Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:08

Wat is het stilletjes hier. Met dit weer is er in de tuin niet veel te doen, hé?

Dan leef ik me binnen maar uit. Genieten van de hyacinten in de potten. Als ze uitgebloeid zijn gaan ze in de tuin in de grond. Doe ik al een paar jaar zo; elk jaar weer een paar er bij. De meeste doen het wel.

Vandaag heb ik ook mijn nieuwe ridderspoor-plantjes gezaaid in mijn mini-serre. Als ze groot genoeg zijn komen ze ook in potten en dan in april de tuin in.

Ik kan het niet laten; zelfs in de winter ben ik met de tuin bezig. Uitzoeken, plannen maken,...
Zitten jullie allemaal stil?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:13

Ik wilde net posten dat er in mijn buitenhoekje iets groens boven de grond komt kijken. Toch nieuwsgierige sneeuwklokjes? ;) In de pot onder het afdak is het (nog) angstvallig stil.

Verder vind ik het nog te koud om iets aan de tuin te doen. Heb het er ook te druk voor. Mijn huiskameryucca heeft inmiddels wel een grotere pot en bij mijn ouders ga ik de pachyra nog in zo'n zelfde pot zetten (ik heb een soort van onderhoudsplicht :D - het ding is van mij maar bij mij thuis vindt-ie het te donker). Maar daar houdt mijn gegoochel met aarde en bloembakken dan voor nu ook even mee op.

Plannen voor de tuin ben ik al wel aan het maken. Dit lijkt me wel wat:

Afbeelding

:D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:23

Karin schreef:
Plannen voor de tuin ben ik al wel aan het maken. Dit lijkt me wel wat:
[img] :D

Haha, dat is inderdaad een hele leuke soort. Wel uitkijken voor de scherpe doorntjes! :+

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:50

die groeien bij mij alleen als ik er wat anders plant en het niet de bedoeling is dat er zo een gaat groeien

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:35

Hey!

Ik zit met smart te wachten op het voorjaar, en op het vakantiegeld _O-

Zijn ondertussen verhuisd en na het hele huis gestript te hebben is er niet heel veel geld over voor de tuin. Dit jaar zullen we het wel gaan betegelen (met die simpele gratis grind tegels, omdraaien, schoonspuiten en verven met betonverf)
Mijn huidige plantjes van mijn balkon (klimop, framboosjes, clematis, blue malva) staan al in de tuin, maar nog in de bakken.
Wil er zeker nog wat framboos en andere eetbare spullen bij halen (en misschien nog wat andere kleine dingen) Ook de hortensia komt hierheen als de temperatuur goed is, die staat nog in de bak voor de deur bij mijn oude huis.

Eerst maar eens zorgen dat er een badkamer komt... Moet nu douchen bij familie. As donderdag komt de keuken, dus dan zijn we een stapje verder.

Ik heb 3 van die oude veiling kistjes. Daar wil ik eigenlijk wel wat leuks mee doen. Ik denk dat ik er 1 wil vullen en daar een mini kruidentuintje van wil maken (bascilicum, bieslook en misschien wat andere dingetjes)
De 2 andere, tja, daar wil ik ook wat leuks mee.

Hebben jullie daar ideeën voor?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:00

Klinkt goed Michelle.

Ik had veilingkistjes ook altijd gewoon staan met potten erop en erin. Maar ik moet wel zeggen, als je er zuinig op wilt zijn, ze gaan niet lang mee buiten. Bij mij was met een paar jaar het hout helemaal weggerot (en dat vond ik best jammer, waren nog van m'n opa geweest) ik heb er nog 1, maar die blijft veilig binnen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:36

Heb ze voor 3,50 in 't dorp gekocht en staan al een paar jaar binnen als schoenenkastjes/rekjes.
Dus er zit voor mij geen "waarde" aan zoals bij jou, dan zou ik ze idd ook niet buiten zetten.

Had op mijn baklon ook van die kleine houten kistjes (van de hema, waar je kruiden in kon laten groeien)staan met potten erop. Helemaal leuk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:13

Michelle wat een leuk idee van die veilingskistjes! Zoiets moet ik ook nog hebben eigenlijk...

Sinds eergister is het oerwoud van mijn buuv, inclusief boom, tot de grond toe kortgezaagd/maaid. Meer licht voor mij, maar helaas valt daardoor mijn choastuin meer op :P Gauw maar aan beginnen dus... :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:10

Ik heb zaterdag de eerste lavendels in een aardappelmand geplAnt. Wilde ook een helleborus en viooltjes, maar die zagen er zo zielig uit dat ik ze niet heb meegenomen.
Verder heb ik gisteren de planten die de vorst niet overleven weggegooid.

Ik ben al aan het kijken voor een kleiner model tafel op mijn terras, want die grote is mij eerlijk gezegd te groot.
Binnen staan er hyacinten, narcissen en blauwe druiven :)

Michelle, afzien dat je niet thuis kunt douchen!
Soesita, komen de hyacinten dan pa weer het jaar erop in bloei?
Imd, wat voor plannen heb je met de tuin?
Karin, je tuinplan kan ik helaas niet zien op mijn crackberry :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:58

Mootje schreef:
Soesita, komen de hyacinten dan pa weer het jaar erop in bloei?

Ja klopt. Ik laat ze in de pot tot ze helemaal uitgebloeid zijn. Dan knip ik het groen af en zodra het weer het toelaat plant ik ze in de tuin. Het jaar daarop bloeien ze meestal wel.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:46

Oeh, zou ook echt wel wat in de tuin willen, maar echt even geen geld helaas.

Succes met zoeken naar tuinspullen/meubels!

Ik moet juist groter hebben, heb nu alleen een balkon tafeltje van 1 bij 1 en 2 zit/ligstoelen.

Is een béétje klein en weinig voor een tuin van zo'n 60m2

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:04

Anders Marktplaats in de gaten houden Michelle77.

Ik heb 2 jaar geleden gratis houten tuinmeubelen er vanaf
gehaald omdat mensen verhuist waren en hun tuin te klein was.

Even geschuurd en in de beits gezet en super leuk setje aan.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.. veel in mijn tuin komt goedkoop van marktplaats af :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:48

Ze hebben weer tuinsets bij de IKEA. Morgen een kleiner tafeltje oppikken op weg naar vrienden :D
Tafeltje is 60 bij 60 ipv de 1.0 m bij 1.0 m tafel die ik nu heb... Dan passen er weer meer planten op het terras!
Ik hoop dat het volgende week niet vriest, want dan wil ik even grondig de vloer boenen met algenreiniger en de oppottafel in elkaar zetten die al een half jaar in de berging staat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:13

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:26

Leuk tafeltje Mootje.
Ik ga een gedeelte van m'n lathyrus alvast zaaien in huis, zodat ik vroeg in de zomer er al bloemen van heb.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:40

Dat is een mooie plant (net even gegoogled) :D
Van het weekend op jacht naar een helleborus, skimmia en wat viooltjes... Nu hopen dat het niet meer gaat sneeuwen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:41

Morgen ga ik ook weer even mijn tuin van dichtbij bekijken. Ik was de afgelopen week zowat alleen thuis bij duisternis en sneeuw.

Van mij mag het voorjaar worden. :j

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:16

Leuk tafeltje Mootje!
Die planten die jij noemt kunnen wel tegen vorst hoor.

Pooi lathyrus zaaien, dat zou ik eigenlijk ook moeten doen dit jaar. Die vind ik zo lekker ruiken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:15

Lathyrus is een klimmer toch? Waar laten jullie hem tegenop klimmen, een bamboe tralie voor die pot alleen, zoals bijvoorbeeld een sundaville in de tuincentra te koop is? Of anders :o?
Kun je hem ook 'af' kopen, want mijn groene vingers reiken niet zover dat ik zaadjes kan laten kiemen :o (mede door de felle zon achter het glas bij mij)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:29

Lathyrus stond bij mij tegen de schutting waar ik gaas tegenaan had geniet. Nu hebben we losse rekken aan van betongaas. Er staat aan de ene kant een roos en aan de andere kant een wilde wingerd tegenaan, maar omdat die nog lang niet volgroeid zijn wil ik er eenjarige klimmers tegenaan hebben zodat het wat lijkt in de zomer.

Zelf zaaien is niet moeilijk hoor. Zaden eerst wellen in water, dan kiemen ze makkelijker. Dan in een pot of bak en wat huishoudfolie er over en goed vastmaken, dan blijft de grond vochtig. Als ze gekiemd zijn kan het eraf. Ook even detopjes eruit knijpen als ze groter zijn. Dan krijg je vollere planten.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:44

Ik kom ff binnenvallen, als het mag :D
Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing voor een omheining die kip/hondenproof is en er toch een beetje netjes uitziet.
Het gaat om ong 25 m.
Ik ben al een tijdje op zoek naar iets 2e hands, maar ben tot nu toe nog niet geslaagd... Hebben jullie ideeen, nieuw of 2e hands?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:18

Ik wil hier graag meelezen voor tips en inspiratie!

Wij hebben vorig jaar een huisje gekocht met een aardig ruime tuin, maar die is niet echt mooi te noemen. Misschien leuk om een beeld te hebben: toen we het kochten was het zo en na een opknapbeurt door schoonvader al zo.

Voor dit voorjaar / deze zomer hebben we gepland om 2 schuurtjes/hokjes te slopen (de tuin is naar links toe nog een stuk breder dan het op de foto's te zien is), een nieuw tuinhuis te plaatsen, andere tegels te leggen en andere beplanting aan te leggen. Een flinke make-over dus. :D Ik heb niet echt groene vingers, maar hopelijk komt dat nog!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:31

Leuk Jettie!
En openslaande deuren, die laat je zeker toch wel zitten he?
Al een hele verbetering, handig zo'n schoonpaps.
Met een tuin ben je nooit klaar; elke keer wil je toch wel weer wat anders en voordat iets naar je zin is, ben je echt jaren bezig...

Ik ben vandaag echt supertrots op mezelf: ik heb niks gekocht voor buiten! :D
Bruis van de ideetjes nu, dat wel, maar ik kan beter eerst gaan kijken wat de winter niet overleefd heeft en wat wel.
Mooi weer om tuin te ruimen dus en vandaar kijk ik wel weer verder.

En Lathyrus-zaadjes heb ik ook (eerder) gekocht, dus ben benieuwd of het iets gaat worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:08

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:47

Leuk balkon zeg! leuk gedaan :D

Ik heb net even onkruid gewied. Gaat best lastig als er overal net bollen uitschieten.. maar papa is er ook door heen gebanjerd met z'n klompen.. Het net wat boven mijn tuin hangt was door de sneeuw ingestord.. helaas moet 't net er op hangen ivm vijver van broertje.. helaas gebeurd dit ieder jaar :')