Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:38

xCODA schreef:
Jis_ schreef:
Geen idee wat werkt bij die plant troi, hoop dat je er nieuw leven in kan blazen.

Bij mijn blijft de Ficus bonsai blad verliezen, maar even afwachten nog, hopelijk stopt het snel.

Is redelijk normaal. Het is een boompje, die verliezen eenmaal blad in de herfst. :o

Werkt dat ook zo als je er een binnenplant van maakt? Mijn Chinese peperboom verliest niks.

EelmoJarig

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:34

Hier een ficus bonsai die vorig jaar in de herfst/winter bijna al zijn blad liet vallen, maar dit jaar blijft hij mooi groen. Schijnt idd vrij normaal te zijn dat ze blad laten vallen.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:38

Jis_ schreef:
Werkt dat ook zo als je er een binnenplant van maakt? Mijn Chinese peperboom verliest niks.

Je kunt ze soms voor de gek houden, maar soms toch ook niet. Als het dan net iets kouder wordt, minder licht etc. dan laten ze de blaadjes vallen om rust te houden. Dus nu ook oppassen met water geven.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:41

Mijne laat ook gewoon blaadjes vallen. Elk jaar stress ervan maar in t voorjaar groeit die dan weer goed :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:42

Jongens wat moeten we nu.. het tuincentrum moet dicht een maand -O- :+

Ik ben bang dat het geen trips is maar spint in mijn planten, eentje die ik weg deed had ook allemaal soort spinrag zegmaar.

Heb maar spul besteld om te sprayen, want ik reed net langs het tuincentrum hier en het is er nu dus extreem druk, overal autos ook buiten het parkeerterrein en een rij joh :wow:

Mn Barba staat nu in isolatie boven. En mn Ctenanthe heeft een nacht in de kou en regen doorgebracht. Die lijkt nu een stuk meer happy te zijn _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:40

Thanx mensen, dan maak ik me veel minder zorgen nu.

Ja := dat wordt afkicken.

Oeh dat is een heftige keus, kamerplant nu buiten zetten?

Vandaag nog een plantje gehaald. O:) Moest er zijn voor wat hout voor de vuurkorf.
De Ranzijn hier was goed te doen qua drukte gelukkig.

Aeschinanthus Rasta. <3
Afbeelding

Hangt bij een raampje Noordkant, hopelijk licht genoeg.
Afbeelding

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:46

Ik heb vanmiddag vrij genomen van werk om nog te kunnen shoppen bij het TC :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:27

Haha ik ook *\o/* O:) :P Afbeelding

Stond al tijden op mijn verlanglijstje :):)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:39

Oooh mooi, die heb ik 2 weken terug gekocht en vandaag bij het grofvuil gezet, ik heb zo'n vermoeden dat planten beter tot hun recht komen als ik ze tijdens de lente/zomer koop :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:57

Ailill schreef:
Ik heb vanmiddag vrij genomen van werk om nog te kunnen shoppen bij het TC :')

Ik ben vanuit werk meteen doorgegaan om nog een plantje te kopen. Wel als kadootje voor iemand, maar hij is zo cute dat ik hem zelf ook wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:44

Hier was t onverantwoord om te gaan -O-

Koud water kunnen spints niet tegen dus nachtje buiten heeft wel wat gedaan :))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:45

Ailill schreef:
Oooh mooi, die heb ik 2 weken terug gekocht en vandaag bij het grofvuil gezet, ik heb zo'n vermoeden dat planten beter tot hun recht komen als ik ze tijdens de lente/zomer koop :)

Ai dat is dan wel snel gegaan!

Hopelijk is dit een gezondere!

Slimme truc hanafubuki! Hopen dat het helpt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:09

Overigens overleg ondertussen metplantje.nl. Zij weten niet zeker wat de vlekken veroorzaakt maar sturen me voor de zekerheid een nwe anthurium en een verrassingsplantje voor het gedoe. Super nette oplossing!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:00

Wat top troi!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:29

Wow, netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:34

Oh, wat zie ik hier een prachtige planten voorbij komen hier <3

Hier leeft alles nog, niks nieuws, niks doodgegaan dus niks te melden haha, ik lees wel gewoon mee :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:25

Ik merk dat de planten het hier beter doen op 2 keer per maand water i.p.v. 4 keer, wel dagelijks ruim besproeien. Hoe zit dat bij jullie :)

Bananenplant maakt bijv. nog steeds iedere 3 weken een nieuw blad aan :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:07

Hier ook veel minder watergift nu, wel veel van de planten vaak sproeien ook. Hier groeit de Bananenplant ook nog steeds, wel wat langzamer.
Mijn Calathea flamestar die (nog steeds) hangt door verplaatsen groeit wel als een malle met 4 nieuwe scheuten. :o?

Ik werd na 3 weken te nieuwsgierig naar de wortels van mijn melanochrysum stek in perliet en mos, net even gespiekt en het gaat goed. :):)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:25

Wortelsssss! *\o/*

Netjes opgelost, troi!

Hier nog altijd tweemaal per week bewateren. Kachel staat aan, is wel te merken.
Mijn Micans is blij op z’n nieuwe plek, er komen allemaal nieuwe bladeren aan.
Squami heeft ook weer een nieuw blad onderweg. :+:

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:01

Ik geef de meeste planten 1x per week water, behalve mijn varens, die mogen graag constant natte voeten hebben :D wat alleen helaas wel weer voor meer rouwvliegjes zorgt :(

Jammer dat het tuincentrum dicht is, maar wel beter voor onze portemonnee :)*

Alhoewel ik misschien alsnog een plantje van de supermarkt zou meenemen, mocht ik een hele leuke zien :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:16

Ik kwam een verhaal tegen over het mediterraan draaigatje, schijnt een serieus probleem te worden in huis ook door kamerplanten. Als je ze hebt kom je er moeilijk van af. Nog iets om op te letten bij het aanschaffen van planten. Ook bij bijvoorbeeld Olijfbomen voor in de tuin.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b4583829/

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:38

:wave:

Mijn monstera adansonii groeide altijd HEEL hard in de woonkamer (dat is sowieso een beetje plant heaven, alles doet het daar goed :+ ) maar hij werd te zwaar voor de plank waar hij op stond en ik heb hem moeten verplaatsen naar de slaapkamer (op het noorden). Daar groeit alles altijd een stuk minder maar blijft het op zich prima in leven, precies wat ik wilde eigenlijk, zeker nu in de winter. Maar... Hij probeert nog steeds nieuwe bladeren te maken en meestal redden die het niet (voordat het winter werd, redden ze het meestal wel, ook in die kamer), ze komen pas na heel lang uit en worden dan vrij snel geel. Kan dat kwaad voor de rest van de plant oid, of doe ik iets fout? Ik vind het niet zo erg om in de winter die nieuwe bladeren gewoon weg te knippen als ze geel worden want de plant is echt al enorm, maar ik vroeg me af of dat verder kwaad kan?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:57

Ik denk dat nieuwe gele bladeren voor de plant geen kwaad kunnen, zeker niet als je ze wegknipt. Is het misschien te koud/kouder op je slaapkamer?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:37

Hier alle planten opgehokt; we 'n aan het verbouwen en nu toe aan de woonkamer voor stof en stuc... Dus alles naar boven en zo goed mogelijk weg gezet (licht en verwarming wisselen boven nog wel) en een deel mee naar mijn huis genomen. Wordt nu overleven tot eind januari, hyperlink kan er dan weer wat mee terug. Mijn huis is wel vol planten nu, haha!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:59

Zie ik daar nou eindelijk een nieuw blad opkomen in mijn Philodendron Painted Princess????? :):)
Afbeelding

Afbeelding

En m'n Aglaonema Stripes die het jaarrond verschrikkelijk goed doet en maar nieuwe bladeren blijft groeien <3

Afbeelding