Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:17

_Karlijn schreef:
Even huilen hoor |(

Dit is in 3 dagen gebeurd ;(
[ [url=m/YlKRZE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh wat zonde zeg! Maar 3 dagen is wel heel snel, was de plant al ziek/zwak?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:22

_Karlijn schreef:
Even huilen hoor |(

Ik ben bang dat ie het koud heeft gehad. Ontzettend balen zeg -O-

_Karlijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:37

Daar ben ik ook bang voor, Kelpie....

@Ailill: hij is 3 dagen geleden met de post gekomen. Was dus wel een gewaagde gok in deze tijd, hopelijk blijft het bij dit ene blad...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:10

Zonde Karlijn! Hopelijk blijft het inderdaad bij dat ene blad.

Ik heb een adresje hier in de buurt gevonden die allemaal Hoya’s heeft en stekjes verkoopt. :):) Soort van uit de hand gelopen hobby.
Als de lockdown voorbij is, en ze hebben de voorraad weer aangevuld, ga ik daar maar eens wat mooierds uitzoeken O:)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:42

;( Hoi, sorry dat ik hier zo maar binnenval. Echter ben ik nogal radeloos :(

Bijna anderhalf jaar stonden twee van mijn planten naast elkaar op dezelfde plek. Nooit geen problemen gehad. Sinds een paar weken gaan ze ineens heel hard achteruit. Mijn andere planten lijken gelukkig nog helemaal in orde te zijn. Ik heb geen idee wat dit kan zijn want er is ook niks veranderd.. alleen is er een kerstboom bijgekomen in huis, maar dat zal het toch niet zijn?

Zo stonden ze lange tijd mooi te wezen:

Afbeelding

Twee weken geleden stonden ze ineens zo;

Afbeelding

Toen heb ik ze voor de zekerheid verpot en nu staan ze zo:

Afbeelding

Afbeelding

Iemand enig idee? |(

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:54

Verpotten vinden dit soort planten een hel. Soms moet het, maar het kan wel ff duren voor ze weer terug op aarde zijn ;). Weet je zeker dat er geen beestjes in zitten? Dit zijn planten die niet van veel licht houden, aangezien de lichtste nu voor een raam staat, knapt hij daar misschien ook niet van op... Zijn drama-queens, dat sowieso.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:45

Calathea’s schijnen erg lastig te zijn! Sproei je? Ik ben nog een beginner maar sproei veel en heb nog geen calathea vermoord. Goed ben nog maar een maand bezig maar toch!

Sommige van mijn planten hebben het ook lastig momenteel, mn mijn neon robusta en de skeletplant (geen beestjes, niet te nat). Via ali een groeilamp gekocht. Hopen dat dat helpt! Ook de stekjes staan eronder. Kan vast geen kwaad :D
Afbeelding

Afbeelding

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:17

Dank voor jullie reacties :)

De Calathea staat weer ergens anders, weg van het raam. Sproeien heb ik nooit gedaan.. ga ik nu zeker doen, hopelijk helpt het..

Ik had twee weken geleden een vermoeden dat de Calathea spint had (witte pluis/webben onder de bladeren). Ik heb de plant toen helemaal afgespoeld, verpot en een paar keer ingesprayed met een mengsel van water, spirits en groene zeep. Nu lijkt ie ‘schoon’.

Ik had er afgelopen week gen vertrouwen meer in en had ze bijna weggegooid.. ik heb niet bepaald groene vingers of geduld.. maar ik ga het toch nog even aankijken. Hopelijk redden ze het!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:29

Als ze het niet redden, met wat geduld zou het kunnen dat er weer wat gaat groeien. Dan zit je alleen wel een hele tijd met een dood lijkende pot (je kunt alle stengels gewoon weg knippen) en als er dan eindelijk weer wat groeit, ziet het er lange tijd zielig uit, want het begint met hele kleine bladeren. Mijn Calathea's staan overigens 'gewoon' in de vensterbank. Wel op het noorden overigens. Dus echt zon krijgen ze niet, alleen in de zomer een heel klein beetje ochtendzon.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:34

Ik zit er ook aan te denken om mijn calathea White fusion af te knippen. Wat doet dat ding het slecht. Wàt een drama queen :=

Afbeelding
Nieuwe blaadjes <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 18:49

Oehhh :):)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:53

Ik ga even huilen.

Net een Musa met spint weggegooid, alle planten (36 stuks) gecheckt en de enige die ook aangetast is is mijn favoriete Calathea Ornata :( :( :(
Dus die heb ik net met gif bespoten en tijdelijk in quarantaine gezet :(

De Musa heeft een enkeltje kliko gekregen... Maar de Ornata wil ik wel proberen te redden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:52

Zo, eindelijk sinds een hele tijd weer eens tijd om te reageren. Enorm drukke dagen gehad op mijn werk en daarna natuurlijk kerst vieren voor zover dat kan met mijn lieve familie en vrienden!

Maar, onze plantjes gaan zo goed <3
Eindelijk van al het ongedierte af!

Nieuwe blaadjes in de winter, dat hebben we al lange lange tijd niet gehad!

Mijn monkey mask deed ook vrij weinig, nu heel licht neergezet en hij krijg een nieuw blad <3
Het nieuwe blad van onze monstera is trouwens ook echt serieus groot geworden :D <3

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:38

_Karlijn schreef:
Even huilen hoor |(

Oh, dat deed zo een bij mij ook een tijdje geleden! Binnen een anderhalve week was ie van mooie plant naar verschrompeld hoopje. Zo zonde. -O-

Fading, heb je de hele plant op water staan? Supertof!

Ik heb sinds kort deze. Helemaal verliefd op. Iemand verzorgingstips voor deze? Wil 'm niet per ongeluk vermoorden. :))

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:47

Nouja, de hele plant op water was in eerste instantie niet de bedoeling... Dit was een hele mooie plant maar door trips helemaal aan gort. Gelukkkig deze tak nog kunnen redden! En nu staat ie er prachtig bij met zijn wortels EN hij maakt gewoon alweer een nieuw blad aan sinds hij op water staat!!

Het was ooit deze plant:
(die tegen de witte kast tegen de blauwe muur)
Afbeelding

En dus nu:
(wel een beetje huilen maar heeeeeel fijn dat ie t nu goed doet zo!

Afbeelding

Afbeelding

Geen tips helaas, vind hem wel heeeeel leuk <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:29

Mandarijn schreef:
_Karlijn schreef:
Even huilen hoor |(

Oh, dat deed zo een bij mij ook een tijdje geleden! Binnen een anderhalve week was ie van mooie plant naar verschrompeld hoopje. Zo zonde. -O-

Fading, heb je de hele plant op water staan? Supertof!

Ik heb sinds kort deze. Helemaal verliefd op. Iemand verzorgingstips voor deze? Wil 'm niet per ongeluk vermoorden. :))

[ [url=m/it88NI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hem ook, zo gaaf dat blad met ‘gouddraad’. Geen kraanwater maar demi of regenwater, en heel weinig voeding in de lente zomer. Moeten vrij sober staan wel hoge luchtvochtigheid, geen (hele) natte voeten, maar ik heb hem ook nog niet lang.

Ik botste op een paar rouwvliegjes, en weet ook welke plant deze meegenomen heeft, die staat nu buiten, sorry plant. Gele lijm dingen en Aaltjes bestelt, gelijk in de kiem smoren. Hoop ik.

Afbeelding

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 08:06

Mieren poeder door het water helpt ook fantastisch voor rouwvliegjes! Zo ben ik er vanaf gekomen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:02

Ik heb gister ook rouwvliegjes ontdekt! Maar heb alleen mierenspray staan. Ik dacht een pluk spagnum in te sprayen en dat op de aarde vd plant te leggen. Iemand dat geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:20

troi schreef:
Ik heb gister ook rouwvliegjes ontdekt! Maar heb alleen mierenspray staan. Ik dacht een pluk spagnum in te sprayen en dat op de aarde vd plant te leggen. Iemand dat geprobeerd?

Nee, wij zijn er met kaneel en alles verpotten vanaf gekomen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:28

Ik hoop verpotten te vermijden eigenlijk. Het is ook maar 1 plant gelukkig en die staat nu op de slaapkamer apart van de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:30

troi schreef:
Ik hoop verpotten te vermijden eigenlijk. Het is ook maar 1 plant gelukkig en die staat nu op de slaapkamer apart van de rest.

Ja, verpotten is niet leuk. Wij hadden toen ook echt 60+ planten die allemaal onder de douche gingen en in nieuwe potgrond :')

Dat was ook door de trips, maar hadden toen ook rouwvliegjes.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:21

Ow ow luizen en vliegjess... Het houdt hier ook niet op. Alle planten konden mr gestolen worden maar nu zitten er ook beestjes op mijn grote monstera |(

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:29

Ah nee wat naar Macs.

Ik ving er net weer 1 uit de lucht. Hoop dat ik het op tijd aan weet te pakken. -O-

ZoeyDercks schreef:
Mieren poeder door het water helpt ook fantastisch voor rouwvliegjes! Zo ben ik er vanaf gekomen

Heb je de Ecostyle gebruikt? Niet schadelijk voor mens en dier las ik. Ben altijd zo bang voor gif in dat soort spullen, dat wil ik niet in huis hebben, vooral vanwege de huisdieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:42

Ik heb mijn plan uitgevoerd. Het spagnum van de plant, niet mijn favo dus het is geen ramp als hij er dood aan gaat, ingespoten met anti-insecten en wespenspray van ecostyle (grappig trouwens, er zit permetrine in hetzelfde als in de vliegenspray die ik voor mijn paard gebruik) en terug op de plant gelegd en gewoon water gegeven. Het stinkt wel iets. Dit zou de vliegjes moeten killen hoop ik!

Ik leg trouwens altijd een laagje spagnum op de aarde van mijn tropische planten en ik houd dat nat om lokaal de luchtvochtigheid te verhogen. Ideale broedgrond natuurlijk voor rouwvliegjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:00

Macs schreef:
Ow ow luizen en vliegjess... Het houdt hier ook niet op. Alle planten konden mr gestolen worden maar nu zitten er ook beestjes op mijn grote monstera |(

Oh noooooooo -O-