Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:06

@Truselientje: net is in een aantal provincies al vol. Wij wilden ze op het dak van bedrijf: kon niet, net vol.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:37

Suzanne F. schreef:
pmarena schreef:
Hopelijk word het snel haalbaarder om energie van je zonnepanelen in een thuisbatterij op te slaan.

En een goed efficiënt thuis systeem voor het gebruiken van wind-energie zou ook wel fijn zijn....maar of dat er ooit gaat komen... :?

Ik ken iemand die zelf een windmolen in zijn achtertuin heeft gebouwd met een accu erbij. Maar dat is meer een uitprobeersel. En echt heel hoog en groot kan je hem niet maken natuurlijk.

In de jaren dat we in Belgie woonden heb ik daar serieus naar gekeken, omdat we uiteindelijk graag volledig off-grid wilden.
Op onze locatie had dat best gekund, maar veel tegenwerking, in heel Belgie waren er toen twee mensen die dat particulier hadden.

Ik zit ook al heel lang te kijken naar betaalbare opslag.
En eigenlijk heel blij dat we nog net op tijd zonnepanelen konden laten leggen, wij hebben ze inmiddels terugverdiend, o.a. door het thuiswerken, dan zet je in je pauze snel even iets aan of uit, en zeker ook omdat nu de salderingsregeling nog loopt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:42

Veel Gemeentes proberen toch iets extra's te doen voor inwoners die nu in de problemen komen door de hoge Energie rekeningen. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen recht hebben op de energietoeslag en toch energieproblemen krijgen.

Het kan geen kwaad om bij de Gemeente te informeren naar Bijzondere Bijstand voor Energie (of aan te kloppen bij het Wijkteam).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:43

Apple schreef:
Veel Gemeentes proberen toch iets extra's te doen voor inwoners die nu in de problemen komen door de hoge Energie rekeningen. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen recht hebben op de energietoeslag en toch energieproblemen krijgen.

Het kan geen kwaad om bij de Gemeente te informeren naar Bijzondere Bijstand voor Energie (of aan te kloppen bij het Wijkteam).

Dit is alleen voor de minima. Lage inkomens boven de norm van de bijstand kunnen er naar fluiten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:45

Dat hangt dus erg af van de Gemeente waar je woont.

De energietoeslag is voor de minima, maar de wat meer socialere gemeentes proberen dmv bijzondere bijstand ook iets te doen voor de inkomens boven de norm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:47

Precies, windenergie schijnt de investering nog niet waard te zijn, voor thuis.
Echt super jammer want een winter alternatief voor de zonnepanelen zou wel fijn zijn :j

Wij hebben al een aantal jaren 12 zonnepanelen.
Twee jaar geleden een airco laten installeren en al erg veel plezier van gehad in de zomers :j
En ook fijn dat we daarmee toch een paar wintermaanden het huis konden verwarmen toen we een plavuizenvloer moesten laten drogen :=

Maar echt lekkere warmte is het niet (vinden wij) omdat je dan toch nog met die koude vloer zit :=
Wij vinden vloerverwarming de aller lekkerste verwarming.

We hebben het gasstel al ingeruild voor een keramische kookplaat een jaar of 2 geleden.
En nu willen we helemaal van het gas af en hebben we een all-electric warmtepomp besteld die als het goed is in oktober geleverd zou moeten worden...nu nog een installateur vinden en een oplossing voor het tapwater :=

Ik vind het wel een beetje een bomen en bos verhaal hoor, dat "van het gas af" want ga je je tapwater nu doen via een warmtepompboiler. Of / en nog iets doen met een buffervat? Een hygiënespiraal? Toch nog een zonnecollector / iets op het dak om direct warm water mee (voor) te verwarmen? Pfffft..... %)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:54

Suzanne F. schreef:
Hier komen ook geen zonnepanelen. Zoveel mensen hier in de buurt hebben ze al. Investering is best fors en als je dan ook nog niet kan terugleveren of heel beperkt en overdag werkt/weinig stroom verbruikt dan is het de investering in mijn ogen niet waard.
Als ze iets zouden vinden waarmee je gas zou opwekken/compenseren dan geef ik me op!

Ik denk dat je niet goed begrijpt wat de teruglever vergoeding in houd, lees ook dat artikel van het ad dat werd gedeeld.
Eerst wordt de energie die je levert aan het net wanneer je het niet gebruikt van je werkelijke gebruik (dus ook s avonds/s nachts) afgetrokken, blijkt dan dat je méér hebt terug geleverd als gebruikt, dan krijg je voor dat overschot een terug lever vergoeding.
Dus idd schaf je zonnepanelen aan doe het dan voor jezelf en niet voor de hele buurt omdat er nog 10 panelen extra bij passen, want dat wordt dus wel afgebouwd en minder vergoed.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:59

Suzanne F. schreef:
Hier komen ook geen zonnepanelen. Zoveel mensen hier in de buurt hebben ze al. Investering is best fors en als je dan ook nog niet kan terugleveren of heel beperkt en overdag werkt/weinig stroom verbruikt dan is het de investering in mijn ogen niet waard.
Als ze iets zouden vinden waarmee je gas zou opwekken/compenseren dan geef ik me op!

Dan moet je eerst onder hoge druk plantenresten laten veranderen in veen, dit weer in steenkool veranderden en dan moet het onder warmte veranderen in aardgas.
Opwekken duurt dus vele honderden miljoenen jaren ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:30

Ik denk dat de brandweer het druk gaat krijgen met koolmonoxide meldingen en branden door de petroleumkachels, kortsluitingen en schoorsteenbranden.
Mensen worden bang gemaakt om nog te ventileren want dat vliegt de warmte eruit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:57

tienus63 schreef:
Ik denk dat de brandweer het druk gaat krijgen met koolmonoxide meldingen en branden door de petroleumkachels, kortsluitingen en schoorsteenbranden.
Mensen worden bang gemaakt om nog te ventileren want dat vliegt de warmte eruit.

Dat zou heel goed kunnen.

Boeflover: met de opmerking dat er hier in de buurt al zoveel zonnepanelen liggen bedoel ik dat er gebieden zijn in Nederland waar je al niet meer terug KAN leveren omdat het net het niet aankan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:09

En wat de denken van de warmte terugkaatsing van de panelen en zonnevelden.
Vanwege opwarming worden burgers gestimuleerd om stoeptegels te wippen terwijl er her en der in het landschap mega zonneparken verschijnen die baak zelfs niet eens aangesloten zijn omdat ze de opgewekte stroom niet eens kunnen leveren aan het net.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:13

Door vergisting kun je gas opwekken. Onze vuilnisauto's rijden op gas dat afkomstig is uit voedselresten uit het afval. Maar dat is veel te weinig om huishoudens mee te voorzien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:15

prompter schreef:
Door vergisting kun je gas opwekken. Onze vuilnisauto's rijden op gas dat afkomstig is uit voedselresten uit het afval. Maar dat is veel te weinig om huishoudens mee te voorzien.

Koeienmest schijnt daar ook heel erg geschikt voor te zijn. Lijkt me win-win.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:19

elnienjo schreef:
prompter schreef:

Koeienmest schijnt daar ook heel erg geschikt voor te zijn. Lijkt m

Ja klopt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:56

In 1983 was ik met mijn ouders bij vrienden van hen in Californië. Zij waren de tweede in Amerika met een installatie voor het omzetten van de mest van hun koeien in energie. Ze leverden rechtstreeks aan de energiemaatschappij.

In 2002 waren we er weer en toen bleek hun installatie nog steeds te draaien, maar het idee was niet op grote schaal uitgerold op andere bedrijven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:02

Het is nogal een kostbare zaak om op te starten en vroeger waren de installaties vaak dusdanig groot dat het lastig was het met gemiddelde aantal koeien op Nederlandse bedrijven. Tegenwoodig is juist de onzekerheid van de toekomst een remmende factor.

https://www.melkveebedrijf.nl/wet-en-re ... werkt-dat/

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:07

Sanet schreef:
Hebben jullie dan de Stoov? Ik zie ook 1 van DistinQ? Welke is fijn?

k weet zo het merk niet, maar is er eentje van 50 euro met goede resensies.
Ik zou iig kijken of het een zachte soepele deken is, en niet bijna net zo stug als een onderdeken.
En de mijne heeft 9 warmte standen, dat is ook heel fijn, want als je het koud hebt is het heerlijk om hem lekker hoog te zetten, maar als je er dan een tijdje onder zit dan zweet je van de bank af. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:25

Er zijn ook van die rugwarmers, die je gewoon als een soort bodywarmer aandoet en die verwarmen en je op een tijd in kan stellen. Ook zo dat hij automatisch uitgaat, handig als je in slaap valt ;)

Je bed even strijken voordat je er in stapt is ook erg lekker :=
En gewoon glazen flessen / kruiken ofzo vullen met heet water en in bed leggen, ook prima om lekker knus mee in slaap te vallen. In bed een wollen onderdeken, wollen / zijde dekbed en een dikke, lekker zwarte wollen deken er op :+:

Lekkere zachte (merino)wollen onderkleding en wollen vest / bodywarmer, heerlijk!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:43

Mizora schreef:
Het is nogal een kostbare zaak om op te starten en vroeger waren de installaties vaak dusdanig groot dat het lastig was het met gemiddelde aantal koeien op Nederlandse bedrijven. Tegenwoodig is juist de onzekerheid van de toekomst een remmende factor.

https://www.melkveebedrijf.nl/wet-en-re ... werkt-dat/

Interessant!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:04

Wij gaan komend weekend langs bij een leverancier van infraroodpanelen; we willen een paneel boven de zithoek plaatsen als bijverwarming om zo ons gasverbruik drastisch terug te dringen. Ik maak me echt zorgen of we niet gaan leeglopen aan de kosten voor gas, ons vaste contract liep af afgelopen maart…

Wie heeft er al een infraroodverwarming en kan goede merken/ leveranciers aanraden. We willen er het liefste eentje met een ingebouwde thermostaat bedienbaar op afstand

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:13

Wat zullen er straks veel huizen zijn met paddestoelen aan de binnenkant, doordat er niet meer gestookt kan worden

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:17

OleJon schreef:
Wat zullen er straks veel huizen zijn met paddestoelen aan de binnenkant, doordat er niet meer gestookt kan worden

Schimmel krijg je door niet, of niet voldoende te ventileren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:24

Babsiej schreef:
OleJon schreef:

Schimmel krijg je door niet, of niet voldoende te ventileren.

Als het vochtig buiten is, dan kun je wel ventileren. Maar zal de lucht niet droger van worden. Het ververst alleen maar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:36

Pallatin schreef:
Wij gaan komend weekend langs bij een leverancier van infraroodpanelen; we willen een paneel boven de zithoek plaatsen als bijverwarming om zo ons gasverbruik drastisch terug te dringen. Ik maak me echt zorgen of we niet gaan leeglopen aan de kosten voor gas, ons vaste contract liep af afgelopen maart…

Wie heeft er al een infraroodverwarming en kan goede merken/ leveranciers aanraden. We willen er het liefste eentje met een ingebouwde thermostaat bedienbaar op afstand

Ik heb er een van dit merk, die van 750w :
https://warmtepanelen.nl/producten/sp-infrarood-panelen
En dan een apart te bedienen wandthermostaat die draadloos op een acces point aangesloten is (Homematic IP set), zo kun je als je dat wil meerdere IR panelen via die thermostaat bedienen. Of via de app op je telefoon.
Kan overigens ook lampen en beveiliging op, mocht je dat willen.
https://homematic-ip.com/nl/product/access-point

Heel tevreden van, bij ons hangt hij aan het plafond op de badkamer.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:49

OleJon schreef:
Als het vochtig buiten is, dan kun je wel ventileren. Maar zal de lucht niet droger van worden. Het ververst alleen maar.

Gelukkig is het niet 24/7 vochtig buiten.

En daarbij, als het binnen zo koud is, zal er weinig condenseren, dus ook veel minder schimmels.