makkelijkste planten die ik daar bestel. Heb er wel prachtige irissen van staan, beginnen nu ook goed uit te dijen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:20

Afbeelding
Werk in uitvoering. *\o/*

Altijd dan ook leuk als je te horen krijg kan niks merken dat er wat gebeurt. :')