Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:07

Ik heb even weer wat geld uitgegeven maar het is voor eigen comfort.
Alle zooi (poetsmateriaal, zadels, tuig, laarzen) etc ligt nu steeds in de auto als ik op pad of op wedstrijd ga. Behalve de geur, het stof en chaos in de kofferbak levert het ook aardig wat frustratie en stress op, want uiteraard hangt alles in elkaar of vind je iets niet nét als je het dringend nodig hebt.
Als ik uit quarantaine ben ga ik wat dingen in de trailer opmeten en een zadelkast bestellen met plek voor 2 zadels.

Voor nu alvast een opbergzak besteld met aparte vakjes en afsluitbaar met rits die ik omhoog kan hangen in de trailer. Enkel nog 2 haakjes voorzien om over het deurtje te hangen. Dan kan daar alles in qua borstels, sprays en beenbeschermers. Dekjes, zadels, hoofdstellen en martingale kunnen dan netjes in de kast, samen met laarzentas en mijn tas met reservekledij en cap.

tita

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:32

Groene daken laat je goed informeren want een sedumdak doe je niet ff
Wij wilden uitbouw en moeten speciale balken komen om sedumdak te kunnen dragen de uitbouw werd daar door al 10000€ duurder

Toen naar de garage en blijkt onze garage ook een te lichte constructie te hebben voor koi sedumdak

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:33

Het zijn maar 2 bescheiden uitbouwtjes. Simpele daken nu. Vorig jaar nieuw bitumen laten dekken omdat mijn ex groene daken te veel gedoe vond. Maar er komt zóveel warmte langs met dit weer

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 15:42

Is inderdaad nog wel een dingetje groen maken...

Nou vandaag mijn eerste vergadering bij mijn tweede ZZP opdracht gehad. Dus dat gaat goed. Direct nog vervolgafspraken gemaakt. Volgens mij gaat het allemaal lukken. Wordt er ondertussen wat rustiger over in mijn hoofd. Ik weet het, heb het mezelf aan gedaan en wil het ook heel graag maar goed, ben dan toch een Truus Stresskip als het eenmaal zo ver is :+
Op en neer met de e-bike (bij elkaar 30 km ongeveer) dus geen parkeer- of benzinekosten én lekker actief geweest :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:45

Nu ik thuis zit heb ik eindelijk wat tijd om mijn massage-cursussen in orde te maken. Nota's aanvullen, alles netjes in een map, kladjes weggooien. Kwam ik een infobundel tegen die ik eens geprint heb van een opleiding osteopathie voor paarden.

En het kriebelt om alsnog die opleiding te starten. Of iig meer informatie op te zoeken en aan te vragen. Wat me toen tegen hield zijn de opvolgmomenten/lesmomenten nabij Breda, maar als ik het nu herbekijk vallen die wel mee qua aantal... Dus ook qua verplaatsingskosten etc.

Maar ja, ik heb nog al opleidingen gedaan en uiteindelijk doe ik er niks mee omdat, Naja... Hoe begin je er aan? Heeft het nut om slechts af en toe eens wat in te plannen? Hoeveel beschikbaarheid moet je hebben als je begint? Is het slim om eerst gewoon voor een kleine vergoeding via vrienden en kennissen te starten en dan te kijken waar het heen gaat?

Vriend had gisteren wat boodschapjes gehaald. Die was helemaal verbaasd dat los fruit goedkoper is dan voorverpakt _O- en vond het zoooooo oneerlijk misleidend dat bij het losse gelijk de prijs per kilo stond en bij het voorverpakte niet. "Dat KAN toch niet? Bij de losse staat prijs/kilo, en de verpakte net hetzelfde, maar pas als je de kleine cijfertjes eronder leest zie je dat die prijs/kilo veel hoger is. Dat is bewust misleiden en geld uit je zakken slaan".
Volgens mij heet dat marketing :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:30

En verpakken kost extreem veel geld.

Ik neem enkel osteopaten die ook dierenarts zijn, idem met tandartsen bij paarden. Dus geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:59

De vereiste om te mogen starten is dat je een medische of paramedische achtergrond hebt. Denk dat ik daar als verpleegkundige wel goed zit. Ze werken ook samen met oa universiteit Gent voor de snijzaal en dergelijke. Een goede osteo hoeft geen DA te zijn, maar het is wel makkelijk. Wat voor mij belangrijk is, is dat ze durven doorverwijzen of aangeven als er een DA bij te pas komt, en niet zelf gaan dokteren. Maar ik hoef evenmin een osteo die DA is, en die dan van zijn oren maakt als je je eigen DA erbij wil voor advies of overleg alvorens je besluit een behandeling te doen. Mijn vaste dierenarts kent mijn paard het beste namelijk.

Mijn TA is DA van opleiding maar doet uitsluitend nog tanden, osteo en dan basis dingetjes zoals ontwormen, vaccins etc als dat op dat ogenblik gewoon handig uitkomt.

Maar ken ook paar osteo's die geen DA zijn maar wel echt super resultaten behalen, zeer bedreven en correct zijn in wat ze doen en echt wel zeer goed geschoold en onderlegd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:02

Ik had ook losse DA, osteo die van opleiding ook DA was en dezelfde tandarts denk ik haha.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:04

Ik heb in mijn leven tot nu toe ook best veel opleidingen en cursussen gedaan. Ben gewoon een nieuwsgierig typetje en heb ook allerlei ideeën... waarvan er veel niet en toch enkele ook wel zijn gerealiseerd :+ :o ik word er ook altijd blij van gelijkgestemde mensen te ontmoeten of mensen die met iets bezig zijn of zoiets. Dus als je dat wilt zou ik er gewoon voor gaan en mocht je er ooit wat mee gaan doen mooi en anders is het een leuke ervaring.
Zo heb ik een complete cursus paardenmassage gedaan :+ maar ook hoefsmid (niet warm maar wel koud alles) en ben ik officieel trainer in het freestyle systeem. Oja ook nog paardencoaching, was echt super interessant, via eagala, zo'n gave club.
Maar behalve voor de leuk af en toe bij anderen en heel veel bij mijn eigen paarden nooit professioneel toegepast en dus zeker ook niet rijk van geworden }:0 :7 qua geld dan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:54

Ik ben zadelmaker/passer, preventieadviseur niveau 3, gecertificeerd ISO 9001 implementatie, postgraduaat digital business analyst. Heb via werk altijd enorm veel opleidingen kunnen volgen: financieel, change management, leadership, communicatie. Maar ook doorgedreven Italiaans geleerd en zelfs in Italiaans een semester aan de universiteit afgerond.

Zo ontzettend leuk eigenlijk!

Iemand zei ook ooit: jij weet wel echt enorm veel weetjes e?
En dat vond ik echt een mooi compliment haha.

Dus varekaj: of je er iets mee gaat doen of niet: het is vaak gewoon al zo leuk om te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:41

Ja dat wel, ik zit heel graag met mijn neus in de boeken en ik leer ontzettend graag bij :D Kreeg op school en ook als secretaris van onze ruiterclub heel vaak complimenten over mijn schrijfstijl. Ik ben er zonder het zelf te beseffen blijkbaar redelijk goed in om (soms gevoelige) dingen op een fijne manier op papier te verwoorden. Het is dat er met journalistiek geen brood te verdienen viel, anders had ik die studie misschien gedaan.

Maar ik hou ook van het medische en alles er omheen. Anatomie, pathologie en hoe alles werkt en in elkaar zit. Sowieso heb ik uit alle cursussen veel gehaald wat ik voor mijn eigen paard gebruik.
Heb basiscursussen zadelpasser gevolgd, humane cosmetische/relaxatiemassage, sportmassage paard, shiatsumassage paard en ben bachelor verpleegkunde.

Ik zou graag ook nog topsport massage humaan willen doen, maar denk niet dat dat binnenkort gaat starten. Sportverzorger leunt erbij aan, ze zijn ook aanvullend op elkaar maar die duurt langer en is breder. Kinesitherapie lijkt mij ook immens boeiend maar ik vrees dat een universitaire studie incl stages wat teveel is van het goeie := en dat je met enkel bepaalde modules volgen niet bijster ver geraakt.

Mijn eerste werkgever ondersteunde enkel via project 600 de opleiding tot verpleegkundige, wat ik dus afgerond heb. Mijn werkgever nadien ondersteunde niets. Je mocht opleidingen doen maar als ze jou er niet zelf om vroegen kreeg je geen support, hooguit educatief verlof, zelfs als de opleiding 100% baat had voor je functie. Waar ik nu zit zou ik er eens naar moeten informeren of er opties zijn, en welke voorwaarden erbij zitten.

Het gaat niet alleen over extra geld verdienen, maar vooral over blijven ontwikkelen. Daar heb je altijd voordeel van. Tevens hou ik in het achterhoofd dat we over een aantal jaar inderdaad misschien wel eens zouden willen afbouwen in onze vaste job. Dan is het ergens wel "fijn" om bijvoorbeeld een verdienste te hebben die iets oplevert, die je nog lang kan uitoefenen, maar dan puur voor jezelf en niet in loondienst.
Waardoor je bijvoorbeeld parttime kan gaan werken en reizen als je wil, maar ook door aanvullend een bijberoep uit te oefenen als je wel meer uren kan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:04

Heel herkenbaar. Ook ik wil een paar mogelijkheden voor de toekomst. De eerste is dat mijn op zijn 50e wil kunnen kiezen om minder of helemaal niet meer te werken. Om dat te bereiken spaart hij zelf hard maar wil ik mijn verdienste substantieel verhogen.
Het tweede is dat ik volledig tijds- en plaatsonafhankelijk wil werken zodat ik eventueel ergens anders kan gaan wonen, ook graag de mogelijkheid tegen mijn 50e.
Het derde is dat ik dat ook nog eens liefst op zelfstandige basis wil gaan doen, en voor minder dan 1200 (en liefst 1500) per dag kom ik niet buiten, nog te indexeren.

Een ambitieus plan, maar niet onhaalbaar.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:49

Ik heb gister avond de laatste meeting en presentatie gegeven van de cursus milieubeleid. Cijfer moeten we nog krijgen, maar in ieder geval vast de mededeling gehad dat ze erg tevreden waren en we sowieso geslaagd zijn, dus dat is al erg fijn. Alleen het rapport moet nog nagekeken worden.

Als het enigszins mogelijk is wil ik altijd wel cursussen of opleidingen blijven volgen naast mijn werk. Baal alleen ontzettend van die nieuwe regeling dat je het niet meer af mag trekken, en ze nu het STAP budget bedacht hebben. Mijn cursussen komen namelijk niet in aanmerking voor het STAP budget, maar heb ook geen recht op studiefinanciering, en nu dus ook geen aftrek meer, oftewel val nu overal buiten de boot.
Denk dat ik volgende periode dan maar heel bewust ga kijken naar een cursus die aangesloten is op het STAP budget, alleen heb afgelopen inschrijf periode al een poging gewaagd, en er is niet doorheen te komen.. Budget was al op voor ik uit de wachtrij was. Daarnaast vind ik de aangesloten opleidingen/cursussen so far best wel tegenvallen.
Nog maar even goed bedenken wat ik kan en wil doen dus.

poes schreef:
Het derde is dat ik dat ook nog eens liefst op zelfstandige basis wil gaan doen, en voor minder dan 1200 (en liefst 1500) per dag kom ik niet buiten, nog te indexeren.

Bedoel je daarmee dat je voor minder dan 1200-1500 euro op een dag niet gaat werken?

Ik heb aanstaande maandag de laatste werkdag bij mijn huidige werkgever.
Hoor overal om mij heen dat er nu echt veel personeel tekort is, nu zie ik dat ook wel terug, maar voor meer dan 11-12 euro bruto per uur is er nog steeds amper werk te vinden, volgens mij is er vooral personeelstekort bij de werkgevers die nog steeds niet meer dan het minimum loon willen betalen.
Ik baal er echt ontzettend van dat ik vanwege mijn gezondheid niet meer fulltime kan werken, want dat zou al veel meer mogelijkheden bieden, voornamelijk met interne opleidingstrajecten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:54

Gefeliciteerd met je cursus! Wat balen van je job en hopelijk vind je snel iets.

En ja dat is de ambitie. Ik schat dat ik nog wel 10 jaar nodig heb voor ik dat niveau heb, als ik het haal natuurlijk en het tegen dan nog wil. Maar het kan en dus wil ik het wel proberen.
Voorlopig werk in dienstverband en dat gaat voor heel andere bedragen uiteraard. Als ik zelfstandige word, ga ik dat niet doen voor klein geld om het simpel te zeggen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:08

poes schreef:
Gefeliciteerd met je cursus! Wat balen van je job en hopelijk vind je snel iets.

En ja dat is de ambitie. Ik schat dat ik nog wel 10 jaar nodig heb voor ik dat niveau heb, als ik het haal natuurlijk en het tegen dan nog wil. Maar het kan en dus wil ik het wel proberen.
Voorlopig werk in dienstverband en dat gaat voor heel andere bedragen uiteraard. Als ik zelfstandige word, ga ik dat niet doen voor klein geld om het simpel te zeggen.

Best arrogant eigenlijk. Sorry.
De meeste mensen (en zeker in dit topic) werken wel voor zoals jij het neerbuigend noemt: kleingeld....
Je bedoelt het vast niet zo, maar toch.

Ik wens je alle succes toe hoor en hoop dat je je doelen bereikt, maar ik verdien nog niet eens 1500 in de maand en werk hard daarvoor, dus zo'n bericht steekt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:13

Zo bedoel ik het niet en ik begrijp dat het steekt. De kans is vast groter dat ik het niet haal.
Maar anderzijds is het ook niet iets wat super ongebruikelijk is. Bij zelfstandigen gaat het nu eenmaal over hele andere bedragen toch? Ik werk niet voor 1500 maar heb dat, met een master, ook jaren gedaan hoor en ben begonnen aan 1200 netto. Ik werk nog steeds twee banen en timmer keihard aan de weg.
Ik heb veel geluk en ik weet het leven niet compleet maakbaar is, maar dat wil niet zeggen dat groot dromen of ambitie hebben niet mag toch?

Goed ja het is een hele discussie en ik snap dat het heel gevoelig ligt. Ik kom zelf uit armoede en dat is ook de reden dat sparen en geld verdienen voor mij belangrijk zijn. Ik sta er losser in dan vroeger.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:25

Bedragen klinken als zelfstandige n al snel heel hoog maar daar moeten natuurlijk nog wel veel kosten ( pensioen, verzekeringen o.a) vanaf dus er zal uiteindelijk een stuk minder van overblijven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:28

Klopt. En voor mij persoonlijk zou ik pas het risico als zelfstandige nemen als het echt de moeite waard is, anders blijf ik gewoon in loondienst :j want het is wel iets heel anders dan veilig voor een baas werken. Ik heb enorm veel respect voor mensen die het durven en kunnen!

Edit: de schande is niet dat ik veel geld wil verdienen in een wereld waar de mogelijkheid bestaat (al weten we niet of ík dit kan). Ik vind het wel schandalig dat er zoveel verschil zit op lonen en veel mensen zo slecht verloond worden. Daar ben ik zeker mee akkoord.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:48

poes schreef:

Dankjewel, heb deze gevolgd bij de open universiteit, die hebben best fijne cursussen.

Huidige werk heb ik zelf heel bewust voor gekozen om stop te zetten hoor, ben heel blij dat ik er weg kan :Y)
9 uur op een dag staan, lopen en de benen onder mn lijf vandaan rennen voor nog geen 11 euro bruto per uur. Had vaak erg veel pijn na werk, extreem vermoeid, en ontdekte recentelijk dat ik flink spataderen begon te ontwikkelen bij mijn kuit (jaja ik ben 24) t was het gewoon niet waard.

Maarja er moet natuurlijk wel nog brood op de plank komen.
Werk vinden nu is niet zo moeilijk, dus dat is geen punt, maar meer dan minimum loon betaald krijgen lijkt nog wel lastig. Ik hoop heel erg iets te vinden voor minimaal +- €14,- bruto per uur. In het "ergste" geval moet ik tussendoor nog wel wat minimumloon werk doen, maar als vaste baan met als visie er voor de lange termijn te werken, wil ik niet meer zo weinig verdienen. En ook liever een iets minder fysieke job, waar tenminste een stoel aanwezig is.

1500, dat is een beste ambitie. Voor de meeste niet weggelegd denk ik. Ik zou wel graag meer verdienen, maar zo veel hoeft dan ook weer niet. Probeer vooral heel erg gelukkig te zijn met wat ik nu wel heb en kan, ook al is dat niet veel.
Wel vind ik echt dat de minimum lonen omhoog moeten, het is dat ik steun heb vanuit het thuisfront, maar eigenlijk valt hier in je eentje niet fatsoenlijk van te leven. Alles is echt schandalig duur geworden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:58

Het zou idd niet mogen dat sommige jobs zo slecht betaald zijn, en vaak is het nog keihard werken ook! Ik sta op zondag in een traiteurzaak en dat is fysiek idd iets wat ik echt niet fulltime zou kunnen. Maar wel een sector die zo slecht betaalt over het algemeen. In België betert het wel wat omdat ze echt niemand vinden. Ken steeds meer mensen in de horeca bvb met een redelijk loon en zelfs een bedrijfswagen. Maar het zou toch niet mogen dat mensen die zo hard werken zo slecht verdienen. Vaak zijn het ook juist jobs die echt bijdragen aan de maatschappij.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:11

Momenteel met deze prijzen ga ik kijken voor een weekendbaan - naast m'n 40 uur in de week -

( Eerst beter worden trouwens,heb nog steeds wat beperkingen wat ook m'n loon beïnvloed)

Maar zodra het kan ga ik een zaterdag of zondag erbij werken om zo iets ruimer te kunnen leven.

We hebben nog een paardenstal die afgebouwd moet worden en dat zal ergens rond de 10.000,- gaan kosten.
Opzich was dat geen probleem totdat de oorlog uitbrak en alle prijzen als een raket de lucht in gingen.

Tel daarbij een paard op wat zoveel heeft gekost dat ik een privé concert van André Rieu wel had kunnen betalen %)

T'is behoorlijk ff aantrekken nu.
Momenteel zijn de verkopen op mp datgene wat net de laatste dagen van de maand overbrugt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:12

Ik denk wel dat het doel van poes haalbaar is, op voorwaarde dat je er de kwalificaties en kwaliteiten voor hebt en, niet onbelangrijk, heel verstandig en keihard en gericht naartoe werkt. Ik gok, moest mijn partner zijn huidige job als freelancer gaan doen, wat mogelijk is in zijn branche, dat er dan ook veel mooiere bedragen binnen zouden schuiven.
Echter heeft in loondienst werken ook voordelen: pensioenopbouw, beter sociaal vangnet voor voorzien, meer zekerheid, belastingstechnisch etc.

Ik ben er intussen wel uit dat ik niet blijf zitten waar ik nu zit. Ofwel ga ik richting hogerop, ofwel ander werkveld, maar ik blijf geen eeuwige secretaresse in een poeltje vissen om samen rondjes te ploeteren.
Het ding is dat ik ergens weet dat ik best meer in mijn mars heb. Ik was altijd goed in sales, in schrijven, ik kan zelfstandig werken en wil gerust uren draaien en lange dagen maken of keihard werken. Mits meer oefenen in de praktijk weet ik ook dat ik met mijn massages toch wel goede dingen kan verwezenlijken en echt positief kan bijdragen.
Maar ik doe idd niet voor niets. Voor minder dan €2300 netto kom ik ook mijn bed niet meer uit (voltijds dan) en dan wil ik wel dat er faire uren tegenover dit loon staan.
Als ik €2300 kan krijgen incl weekendwerk en premies, gesplitste shiften, feestdagen, vroege/late/dagshift of €2300 voor een werkdag van 7u36 tussen 8 en 18 op ma-vrij zonder feestdagen etc, eerlijk waar, dan weet ik wel wat kiezen.

Het lastige is alleen: hoe bepaal je welke richting je uit gaat. Ga je verder met optie voor jezelf, of toch voor iets wat in loondienst ook wel mooie opties kan bieden? Als je voor jezelf begint heb je je eigen pad in handen. Doe je het binnen een job in loondienst, dan blijf je toch ergens wel afhankelijk van waar je werkgever het plafond dicht houdt voor jou en welke deuren ze laten open gaan.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:26

Ik werk in de zorg, onregelmatige diensten en dus toeslagen in bv het weekend.
Mogen maximaal 24 uur op contact en daarmee hark ik dus krap 1500 binnen...
Het werk is mooi, geeft voldoening maar het is wel zwaar en inmiddels begint het financiële plaatje wel mee te wegen.
Ik vind dat ontzettend zonde en jammer, want ik wil niet weg, maar weet ook niet of ik dit zo vol kan gaan houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:32

Ik ben inmiddels ook met een aantal dingen bezig. Onderandere meer uren contract zodat ik van het uwv af ben.
Wij hebben pas een goede Cao afgesloten, het moet alleen nog worden goedgekeurd.

Ik blijf ook zitten waar ik zit, dit salaris vind ik nergens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:35

Om die reden ben ik dus van job gewisseld. Ik heb tijdens covid 3 maanden fulltime verpleging gedaan. Quasi elk weekend minstens 1 dag gewerkt maar meestal beide, alle feestdagen gewerkt, alle types shift behalve de nachtdienst (hadden we vast team voor) en ik wist vaak pas de dag zelf wat de uren voor de dag nadien zouden worden. Daar ging toen zoveel belasting van mijn toeslagen af, dat ik ze evengoed niet had hoeven krijgen. En de bedragen die je krijgt als toeslag tellen niet mee voor je pensioenbepaling op het einde van je loopbaan. In mijn huidige job doe ik evenveel uren/week als die voltijdse periode maar ik werk ma-vrij en altijd in diensten tussen 8u en 18u (zelden langer). Geen weekends, geen feestdagen en we doen ook altijd de brug wat ons geen extra vakantiedag kost.
En ik verdien nu netto toch wel €250/maand meer gemiddeld dan in dezelfde voltijdse uren als verpleegkundige op een afdeling.

Zou ik mijn huidige job aan het parttime regime van mijn vorige job doen, dan zou ik er wél slechter voor staan.

2 parttime combineren heb ik overwogen, maar mijn vorige uurregeling was best kl*te en daar kon je amper iets passend bij vinden + in België ziet de belasting je dan heel graag komen -O-