Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:23

Hallo, mag ik hier ook meekletsen?

Vorig jaar mei zijn we verhuisd naar onze huidige stek en hebben toen enkel de bestrating, gazon en schutting tussen ons en de buren nog flink aangepakt en nu is de tuin aan de beurt.. 2 weken geleden hebben we voor het terras nog een afscheiding neergezet, want we zitten aan het voetpad en iedereen die langsliep of fietste zwaaide omdat ze ons zagen zitten :( Nu hebben we het afgezet met deels gaas en deels planken. Bij het gaas hebben we sinds vorig weekend clematis staan en omdat dat niet groen blijft heb ik vanmorgen bij moeders uit de tuin allemaal klimop gejat wat groen blijft :D Nu dus afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.. Qua zon hebben wij die de hele dag aan de voorkant en alleen op een bepaald moment 's middags even aan de achterkant (schijnt dan net tussen de blokken door) We moeten dus wel voor het huis zitten en daarom dus gekozen voor een afscheiding waar we straks achter kunnen verstoppen ;)

Karin1985, ik kreeg dus het advies om er groenblijvende klimop bij door te doen, de clematis zorgt dan voor bloemen en kleur en de klimop voor het groene bladendek.. Clematis moet je geloof ik ook flink terugsnoeien zodat ie mooie bloemen blijft geven..

Vraagje: Ik heb nog van die bakjes voor aan de schutting, wat is nou een leuke (hang)plant om hierin te doen?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:51

Hoi relaxed! Altijd weer spannend hoe je tuin eruit komt te zien!

Clematis houdt niet van voeten in de zon, daar kan je het beste een bloempotje omheen zetten met een stuk eruit.

Wil je in je bakjes eenjarig spul of vaste planten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:03

Ik heb de clematis wel diep in de grond gezet, dat had ik al gelezen op inet, maar nog iets meer eroverheen is dus beter?

In de bakjes denk ik maar 1 jarige planten, kan ik daar mooi ieder jaar iets nieuws in doen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:26

Klimop met clematis is idd een goede optie, zeker als je twee soorten pakt, een voorjaarsbloeier en een zomer/najaarsbloeier. Dan heb je bijna altijd wat. Volgens mij is alleen klimop een groenblijver en bovendien niet zo kieskeurig over bodem of zonlicht.
Relaxed, welke clematis heb je? De meesten moeten idd diep staan, maar de montana moet juist weer ietsje hoger ingeplant dan hij in de bak aangeleverd is. Clematis idd goed terugsnoeien op het juiste moment (maar van de hoofdstengel afblijven!), anders krijg je kale slierten en grote bloemflatsen bovenin, is ook geen gezicht.
Klimop kan het eerste jaar soms moeilijk doen met aanslaan, daarna gaat ie wel vlotter.
Voor je bakjes zou ik idd seizoensplanten gebruiken, gewoon per seizoen wisselen en als je graag vaste plantjes hebt, de uitgebloeide meuk ergens achterin een hoekje van de tuin zetten tot volgend jaar. Heb je altijd bloeiend spul. Wat ik zelf ook heel leuk vind is er her en der een bakje aardbeitjes tussendoor, zijn erg geschikt voor verticaal tuinieren en het is leuk om zelf gewoon wat van je hek te snoepen als je op het terras zit :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:32

Ik heb allemaal verschillende soorten, kon niet kiezen :+ heb Clematis vitalba, golden tiara, mont. rubens en piilu.. Heb ook een kamperfoelie en een passibloem, vooral die laatste vind ik zoooo mooi, dus hoop dat ie het goed gaat doen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:39

Ik heb ook geprobeerd met een passiebloem maar helaas zijn die wel best gevoelig. Ik heb kleigrond en hoewel de tuin op het zuiden ligt heeft de westenwind vrij spel en dat vond mijn passiebloem niet leuk := Dat was dus een kort pleziertje. Maar als je een losse voedingsrijke bodem hebt en een beschut plaatsje zijn ze fantastisch vind ik :j
Ik heb een clematis montana 'mayleen', deed het vorig jaar fantastisch, helaas afgelopen winter heeft die rotmerrie grrrrr aan de stengels zitten knagen en nu loopt hij niet meer uit dus ik ga nu voor dit jaar een eenjarige klimmer zetten, heb ik toch wat bloemigs aan dat gaas. Mijn winterjasmijn hadden de buren net na aanplant afgemaaid (ik vloeken := ) dus ik dacht dat dat ook einde verhaal was maar die is nu in het voorjaar weer goed aan het uitlopen dus hopelijk van de winter toch een bloemenpracht. En voor deze zomer staan de suzannen-met-de-mooie-ogen al klaar, maar die mogen pas in mei buiten. Is wel erg makkelijk te zaaien en die eenjarigen groeien zo lekker snel! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:51

Haha je paard en buren houden niet echt rekening met je tuin! ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:54

Onze voortuin (postzegelformaat) is op het zuiden, maar ga daar dus echt niet zitten. Krijg dan zo'n volksbuurtgevoel :=

Hier hebben we de achtertuin wat beter afgeschermd. Het is een gezamelijke tuin, maar we hebben wel een terras + stuk tuin voor eigen onderhoud. Dat we nu niet meer direct op het terras van de buurman kijken als we buiten zitten, vind ik een goede reden om ook zonder zon (noorden) weer buiten te zitten! Vanmorgen dus al ingewijd, met dan uiteraard wel de deur open en de radio aan :+

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:11

Relaxed ik heb ook zulke bakjes aan de schutting hangen!! Ik heb er vorige zomer aardbei planten ingedaan, als ze wat groter zijn gaan die er ook mooi over heen hangen!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:51

Vrolijke eenjarigen>

Petunia, sufinia, lobelia, Vlijtig Liesje, Suzanneke's, hanggeraniums- die kun je ook vaak laten overwinteren.

Aardbeitjes zijn wel errug leuk!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:01

idd jamiroquai :)) , mijn geraniums van vorig jaar staan nu te bloeien op de vensterbank en gaan in mei naar buiten, ze hebben afgelopen jaar in november nog gebloeid dus ik ben benieuwd of ze het nu van februari tot november vol gaan houden, zou wel superlang zijn! En de petunia's die ik vorig jaar in hangbakjes had heb ik gewoon in de tuin getjoept en goed toegedekt met paardenmest aan de voet, die staan nu weer volop te bloeien en zijn weer verzet naar mijn border onder het raam. Wat nu eenjarigen :D :D :D
Ik ben helaas wel een paar Stachys kwijt, maf want in dezelfde border zijn er ook exemplaren die het super doen. En ik vrees dat mijn roos (klimroos Climbing Iceberg) bevroren is, die kreeg door de warme winter bottels en knoppen en toen ineens de vorst. Nu zijn de stengels helemaal vergrauwd. ZOu het nog goed komen of moet ik nu een nieuw exemplaar aanplanten? Hij deed het vorig jaar zo lekker, zou het erg jammer vinden!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:08

Terugsnoeien en voor alle zekerheid een nieuwe planten? In het ergste geval heb je er dan twee....... :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:10

Urielle, heb je al aan de bast gekrabbeld met je nagel? Als het daaronder nog groen is moet hij het nog doen.
Welke kleur is die Climbing Iceberg?

Ik hoor van heel veel mensen dat er veel planten doodgevroren zijn de laatste vorstperiode, echt zonde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:17

Ik zal morgen even kijken of er nog groen zit onder de bast. Terugsnoeien durfde ik niet best, omdat hij vorig jaar pas geplant is en eigenlijk hoeven die klimrozen niet natuurlijk... maar goed, als ie anders toch dood is :=
climbing iceberg is wit.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:27

Hopen dat hij nog (deels) goed is.

Ik zal even kijken hoe Climbing Iceberg is, ik zoek een witte klimroos voor in onze tuin en zat eigenlijk aan Climbing Schneewitchen te denken, even vergelijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:36

is volgens mij dezelfde. :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:41

Ja, het is inderdaad dezelfde :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:41

@idefix4.
Van mijn 5 Camelia's zijn er 4 naar de vaantjes. Fijn. heb er een verwijderd.Bij de drie andere wacht ik nog even. Bij een heb ik het probleem dat er een tropaeolum speciosum tussen zit en die doet gewoon. |o
Verder is er aardig wat kapotgevroren.Met enig leedvermaak ook de grote liguster van mijn buurman 3 meter breed 3 meter hoog en 1 meter dik . Het kreng wordt omgezaagd en er komt een trelis hekwerk tussen de tuinen. Kan ik weer wat clematissen kwijt.... gniffel gniffel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:50

Camelia's zijn zo mooi! Echt jammer dat ik er de grond niet voor heb. Zonde dat ze kapot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:30

Ik had vorig jaar een mooie roos, die stond hier al en deed het heel erg goed.. Alleen toen gingen de mannen de schutting plaatsen........... :( Roos stond in de weg en moest er maar uit, die hebben ze toen niet meteen ff ergens anders neergezet, maar met 30 graden heeft ie de hele middag in de tuin gelegen.. Die ging dus dood :+ 1 kleine roos die ik er zelf bij had gezet heb ik weer ingegraven en die lijkt het nu zowaar weer tegaan doen.. Leek vrij dood, keek er zo donker op, maar zag gister dat er onderaan rode knopjes boven komen en aan de 2 takken zitten ook knopjes :D Dus ik geloof dat die het gered heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:33

O ja, nog tips om de bramenstruik van mijn buurman om zeep te helpen :( We hebben een voortuin van 18 meter diep en hij heeft tot zijn voordeur een pad onder zijn bramenstruik door.. Dat spul groeit natuurlijk als onkruid en komt dus ook dóór onze schutting heen :( We zijn al een half jaar in discussie met de woningstichting, ze vinden ook dat hij het weg moet halen, maar hij doet het niet.. Alles wat ik eraf snoei mik ik iig weer terug in zijn tuin (we moeten per kilo betalen voor de groene container en no way dat ik voor zijn troep ga dokken :n ) Zag gister dat het ding weer begint groen blad te krijgen..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:00

Bleek? :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:54

Round up en evt. stevig bijkalken. Wij hadden achterin bramen (heb achteraf spijt dat ik ze niet heb laten staan maar goed) en die waren binnen de week compleet kapot door mijn brandnetelbeheer hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:18

Nou we hoorden net dat buurman een weekendje weg was, dus buurman van de andere kant (die ook last van zijn tuin heeft) kwam met een enorme snoeischaar aan en heeft samen met vriendlief de dikste takken van die braam doorgeknipt :o Dan hopen dat ie deze zomer iig niet zo enorm uit kan lopen ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:21

Kun je niet gewoon de gemeente bellen met de klacht? Dat hebben de buren van een collega ook gedaan en toen is zijn hele voortuin bekant leeggemaakt. Collega vond het wel handig := Tweede keer kreeg collega een brief dat het toch echt de bedoeling was het zelf te onderhouden.
Collega heeft nu zijn buren de vrije hand gegeven en doen zijn voortuin :') Collega betaalt alleen de plantjes!