Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:04

Januari was een dure maand voor mij. :=
503 kWh verbruikt. (€184)

Nu toch maar de verwarming lager gezet. Maar ik was de eerste week van januari ook nog thuis (vakantie) dus ik verbruikte toen ook meer.

Ik kan trouwens ook verlengen maar ik vind het allemaal maar ingewikkeld.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 13-02-24 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:06

Mijn thermostaat kastje blijkt stuk te zijn, deze zal ik moeten vervangen. Kwam erachter toen ik vandaag de thermostaat uit zetten omdat ik even alles wou laten doorluchten, maar de verwarming sprong alsnog aan. Verklaard waarschijnlijk ook de hoge kosten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:09

Wij verbruiken inderdaad ook ongeveer net zoveel als dat de zonnepanelen opwekken op een jaar, dus daarom ook geen enorme haast om over te stappen.

Januari is hier ook altijd de duurste maand, maar dat wordt weer rechtgetrokken in de zomer, als de panelen flink werken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:11

Cer schreef:
Gezien ik geen droger heb, en was in huis droog, en zuinig doe met stoken, droogt de was van geen kanten en wordt het soms vochtig in huis.
Nu dacht ik dat een electrisch droogrek misschien een oplossing is.. zijn er mensen die dat hebben?

Want drogen voor een IR paneel schijnt niet goed te werken? Ik dacht ook nog aan een zuinige electrische kachel voor in de kamer waar de was staat en dan even aanzetten... Iemand een handig idee?

Ik las laatst ergens (hier?) dat iemand de was ophing en er een ventilator voor zette. Dat kost stroom, maar vast veel minder dan een droger.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:12

Ik heb een variabel manuel contract nu.

Mijn jaar verbruik schat hij op 3960 kWh. Is dat niet een beetje veel? Normaal verbruik zou 2087 zijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:25

Bellatrix schreef:
Ik heb een variabel manuel contract nu.

Mijn jaar verbruik schat hij op 3960 kWh. Is dat niet een beetje veel? Normaal verbruik zou 2087 zijn.

3960 is wel héél veel!

Ik zit met 2800kwh in m'n eentje al ruim boven het gemiddelde van een 2 persoonshuishouden. Maar ik heb een grote kast met 3 terraria erin + 1 los terrarium. Die vreten stroom.

Kachel staat hier op 17,5, maar de thermostaat van de kachel wijkt behoorlijk af, want 3 individuele andere thermometers in de woonkamer geven een unaniem 16-16,5°c aan continu. Is niet warm.... maar lekker dekbed op de bank erbij

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:29

Hij heeft het geschat, mijn nieuwe contract is op 17 juli 2023 ingegaan. Ik snap er niet zoveel van. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:35

Hier is de onderbuurvrouw weer terug van 9 maanden Indonesië. Dus kan weer wat vaker de kachel uitzetten :')
Volgende week gaat mijn nieuwe contract in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:58

Ik heb geen zonnepanelen, ga ik mogelijk ook niet krijgen, maar wat zou jullie voordeel zijn als er geen saldering op zit?

Je investeert toch om je eigen energie op te wekken?

Slaat de overheid hier dan niet totaal de plank mis, of heb ik mij niet goed ingelezen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:06

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.. maar als de salderingsregeling vervalt dan krijg je een vaste prijs per kWh dat terug het net op gaat, en dat is altijd een stuk minder dan wat je per kWh betaalt op het moment dat er geen stroom uit je panelen komt. Dus meestal ongunstig.
Met een dynamisch contract, en een beetje opletten wanneer je de wasmachine/kookplaat aan zet, kun je redelijk gunstig uitkomen. Maar nooit zo gunstig als nu met de salderingsregeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:10

8nnemiek schreef:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.. maar als de salderingsregeling vervalt dan krijg je een vaste prijs per kWh dat terug het net op gaat, en dat is altijd een stuk minder dan wat je per kWh betaalt op het moment dat er geen stroom uit je panelen komt. Dus meestal ongunstig.
Met een dynamisch contract, en een beetje opletten wanneer je de wasmachine/kookplaat aan zet, kun je redelijk gunstig uitkomen. Maar nooit zo gunstig als nu met de salderingsregeling.

Oh, ik dacht dat je met zonnepanelen je eigen stroom opwekte, en daar dan niet voor hoefde te betalen, want; zelf geïnvesteerd..
Sorry, ik huur al jaren, verdiep mij hier niet in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:13

Voor de stroom die je direct verbruikt hoef je niet te betalen inderdaad. Maar je verbruikt nooit de hele dag exact zoveel als de panelen opleveren, dus gaat er elke dag weer een hoop stroom het net op bij zonnig weer, en haal je ook weer een hoop stroom via het net binnen. Voor die stroom betaal je dan, ondanks dat je misschien 5 minuten geleden stroom tegen een minimale prijs aan het net hebt 'verkocht'.
Nu met de salderingsregeling wordt die stroom tegen elkaar weggestreept, dus dat is heel veel voordeliger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:34

Iemand vroeg naar stroomprijzen over de grens. Toevallig heb ik ze vandaag gekregen. Per maart gaat het contract ietsje omhoog maar de verbruiksprijzen iets naar beneden.

Abonnement en € TTC*/mois

Heures Creuses Semaine en € TTC*/kWh dal tarief alles buiten de hieronder genoemde tijden,

Heures Pleines Semaine en € TTC*/kWh naar verhouding duur tarief op de zogeheten spitstijden van stroomverbruik door de week rond ontbijt en avond eten en in de lunchpauze.

Heures Creuses Week-End en € TTC*/kWh hierboven officieel hoog tarief maar dan in het weekend

Heures Pleines Week-End en € TTC*/kWh idem maar officieel laag tarief

Heures Creuses Lundi en € TTC*/kWh de door mij gekozen continue laag tarief dag.

Heures Pleines Lundi en € TTC*/kWh

Door het door mij gekozen soort contract heb ik alleen op de spitstijden door de week een hoger tarief behalve op de maandag. De rest heeft laag tarief. Naar verhouding een iets duurder contract maar wel lagere gebruikstarieven. Er komen verder geen kosten bij.

Prix au 19/03/2024

20,13 contract

0,2123

0,2924

0,2123

0,2123

0,2123

0,2123

Prix actuels

19,97

0,2187

0,3017

0,2187

0,2187

0,2187

0,2187

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:55

rien10 schreef:
Cer schreef:
Gezien ik geen droger heb, en was in huis droog, en zuinig doe met stoken, droogt de was van geen kanten en wordt het soms vochtig in huis.
Nu dacht ik dat een electrisch droogrek misschien een oplossing is.. zijn er mensen die dat hebben?

Want drogen voor een IR paneel schijnt niet goed te werken? Ik dacht ook nog aan een zuinige electrische kachel voor in de kamer waar de was staat en dan even aanzetten... Iemand een handig idee?

Ik las laatst ergens (hier?) dat iemand de was ophing en er een ventilator voor zette. Dat kost stroom, maar vast veel minder dan een droger.

Yup, that’s me :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:36

Misschien een stomme vraag.
Maar worden je handdoeken dan ook zacht?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:04

Nee, dat lukt eigenlijk alleen goed met een droger. We gebruiken azijn als wasverzachter en dat helpt wel, maar nooit zo zacht als uit de droger.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:12

Eigenlijk heel offtopic, maar misschien leuk voor wie het nog niet kent. Ik heb zelf helemaal geen plek voor een droger en ik hou wel van zachte handdoeken, ik kwam uit bij microvezel handdoeken. Deze drogen lekker snel (ze zijn al vrij droog wanneer je ze de wasmachine uit haalt) en ze blijven altijd zacht. Nadeel: met jezelf afdrogen zijn ze wat minder efficiënt als een handdoek van badstof, en je moet ze apart wassen (je moet geen gewone handdoeken of kleding en microvezel bij elkaar doen in de wasmachine want dan krijg je pluisjes en dan gaat de boel lelijk pillen). Ik heb ze zelf van het merk neweco, dan met name de kappershanddoek variant. Daar ken ik ze namelijk van, mijn kapster heeft ze ook en die handdoeken van microvezel zouden ook bestand zijn tegen vlekken van haarverf enzo.
Anyway, lang verhaal maar misschien leuk voor sommigen :D het kost even wat geld om ze te kopen maar dat geld ben ik niet kwijt aan een droger en de gebruikskosten van een droger. Ik ben fan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:55

Microvezel is wel heel slecht voor het milieu.
Bij het wassen komen microplastics vrij die er niet uitgehaald worden in de zuivering.

Ik ben daarom fervent tegenstander geworden van microvezel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 06:59

Ik heb er ooit een handdoek van gekocht maar die gebruik ik alleen als er echt niks anders meer over is om me mee af te drogen. Ik pak nog liever een klein keukenhanddoekje dan dat microvezel ding want die droogt voor geen meter.... ja de doek droogt wel lekker snel, maar hij haalt het water niet goed van je lijf. Te synthetisch denk ik, katoen neemt beter vocht op :)

Maar er zijn wel mensen die er echt bij zweren :j Vooral voor haar inderdaad :)

Mvdende: bij wie zit je nu dan...? :)

Oh wat een goed nieuws van dat salderen *\o/*
Wij wekken "in de zomer" veel teveel op, en in de winter veel te weinig. Super fijn als we dan (op papier) ons overschot van de zomer alsnog kunnen gebruiken in de winter zodat we dan geen dure stroom hoeven te kopen. Toch een goede gok geweest dan om er nog een vrachtje zonnepanelen bij te leggen vorig jaar *\o/*

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:20

Ik zit nu bij Oxxio en ga volgende maand naar Innova.
€0,32 per kwh en €95 per jaar vaste kosten. Bij Essent bijvoorbeeld €143 vaste kosten, sommige energiemaatschappijen zijn daar echt hufters in hoeveel ze rekenen voor het vastrecht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:21

Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat met die zonnepanelen-boetes zeg maar. Of dat door alle leveranciers overgenomen gaat worden en ze daar zelfs contracten voor gaan openbreken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:49

pmarena schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat met die zonnepanelen-boetes zeg maar. Of dat door alle leveranciers overgenomen gaat worden en ze daar zelfs contracten voor gaan openbreken.

Ben ik ook heel benieuwd naar. Voorlopig dus vast contract voor 3 jaar weten af te sluiten, maar dat wil niet zeggen 3 jaar geen boetes. Ik hoop dat ze de contracten niet gaan openbreken. Is met Oxxio toen ook niet gebeurd terwijl ik voor €0,8 per m3 gas had en de reguliere prijzen €3 per m3 waren...maar nóg een keer z'n mazzel zal ik waarschijnlijk niet gaan hebben.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:58

Slmt9 schreef:
Nee, dat lukt eigenlijk alleen goed met een droger. We gebruiken azijn als wasverzachter en dat helpt wel, maar nooit zo zacht als uit de droger.

Wij gebruiken ook een ventilator en dat werkt echt. Ook hebben we de kachel een klein beter open staan op de kamer van de was.

Handdoeken zijn wel hard inderdaad

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:04

simongek schreef:
Slmt9 schreef:

Wij gebruiken ook een ventilator en dat werkt echt. Ook hebben we de kachel een klein beter open staan op de kamer van de was.

Handdoeken zijn wel hard inderdaad

Ja en ook snel droog he? Verbaasde mij hoe effectief het is.
Wij hebben nog een kleine elektrische kachel die onder de 14 graden de kamer weer even naar 15,5 graden brengt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:16

Wat ik gisteren al voorspelt had is uitgekomen: gisteren was het bij Innova nog mogelijk een 3 jaar contract af te sluiten met zonnepanelen, vandaag ineens niet meer :+ }:)

Toch blij dat ik gisteren nog nèt optijd ben geweest.

Verder strat er onder "algemene vragen" nu een kopje "invoering vaste terugleverkosten" maar er staat nog geen tekst onder. Ze zijn dus duidelijk ergens mee bezig -:(- hopelijk niet voor klanten met een vast contract maar vrees er toch ergens voor.