Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:20

Dank Bielsje! Ja, ik ben net begonnen. Ik ga in mijn eentje kopen, en moet dus ook zelf de keuzes maken wat ik wil :') maar heb nu 3 huizen bekeken en nu net voor de tweede keer een bod gedaan. Donderdagavond wordt heel spannend, dan is de biedtermijn voorbij en had de verkoopmakelaar gezegd dat hij waarschijnlijk iedereen gaat bellen met de uitkomst.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:36

Als iemand die zoekt mét wederhelft, lijkt alleen zoeken me alleen maar makkelijk eigenlijk _O-

Spannend donderdag, succes!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:43

Behalve dat maar 1% van de markt tegenwoordig binnen het gemiddelde budget van een eenpersoonshuishouden hier ligt :+

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:10

Bielsje schreef:
Als iemand die zoekt mét wederhelft, lijkt alleen zoeken me alleen maar makkelijk eigenlijk _O-

Spannend donderdag, succes!

_O- misschien ook wel ja :')

Narya, dank voor deze bemoedigende woorden _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:22

OneLiner schreef:
Bielsje schreef:
Heeft de makelaar aangegeven hoe het op dit moment gaat met aanvragen? Maw, zijn jullie een uitzondering of is dat vrij normaal nu?

Volgens hem niet raar omdat hij pas sinds vrijdagavond online staat, maar ik had wel aanvragen verwacht na het weekend.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk altijd gelijk bel als de makelaar bereikbaar is wanneer ik iets interessants zie. Hoop dat de aanvragen snel binnenstromen. Ik denk ook wel dat er best wat mensen een weekend weg waren of een week weg zijn van wat ik om me heen hoor.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:47

Narya schreef:
Behalve dat maar 1% van de markt tegenwoordig binnen het gemiddelde budget van een eenpersoonshuishouden hier ligt :+

Heb je gelijk in! Maar ik gok zomaar dat dat in dit geval meevalt als je net begonnen bent en al 2 kanshebbers hebt (gehad)... Maar ik ben wel van wishful thinking geloof ik :')

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:19

OneLiner schreef:
Wij hebben helaas nog geen bezichtigingsaanvragen |(

Het ouderlijk huis van mijn man staat ook sinds vorige week maandag online en heeft 3 bezichtigingen.. vind ik ook erg weinig en ik maak mezelf ook wel gek. Vooral omdat er ingespeeld is op overbieden en familieleden zich al rijk hebben gerekend en dus anders nu niet willen verkopen..

Meerdere makelaars hebben gezegd dat ze verwachten dat het wel 25k boven de vraagprijs gaat, ik vraag het me af. Maar je hebt maar één goed bod nodig. Bezichtigingen zijn einde van de week gepland, spannend.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:27

Bielsje schreef:
Narya schreef:

Heb je gelijk in! Maar ik gok zomaar dat dat in dit geval meevalt als je net begonnen bent en al 2 kanshebbers hebt (gehad)... Maar ik ben wel van wishful thinking geloof ik :')

Ik hoop dat jij gelijk hebt Bielsje, en ik niet net enorm geluk heb gehad met wat er nu online kwam. En de komende 6 maand niks meer zie ofzo :')

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 03:21

fohadie schreef:
Dit is geen woning. Althans, niet bewoonbaar. Ik fiets daar regelmatig langs.

Ik dacht dat het om een woning ging waar niet veel aan gedaan moest worden. Geen klushuis. Verkeerd gelezen, sorry.

XJurdy, en je hebt je huis dit jaar gekocht? Of ook een klus woning?

Wij hebben ons huis begin dit jaar gekocht.
Geen klushuis gelukkig. Althans voor ons dan gelukkig, want daar waren we niet naar opzoek. Zeker niet de nieuwste badkamer maar hij is helemaal in orde behalve smaaktechnisch niet anno 2025 bijvoorbeeld.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:16

Myrsky schreef:
Bielsje schreef:

Ik hoop dat jij gelijk hebt Bielsje, en ik niet net enorm geluk heb gehad met wat er nu online kwam. En de komende 6 maand niks meer zie ofzo :')

Ik persoonlijk heb de laatste tijd weken ineens veel meer aanbod. Ik ben van iets van 4 per week naar 4 per dag gegaan ofzo... Maar ik dacht ook weer ergens gelezen te hebben dat er juist weer minder aanbod is.

Kort samengevat, al ben ik al jaren aan het zoeken, ik heb nog steeds 0,0 verstand van de woningmarkt :+

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:46

@bielsje: in het voorjaar en begin zomer komt er inderdaad meer te koop dus het kan goed kloppen dat er meer aanbod is.

Heeft iemand ervaring met het verhuren van een te koop staande woning?
Ik heb via via nu iemand die een woning zoekt in ons dorp en een redelijk budget heeft dus ik dacht als we toestemming van de bank krijgen Waarom dan niet verhuren als het niet verkocht wordt.
Mijn man voelt hier overigens weinig voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:14

Ben daar voorzichtig mee. Ik ken een stel die dat ook een goed plan leek. Uiteindelijk werd de woning volledig uitgewoond, huurders werkten niet mee met bezichtigen en werd het een financieel drama daardoor. En veel schade te herstellen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:35

Ik heb alleen via via ervaringen, maar geen goede :'). Idd wat Karuna zegt, uitwonen én gewoon bezichtigingen tegenwerken want dan kunnen ze het langer huren!

Ik ben ook bij een aantal woningen wezen kijken die "tijdelijk" verhuurd waren, het maakte vooral dat we vrij snel rechtsomkeert maakten. Ik denk ook dat dat gemeld moet worden in de advertentie? Indien ja zul je waarschijnlijk ook kopers afschrikken.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:35

Maar in welke omgeving zitten jullie dan met zo weinig aanvragen? Is dat Randstad of is dat in Drenthe bijv.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:17

Daar hebben jullie wel gelijk in, je huis gaat er vaak niet beter uitzien als er huurders in zitten. Die hebben er ook geen belang bij als het wordt verkocht natuurlijk.

@spaansepony: we zitten in de buurt van Rotterdam dus wel een beetje in de randstad.
Woning staat 2 dagen te koop en heb nog niets gehoord van de makelaar.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:30

Dat je dan al denkt aan verhuren joh!
Komt vast goed!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:48

Oneliner: staan er veel vergelijkbare woningen in de buurt te koop?

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:53

Suzanne F. schreef:
Oneliner: staan er veel vergelijkbare woningen in de buurt te koop?

Nee eigenlijk niets op het moment, komt er morgen 1 op Funda die is redelijk vergelijkbaar alleen is die woning kleiner dan de onze, maar de tuin weer groter.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:59

Sommige hypotheken sluiten verhuren ook uit. Dus daar zou je ook nog naar moeten kijken of het überhaupt mag van je hypotheekverstrekker.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:14

SdaphneS schreef:
Sommige hypotheken sluiten verhuren ook uit. Dus daar zou je ook nog naar moeten kijken of het überhaupt mag van je hypotheekverstrekker.

Dat weet ik, daarom schreef ik ook: Als we toestemming krijgen van de bank :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:46

OneLiner schreef:
@spaansepony: we zitten in de buurt van Rotterdam dus wel een beetje in de randstad.

Maar dat betekent niet dat er geen interesse is? Zou eerst de makelaar eens bellen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:09

OneLiner schreef:
Daar hebben jullie wel gelijk in, je huis gaat er vaak niet beter uitzien als er huurders in zitten. Die hebben er ook geen belang bij als het wordt verkocht natuurlijk.

Heb je de link naar de woning? Wij zitten ook in regio Rotterdam.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:40

Tijdelijke huur is aan banden gelegd. Dan moet je het huis incl huurder verkopen, nieuwe bewoner moet dan de huurder overnemen (wat meegaat in de verkoopprijs). Je kunt een huurder er niet zomaar weer uitzetten. En qua hypotheek zul je richting verhuurdershypotheek moeten , kan wel maar zal wel ook weer een eigen tarief hebben (vast niet lager).

Niet alle huizen gaan nu extreem snel of via fors overbieden. Maar 1 bod is genoeg, met 2 dagen is nog niets te zeggen. Heb wat geduld en blijf eerst in goed contact met je makelaar. Neem aan dat je er één gekozen heb waar je wat aan hebt :-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 01:36

De flat van mijn oom krijgt geen externe huurders.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 06:34

Als je al iets wilt verduren kun je naar de expat clausule kijken. Dan verhuur je voor een korte periode en deze huurder krijgt geen rechten.