Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:47

Heerlijk! Hier vandaag ook het gras gemaaid!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:51

Heeft een van jullie weleens een tuinbankje zelf gemaakt? Ik ben op zoek naar een goede, werkbare tekening :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:26

Wat voor soort bankje ?

Grasmaaien wil ik ook, alleen voorlopig staat alles nog blank, lang leve de klei -O-

Mijn camelia bloeit , had ik niet verwacht , vorig jaar geplant.

Alle bloembollen komen op, wat een verrassing is dat elke week weer.

Ik moet er even aan wennen dat ik daadwerkelijk iets zie opkomen, voorheen altijd konijnen los in de tuin gehad dus zag iets opkomen en met dezelfde vaart weer verdwijnen _O-

Helaas geld dat ook voor het onkruid tussen de tegels , dat moet ik nu dus ook zelf bijhouden := :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:58

Nou beslissing genomen en ga verhuizen van moestuin naar deze tuin (incl. schuur, kas en kweekbak):
Afbeelding

Nu alleen deze tuin leeg maken:
https://myalbum.com/photo/96WhMoP2Kibj/360.jpg
Moet schoon oplevert worden zo snel mogelijk. :=

Vandaag in ieder geval al 1 kruiwagen incl. afval weg gehaald. :') Moet alleen even kijken betreffende anti eenden beleid (ze mogen in de grasrand). Moet alleen kijken waar ik perziken boompje ga zetten. Kas heb ik al een keer geprobeerd en werd die niet blij, maar wil wel een warme beschutte plek.

Zal morgen even kijken voor wat betere foto's. Heb in ieder geval 18 boompjes, 3 druiven, gele framboos, 2x rode aalbes, 3x witte aalbes, 2x groene + 2x rode hazelnoot struik, 4x blauwe bes en 2x roze bosbes. En dan nog heel veel aardbeien. :') Ga het nu wel begrijpen dat ze zeggen dat ik geen moestuin heb, maar een snoeptuin. :+ :9

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:33

imd schreef:
Heeft een van jullie weleens een tuinbankje zelf gemaakt? Ik ben op zoek naar een goede, werkbare tekening :)

Niet zelf gemaakt, maar deze ziet er (zelfs zonder tekeningen) makkelijk en degelijk uit

https://pin.it/7H4OrWt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:26

Rintah schreef:
imd schreef:

Niet zelf gemaakt, maar deze ziet er (zelfs zonder tekeningen) makkelijk en degelijk uit

https://pin.it/7H4OrWt

Oh die ziet er erg goed uit ja, dankje! Ga eens kijken wat er voor nodig is :-)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:18

Wat heerlijk he dat we de tuin weer in kunnen.

Vorig jaar heb ik mijn achtertuin aangepakt.
Van dit

Afbeelding

Naar dit

Afbeelding

Dit jaar wil ik kleine veranderingen aanbrengen in de voortuin. Misschien hebben jullie nog tips en ideeën?
Ik wil hem wat minder saai hebben maar wel budgetproof. Ik zit eraan te denk om in ieder geval net zo'n bak voor als nu achter het gras te maken en een deel van de strong annabellen (die heel hoog worden) te verplaatsen naar voren en nieuwe planten erbij. De tuin ligt op het zuiden. Misschien nog meer plantenvakken? Staptegels?
De boom blijft en in principe wil ik ook deels gras houden

Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:05

Annabelles zijn prachtig tot de derde harde regenbui van het seizoen, daarna gaan ze hangen door het gewicht. Mooi alternatief is de limelight, die zijn minder imposant, maar wel vergelijkbaar. De bloemschermen zijn wit en gaan in het najaar verkleuren en zijn wat puntig.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:32

Hier boerenhortensia’s, die toch ook wel sterk zijn. Hoewel ze pal op het zuiden staan, houden ze zich goed. Deze verkleuren van wit naar donkerroze in het najaar, prachtig samen met de verkleuring van onze amberbomen <3 Wat een enorme voortuin is dat trouwens! Wat voor boompje staat er nu in? Ik zou zeker wat tlc in je gras stoppen :j

@Dana01: hier ook kleibodem, was tot een paar jaar geleden een kolenveld. Eergister nog zompig, gister gelukkig droog!

@Marcella: tof zeg! Maar wat een werk!

@Imd: bij welkoop is nu een weidebank in de aanbieding. Geen doe-het-zelf, maar ziet er wel leuk uit!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:07

Hier pluim hortensia’s
Die blijven eigenlijk gewoon altijd overeind

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:23

Ceetje_bokt schreef:
Annabelles zijn prachtig tot de derde harde regenbui van het seizoen, daarna gaan ze hangen door het gewicht. Mooi alternatief is de limelight, die zijn minder imposant, maar wel vergelijkbaar. De bloemschermen zijn wit en gaan in het najaar verkleuren en zijn wat puntig.

Tot op heden zijn ze eigenlijk altijd wel mooi gebleven. De limelight is inderdaad ook mooi, daar heb ik er 1 van in de achtertuin

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:27

Noviceh. Ik heb nog niet ontdekt wat voor boom het is. Ik moet een tak meenemen naar een tuinbedrijf. Hij wordt veel te groot maar weet niet hoe hij gesnoeid moet worden

Wat is tlc?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:54

Tlc = tender, love & care :) Dus maaien, verticuteren, bemesten en inzaaien. Heb je toevallig geen foto van de boom met blad? Volgens mij zijn er een hoop in dit topic die daar wel verstand van hebben :j

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:59

Wij zijn ook begonnen in de tuin. We zijn er wel redelijk uit over wat we willen, maar ook nog niet alles eigenlijk.

Zo was het:

Afbeelding

Zo is het plan:

Afbeelding

En de huidige stand van zaken:

Afbeelding

Overkapping wordt donderdag geleverd. In de borders komen vooral van die pluimen en lavendel. En de hortensia’s en boompjes die er nu nog staan blijven ook. Groene struik links gaat er wel nog uit.

We wilden eigenlijk kunstgras maar we hebben besloten het voor nu met echt gras te gaan doen (stuk goedkoper).

Oja: er was laatst iemand die vroeg over onze tuintafel. Hij is dit jaar weer in de collectie bij karwei! Hij heet Jake.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:37

Phylos schreef:
Noviceh. Ik heb nog niet ontdekt wat voor boom het is. Ik moet een tak meenemen naar een tuinbedrijf. Hij wordt veel te groot maar weet niet hoe hij gesnoeid moet worden

Wat is tlc?

Ik heb al veel namen op de app van plantnet gevonden :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:44

Hier is project ConifeerBuxus bijna afgerond!
55 meter coniferenhaag is op zo'n 3 metertjes na weg, en een stuk of 30 buxus weg!

Ben ik de enige die buxus vind stinken?
Mensen kijken me altijd raar aan als ik dat zeg :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:16

Haha, wat grappig. Ik heb juist 50 meter Thuja’s geplant in mijn tuin :+
Daar hebben de ligusterhaag en de berkenhaag plek voor gemaakt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:15

Fitzroy schreef:
Haha, wat grappig. Ik heb juist 50 meter Thuja’s geplant in mijn tuin :+
Daar hebben de ligusterhaag en de berkenhaag plek voor gemaakt.

Bezint eer ge begint! _O-

Je had ze hier zo gratis af mogen halen, haha.
In de zomer krijg je rare uitslag op je lichaam van coniferen als je eraan zit, en ze groeien zo snel dicht dat je 0 licht er doorheen krijgt. In mandjes vind ik ze wel schattig, maar deze waren inmiddels 2 meter breed en zo'n 3/4 meter hoog gegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:18

Tender Love and Care

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:31

Marcella schreef:
Nou beslissing genomen en ga verhuizen van moestuin naar deze tuin (incl. schuur, kas en kweekbak):
[ Afbeelding ]

Nu alleen deze tuin leeg maken:
https://myalbum.com/photo/96WhMoP2Kibj/360.jpg
Moet schoon oplevert worden zo snel mogelijk. :=

Vandaag in ieder geval al 1 kruiwagen incl. afval weg gehaald. :') Moet alleen even kijken betreffende anti eenden beleid (ze mogen in de grasrand). Moet alleen kijken waar ik perziken boompje ga zetten. Kas heb ik al een keer geprobeerd en werd die niet blij, maar wil wel een warme beschutte plek.

Zal morgen even kijken voor wat betere foto's. Heb in ieder geval 18 boompjes, 3 druiven, gele framboos, 2x rode aalbes, 3x witte aalbes, 2x groene + 2x rode hazelnoot struik, 4x blauwe bes en 2x roze bosbes. En dan nog heel veel aardbeien. :') Ga het nu wel begrijpen dat ze zeggen dat ik geen moestuin heb, maar een snoeptuin. :+ :9

Leuk hoor. Zorg wel dat je de verplante boompjes de eerste maand veel water krijgen. (en dan gaat het om een emmer per boom) Anders komen ze niet/slecht aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:58

Ik kom weer even advies vragen. ;)
Wij heb en een grote, natuurlijke tuin met veel vaste struiken en bomen, hortensia's enz.

Volgende week komt er een tuinbedrijf om de 1e noodzakelijke dingen te doen:
De ingang/oprit veranderen. Hekje om de (grote) vijver i.v.m. kleindochter en een schutting weghalen/vernieuwen.
Ook willen we een offerte om achterstallig onkruid enz. weg te laten halen.
Op 1 plaats in de tuin staan allemaal grote plastic bakken/kuipen met kleine planten. Die gaan we weghalen en daar wil ik graag een olijvenboom en een vijgenboom.
En op het grindpad tussen de 2 vijvers willen we graag een palm plaatsen.

Nu mijn vraag :D :
Zijn die makkelijk te houden? Overleven zij de winter hier?
Kunnen ze in een (grote) pot of beter in de grond?
En hebben jullie dit soort planten/bomen weleens op internet besteld? Daar zie ik mooie grote, die niet in mijn auto passen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:59

Kijk eerst of de plek die je in gedachten hebt wel geschikt is. Zoek informatie over de soorten op en bekijk of ze beschut moeten staan of juist in de wind, hoeveel zon en welke bodem. Bepaal op basis daarvan of je ze wel of niet zou moeten kopen. Ik zie nog te vaak mensen die planten kopen die niet geschikt zijn voor de plek. Alleen maar omdat het in hun hoofd zo mooi in het plaatje past. Je krijgt past voldoening uit je beplanting als ze het naar hun zin hebben.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:47

Behalve het zeer goede advies van Malenka of de omstandigheden goed zijn, is mijn vraag of het past bij je huidige beplanting?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:03

Hallo iedereen, ik lees al een tijdje mee puur uit interesse.
Nu ben ik voor het eerst alleen gaan wonen, en heb ik een balkon(netje) op het zuiden.
Graag zou ik dit tegen de zomer wat inrichten met planten, en daarom hier wat vragen (ik weet echt niets van tuinieren, behalve wat ik heb opgestoken uit dat Netflix small gardens programma met Monty :D ) :

- welke planten raden jullie aan op het zuiden die het hele jaar door op het balkon kunnen staan (als dat zelfs mogelijk is)
- de bloempotten hebben waarschijnlijk goede afwatering nodig? Ik heb ervaring met planten binnen, maar geen enkele met buiten.

Naast een paar planten in potten zou ik ook graag wat bloemen hebben:

- bloembakken jaarlijk inzaaien met zaadmengels, wanneer moet ik dat ongeveer ten laatste doen om in de zomer bloemen te hebben? En kan ik die potgrond het jaar erna opnieuw gebruiken?

- zou het mogelijk zijn om wat lavendel in een bak(je) te laten groeien?

- iemand ervaring met de bloemenzaden/mengels van de hema?

Alvast bedankt!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:04

Dank voor jullie antwoorden.

Ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
Het is een natuurlijke tuin, maar er zit geen enkele visie of plan achter.
Overal staan verschillende planten, het is een samengestelde rotzooi ;) .
Maar wij vinden hem wel heel leuk, hij is heel afwisselend, met een vijver, een groot pad van grint door heel de tuin, een grasveld, een (ouderwetse) overkapping, een apenboom, maar ook een appel- en perenboom. En heel veel kabouters, laven, grote nep spinnen en krokodillenen en 20 verschillende vogelhuisjes. :D
Die losse rommel ben ik al begonnen weg te halen.

De bomen die ik wil, wil ik uit emotie. :D Ik heb een Griekse schoonfamilie en daarom vind ik dit soort bomen leuk. Er staan al druivenranken aan de andere kant van het huis.
De bomen komen wel goed in de zon te staan. De tuin is omheind met grote coniferen en andere struiken, maar ik denk wel, dat daar nog wind staat, af en toe.
We wonen er net 2 weken. Maar we zijn al tussendoor onkruid en rotzooi aan het weghalen.