Na een erg roerend jaar, nu alles stabiel, gaan we toch het roer omgooien. Mijn vriend en ik willen graag een huis gaan kopen, als het mogelijk is nog voor het eind van het jaar en zoniet, dan begin volgend jaar.
Ik kom oorspronkelijk uit een klein gat in Brabant, heerlijke vrijheid en natuur. Noodgedwongen anderhalfjaar geleden verhuisd naar de Hoeksche Waard, onder Rotterdam. Dat is nogal een drukte en happening voor mij en mis toch wel de rust en de vrijheid.
Mijn vriend heeft inmiddels een vast contract en ik hoop dit binnen enkele weken ook te horen. Ik werk in Dordrecht (halfuur vanuit mijn huis) en mijn vriend in Utrecht (bijna anderhalfuur rijden..) Om voor hem de reistijd te verkorten en voor mij hopelijk meer vrijheid willen we gaan verhuizen en ons eerst huis gaan kopen. We dachten zelf aan Ameide of de omgeving ervan.
Dus ik hoop hier mijn leed/geluk te kunnen delen, en hopelijk nog een hoop tips te kunnen vinden over het kopen van een eerste huis.
Ik moet zeggen dat ik zoiets alleen niet snap.. Als je jezelf bedenkt of wat dan ook dan bel je toch netjes af...
Nu laat je twee partijen gewoon op je zitten wachten maja op naar hopelijk de volgende !
Tamara
Geplaatst: 08-09-14 19:36
Welkom Seni! Wat voor huis zoeken jullie?
Anouk wat balen Hopelijk dan toch nog iets van de kijkers van zaterdag, of nieuwe natuurlijk! Hebben wij ook wel meegemaakt, snap dat ook niet. De enige keer dat we te laat zouden komen heb ik ook gebeld dat we later zouden zijn. Laat staan als je niet komt...
Wij hebben net de bank met hocker en 6 eetkamerstoelen besteld Lang leve de tegel die we al hebben van de vloer, de vloer blijkt net iets bruiner dan we dachten dus was een stof met iets bruin erin mooier dan het grijs wat we eerst op het oog hadden. Dus met tegel door de zaak aan het slepen geweest Ze bellen ons nog wel of ze nog iets met de prijs kunnen doen, ben benieuwd. Nee hebben we!
Wow, wat asociaal Anouk. Afbellen is wel het minste wat je kunt doen inderdaad... Vandaag een afspraak ingepland om een huis te bezichtigen, pas over 2 weken. Het was behoorlijk druk bij de makelaar, waardoor het deze week al niet kon, en volgende week wordt voor ons lastig. Ik heb het idee dat huizen ineens best snel verkocht worden.
Dat is hier helaas ook heel vaak gebeurt, of na de bezichtiging aangeven een tweede bezichtiging te willen en dan niet op komen dagen, halverwege een bieding ineens nergens meer reactie op geven, en zo nog een aantal gehad, zo fristerend... Maar uiteindelijk komt de koper wel!!
A_nouk
Geplaatst: 08-09-14 20:11
Naja ze hadden bij het maken van de afspraak al wel gezegd dat ze misschien toen minuten later zouden kunnen zijn.. Maar persoon is nu ook helemaal niet bereikbaar... Zegt denk ik genoeg.
Afwachten of die van zaterdag nog iets willen en anders uitkijken naar de volgende kijkers die gaan bellen voor een bezichtiging !
Leuk Tamara vond dat toen ook geweldig allemaal nieuwe meubels !
Wat asociaal om niet op te komen dagen... Er wordt moeite in gestoken om het huis mooi te maken etc en iedereen staat te wachten...
Tamara: in iedergeval met een (flinke) tuin, en geen tussenwoning. Liefst 2 onder 1 kap of vrijstaand. Maar we zijn wel gewoon starters dus vrijstaand is niet zomaar haalbaar. Mijn vriend wil graag een beetje een uniek huis, maar zoveel eisend ben ik niet haha
Tamara
Geplaatst: 10-09-14 21:02
Seni dat klinkt wel een beetje als ons wensenlijstje Hebben jullie ook al een hypotheekgesprek gehad (misschien overheen gelezen ) wat jullie kunnen lenen?
Hebben uitstel gekregen T/m 16 september, dus das iig iets. Maandag heeft de adviseur weer contact met de makelaar, dan heeft hij hopelijk de offerte van de bank gekregen en weet hoe lang het nog gaan duren.
Wij zijn wezen bieden op het huis. Omdat de verkoper een grote schuld heeft moet de bank akkoord geven aan het bod. We konden dus beter gelijk een eindbod opleggen. Dan zou het sneller bij de bank gaan. En we hebben vandaag gehoord dat de bank akkoord gaat. Deze gaat dus nu een rapport opstellen en deze ondertekenen.
Wij moeten het dus nu financieel gaan regelen met hypotheekcontract etc.
We horen vanavond hoe snel de verkoper er eventueel uit zou kunnen.
Niet eens zo extreem grote dingen. Sowieso moet er heel veel geverft worden. Er moet een raam vervangen worden wat noodzakelijk is. Verder niet iets heel erg noodzakelijk maar kleine dingen die we in de loop van de tijd kunnen veranderen.
LdJ
Geplaatst: 12-09-14 10:51
Hoi!
Graag wil ik me hier ook melden!
Hier is ook een idee van samenwonen ontstaan en ik ben dan ook al stiekem bij wat leegstaande huizen wezen kijken. Nu is ons eerste plan eigenlijk maar eens bij een hypotheker of bank langs te gaan wat we kunnen lenen, hoeveel, hoelang, hoe alles werkt met kopen, etc.
Ook ik heb het luxe probleem van graag paard bij huis en mijn vriend zit met zijn vier klusauto's haast onmogelijk natuurlijk. Nu hebben we wel een huisje gevonden wat wat lijkt, alleen ligt het dan een beetje aan de financiering ervan. Suikertante is ook aanwezig, wellicht dat we iets kunnen lenen daarvan naast een hypotheek..
Tips waar je naar toe moet gaan voor dergelijke voorlichting zijn welkom (bank/hypotheker)
Oja, ik ga proberen dit topic eens wat door te lezen
Tamara
Geplaatst: 12-09-14 12:33
Fijn Sanne! Schilderen valt idd wel mee, geen grote bouwtechnische dingen dus, prettig!
Welkom LdJ Paar pagina's terug toevallig dezelfde vraag gesteld dus als je even terugleest, kom je vast je antwoord al tegen Leuk dat jullie op zoek gaan naar een huisje voor paard & auto's! In welke regio zoeken jullie?
Net de hypotheekadviseur aan de telefoon gehad maar eigenlijk snap ik er nog steeds niks van Komt er op neer dat de offerte vandaag of morgen binnen moet komen, hij mailt zodra het binnen is en dan maken we een afspraak om het te tekenen. Adviseur wil de ontbindende voorwaarden door laten lopen tot de stukken definitief bij de notaris liggen maar makelaar heeft z'n twijfels over hoe lang er nog verlengd kan worden want das dan weer lastig bij de verkopers. Dus maandag gaan die weer met zijn tweetjes bakkeleien over hoe nu verder Werkgever moet nog een aanvullende verklaring afgeven omdat ik af en toe ook losse dagen werk en daardoor mijn salarisstrook niet klopt met mijn werkgeversverklaring, maar adviseur kreeg de werkgever niet te pakken en die belt ook niet terug Dus ga straks ook maar eens bellen... En makelaar zou in principe aan de notaris door moeten geven dat er uitstel is aangevraagd, waardoor de bankgarantie automatisch ook op een andere datum komt i.p.v. zondag, maar omdat ze er tot nu toe zo'n zooitje van hebben gemaakt vraag ik me af of dat wel is gebeurd dus ga daar straks ook even achteraan bellen, voordat we daar straks weer problemen mee krijgen...
Bedankt Tamara, ik ben hard bezig met terug lezen Ik zit nu in de regio Willemstad/Oud-Gastel en die kant op te kijken. Beetje noord west Brabant zegmaar. Lieft wilde ik naar het noorde (iets meer ruimte/betaalbaarder) maar dat wilt mn vriend niet. Komen nu uit het randje randstad Dordrecht..
Tamara
Geplaatst: 12-09-14 20:08
Offerte is binnen, zondagochtend gaan we bij de adviseur langs voor een toelichting en het tekenen. Kan hij dat maandag gelijk terugkoppelen met de makelaar. Ben benieuwd of er dan nog uitstel aangevraagd moet worden. Dat horen we dan zondag. Die man werkt vaker wel dan niet volgens mij Maar voor ons wel fijn, wie weet hoeft er dan niet eens uitstel aangevraagd te worden maar kan het voor de 16e geregeld zijn. Geen idee.
Willen nog wel wat toelichting, blijf het lastig vinden dat hele hypotheekgebeuren. Als ik zelf rentes ga zoeken, komt NN niet als laagste rente uit de bus, maar zal wel te maken hebben met hoogte van de hypotheek en de verschillende delen die we nog meer meenemen vanuit de vorige hypotheek. En voor onze bestaande hypotheek moeten we weer een hogere rente betalen dan voor het nieuwe deel. Adviseur zal het vast wel weten waarom dat het verstandigst/goedkoopst is maar normaal zoek ik alles zelf uit dus vind het lastig dat ik er nu zo weinig inzicht in heb. Maar goed, komt vast goed!
Ook maar goed dat ik nog even contact heb gezocht met de makelaar, die reageerde van 'Oh, dat zal ik dan even doorgeven aan de notaris' op mijn vraag of zij het uitstel doorgeven of dat wij dat moeten doen Jeetje, zal echt blij zijn als we straks de sleutel hebben en van al dat geklungel af zijn!
Wij hebben de laatste stukken ingeleverd hopelijk deze week een definitieve ja van de hypotheek. Wel leuk om te zien dat op funda staat verkocht onder voorbehoud.