[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:20

Tamara schreef:
Sanne bedenk je dan ook wel dat het geld kost om een bouwkundige keuring te doen en een energielabel te laten maken. Als je niet zeker weet of het wel jullie huis wordt, kun je je afvragen of het zinvol is om daar al geld aan uit te geven. Je zou wel nog een keer kunnen kijken met mensen die meer oog hebben voor bouwtechnische details en ook een ruwe schatting kunnen geven wat het kost. Als je iemand in je vriendenkring hebt, is dat wel handig. Sonja hier heeft ook genoeg ervaring met naar huizen kijken met een bouwtechnisch adviseur. Wellicht heeft zij het op een andere manier geregeld.

Daarnaast zou je kunnen bieden onder voorbehoud van die keuring. Dat je iig die keuring wilt laten doen en dat als er bijvoorbeeld meer dan €25.000 aan direct noodzakelijke klussen uit komt, dat jullie dan van de verkoop afzien.

Wouterpaard gefeliciteerd! En Aranel welkom!

Het scheelt dat wij hier niet voor te hoeven betalen. Dus het huis laten keuren en een energielabel laten maken gaan we sowieso wel doen. :)

Ann

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:35

Hoort de verkoper niet voor een energielabel te zorgen? Maar dat zullen de kosten volgens mij ook niet zijn. Een bouwkundige keuring kan wel oplopen tot een paar honderd euro. Wat Tamara allemaal zegt erover, is heel zinnig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:41

Energielabel heeft ons huis ook niet btw, worden nog genoeg huizen verkocht zonder, dus hoe verplicht het al is vraag ik me af.
Wat betreft wat een realistisch bod is, vergelijk het huis idd met vergelijkbare huizen in dezelfde regio/dorp/stad/wijk , daaruit kun je een beetje opmaken wat een goede prijs zou zijn voor dat huis, daarnaast idd inventariseren wat er moet gebeuren aan het huis om het correct bewoonbaar te maken, behang en verf daar gelaten, dus echt achterstallig onderhoud en noodzakelijke modernisatie. kijk ook goed voor jezelf wat er nu moet en later kan, wij hebbem een paar moetjes laten doen en gedaan... De rest kan mettertijd wel ( dakkapel en de badkamer verhuizen en over een aantal jaar laten we de hele beneden verdieping stukken, vervangen we de gevel en de dakbedekking van de keuken( aanbouw) en gaat er een nieuwe keuken in)
Maar ook... Kijk voor jezelf ook wat het huis jullie waard is...

Wij hebben voor we dit huis kochten een aantal huizen bekeken en waren erg goed o de hoogte van de prijzen in de verschillende dorpen waar we keken, hebben een bouwkundige door het huis gestuurd en daarna een bod gedaan en uiteindelijk onder onze max voor dit huis uitgekomen. Qua bod zijn we zelfs onder het advies gedoken van de bouwkundige die ook echt wel weet waar hij het over heefy, maar wij hadden niet met een particuliere verkoper te maken waardoor ik wat minder schroom had wat betrft bieden ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:06

Sanne: Je hebt natuurlijk grote kans dat de vraagprijs al gebaseerd is op wat men te koop aanbiedt: een huis met een oude vloer, veel verf- en behangwerk en een raam dat nog vervangen moet worden dus ;)

Alleen een vraagprijs op zich zegt niets over de waarde van de woning of in hoeverre er nog onderhandelingsruimte is of zou moeten zijn.

Sonja: ja klopt. Verschillende "buren" met een soortgelijke woning (er zijn er maar een paar van gebouwd, rest zijn standaard blokkendoosjes van rijtjeshuizen) hebben de vide dichtgemaakt en daar een extra slaapkamer gerealiseerd. En een hele enkeling heeft zelf nog een slaapkamer op zolder gemaakt.

Kan allemaal want het huis heeft een behoorlijk ruime inhoud, maarja als je de vide dicht maakt haal je natuurlijk wel een beetje het karakter uit het huis... en op zich zijn er zat mensen die genoeg hebben aan 2 slaapkamers.

Het is dus echt maar net wat een koper wil....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:41

Klopt, bedoel ook niet dat jij nu die vide dicht moet gaan zetten, maar meer dat het misschie handig is dat de makelaar bij de rondleiding er bij verteld dat het opties zijn... Die vide en evt de zolder ombouwen tot... Mensen hebben soms wat hulp nodig om eventuele opties te zien en voor te stellen... Ik zou het ergens ook zonde vinden van het huis . Een vide is juist zo leuk... Maar goed, als het je helpt verkopen... Al maken ze er nog 4 slaapkamers extra in toch ? ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:44

Op zich staat het al in de omschrijving volgens mij :)

Zelf heb ik het huis ook gekocht met het idee dat ik vanuit de 2e slaapkamer eventueel nog de muur naar de badkamer door zou kunnen breken zodat je vanuit beide slaapkamers een apart toegang tot de badkamer hebt.

En vond het ook wel een fijn idee dat er nog 1 of 2 slaapkamers bij gemaakt zouden kunnen worden, nog dakkapel(len) er op.... maar is bij ons niet zo ver gekomen, niet nodig en toen verhuisd :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:47

Ik ben inmiddels zo ver dat ik er van uit ga dat veel huizenkijkers echt totaal nergens door heen kunnen kijken en heel selectief lezen/kijken op funda/ in folder/advertenties := klinkt misschien banketstaaf, maar dat is wel wat ik hoor via de verschilende makelaars waar we rondleidingen van hebben gehad, die kunnen echt stomverbaasd reageren als je bij de meeste minpunten niet met "he bah naar, nadeel/afknapper" maar met " als we hier dit en dit of zus en zo doen dan" of dat we daadwerkelijk echt gelezen hebben wat er in de advertentie/brochure stond

dus altijd handig om het tijdens rondleidingen nog eens te laten vallen/laten vertellen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:52

Da's ook zeker waar :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:10

Sonja_vR schreef:
Ik ben inmiddels zo ver dat ik er van uit ga dat veel huizenkijkers echt totaal nergens door heen kunnen kijken en heel selectief lezen/kijken op funda/ in folder/advertenties := klinkt misschien banketstaaf, maar dat is wel wat ik hoor via de verschilende makelaars waar we rondleidingen van hebben gehad, die kunnen echt stomverbaasd reageren als je bij de meeste minpunten niet met "he bah naar, nadeel/afknapper" maar met " als we hier dit en dit of zus en zo doen dan" of dat we daadwerkelijk echt gelezen hebben wat er in de advertentie/brochure stond

dus altijd handig om het tijdens rondleidingen nog eens te laten vallen/laten vertellen

Helemaal mee eens.
De mensen die ons huis hebben gekocht, waren tijdens de eerste bezichtiging vooral bezig met of hun grote tv wel in de woonkamer zou passen, schijnbaar. Gelukkig hebben ze het risico genomen. En maken ze zich daar nu echt niet meer druk over.
Er zijn maar weinig mensen die uit zichzelf echt de mogelijkheden van een bepaald huis kunnen zien, op het moment dat dat nog niet aanwezig is.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:59

Het voordeel is dan wel dat als je zelf een woning koopt, en er zelf geen last van hebt, dat er best leuke huizen overblijven waar je met wat verven en een kleine verbouwing een superhuis van kan maken.
Mijn huis knapte al enorm op toen het olijfgroene behang met de gebloemde gordijnen weg was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:42

Zag wat over het energielabel. Toevallig hadden we het daar maandag met de notaris over. Die gaf aan dat vrijwel geen enkel huis een energielabel heeft, bijna alleen huizen van de woningbouwstichting die de verkoop in gaan hebben er eentje... Echt zonde geld

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:51

Je hebt er nu nog geen last van, in 2015 wordt het echt verplicht, dan krijg je 200 euro boete als je het bij verkoop niet hebt.
https://www.eigenhuis.nl/energie/overhe ... rgielabel/
En het stelt geen flikker voor dus, een internetformuliertje vullen en 20 euro betalen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:55

Hey allemaal, lang niet meer geweest hier!
Inmiddels is ons huis ovb verkocht dus fingers crossed en op zoek naar een nieuw huis! :D
Ik ga even teruglezen hoe het met jullie gaat hier.
Mocht iemand nog wat leuks te koop weten in Amsterdam, rond 3 ton, liefst jaren 30 woning, dan hoor ik dat graag want het is een drama!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:10

Gefeliciteerd!!
Wil je per se in Amsterdam? Want een half uur verderop in Hilversum heb je heel veel jaren dertig woningen, ook wel in die prijsklasse

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:23

Goedenavond,

Ik ben hier nog niet eerder geweest, maar heb een vraag waar hier vast wel iemand antwoord op heeft.

Sinds kort begeef ik mezelf ook weer op de huizenmarkt. Ik wil mijn huidige, eerste, koopwoning verkopen en een nieuw huis of appartement kopen.

Nu heb ik een makelaar over de vloer gehad waar ik wel een goed gevoel bij heb en we zijn het zo goed als eens over alles. Maar nu vraag ik mezelf af wat een makelaar nou ongeveer kost bij de verkoop.

Wie weet hier een antwoord op?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:34

Das dan niet echt een denderende makelaar, als ie niet vertelt wat ie rekent voor de verkoop := Meestal is het een percentage van de verkoopprijs (tussen de 1 en 2% ruwweg gezegd), opstartkosten en inclusief of exclusief btw. Soms wordt er ook van tevoren een vaste prijs afgesproken. Loont zeker de moeite om meerdere makelaars op bezoek te vragen en te weten wat ze rekenen, kan veel verschil in zitten.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:39

Nee, hij heeft juist wel verteld wat zijn kosten zijn hoor!

Maar omdat ik het nogal hoog vond, vraag ik naar de ervaringen hier. Aangezien ik er geen kaas van gegeten heb.

Heb wel een andere makelaar hier in de omgeving gemaild voor informatie, maar helaas is het aantal makelaars hier in de buurt beperkt. Mijn eerste keuze, die jaren terug hier nog in de regio zaten, zitten hier helaas niet meer.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:16

Opstart kosten hier zijn €300 euro, courtage is inclusief Btw 1,85% met een minimum van €2700.

:)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 01:10

De mijne zegt dat ik moet rekenen op zo'n €5000,- :wow:

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 06:44

Das wel veel ja... Opstartkosten hier waren iets van €550, courtage kwam op €3000 ongeveer voor een huis met een verkoopprijs van €163.000. Heeft hij je een percentage gegeven waarvoor hij werkt? Bij ons was dat 1.3% excl btw meen ik. Hangt natuurlijk ook af van de prijs van jouw huis.

Je kan het ook meer zelf verkopen via Makelaarsland bv. Is iets van €1000 maar moet je bezichtigingen zelf doen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:09

Nee, hij heeft dit gewoon als bedrag genoemd. Hij belt me vandaag voor een afspraak dus dan ga ik dit wel met hem bespreken.

Heb ook nog een andere makelaar gemaild voor informatie.

Zelf m'n bezichtigingen doen.. Denk dat ik dat beter aan iemand met verstand ervan over kan laten + dat ik onregelmatig werk wat dan niet handig is qua plannen. Maar wel bedankt voor de tip!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:39

Zelf bezichtigingen doen zou ik echt afraden. Kopers voelen zich vrijer als de eigenaar er niet bij is, plus dat de makelaar zaken kan achterhalen tijdens de bezichtiging die handig kunnen zijn bij de onderhandeling.
Wij hebben een vast bedrag met de makelaar afgesproken. Dat ga ik hier niet noemen, kan evt. wel via PB.
Opstartkosten rekenen ze ook niet allemaal trouwens (vind ik ook echt een vorm van oplichting).

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:28

Vandaag word het huis wat wij op het oog hebben gekeurd. :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:32

Top ! Ik duim voor je +:)+

Wij kregen vanmorgen een mailtje van onze hypotheek verstrekker waar we op hoopte, nu dit weekend nog een bod op ons appartement realiseren en we kunnen door :D

Vanavond poets avond met moeders op de planning staan om het huis helemaal spik en span te krijgen en dan laat de kijkers maar komen !

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:37

Het loont zeker de moeite om meerdere makelaars een offerte uit te laten brengen. En dan nog is de prijs wel onderhandelbaar. Mijn appartement gaat volgende week in de verkoop en ik schrok initieel ook van de makelaarskosten. Maar na wat meer offertes en onderhandelen ben ik toch € 1.200,- goedkoper uit. Vind ik toch wel een serieus bedrag!