Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:29

Alvaron schreef:
Mijn hemel wat een hoeveelheden. Daar schrik ik echt van.
Oké ik realiseer me dat ik absoluut niet standaard ben maar ik vraag me echt af hoe je aan zo'n verbruik komt. Kijk ik alleen even naar gasverbruik:
Jan 58 m3
Feb 42 m3
Mrt 24 m3

Alleenstaand, tussenwoning jaren 50. Oud dubbel glas. Woning heeft pas afgelopen oktober nieuwe dakisolatie gekregen. Gas alleen voor verwarming en warm water. Douche 2 à 3x per week, niet extreem kort. Werk thuis. Radiatoren (2) alleen in de woonkamer open. Thermostaat van 21:00 - 08:00 op 15 graden, van 08:00 - 21:00 op 18 graden. Soms een graadje hoger als ik het koud heb.

Ik stook voor de mussen :j

Hier alleen beneden dubbelglas. 0 isolatie en energielabel G geloof ik. Alleen in de woonkamer en 1 slaapkamer verwarmd. Nog 2 maanden en dan ga ik gasloos wonen, huisje waar ik nu zit gaan allemaal plat.

Marcella

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:36

1 Kuub. Verwarming is blok en word apart afgerekend tel daarbij dat ik midden in seniorenflat woon met grote ramen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:21

Wij zitten met kachel dag en nacht op 17 graden op bijna 300 m3 per maand.
Per juni loopt het contract af en dan ga ik per m3 gas over de 3,- betalen zoals het er nu naar uit ziet.
Dat gaat dus inhouden dat ik per dag alleen aan gas al 30 euro per dag kwijt ga zijn, dat is dus ruim 900 euro per maand alleen aan gas .....

En dan vraagt de overheid of je je kachel wat lager wilt zetten. Ja nog lager ...welja! ;( 8)7 %)
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 06-04-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:29

Jan 348m3
Feb 272m3
Maart 189m3

Vrijstaand huis, goed geïsoleerd (wordt nog beter geïsoleerd, zolder, nieuw hr++ glas.)
Inhoud woning is 780m3 dacht ik uit mijn hoofd.
Bouwjaar 1973.
Snachts gaat de verwarming naar 16.5°,overdag meestal eind van de middag naar 19.5° en savonds vaak even kort naar 21.5°
Wij zijn met z'n 5en.
Koken electrisch.
Douchen wel bijna dagelijks en vrij lang ook.

Edit: temp in huis komt eigenlijk nooit onder de 17.5.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:35

Marietje35 schreef:
Per juni loopt het contract af en dan ga ik per m3 gas over de 3,- betalen zoals het er nu naar uit ziet.
Dat gaat dus inhouden dat ik per dag alleen aan gas al 30 euro per dag kwijt ga zijn, dat is dus ruim 900 euro per maand alleen aan gas .....

En dan vraagt de overheid of je je kachel wat lager wilt zetten. Ja nog lager ...welja! ;( 8)7 %)

Ik weet niet bij je zit nu, maar de meest modelcontracten die getoond worden op gaslicht.com zijn inmiddels weer ruim onder de 3 kuub. Vattenvall zit bijvoorbeeld op €2,25 p/m3. Nog steeds veel , maar wel minder dan 3 euro.

Maar behalve de kachel lager zetten zijn er geen andere maatregelen die je nog kan overwegen? Weet niet hoe oud jullie CV is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:20

De prijzen bij vattenfall zijn nu voordeliger als bij essent.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:41

Marietje35 schreef:

Ik zou hem snachts uitzetten. Alleen aan wanneer je meerdere uren thuis bent. En evt een electrische kachel Kopenhagen?
Hier heeft de eneco monteur aangeraden hem niet continu aan te laten. onzin om hem snachts aan te laten wanneer je onder de dekens ligt/slaapt. Ik werk buitens huis fus ik vind het persoonlijk ook onzin wanneer dan continu de kachel aan staat. Urenlang stoken terwijl er niemand is....

Door hem alleen (overdag/savonds) aan te zetten wanneer er iemand thuis is bespaar ik een hoop. Hij doet er wel iets langer over om op te warmen dus dat kost iets meer gas maar verbruikt veeeeeel minder dan wanneer hij dag en nacht op 17 staat.
Wij (3 personen) verbruiken ongeveer 75m3 in de maand. In de wintermaanden.
Gas voor cv en douchen.
Ik heb sinds kort een electrische kachel van 150 euro. Superding.
Cv doet er lang over om de woonkamer te verwarmen. Kacheltje 30-45 min over 4 graden.
Met cv kost het me 6 a 7 euro per dag aan gas (wanneer we de hele dag thuis zijn).
Verwarmen met de electrische kachel kost me 2 euro!! Per dag.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:36

Hoe fijn is de zon!! Hier al een week geen verwarming aan gehad.

Afbeelding

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:48

Hier ook eindelijk genoeg zon om het in huis rond de 18/19 graden te krijgen zonder de kachel aan te doen _/-\o_

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in zonnepanelen en dan elektrisch (bij)verwarmen. Vind op internet verschillende 2000w elektrische radiatoren die ruimtes tot 85m2 kunnen verwarmen, dat is meer dan voldoende voor de woonkamer.

Verbruik momenteel zo'n 1500kwh stroom per jaar, dus met 8 (of 10?) zonnepanelen hou ik genoeg stroom over om flink wat te gebruiken voor elektrisch verwarmen. Iemand ervaring met deze constructie?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:54

Kwam vanmorgen beneden, was 13,6 graden. :x
Best frisjes zonder verwarming nog.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:10

Debbie schreef:
Hier ook eindelijk genoeg zon om het in huis rond de 18/19 graden te krijgen zonder de kachel aan te doen _/-\o_

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in zonnepanelen en dan elektrisch (bij)verwarmen. Vind op internet verschillende 2000w elektrische radiatoren die ruimtes tot 85m2 kunnen verwarmen, dat is meer dan voldoende voor de woonkamer.

Verbruik momenteel zo'n 1500kwh stroom per jaar, dus met 8 (of 10?) zonnepanelen hou ik genoeg stroom over om flink wat te gebruiken voor elektrisch verwarmen. Iemand ervaring met deze constructie?

Wij hebben 12 zonnepanelen, 2 airco's waar we mee (bij) verwarmen. (Momenteel alleen die in de keuken)
Op de badkamer lag al elektrische vloerverwarming, die laten we nu toch maar continue op 20 graden staan en houden de deur daar zoveel mogelijk dicht, indien nodig verwarmen we daar bij met een IR paneel van 750 watt, om het snel warmer te krijgen daar. Heb een hekel aan een koude badkamer.

Op dit moment staat de cv helemaal uit, enkel warm water en douchen.
En met dit weer is het hier gemiddeld tussen de 16 en 17 graden in huis, en in de woonkeuken 20 graden vanaf dat we wakker zijn totdat we slapen gaan.
Gisteren was dat 0 op de meter met wat de panelen nu opwekken.

Ik zou dus eerder een goeie airco aanraden ipv elektrisch verwarmen, zeker omdat je dan met deze steeds warmer wordende zomers ook fijn kunt koelen.
Dit had ik 10 jaar eerder moeten doen denk ik achteraf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:14

Ladygiroc schreef:
Kwam vanmorgen beneden, was 13,6 graden. :x
Best frisjes zonder verwarming nog.

Hier in de flat blijft het dus zonder verwarming en balkondeur op het haakje dus 21 graden. Woon wel een oudere senioren flat waar dus de buizen gewoon door het huis lopen. Dus als iemand boven mij stookt dan kan ik mee genieten zonder kachel aan te doen. :+

Enige kachel die ik nu open draai is in de douche met deur dicht en alleen voor zolang het nodig is tot ik mij afgedroogd heb.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:35

@Sansevieria, ah verwarmen met airco.. daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht :+ Zal ik me eens in verdiepen! Mijn eerste gevoel zegt dat airco’s extreem veel stroom gebruiken, maar dat valt dus mee?
Qua warmte valt het hier in huis altijd erg mee, dus zomers koelen is vrijwel nooit nodig.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:47

Ik verwarm mijn werkkamer ook met een elektrische kachel. Gaat hartstikke prima en merk er qua verbruik echt niks van. Wij krijgen einde van de maand 15 panelen.. Zouden 2x zoveel moeten opwekken als dat we verbruiken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:07

Wij hebben convector in de serre en sinds 2 weken airco. Heel blij mee.
En 15 zonnepanelen die nu hun werk doen.

Gas
Jan 282 m3
Feb 274 m3
Mrt 178 m3
Deze maand 103 m3 tot vandaag

Wij wonen buitenuit altijd op de wind met alleen grasjes om ons heen en buren 3 kanten op ongeveer 1km en alleen overburen.
Dus ja ons verbruik is best hoog zeg maar.
Nu met de zon mooi terug leveren.

Als de badkamer klaar is hebben we daar een boiler en electrische vloerverwarming en electrische handdoekrek.
Inductie komt ook nog.

Moesten nieuwe groepen aanleggen voor alles wat nu extra komt.

Vwb stroom we hebben een waterbed dus die gaat altijd wel door.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:04

Deze maand 58 m3 gas en maart 63 m3.
Ben erg blij met ons appartement.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:49

Op advies van onze energieleverancier houden we via www.slimmemeterportal.nl ons gas- en elektriciteitsverbruik bij. Dagelijks wordt het verbruik bijgewerkt. Soms wordt het verbruik niet of een paar dagen later doorgegeven, dat is wel jammer maar over het algemeen geeft het een goed beeld van het verbruik per uur en kun je daardoor goed zien waar eventueel wat te besparen valt.
Wij kwamen er zo achter dat de waakvlam van de gevelkachel behoorlijk wat gas kost dus die staat nu uit en gaat nog maar sporadisch aan.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:11

Goede tip! Heb me meteen aangemeld!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:23

Zijn er hier ook mensen die hun verwarming los hebben van hun gas? Ik heb een flat met blokverwarming en los daar van een gas gestookte boiler voor mijn warm water uit alle kranen (douchen, afwassen, etc.) en ben wel benieuwd naar vergelijkingen daarin. Is helaas echt niet te vergelijken met rekening waar ook verwarming in zit op kosten alleen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:43

Wel blokverwarming, maar een nieuwe boiler op elektrisch dus geen gas.

Kook wel op gas.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:50

Sansevieria schreef:
Debbie schreef:

Wij hebben 12 zonnepanelen, 2 airco's waar we mee (bij) verwarmen. (Momenteel alleen die in de keuken)
Op de badkamer lag al elektrische vloerverwarming, die laten we nu toch maar continue op 20 graden staan en houden de deur daar zoveel mogelijk dicht, indien nodig verwarmen we daar bij met een IR paneel van 750 watt, om het snel warmer te krijgen daar. Heb een hekel aan een koude badkamer.

Op dit moment staat de cv helemaal uit, enkel warm water en douchen.
En met dit weer is het hier gemiddeld tussen de 16 en 17 graden in huis, en in de woonkeuken 20 graden vanaf dat we wakker zijn totdat we slapen gaan.
Gisteren was dat 0 op de meter met wat de panelen nu opwekken.

Ik zou dus eerder een goeie airco aanraden ipv elektrisch verwarmen, zeker omdat je dan met deze steeds warmer wordende zomers ook fijn kunt koelen.
Dit had ik 10 jaar eerder moeten doen denk ik achteraf.

Wij hebben deze constructie dus ook en bevalt prima ! Alleen nog gas nodig voor warm water. Maand maand termijn bedrag niet opgemaakt en krijg nog extra terug omdat de panelen hun werk goed doen. Ik ben een koukleum en zet de airco goed hoog aan maar zelfs dan is het goedkoper. Wij hebben wel een tuin op zuiden en de zon helpt ook mee nu maar ben net beneden en wel even de airco op verwarmen aan even de kou eruit .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:35

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:38

Nielojram schreef:
Iemand ervaring met mega energie?

Nee maar na wat ik de laatste maanden heb gehoord en gelezen zou ik niet naar zo’n onbekend iets overstappen.
Misschien ligt dat aan mij hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:52

chanicha schreef:
Nielojram schreef:
Iemand ervaring met mega energie?

Nee maar na wat ik de laatste maanden heb gehoord en gelezen zou ik niet naar zo’n onbekend iets overstappen.
Misschien ligt dat aan mij hoor.

Wellicht is het helemaal niet zoiets onbekends en hebben wij er alleen nog nooit van gehoord :o

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:32

Ja dat kan ook.