[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:34

Prairy schreef:
mariettek schreef:
Penny wise, but pound foolish :j

Dat dus :')

Exact :j

Maar heeft het, vanuit sterkte-oogpunt, nog zin om te kijken naar RVS316-80 kwaliteit?
Dat heeft de sterkte van een normale 8.8 stalen bout maar hoe dat spul zich met zeewater verhoudt, heb ik dan weer geen beeld bij. Ik ken het uit de voedingsmiddelen-industrie.

Als ik naar de foto's kijk, lijkt het alsof de roest alleen over de plaat gelopen is maar lijken de platen niet de bron; eerder de bouten, of is dat gezichtsbedrog van de foto?

Mo_86

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:47

Oh het verhaal van de Blue Beryl ken ik inderdaad, zou best wel eens hetzelfde probleem kunnen zijn geweest. Heel erg heftig maar ook enorm knap hoe ze het hebben aangepakt en dat ze zelf naar land zijn gekomen. Wel heel poedersuiker dat de verzekeraar nu weigert uit te keren, hopelijk komen ze er toch uit met hen. Anders zou ik denk ik in hun geval zeker gaan procederen. Wel echt heel naar dat dit er voor hen nu ook nog bij komt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 13:18

RVS316-80 zegt me niks helaas := We hebben voor de wantputtingen 316L gebruikt, dat nog wat beter bestand is tegen corrosie dan 316.

De platen vielen ons ook mee inderdaad, we hadden veel ergere foto's gezien op Facebook :=
Afbeelding
Maar de achterkant en de lassen waren toch aardig aan het roesten, en we hebben afgesproken dat áls we dan bezig zijn met opknappen, dan doen we het ook meteen goed :D En we hebben zowel de dikte als de breedte van het ontwerp iets vergroot zodat ze alsnog sterker zijn dan de oude platen in 304.

Mo, ik heb hun reis sinds het eerste bericht ook gevolgd, en inderdaad ontzettend knap hoe ze zonder mast toch veilig zijn aangekomen! Zo'n verzekering begrijp ik ook niet..

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:34

Wat wij doen ( je weet waarschijnlijk ook dat 2 verschillende metalen corroderen met elkaar ) alles goed in de vaseline gezet en overal nylon ringen tussen waar mogelijk.
Ik doe het zelfs met mijn auto, anders roest ( mustang eigen |o ) de motorkap onder je kont vandaan.
Dus ook voor onze beide meiden op het water ( wij zijn gek en geven de boot een ziel :o en praten er ook tegen :D ) alles extra ingepakt tegen corrosie en dat zie je niet alleen op zout, maar ook echt op zoet ook, wij komen zelden tot nooit op zout water.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 14:48

Jup, galvanische en electrolytische corrosie, ik weet er alles van :roll:
We hebben al een volle tube Duralac verbruikt bij het renoveren van de mast.. elk schroefje, elke popnagel, al het mastbeslag, wat een werk! En tussen de grotere oppervlaktes heb ik PTFE folie (0,5mm) gebruikt. Dat isoleert, is UV bestendig, zoutbestendig, bestendig tegen chemische middelen, neemt geen water op en kan tegen elke temperatuur zonder te verouderen. Dus dat is zeker een aanrader voor mastbeslag enzo!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:52

Haha herkenbaar, onze boten hebben ook allemaal een ziel (waaronder de vorige boten, die moesten ook allemaal naar een baasje die ze verdiende…) en we praten er dus ook tegen. En geven bemoedigende klopjes. Ja, knettergek maar volgens mij is het heel normaal binnen de botenwereld. Zijn we misschien allemaal een beetje gek?

Die verzekeraar doet precies wat de meeste verzekeraars doen: bij schade kijken hoe we onder betalen uit kunnen komen, in plaats van: hoe kunnen we onze klant goed helpen. Triest. Onze eigen verzekeraar is voor mijn gevoel gelukkig niet zo, altijd heel goed geholpen en werkten echt mee in plaats van tegen. Zouden er meer moeten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:24

8nnemiek schreef:
RVS316-80 zegt me niks helaas := We hebben voor de wantputtingen 316L gebruikt, dat nog wat beter bestand is tegen corrosie dan 316.

316L is dan voor mij een onbekende term :D
Even opgezocht en het heeft een iets lager koolstofgehalte wat het blijkbaar makkelijker te lassen en beter bestand maakt tegen corrosie. Weet wat geleerd :)*

maar je hebt RVS316 bouten in twee sterkte-maten: 70 en 80. 70 is standaard maar 80 is sterker, ongeveer gelijk aan een stalen 8.8 bout.
Maar dan is natuurlijk de vraag wat die extra sterkte (=andere legering) doet met corrosievastheid.

Klasse 70 (A4 = RVS316)
https://www.fabory.com/nl/zeskanttapbou ... yCode=0102
Klasse 80:
https://www.fabory.com/nl/zeskantbout-d ... yCode=0102

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 15:58

Dat moet ik onthouden, komt vast nog eens van pas :D

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:53

Ik kom dit topic binnen vallen, en heb alle berichten van TS teruggelezen. Ik heb verder niks met zeilen, maar wat een gaaf project is dit! Update is alweer een jaar geleden, en ben eigenlijk wel benieuwd wat de stand van zaken is.

:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:53

Vanmiddag een dik half jaar bij gelezen. Chapeau wat eeñ enorme vooruitgang. Ik vind het echt heel gaaf en mooi al geworden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:18

Ben ook wel benieuwd Annemiek, hoe is het aan boord?
Ik heb net mijn 1 winter op mijn dametje achter de rug :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 21:20

Jee, zo lang geleden alweer? Wat vliegt de tijd!
We hebben in ieder geval niet stil gezeten sinds de laatste update :D

Na de grondige renovatie van de mast zouden we in 2022 eindelijk weer kunnen gaan zeilen! Wat hebben we daar lang naar uitgekeken!
Natuurlijk loopt het nooit helemaal zoals gepland. In Mei vorig jaar was het zeilseizoen langzaamaan begonnen, en werd de motor weer vaarklaar gemaakt en de zeilen afgestoft en gehesen.
Het grootzeil hebben we nooit eerder kunnen gebruiken doordat de mast zo slecht was, dus dat werd spannend. Zou het zeil goed oprollen? Is het nog in goede staat?
Eenmaal in de mast gehesen merkten we dat het zeil toch echt op begon te raken.
Afbeelding
We namen contact op met een goede zeilmaker in de omgeving. "Hé", zegt de zeilmaker, "de Kalosini, die ken ik nog wel. Daar heb ik de zeilen voor geleverd!".
Super toevallig dus :))
Het grootzeil, dat aan vervanging toe is, heeft hij destijds gerepareerd en een nieuwe UV strook op gezet, maar blijkt al minstens 30 jaar oud te zijn.
En zo besloten we toch maar een nieuw zeil te bestellen. De levertijd was een maand of drie, dus moesten we het zeilen nog maar even uitstellen tot frustratie van Bart :')

Gelukkig waren er nog genoeg klussen, en het leven aan boord in de haven is ook zo slecht niet.
Tussen het dobberen door hebben we ook nog wat nuttige klusjes in het water kunnen doen, zoals de romp schrobben en controleren.
Afbeelding

En eindelijk nieuwe belettering!
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook flink gepoetst aan het hout. Schrobben, oxaalzuur tegen verkleuring, en een speciale houtolie erop, en het zag er weer erg netjes uit. Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt.

Afgelopen jaar had ik het enorm druk met mijn werk, maar ik heb heerlijk een aantal weekjes aan boord kunnen doorbrengen en van daaruit kunnen werken *\o/*
Met goed gezelschap natuurlijk :D
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk gaan er altijd dingen stuk, ook als je niet vaart }:0
In dit geval de gloednieuwe windmeter :7
Bart was daar erg blij mee *ahum*, want die mocht de mast in om de windmeter eraf te halen..
Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig was het snel opgelost; een klein magneetje dat de stand van de windvaan doorgeeft was los gaan zitten, dus een beetje epoxy erin, en Bart mocht een tweede keer van het uitzicht genieten :')

We hebben verder nog een hoop kleinere klusjes geklaard, en de boot wordt beter en beter.

De zomer ging langzaam voorbij, en al gauw kregen we bericht van de zeilmaker; het zeil is klaar *\o/*
Afbeelding

Nog mooi op tijd om van het warme weer in het najaar de profiteren, en een paar heerlijke zeiltochten te maken!
Afbeelding
Afbeelding

En wat is die Oosterschelde mooi <3
Afbeelding

Hier kan ik zo van genieten <3
Afbeelding

En langzaamaan werd het weer kouder, de winter zat er aan te komen, en dus werd het tijd voor het winterklaar maken van de boot en vooral de motor. De watertanks worden leeggemaakt, en het koelwater in de motor wordt vervangen door antivries.
Afbeelding

In de winter is het leven aan boord niet heel spannend. Er valt niet veel te doen qua klussen, al zijn we wel wat aanpassingen aan het doen aan de watertanks. Een paar slangen moeten vervangen worden (wat nog een flinke klus is doordat ze zo stug zijn, en in een kleine ruimte gepropt moeten worden), en ik heb alvast een nieuwe wastafelkraan en een keukenkraan besteld.
Verder gaan we in deze tijd van het jaar vooral vaak wandelen in de duinen en langs het strand.
Afbeelding

Onze overbuurman had mazzel dat we een paar maanden geleden aan boord waren, want we ontdekten nét op tijd dat zijn boot aan het zinken was :oo
Dat was weer een goede reminder om altijd je afsluiters dicht te doen als je van boord gaat :=
Afbeelding
Het was wel een heel spektakel om te zien hoe de KNRM het schip leeggepompt heeft. Geweldig werk doen ze!

De volgende klus is het dichtmaken van de laatste lekkages. Er zijn nog wat plekjes waar we lastig bij kunnen, dus dat is wel een uitdaging! Als die lekkages dicht zijn dan kunnen we echt verder met de inrichting. Het schip wordt volledig geïsoleerd zodat we minder last hebben van condens in de winter, en alles makkelijker op temperatuur kunnen houden. Daarna kunnen we de achterkajuit en de keuken gaan verbouwen.

Ondertussen zijn er nog wat kleine klusjes waar we mee bezig zijn, zoals een ventilator aansluiten op een klein zonnepaneel, wat natuurlijk allemaal op maat gemaakt moet worden met houten sierlijsten.

We zijn in ieder geval nog lang niet uitgeklust :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:29

Annemiek worden jullie gesponsord door de Roompot of heeft het een andere reden dat jullie hun naam voeren?

GAAf de zeehond. Wat genieten. De oosterschelde is prachtig en jullie boot ook. Geweldig het nieuwe grootzeil.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:03

Wat een leuke update :)

Kun je de slangen met warmte niet wat minder stug maken?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:06

Wat een leuke update! Nou ja minder leuk voor jullie buren. Wel een spektakel om mee te maken en lijkt me ook een gerust gevoel te geven wetende dat de KNRM zo snel en gericht te werk gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 22:08

Pien, onder de bootnaam wordt altijd de locatie van de thuishaven vermeld. Meestal is dat een stad, maar omdat onze haven niet echt in een stad ligt zetten de meeste mensen er Roompot bij, de naam van de haven dus.

Prairy, met warmte hebben we geprobeerd inderdaad, maar dan gaan ze knikken doordat er een metalen kern in zit. En ze staan zelfs geadverteerd als 'extra flexibel' :')
We gaan nu andere slangen bestellen zonder metaal, maar die zijn ook weer wat stugger, dus nog geen idee of dat gaat werken haha.

De KNRM was inderdaad echt snel ter plaatse! Echt top. Al hoop je ze natuurlijk nooit nodig te hebben :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:09

Oh that sucks :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:15

Ok, bedankt voor de uitleg.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:18

8nnemiek schreef:
Pien, onder de bootnaam wordt altijd de locatie van de thuishaven vermeld. Meestal is dat een stad, maar omdat onze haven niet echt in een stad ligt zetten de meeste mensen er Roompot bij, de naam van de haven dus.

maar er zijn meerdere Roompot's, valt deze niet onder Kamperland?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 07:53

Roompot is een bedrijfsnaam. Zou er zelf niet voor kiezen. Ik vind het lettertype voor Kalosini wel gaaf :D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 08:25

Roompot is de naam van de vaargeul waar de haven aan ligt, vandaar :j
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roompot_(vaargeul)
Het vakantiepark en de haven zijn ook weer vernoemd naar het water.
Kamperland is de gemeente inderdaad, maar die naam wordt vrijwel alleen gebruikt door schepen die in de haven van Kamperland aan het Veerse meer liggen. Hier heeft bijna elk schip ‘Roompot’ achterop staan. In de omgeving hier is dan het beste duidelijk waar een schip vandaan komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:51

De vakantieparken. De eerste associatie met Roompot is voor de meeste mensen massale vakantieparken. Maar goed, dat is voor jullie niet boeiend verder :D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 08:55

Klopt ja!
Als we uiteindelijk gaan vertrekken en geen vaste haven meer hebben dan moeten we nog verzinnen wat erop komt te staan.
De stickers kan ik gelukkig zelf maken :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:59

Is het dan niet de stad van herkomst? Geen idee wat de 'regels' zijn. Wij hebben gewoon Rhenen op de boot :=.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 09:26

De officiële regels zeggen dat je de thuishaven of je eigen woonplaats erop moet hebben staan.
Maar geen idee wat de regels zijn als je geen thuishaven of woonplaats hebt :))