Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ievie

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:18

je spek ziet er goed uit!

hoe is het verder met alle beestjes? En met jou?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:13

Amandavd schreef:
Heb jij je kippen eigenlijk nu opgehokt zitten ivm vogelgriep?

Ik zal wel moeten, ik had gehoord dat er zelfs een boete van 20.000 euro op staat als je het niet doet..

Lisette03 schreef:
Het grootste probleem zal waarschijnlijk zijn dat je moet voldoen aan de HACCP en de bijbehorende hygienecode als je etenswaren vanuit huis wilt verkopen. Dat zijn vaak geen malse voorwaarden.

Nope, klopt, daarom wil ik ook eerst alles goed uit gaan zoeken voordat ik er aan ga beginnen en dat is ook de reden waarom dat ik nu niets verkoop aan mensen. Stel dat er iets niet goed is, dan kan ik veel problemen krijgen.

spottedponie schreef:
Ik lees al een tijdje mee, ik wil zelf ook gaan beginnen met een moestuin (ga nog even goed teruglezen voor bruikbare info maar als je nog tips hebt hoor ik het graag! Mag natuurlijk per PB om je topic niet te vervuilen :)

Tips, die heb ik genoeg, wat wil je weten?

ievie schreef:
hoe is het verder met alle beestjes? En met jou?

Met alle beestjes gaat het goed, het is herfst, dus een minder leuke tijd voor ze. Minder lekkere dingen te eten, geen zonnetje om in weg te doezelen, maar dat hoort er ook bij. We hebben Herman trouwens ingeruild voor een jonge kalkoen, zal eens proberen een foto van hem te maken.
In januari gaan we Pupke (varken) laten insemineren en gaat andere Rembo naar de slacht. Ook hoop ik dat het hele gedoe met de vogelgriep snel voorbij is, zodat we onze kippen weg kunnen brengen, voordat ze straks te oud zijn. (Pech voor ons anders en geluk voor hun!)

Ik begin steeds groter te worden, nouja.. mijn buik dan! Ik heb last van instabiele bekken :n dus mag en kan steeds minder. Gelukkig heeft mijn vriend al het zwaardere werk van mij overgenomen en doe ik vooral de leuke dingen zoals het voeren :)
Eind januari ben ik uitgerekend, het gaat nu echt heel snel vind ik!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:51

Oh, dat begint echt op te schieten inderdaad. Fijn dat je vriend de zwaardere dingen doet. En inderdaad: voeren is altijd leuk! Fijn dat dit je wel lukt.

Toen er jaren geleden vogelgriep was hadden wij ook kippen. Helaas hebben wij ze toen moeten laten 'ruimen'. Erg jammer, want we hadden een aantal mooie en lieve kippen.
Ik hoop dat het nu snel weer over gaat. Het is altijd weer heftig om de gevolgen van zoiets te zien.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:54

Het is natuurlijk anders en minder leuk, maar als het vervoersverbod blijft aanhouden kun je ze altijd zelf nog slachten? een kip slachten is echt niet moeilijk, maar je moet het vaak geestelijk aankunnen :D

(Wij deden het altijd bij de haantjes) :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:06

Elise_0o schreef:
Misschien ook wel leuk om te melden, we zijn bezig om een dekbok voor onze Landgeiten te vinden. Ik wil ze in november laten dekken zodat we in de lente lammetjes krijgen :)

Deze pappa hebben we op het oog (via marktplaats).

[ Afbeelding ]

We willen de geitjes die er uit komen verkopen en de bokjes naar de slacht doen.
Geen idee of geitenvlees lekker is, iemand die dit al vaker op heeft?
Ook willen we de geiten gaan melken, iemand ervaring met kaas maken? :P

Nooit geitenkaas gemaakt, maar we hebben al wel heel lang landgeiten. Ze geven verbazingwekkend veel melk. We hebben sommige van onze geiten wel eens handmatig gemolken als er problemen waren, komen echt vele liters vanaf.
Bokken stinken inderdaad, en landgeitenbokken worden erg groot, maar ze zijn wel heel leuk. We hebben verschillende bokken en bokjes gehad; supervriendelijke dieren die overigens hun eigen kracht niet kennen.
Geieten worden ook wel 'rits' zonder bok hoor. Momenteel zijn twee van onze geitendames rits, de hele buurt mag meegenieten :)

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:28

Elise_0o schreef:
We blijven maar van vrienden, familie en kennissen de vraag krijgen of ze vlees over kunnen nemen. Ze betalen nu aan ons de onkosten voor het vlees dat ze krijgen en toevallig was de man van wie we de plofjes, de Bresse en de Hampshires hadden gekocht laatst langs geweest en heeft mijn vriend weer 10 plofjes bij hem 'besteld'.
Dit op Facebook gezet en nu hebben we er op verzoek nog 22! extra besteld voor familie en vrienden (wij brengen ze groot, laten ze slachten en hun betalen de onkosten).

Dan lijkt je concept wel een beetje op http://www.koopeenkoe.nl/! Erg gaaf hoor, waar je mee bezig bent. Stiekem ook mijn droom voor later... :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 12:12

Robynn schreef:
Het is natuurlijk anders en minder leuk, maar als het vervoersverbod blijft aanhouden kun je ze altijd zelf nog slachten? een kip slachten is echt niet moeilijk, maar je moet het vaak geestelijk aankunnen :D

Een kip slachten, geen probleem, 3 ook niet, maar we hebben er straks 20 die geslacht mogen worden en ik heb echt geen zin om dat allemaal zelf te gaan doen :P Haha

CedriiC schreef:
Dan lijkt je concept wel een beetje op http://www.koopeenkoe.nl/! Erg gaaf hoor, waar je mee bezig bent. Stiekem ook mijn droom voor later... :D

Klopt idd, mooie site ook :)
Zo weet ik zeker dat er geen beestjes voor niets geslacht worden en ik dus geen vlees hoef weg te gooien (lees aan de honden te geven).

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:15

Ik heb lang niet gereageerd hier maar wil toch even reageren op de koop een koe site :)
Ik heb er nog nooit van gehoord maar wat een gaaf initiatief! Ga zeker met vriendlief overleggen want kwa prijs valt het nog best mee. Het is geen kilo knaller van de AH maar voor kwaliteitsvlees vind ik het goed te doen :)

En ts mocht je zoiets op willen starten ik heb ook zeker interesse zowel in koe, varken en kippen. Ik woon niet heel ver bij je vandaan dus mijn steun heb je :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:27

Dungen schreef:
Ik heb lang niet gereageerd hier maar wil toch even reageren op de koop een koe site :)
Ik heb er nog nooit van gehoord maar wat een gaaf initiatief! Ga zeker met vriendlief overleggen want kwa prijs valt het nog best mee. Het is geen kilo knaller van de AH maar voor kwaliteitsvlees vind ik het goed te doen :)

Als dat zo is, dan zou ik je aanraden om eens flink te gaan googlen, er zijn namelijk heel veel van dit soort initiatieven :j En ik vind koopeenkoe.nl behoorlijk aan de prijs nog. Maar die mooie site moet natuurlijk ook ergens van betaald worden ;)
Laatst heb ik bijvoorbeeld hier rundvlees gehaald http://www.decora-herefords.nl/hereford-vleesverkoop/
Lamsvlees haal ik hier vandaan http://www.lamsvleesbossink.nl/ (zij verkopen trouwens ook varkensvlees).

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:18

Dan ga ik me daar toch eens in verdiepen. :j
Ik wil graag 'beter en gezonder' eten (helaas blijven de slechte dingen zo lekker..) vooral omdat ik het merk aan mijn lijf. Maar de gemakzuchtigheid stapt er zo weer in -O-

De adressen die je aan geeft zijn voor mij helaas erg ver weg in woon in noord brabant. Wat gebruik je als zoekwoord in google? in kan nooit zoiets vinden :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:30

Elise_0o schreef:
Robynn schreef:

Een kip slachten, geen probleem, 3 ook niet, maar we hebben er straks 20 die geslacht mogen worden en ik heb echt geen zin om dat allemaal zelf te gaan doen :P Haha

CedriiC schreef:

Klopt idd, mooie site ook :)
Zo weet ik zeker dat er geen beestjes voor niets geslacht worden en ik dus geen vlees hoef weg te gooien (lees aan de honden te geven).

Kan ik mij voorstellen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:44

Dungen schreef:
Dan ga ik me daar toch eens in verdiepen. :j
Ik wil graag 'beter en gezonder' eten (helaas blijven de slechte dingen zo lekker..) vooral omdat ik het merk aan mijn lijf. Maar de gemakzuchtigheid stapt er zo weer in -O-

De adressen die je aan geeft zijn voor mij helaas erg ver weg in woon in noord brabant. Wat gebruik je als zoekwoord in google? in kan nooit zoiets vinden :')

Wat mij geholpen heeft is via de websites van streekmarkten zoeken bijvoorbeeld. Of via dit soort sites http://aardeboerconsument.nl/koop-van-b ... n-je-buurt

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:56

Ah dank je wel!

Ik vind het gewoon lastig te vinden wat en betaalbaar is en in de buurt is. Ik hoef niet perse biologisch of ekologisch :o als men alles er aan doet om zo goed mogelijk voor beesten te zorgen dan is het ook voor mij goed genoeg. :j

Ik heb er wel eentje op de site gevonden (ook eko en bio overigens) maar die organiseren open dagen dus dat is wel leuk om zoiezo een keer te gaan kijken bij de beestjes <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:58

Voor mij hoeft het ook niet per se bio of eko :n als de beestjes het maar goed hebben!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:10

Vooral niet als ze voor een kilo rundergehakt 13.20 gaan vragen 8)7

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 12:58

We hebben gisteren de varkens naar de oude moestuin verplaatst. Hun weide was een grote modderboel met dikke kraters (gegraven door de varkens) geworden en we hebben de oude moestuin nog niet opnieuw ingezaaid, dus die staat helemaal vol met onkruid, een varkensparadijsje dus :P

Stilstaan voor de foto zat er niet in vandaag, ze waren veel te enthousiast!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze slapen in de veetrailer, die helemaal vol met stro ligt.

Afbeelding

De kalkoenen (en kip) komen even bij mijn vriend in de schuur kijken of daar nog wat eetbaars is. :Y)

Afbeelding

Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat onze Aagje afstamt van een Duitser.. :')

(Voor haar staat trouwens de nieuwe kalkoen, maar daar heb ik nog steeds geen mooie foto van kunnen maken omdat meneer alles behalve tam is en rennen met een dikke buik lukt niet meer zo goed :P )

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:13

O die varkentjes wat poezelig <3

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:48

Vogels niet opgehokt of oude foto's?
En zijn jullie kalkoenen ook zo ontzettend nieuwsgierig? Hier volgen ze je rustig de halve dag als je buiten bezig bent, erg gezellig! :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 17:42

Wij hebben ze weer los gelaten van het weekend, volgens mij hoeven alleen maar bedrijven nog op te hokken en hobbyhouders niet meer.
(Als ik hiermee fout zit dan hok ik ze gelijk weer op! :P )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:49

Als je bij Zoeterwoude in de buurt woont heb je weer ophokplicht. Ditmaal geen landelijk ophokplicht opgeroepen. Deze besmetting is gisteren gevonden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 17:57

Hier in de buurt (grens brabant/Gelderland) is gelukkig nog geen uitbraak geweest :)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:48

Wat een leuke foto's van je varkentjes. Zo te zien zijn ze helemaal blij met dit tijdelijke onderkomen.
Leuke deken heeft Aagje

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:28

Elise_0o schreef:
Wij hebben ze weer los gelaten van het weekend, volgens mij hoeven alleen maar bedrijven nog op te hokken en hobbyhouders niet meer.
(Als ik hiermee fout zit dan hok ik ze gelijk weer op! :P )

Nou, ik ben helemaal blij van dit berichtje en heb mijn 'koenes' ook weer losgelaten. Ze lopen lekker weer om het huis.

Hebben de varkens de groentetuin al leeg? :Y)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:30

Ahh wat leuk! Helemaal gelukkig met het kruidentuintje, je varkens hebben het maar goed!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:33

De varkens zijn al lekker bezig geweest, de braamstruik is met wortel en al door ze verwijderd!

Afbeelding

Afbeelding

Hebben vandaag besloten dat Rembo na kerst naar de slacht gaat, zodat alles voor de bevalling geregeld is en we daardoor minder werk hebben.

Afbeelding

Tevreden Truusjes :)

Afbeelding

Vandaag het laatste stuk opgehaald, de gerookte ham. Morgen weer naar de slager bellen om er dunne plakjes van te laten snijden, net als met de bacon.

Afbeelding

Afbeelding

Begin er van te balen dat we de kippen niet kunnen laten slachten. Hoop dat het na deze week weer kan, anders geen kalkoen voor kerst :(