Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 07:01

Prachtig! <3

miccamaaike

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:56

PRachtige keuken Anja_Joost!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:13

@floooo, wij hebben via Kuik Keukens een maatwerk keuken.

Als je al je eisen bij hun voorlegt maken ze 2 ontwerpen. Ook meedenken in budget doen ze goed. Tuurlijk, het is wel iets duurder dan een primo keukens, maar wij hebben nu wel echt onze droomkeuken en ze hebben oplossingen bedacht die wel zelf nooit hadden kunnen bedenken!
Dit wordt onze keuken, wij hebben de kastenwand onder de trap verwerkt nu (inclusief oven en koelkast. Nooit gedacht dat dit kon.

Afbeelding

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:25

Voor onze nieuwe (bestaande) woning zijn we ook aan het rondkijken naar keukens. Alles gaat eruit, dus we kunnen het helemaal indelen zoals we willen. Het idee is nu een keukenwand en een kookeiland, alleen nu nog bedenken waar de spoelbak en kookplaat komt. Op het eiland is natuurlijk een optie, maar zijn er ook mensen die het gesplitst hebben? Dus alleen koken op eiland en spoelbak op de andere kant?

Ik hoor graag ervaringen wat juist wel of niet praktisch is!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:09

Goede vraag Fleda. Ik heb er nog geen ervaring mee. Mijn ontwerp is wel met koken op het eiland en water tegen de muur.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:19

Fleda schreef:
Voor onze nieuwe (bestaande) woning zijn we ook aan het rondkijken naar keukens. Alles gaat eruit, dus we kunnen het helemaal indelen zoals we willen. Het idee is nu een keukenwand en een kookeiland, alleen nu nog bedenken waar de spoelbak en kookplaat komt. Op het eiland is natuurlijk een optie, maar zijn er ook mensen die het gesplitst hebben? Dus alleen koken op eiland en spoelbak op de andere kant?

Ik hoor graag ervaringen wat juist wel of niet praktisch is!

Geen ervaring mee maar ik zou dat nooit kiezen. Ik zou ivm het afgieten van letterlijk kokend hete pannen de spoelbak in hetzelfde blok/aan dezelfde kant v.h. kookeiland willen hebben als de kookplaat, en er niet mee hoeven lopen naar een andere kant.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:32

In dat opzicht heb ik er wel ervaring mee in een grote school keuken. Daar hadden we paralel aan een blok fornuizen een blok met gootstenen. Omdraaien en een stap zetten en je bent er. Daarvoor moet je ruimte tussen de twee wel ruim genoeg zijn want je wil elkaar goed kunnen passeren en op beide 'stations' tegelijkertijd kunnen werken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:42

Bij ons is dat ook geen punt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:29

Zelf heb ik juist heel erg een hekel aan kleine stukjes aanrecht. Ik wil veel aaneengesloten werkruimte hebben. Dat is precies waarom ik het fornuis en de gootsteen in mijn ontwerp uit elkaar heb getrokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:38

Hier ook gootsteen en kookplaat tegenover elkaar, en in de nieuwe keuken ook. Ik vind het juist fijn. Inderdaad omdraaien, 1 stap zetten en je bent er.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:33

Malenka schreef:
Zelf heb ik juist heel erg een hekel aan kleine stukjes aanrecht. Ik wil veel aaneengesloten werkruimte hebben. Dat is precies waarom ik het fornuis en de gootsteen in mijn ontwerp uit elkaar heb getrokken.

Wij hebben er ook bewust voor gekozen het apart te doen. Op het eiland koken we aan de rechter kant. De spoelbak zit aan de andere kant schuin rechts. Ze staan dus niet recht tegenover elkaar maar schuin. Erg fijn! Zo hebben we aan beide kanten veel werkruimte.

We hebben in een eerder huis spoelbak en kookplaat op hetzelfde eiland gehad en dat was erg vervelend doordat je altijd of bij de spoelbak of bij de kookplaat ruimte te kort kwam als je wat uitgebreider ging koken. Daar hebben we nu geen last meer van.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 06:52

Wij hebben bewust de spoelbak weggehouden van het eiland. Spoelbak en vaatwasser wilden we sowieso bij elkaar, en dan waren er twee redenen:
1. als de vaatwas leeggemaakt wordt en open ligt, wordt bij ons de doorloopruimte te veel geblokkeerd. Nu staat hij in een hoekje en blokkeert hij enkel 1 kastdeurtje.
2. als er vaat staat te wachten op het volgende rondje van de vaatwasser, staat dat pal in ons zicht. Nu staat het langs een muur, waar het ons minder stoort, en kan het eiland mooi leeggemaakt worden.

Koken doen we wel op het eiland, en om heet water af te gieten draaien we 90° naar links, zetten we 3 stappen en zijn we aan de spoelbak, die dus gewoon tegen de muur staat. We hebben ook een kookplaat met ingewerkte dampkap, omdat we zo'n blok aan het plafond niet zagen zitten.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:34

Super bedankt voor jullie ervaringen, hier kan ik wel wat mee. Mijn voorkeur was ook voor het uit elkaar halen van spoelen en koken, denk dat dat ook nu gaat gebeuren. Dat is de eerste stap, voor het leggen van de leidingen etc. Dan de rest nog uitzoeken maar ook daar al veel ideeen voor opgedaan in dit topic! :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:42

Hier koken op het eiland en als ik me omdraai kan ik afgieten. Dat werkt prima.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:47

Ik heb ook gekozen voor koken op het eiland en de gootsteen in het aanrecht aan de muurkant. Met name omdat het een open keuken is. Als ik alles op eiland wil heb ik te weinig werkruimte en belangrijk argument voor mij was dat ik een kraan op het eiland niet mooi vind. In mijn huidige huis heb ik alles naast elkaar. Heb straks dus ook meteen veel meer werkruimte. De extra draaibeweging daar zal ik wel aan wennen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:17

Wij hebben alleen een eiland en koken op ene uiterste en spoelen andere. We kunnen niet om ons eiland lopen, dus het is een soort van eiland :+ we hebben namelijk 3 deuren en een groot raam in die ruimte dus was even puzzelen
Hier was de kookplaat nog vertraagd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:19

Ik krijg vergelijkbaar aan wat jij hebt Marjan. Eiland en apparatenwand. Alleen ga ik rechts koken en links spoelen.

Er zou eventueel nog ruimte zijn geweest voor werkblad aan de muur, maar daar werd de doorloop tussen eiland en kastjes heel krap van. Ik krijg nu rond het eiland overal minimaal 1 meter ruimte. Handig als je ooit in een rolstoel of met een rollator erbij moet.

En de werkruimte die je hebt is natuurlijk ook afhankelijk van de lengte van het eiland.
Mijn kookeiland wordt 3 meter. Tussen kookplaat en spoelbak zal zo'n 1,5 m ruimte overblijven. En de volle 3 meter aan de andere kant.

Ik kom van een keuken van 2 m lengte met een dubbele spoelbak in het midden, rechts de kookplaat en links net genoeg ruimte voor een snijplank.
Dus voor wat ik gewend ben krijg ik een zee van werkruimte.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:49

*negeert rode letters O:)*

Vraagje… bij hoeveel keukenzaken zijn jullie langs geweest voordat er een keuze gemaakt is?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:19

Vandaag is mijn bouwdepot goedgekeurd en ik kan op jacht naar een nieuwe keuken. Ik heb de huidige keuken bij albers in Papenburg (Duitsland) gekocht maar die is aan vervanging toe.
Ik ga opnieuw naar Albers. Ik heb al een mooie Nolte keuken gezien. Zoals hij opgesteld stond was hij incl apparatuur €12000 maar ik heb geen vaatwasser en koelkast nodig. In die ruimtes wil ik planken. Daarnaast moet hij kleiner. Ik ben benieuwd.

Ik heb een mooi blad gezien van natuursteen. Ik hoor alleen dat het erg kras gevoelig en vlek gevoelig is. Wat zijn jullie ervaringen?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:04

Puera schreef:

Vraagje… bij hoeveel keukenzaken zijn jullie langs geweest voordat er een keuze gemaakt is?

2 maar… het gevoel was bij de tweede zo goed dat we ervoor zijn gegaan..

28 september komt onze nieuwe keuken *\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:18

Wij zijn bij veel keukenzaken geweest, maar niet gevonden wat we wilden op maar bij 1 zaak na. Uiteindelijk 2 keukens laten tekenen, eentje bij een lokale zaak die echt zelf de keukens maakt, en bij de ene zaak die wel een keuken naar onze smaak had. De laatste is het geworden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 02:12

Puera schreef:

Bij stuk of 7 tot bij nummer 6 eindelijk het wauw gevoel kwam, dit is mijn droomkeuken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:10

Bij twee keukenzaken. Na keukenzaak één kwam ik er al achter dat ik gewoon een winkel wilde met vaste prijzen en transparantie.
Daar zaak twee (Kvik) op uitgekozen en zooo fijn ontvangen en geholpen dat ik niet verder heb gekeken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:09

Wij zijn tot nu toe bij eentje geweest, en alles lijkt te kloppen. De keuken is helemaal naar wens. Er werd heel fijn meegedacht en de prijs viel ons ook alleszins mee.
Andere keukenzaken die wel prijzen op de site vermelden, zijn een stuk duurder.

De bekendere zaken zoals Bruynzeel, Keukenkampioen, Keukenconcurrent en noem maar op hoef ik niet heen want die vind ik of niet mooi maar vaak ook te duur.

Maar… ga je op één paard wedden? :=

@caro29 - natuursteen vergt wel onderhoud als je dat mooi wil houden, werd ons verteld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:23

Goed is goed toch?