[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:27

Zo'n maximale hypotheekberekeningstool op internet zal heel conservatief schatten wat je kunt krijgen, anders krijg je allemaal boze mensen op je buro bij het echte gesprek als adviseur zijnde.
Wat die tool niet kan zien is of je een BKR notering hebt, of je je salaris te rooskleurig inschat.

tita

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:27

Wat wel raar vind op basis van structureel overwerk kun je meer hypotheek krijgen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:29

dammie1 schreef:
Zo'n maximale hypotheekberekeningstool op internet zal heel conservatief schatten wat je kunt krijgen, anders krijg je allemaal boze mensen op je buro bij het echte gesprek als adviseur zijnde.
Wat die tool niet kan zien is of je een BKR notering hebt, of je je salaris te rooskleurig inschat.

Domme vraag misschien, maar hoe kan je je salaris te rooskleurig inschatten? Het is toch gewoon bruto jaarinkomen? 13e maand etc. rekenen wij niet mee. Misschien valt dit bij een andere baas weg en daar zit je dan..

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:38

@Selko, je kunt bijvoorbeeld je jaaropgave pakken van het jaar daarvoor en dan denken "oja, nu nog mijn vakantietoeslag erbij optellen".
Of uitgaan van een promotie die je nog niet gekregen hebt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:42

Oh zo te horen ben ik veel te voorzichtig ;) Zou ik echt niet durven haha

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:45

Dat is niet voorzichtig hoor, je staat gewoon met beide benen op de grond.
Mensen die dat wel doen snijden zichzelf ook alleen maar in de vingers.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:07

Ik baal er ook gigantisch van!!! Vooral omdat ik bijna 30 euro aan planten heb gehaald en als een gek aan het schoonmaken ben geweest met dit mooie weer omdat ik er anders niet echt aan toe kwam

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:11

Nou zou ik trouwens niet speciaal voor kijkers 30 euro aan planten gaan halen.
Daar kunnen ze best doorheen kijken.
En het schoonmaken heb je dan maar weer gedaan ;)

(niet dat ik niet snap dat je baalt hoor, maar probeer even het positieve er van in te zien)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:16

We hebben geen planten in de voortuin het is gewoon zwart zand en er zitten wat dode planten in de bakken en dat ziet e niet echt heeeel gezellig uit. en ik wilde het wat gezelliger maken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:23

Je voortuin is een deel van de eerste indruk van je huis. Dan is het toch juist goed als het er gezellig uitziet, ipv dode plantjes? Ik weet van vrienden dat ze vaak eerst zelf de buurt en de buitenkant van een huis gingen bekijken, voordat ze een afspraak bij de makelaar maakten.

't blijft balen, dat snap ik ;)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:28

tita schreef:
Wat wel raar vind op basis van structureel overwerk kun je meer hypotheek krijgen

Voor ons dan weer minder raar. Vriendlief doet 15-20 storingsdiensten per jaar, die worden niet opgenomen in zijn vaste salaris. Scheelt echter per maand wel zo'n €200 op zijn bruto inkomen, toch wel iets om mee te nemen. Je moet alleen wel kunnen aantonen dat het echt structureel is, niet even tijdelijk een wat drukker jaar.

Zonde van de kijkers appiesjappie! Maar blijf positief, nu heb je tenminste week een vrolijke voortuin ;)

Onze onderhanlingen gaan helaas stuklopen. Verkoper wil echt niet lager dan €7500 onder de vraagprijs, jammer maar helaas. We hebben nu ons laatste bod neergelegd, maar we verwachten niets meer. Toch komende week maar weer bij nieuwe huizen kijken, gelukkig is er in de buurt genoeg te vinden wat voldoet aan onze eisen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:35

Inderdaad.We wilden eigenlijkt tegels er in leggen. Maar omdat er al snel kijkers zouden komen dacht ik, ik haal even gauw plantjes. haha. ooh De rest van de plantjes zet ik maar in de achtertuin. Moet ik mn ouders maar even lief aankijken of zij ze water willen geven tijdens de vakantie en gauw op zoek naar tegels of stenen.

Traiectum schreef:
Je voortuin is een deel van de eerste indruk van je huis. Dan is het toch juist goed als het er gezellig uitziet, ipv dode plantjes? Ik weet van vrienden dat ze vaak eerst zelf de buurt en de buitenkant van een huis gingen bekijken, voordat ze een afspraak bij de makelaar maakten.

't blijft balen, dat snap ik ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:39

*\o/* wij hebben vanmiddag het voorlopig koopcontract van ons nieuwe huis getekend!
Iemand hier toevallig nog ervaringen met argenta of Allianz?
Nu dus echt druk op zoek naar wat we willen qua inrichting etc.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:25

WillemYntJee schreef:
*\o/* wij hebben vanmiddag het voorlopig koopcontract van ons nieuwe huis getekend!
Iemand hier toevallig nog ervaringen met argenta of Allianz?
Nu dus echt druk op zoek naar wat we willen qua inrichting etc.

Ja wij! Wij hebben onze hypotheek via Argenta. :)
Gefeliciteerd!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:57

Dankje! Tevreden met argenta? Volgens de hypotheker kunnen wij t best bij hun onze hypotheek nemen, maar ik dacht dat t een buitenlandse bank was (en daar voelde ik me ivm garanties etc niet prettig bij) maar na even googlen kwam ik erachter dat ze al sinds 97 op de nlse markt zitten :-)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:01

WillemYntJee schreef:
Dankje! Tevreden met argenta? Volgens de hypotheker kunnen wij t best bij hun onze hypotheek nemen, maar ik dacht dat t een buitenlandse bank was (en daar voelde ik me ivm garanties etc niet prettig bij) maar na even googlen kwam ik erachter dat ze al sinds 97 op de nlse markt zitten :-)

Wat bedoel je met garanties?
Als een buitenlandse bank je geld geeft met je huis als onderpand, en ze gaan failliet of weg uit Nederland, dan is het toch hun probleem dat ze ervoor zorgen dat jij een rekeningnummer hebt waar je maandelijks naar over kunt maken. Als ze dat niet regelen, dan hou je dat geld gewoon in eigen zak.
Of zie ik het nu te makkelijk? <<)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:12

Gefeliciteerd Willemyntjee

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:35

Voor zover ik weet is t inderdaad niet zo simpel dammie, maar ik ben ook geen hypotheekexpert :p
Vindt t persoonlijk ook gewoon een fijner gevoel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:49

Een hypotheek wordt verstrekt op basis van een vast contract dan wel jaarcontract met intentieverklaring, salarisstroken en indien je binnen 10 jaar met pensioen gaat ook je pensioenoverzicht. Wij vragen wel een pensioenoverzicht om te kunnen adviseren over de betaalbaarheid van de hypotheek voor als klanten met pensioen gaan maar er wordt niet op getoetst.

Structureel overwerk kan meegenomen worden, echter dient het dan wel in de werkgeversverklaring te staan. De vraag is of je het mee wíl nemen.

Kwaliteit van tussenpersonen is helaas niet zo makkelijk als hier gesteld wordt, dat hangt niet van de organisatie af maar van de adviseur zelf. Net als bij banken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 08:55

Wat een hoop geklets over hypotheken. :D

Wat betreft, vooraf met een hypotheker praten voordat je gaat kijken, tsja, je kunt in deze tijd wel elke mnd naar een hypotheker gaan om het opnieuw te laten checken want het veranderd steeds. :')

We hebben ruim 3 kwart jr geleden geïnformeerd, voordat we ons eigen huis te koop zette. Inmiddels zijn we beide enorm in salaris gestegen en komt er januari a.s. weer een bak bij. Over dat stukje loonsverhoging hebben we gewoon een schatting middels een online checker gedaan. We hebben dus 'ongeveer' een beeld. Maargoed, voorlopig blijft het bij oriënterend kijken.

Appiesjappie, balen dat de mensen hebben afgebeld. :(:)

Hier is het ook stil met de kijkers. Schiet allemaal niet op zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:30

tita schreef:
Amanda klopt vaag wat je zegt maar 6 % moet je mee financieren daar wordt alles van betaald oa je hypotheekad iets, je notaris, bouwkundig onderzoek al die kosten opgeteld gaat van je kk lening af en wat je overhoudt kun je volgend jaar terug vragen bij de belasting.

Maar dit jaar moet je dus 1% al zelf mee financeren

Jep. Maar dat hangt dus wel van de hoogte van de vaste kosten af.
Ik ga er toch van uit dat een financieel adviseur (incl hypotheken, belastingen, e.d.) wel weet waar hij het over heeft ;)
Wat overigens bij mij ook niet 1 persoon is, maar meerderen. Met ieder hun eigen expertise.

Super WillemYntJee!
Argenta kwam er bij mij ook uit. Maar ja, dat kan over een maand wel weer anders zijn :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:36

Nou.. Ik ben gisteren voor het eerst bij een huis gaan kijken (officiëele kickoff van onze huizenjacht). Maar wat een teleurstelling. Ik ben er meteen achter dat foto's heel erg kunnen vertekenen.. De zogenaamd fantastische afwerking was niet aanwezig (gaten in de muur, doorgelustte spotjes over het gehele plafond) en er was al 20 jaar niks aan onderhoud gedaan. Plus het was half 6 en de lichten moesten al aan in huis, zo vreselijk donker!

Ik vind het alleen zo vervelend om dit tegen de makelaar te zeggen.. De man deed zo zijn best! Ik durf me dan nooit meer te vertonen bij zijn kantoor := En wat nou als hij wel mijn droomhuis in zijn portefeuille heeft.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:41

@Selka: als je die man zo aardig vond, moet je hem maar niet teleurstellen en het huis nemen :+ , gekkie, die man verkoopt graag, maar als het het niet is, is het het niet en denk ook niet dat hij er zelf zou willen wonen, jij bent klant, gewoon eerlijk zeggen wat je ervan vond en wat je graag anders ziet, misschien heeft hij iets dat beter past.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:42

Als je niet aangeeft wat je anders wil zien, is het voor hem ook een stuk moeilijker om jouw droomhuis te vinden ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:43

Vergeet niet dat een makelaar verdient aan een verkopende partij, dus hij wil het huis graag verkopen.
Hoe aardig ook, hij doet dat vooral voor de verkoper en niet voor jou.
Gewoon eerlijk zijn inderdaad.

Ik heb zaterdag een 2e bezichtiging (met makelaar, 1e was met de eigenaar) bij het onverwachte appartement. Ik hoop toch zo dat het gaat lukken!
Donderdag hoor ik meer van de eigenaar over de situatie en dan hoop ik na zaterdag een bod te kunnen doen. Inmiddels is het ook officieel in de verkoop gezet, dus ik hoop maar dat niet iemand me voor is :+