Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:57

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:09

Als onervaren tuineigenaar heb ik geen idee wat en wanneer ik moet mesten :D
Ik ben vanmiddag 2 uur bezig geweest om afgewaaide takken en dode planten/eenjarigen te verwijderen.
Ook wat klimop gesnoeid.
Ik vind het heerlijk ontspannen werk, maar wel verslavend en ik heb wat lichamelijke klachten/problemen, dus ik ben wel versleten nu.

Over 2 weken komt er een tuinbedrijf aan huis. We willen een hek van een deel van de oprit laten vervangen.
Een hek om de vijver laten plaatsen, een (lelijk) glazen (wind)scherm laten vervangen, wat extra verlichting laten plaatsen.
Eigenlijk moet er opnieuw bestraat worden voor een deel en moet er een oude blokhut vervangen worden.
Maar even kijken hoever we komen met ons budget.
En even wat achterstallig onderhoud laten doen..... dan kunnen wij het daarna zelf proberen bij te houden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:44

Hier bezig geweest met boompjes (ver)planten, hier en daar nog wat haagbeuk bijgezet, gras bekalkt (binnenkort maaien/verticuteren/inzaaien/bemesten), aardbeiplanten bemest en verder nog wat kleine dingetjes. Heerlijk die zon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:29

Hier komt volgende week de paardenmest op de moestuin. De volkstuin bemesten we niet, daar moeten eerst de bramenwortels uit de grond. En houtwalletjes maken..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het begin is er.. zien hoe dit jaar alle fruitstruiken aanslaan. Wat niks meer doet eruit halen (staan ook wat oudere struiken die onder de bramen tevoorschijn kwamen). En dan volgend jaar eens compost erin.

En na de vakantie volle bak zaaien voor in de moestuin. Zin in *\o/* Een gewone tuin hebben we niet, doet de huisbaas. Wel wat potten bij de voordeur.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:42

Onze plantanen. Ik zal even kijken of ik nog betere foto's kan vinden, maar hier vast een idee. https://pin.it/6rQNlRJ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:46

Heb vorige maand gemest(koemest).
En heb mijn straatje en trap weer op hoogte en netjes.
Liepe tegen een hovenier aan die afgelopen maandag vroeg of ie woensdag mocht beginnen
Natuurlijk. Gisteren hele dag droog geweest en een goede werktemperatuur. Vandaag het laatste stukje.
Ik kan volgende week met de benen omhoog in de zon.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:55

Ik wil zo graag beginnen aan mijn tuin, alleen is die gewoon nat/zompig van alle regen, gisteren even een stuk braam(van de buurman) willen uitscheppen, na 15 cm had ik gewoon blubber...
De buurman heeft een braam achter zijn schuur, die eeuwig blijft doorstekken onder mijn schutting. Ik word er na een jaar langzaam helemaal moe van. Wat kan ik hieraan doen? Of blijft dit vechten tegen de bierkaai?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:57

Braam is drama om in te dammen, het woekert enorm, zelfs als de hoofdstam weg is kan je nog uitlopers tegen komen.. ik heb dan ook geen tips, lees wel graag mee voor tips. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:28

Kun je niet een stuk uitgraven en een paar tegels rechtop erin zetten, of een stuk folie ofzo (wat ze ook gebruiken om bamboe binnen de perken te houden).

De bramen die ik uitgetrokken heb, wortelden vrij oppervlakkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:39

Braam bij de wortels indammen is niet te doen, het zijn juist de takken die uit gaan lopen als ze de grond raken. Die wortelen zich dan op meerdere stukken vast en groeien als een malle.. -O-

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:22

Shanna schreef:
Braam bij de wortels indammen is niet te doen, het zijn juist de takken die uit gaan lopen als ze de grond raken. Die wortelen zich dan op meerdere stukken vast en groeien als een malle.. -O-

Hier alleen de stekken onder de grond door.
Maar idd wat een rotspul en ik wil geen chemische rommel gebruiken.
Nog even een vraag, zouden jullie de overkapping met palen in de grond zetten ( nu blijkt dat ik een natte tuin heb) of zal het beter zijn de overkapping op de tegels te plaatsen en dan blijft de optie beton over. :’)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:32

Ik zou de palen op betonpoeren zetten (€17,50 ofzo per stuk) , dan zijn ze van de grond af. Op tegels zetten lost niet alles op. Het hout moet van de grond af zijn bij voorkeur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:32

Weet niet of je mogelijkheid heb tot ophogen van de tuin anders zou ik dat doen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:34

Ik zou de palen met grondankers/paalhouders de grond in doen, vastzetten met wat beton en daar overheen de tegels.

Edit prairy was me voor

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:37

Afbeelding zo hebben wij het gemaakt

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:18

Super! Dank jullie wel.

Tuin wordt sws aan de terraskant opgehoogd. Als ik van de drempel de tuin in stap is dat wel bijna 20 cm... Ik wil graag de overkapping even hoog als de woning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:47

Weet dat iemand Roundup over zijn braam gegooid heeft en toen was ie toch echt weg. Weet dat dit vloeken in de kerk is }>

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:53

Hahaha, maar dan moet ik over de schutting van de buurman! :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:54

Ons bramenprobleem zit hem langs en hele lange zijde van het weiland wat overwoekerd het land in. Round-up is geen optie vrees ik.. :+

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:33

heeft hier iemand ervaring met een oprit van gevlinderd beton? Foto mag altijd :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:34

Heb ik weer hoor....
Een kikker heeft een van mijn goudvissen te pakken. Hij probeert m niet op te eten oid, hij is gewoon... geil. Schijnt vaker voor te komen. Ik wil dattie loslaat, maar ik durf hem niet aan te raken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:48

GETVER

DinkyOmie schreef:
heeft hier iemand ervaring met een oprit van gevlinderd beton? Foto mag altijd :)

Ik vind het prachtig, maar helaas erg duur ..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:00

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:04

Vjestagirl schreef:
Heb ik weer hoor....
Een kikker heeft een van mijn goudvissen te pakken. Hij probeert m niet op te eten oid, hij is gewoon... geil. Schijnt vaker voor te komen. Ik wil dattie loslaat, maar ik durf hem niet aan te raken.

:') :') _O-

Vwb de overkapping, ik zou de vloer wel net iets lager als je deur maken. Mocht het dan een keer echt hard regenen, dan loopt het niet gelijk naar binnen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:23

Vieze kikker!! Sneu werk ook. Gewoon eraf halen. Als dat zou lukken...
De rest van de tuin gaat aflopend naar het eind, en de regen van het afdak gaat via de regenpijp weg. Dus daar maak ik me geen zorgen over.

Heb bij de Action een Seed Shaker gehaald voor in mijn voortuin. Mensen die dit al eens gebruikt hebben?