Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 20:03

Truus de tuinvrouw had een echte Truus actie zonet _O- Ik ben in de groente tuin wat onkruidjes hier en daar uit aan het trekken en ik dacht wat zie ik nu toch voor een gek onkruid. Dus ik moest wat kracht zetten maar toen kwam de plant eruit met een door mij gepote aardappel :oo eraan bungelend _O- :)F . Dus netjes terug gestopt in de hoop dat hij gewoon door gaat. Ik heb pas paar dagen geleden de aardappels gepoot, dus dit had ik niet verwacht dat die zo rap al een heuse plant zijn. Ik lig helemaal in een deuk hier. Tja mijn kleinkinderen zijn enorm blond en ikke hun oma heb ongeveer de zelfde kleur als zij→ zo licht dat het wel blond lijkt -O- Zo voel ik me dus nu ook. Leuk hé tuinieren met mensen die amper weten wat ze doen en niet eens een aardappelplantje herkennen _O-

Malenka

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:36

Zo leer je het wel. :D Ik vind het ook heerlijk verfrissend om dit soort foutjes te lezen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:55

pien_2010 schreef:
Truus de tuinvrouw had een echte Truus actie zonet _O- Ik ben in de groente tuin wat onkruidjes hier en daar uit aan het trekken en ik dacht wat zie ik nu toch voor een gek onkruid. Dus ik moest wat kracht zetten maar toen kwam de plant eruit met een door mij gepote aardappel :oo eraan bungelend _O- :)F . Dus netjes terug gestopt in de hoop dat hij gewoon door gaat. Ik heb pas paar dagen geleden de aardappels gepoot, dus dit had ik niet verwacht dat die zo rap al een heuse plant zijn. Ik lig helemaal in een deuk hier. Tja mijn kleinkinderen zijn enorm blond en ikke hun oma heb ongeveer de zelfde kleur als zij→ zo licht dat het wel blond lijkt -O- Zo voel ik me dus nu ook. Leuk hé tuinieren met mensen die amper weten wat ze doen en niet eens een aardappelplantje herkennen _O-

Ach, je moet maar zo denken, dat overkomt je vast niet nog een keer. ;-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:14

Heerlijk Pien! En de beste manier om het te leren ;)

Ik heb besloten dat ik ooit nog een keer bij Sepp Holzer ga kijken in Oostenrijk. Hij boert op 500-1500 m boven zeeniveau, dus perfect om wat trucjes af te kijken voor op onze nieuwe plek!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 08:57

Wat een goed idee Judith. Heb je al contact gelegd ? IK ken de naam totaal niet hoor.

En precies in lijn van de reacties hierboven, ik/ wij zitten daar totaal niet mee met zo'n foutje. Integendeel, ik vind het vooral erg grappig. Ik vind het ook heel erg leuk dat ik middels ervarend leren, google, dit topic , onze vrienden hier opeens een totaal ander onderwerp (tuinieren) aan het leren ben. Dit geldt ook voor mijn man. Van de week hadden we vrienden hier dit jaar voor het eerst in de tuin en die waren zwaar onder de indruk van de tuin maar ook van de groentetuin en hoe we het hadden aangepakt. Zij (perma) tuinieren al jaren. Dus zo slecht doen "Jut en Juul" (grapje van manlief en mij) het nog niet denk ik dan.
Paardrijden was ook een leerweg en nooit leert een mens goed paardrijden. Ik denk dat het met tuinieren in mindere mate ook zo iets is. Je leert altijd bij en de weg er naar toe die is het leukste en als er dan resultaat komt is het meegenomen.

Gisteren hadden we de hop in de tuin en eergisteren ook al en best wel lang. Spannend want deze mooie vogel zouden wij graag zien nestelen in onze tuin, maar hij is erg schuw. Dus we gaan het zien.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:04

Wow, wat een prachtexemplaar <3

Een aardappel uit de grond trekken had mij ook kunnen gebeuren hoor _O-

Vandaag gaat 1 van onze berken om. Ik dacht dat ze beide dood waren maar gelukkig staat eentje nog mooi in het blad, de ander is een beetje een sneu skelet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 09:30

Dan beter inderdaad om de berk te verwijderen voordat hij zichzelf ongecontroleerd verwijderd met alle gevolgen van dien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:58

Je ziet het verschil heel duidelijk :+
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:27

pien_2010 schreef:
Wat een goed idee Judith. Heb je al contact gelegd ? IK ken de naam totaal niet hoor.

Nee, dat kan ook niet zomaar. Sepp Holzer is 1 van de grote namen binnen de permacultuur, dus daar persoonlijk wat afspreken wordt hem niet. Het zal gewoon een farm tour zijn, maar dat is voor mij prima. Lekker rondsnuffelen bij een van de meesters, dat lijkt me prachtig!

Wat is die vogel prachtig! Geweldig als die in jouw tuin komt nestelen.

Sizzle, die berk is wel een beetje sneu inderdaad. Helemaal zo direct naast die andere :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:16

Ik heb eindelijk wat foto's gemaakt van het voedselbos. Helaas is de bloesem tijd al bijna voorbij, maar het is heerlijk om zoveel groen te zien.

We hebben vorig jaar winter en grondwater sproei systeem aangelegd, daar hebben we nu profijt van.

Afbeelding
Overzicht, met hazelnoten en de grote kers die we dit jaar gezet hebben

Afbeelding
Verhoging bij de poel met amandelen, Japanse wijnbes, Japanse rozijnen boom, kornoelje, perzik, witte vlier en saffraan krokussen op de helling

Afbeelding
Pecan met daarachter Siberische erwt (dacht ik, is in ieder geval een stikstof binder)

Afbeelding
De grootste olijfwilg struik. 3 jaar geleden was dit een takje van zo'n 25cm

Afbeelding
Olijfwilg bloesem

Afbeelding
Veekering, geplant in seizoen 20-21

Afbeelding
Beginnende bloed appels

Afbeelding
Grote pruimenboom die we dit jaar gezet hebben

Afbeelding
Grootste walnoot die we hebben, staat op een verhoging van verrijkte teelaarde, heeft het fantastisch naar de zin. Alles daarop groeit als een malle, we hebben er ook al grote struiken af gehaald en ergens anders in het voedselbos gezet.

Afbeelding
Peren en kersen laantje

Afbeelding
Kersen

Afbeelding
Voorkant van de verhogingen bij de zit kuil met vuurplaats

Afbeelding
Aardbei bloesem

Afbeelding
Hican in een ander gedeelte van het terrein

Afbeelding
Appel bloesem in de buurt van de hican, dit is meer in het bos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:29

Fantastisch project <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:00

Het is alleen zo lastig om foto's te maken, er staat zo veel :')

Maar, in tegenstelling tot vorige jaren, is er nu wel echt iets te zien als je rondloopt, IPV alleen blauwe kokertjes met een sprietje erin *\o/* Vorig jaar zomer heeft daar echt heel veel bij geholpen. Vooral de olijfwilgen zijn heel groot geworden.

Over de frambozen ga ik het even niet hebben, ik heb er zeker 250 uitgetrokken van de winter en ik zag gisteren dat ik weer opnieuw kan beginnen -O- _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:22

Mooi om te zien allemaal, Prairy!

En frambozen... 't zijn net bramen :P Maar die hebben dan nog stekels (die komen hier ook overal op :\)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:25

Wat leuk om te zien. En ja, in het echt ziet het er altijd anders uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:26

Frambozen zijn inderdaad haast net zo snel als klaver of boterbloem. Als ze naast je gras staan kun je ze nog gewoon meemaaien maar tussen de struiken nemen ze al snel de boel over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 18:46

Prairy wat een prachtig project. Fantastisch ziet het eruit! Leuk om beeld te krijgen van het geheel middels al die foto's.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:47

Frambozen hebben ook stekels die zeer doen :=

En helaas staan ze hier niet op een plek waar ik ze kan maaien, hun nieuwe plek kunnen we wel maaien. Dit was een initiatief van mijn man om ze te planten en dat was dus een slecht idee :+

Pien, ik heb nog meer foto's gemaakt maar bokt wilde niet mee werken :P

Had ook een soort Panorama rondje gefotografeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 18:48

Die houden we dan te goed!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:54

Frambozen zijn ook niet stekelloos nee, helaas... Als het een initiatief van je man was, dan ook zijn initiatief om ze weer te verwijderen? :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:05

Poging tot Panorama. Dit is het grootste gedeelte, maar we hebben op meerdere plekken ook nog geplant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 19:51

Dat is een flinke lap grond en het ziet er prachtig uit!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:28

Dat is echt met recht een paradijs op aarde, Prairy! Prachtig gewoon.
Ik zou jullie bijna voor gek verklaren dat jullie daar weg willen :')

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:44

:):) "Dat is echt met recht een paradijs op aarde, Prairy! Prachtig gewoon.
Ik zou jullie bijna voor gek verklaren dat jullie daar weg willen :')"

@Prairy: willen jullie daar écht écht weg? Komt het te koop? Mijn hersenen doen overuren :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 23:14

Novastar schreef:
:):) "Dat is echt met recht een paradijs op aarde, Prairy! Prachtig gewoon.
Ik zou jullie bijna voor gek verklaren dat jullie daar weg willen :')"

@Prairy: willen jullie daar écht écht weg? Komt het te koop? Mijn hersenen doen overuren :j

Uiteindelijk gaan wij hier weg, maar we hebben plannen ermee die inhouden dat je hier mogelijk zou kunnen wonen, maar niet kopen, en je zult het dan moeten delen met andere mensen ;)

Sorry :P

Judith, we willen net als jullie nog minder buren zoals je weet :D En mijn man visualiseert dat momenteel met uitzicht op en rechtstreeks toegang tot een grote rivier waar hij lekker kan suppen en zwemmen. Ik vind dat prima, grote vijver is ook goed. Als ik maar voedselbossen kan planten en nieuwe dingen kan bedenken ben ik gelukkig :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:35

Ja ik snap je :D