[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:56

Zou mooi zijn als het zo snel al lukt, alhoewel er altijd zat mensen zijn die gewoon wat huizen kijken zonder direct heel serieus te zijn ;)

Hier onlangs 2x kijkers gehad, eerste partij vond de verdieping toch wat tegenvallen (doet het natuurlijk al snel vergeleken met beneden :P ) en vertelde ook vooral af te knappen op geen parkeergelegenheid op eigen terrein. En 2e partij vond boven te klein i.v.m. 2 kinderen. Tja dat zijn toch allemaal zaken die al uit de omschrijving / foto's bleken dus blijkbaar was het voornamelijk nieuwsgierigheid om te komen kijken...?

Wel alweer ene poosje verhuurd aan mensen die hun oude woning al verkocht hebben, maar hun nieuwe droomhuis nog niet hebben kunnen vinden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:31

Bij ons komen er ook steeds kijkers die het te klein vinden, dat lijkt me toch al duidelijk op funda.. ondertussen is het ook verhuurd :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:35

Jammer Bianca.. Maar wel fijn dat het voorlopig weer verhuurd is dan... Scheelt toch weer

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:24

Ladyson schreef:
Bij ons komen er ook steeds kijkers die het te klein vinden, dat lijkt me toch al duidelijk op funda.. ondertussen is het ook verhuurd :)

Jammer is dat hé.. Ik snap dan ook niet waarom mensen toch komen kijken. Er staat duidelijk op Funda hoe veel m2 er in het huis is, en hoe het huis er uit ziet ..

Misschien dat mensen dan toch stiekem hopen dat het groter is ofzo? :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:28

Nouja op zich is het niet echt klein, en gezien ruimtes op foto vaak anders overkomen dan in het echt kan ik me voorstellen dat ze dan toch even willen komen kijken hoe het in het echt aanvoelt zeg maar :)

Hier ging het er gewoon om dat 2 slaapkamers er echt niet ineens 3 blijken te zijn ofzo :P

Mensen waren wel erg enthousiast over de benedenverdieping, die is ook echt gewoon helemaal "af" en tja dan valt het boven wel een beetje tegen met nog originele wandjes, plafonnetjes en leidingen nog voor de muur :P

Maargoed je gaat ook niet de hele boel daar opnieuw rachelen en gipsen, dat is aan een volgende eigenaar die eerst zal moeten bedenken of die bvb. dakkapel(len) wil zetten, want dan moet de hele boel toch (weer) open :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:46

misschien hadden een bepaald beeld in gedachten van de indeling waardoor ze een bepaald idee hadden qua indelen/extra wandje en viel dat idee in praktijk niet naar hun idee uit te voeren oid :?
was toch bij jou een buur die wel een derde slaapkamer gerealiseerd heeft ?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:42

Wij hebben gisteren het voorlopig koopcontract en de offerte voor de financering getekend. Hopelijk krijgen we dan 5 nov. de sleutel.
Wij hebben verschillende huuzen bekeken en wisten de m2 maar toch viel soms de ruimte tegen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:47

Oppervlakte bij ons appartement is weinig over te bekijken dat scheelt waarschijnlijk een boel :+

Gefeliciteerd Wouterpaard !

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:50

wouterpaard schreef:
Wij hebben gisteren het voorlopig koopcontract en de offerte voor de financering getekend. Hopelijk krijgen we dan 5 nov. de sleutel.
Wij hebben verschillende huuzen bekeken en wisten de m2 maar toch viel soms de ruimte tegen.

Gefeliciteerd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:38

Gefeliciteerd wouterpaard!
Anouk, dat is mooi, 2 bezichtigingrn!

Hypotheekrente, wij hebben hem voor 10 jaar vast. Voor ons was het niet gunstig hem langer vast te zetten. Over 7 jaar hebben wij al 20 % afgelost, waardoor we in een hele andere schaal vallen voor hypotheekrentes. Dan moet ie wel fiks omhoog gaan wil het niet voordeliger zijn.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:26

Wij zouden eigenlijk een bod willen uitbrengen voor een huis, maar weet niet zo goed waar we moeten beginnen.. Er moet nog best wat aan het huis gebeuren. De vloer moet eruit, veel geverft/behangen. En een raam moet vervangen worden omdat er condens tussen zit (is dus lek). Het huis kost nu 149,000.00.
Wat is een redelijk bod om mee te kunnen beginnen?..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:27

Sanne het staat me bij dat je nog niets heb geregeld voor een eventuele financiering, ik zou als ik jou was eerst eens even langs de bank gaan of je überhaupt kunt financieren...

Zonder foto's en oppervlakte en plek waar de woning staat etc kun je ons daarnaast moeilijk om advies vragen :) Scheelt heel veel per huis en per omgeving wat een huis kan kosten...
Begin eens met kijken naar wat vergelijkbare huizen in de omgeving doen :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:36

A_nouk schreef:
Sanne het staat me bij dat je nog niets heb geregeld voor een eventuele financiering, ik zou als ik jou was eerst eens even langs de bank gaan of je überhaupt kunt financieren...

Zonder foto's en oppervlakte en plek waar de woning staat etc kun je ons daarnaast moeilijk om advies vragen :) Scheelt heel veel per huis en per omgeving wat een huis kan kosten...
Begin eens met kijken naar wat vergelijkbare huizen in de omgeving doen :)

Wij zijn al langs 2 banken geweest en weten dat wij het kunnen financieren. Wij krijgen ook hulp van naasten.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:38

+:)+ Super dat had ik gemist dan !

Begin dan eens met rondkijken wat vergelijkbare woningen doen in de buurt waar ook dit huis staat :)
Mss wil je de advertentie delen zodat we met je mee kunnen kijken?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:43

A_nouk schreef:
+:)+ Super dat had ik gemist dan !

Begin dan eens met rondkijken wat vergelijkbare woningen doen in de buurt waar ook dit huis staat :)
Mss wil je de advertentie delen zodat we met je mee kunnen kijken?

Ik zal je eens een PB doen. :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:43

Je zou ook een bouwkundige keuring kunnen laten doen en mede aan de hand daarvan een bod kunnen doen?
De eventuele te verwachten kostenposten kun je meenemen in de prijsonderhandeling?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:44

Is het ook niet ergens verplicht tegenwoordig om een bouwkundige keuring te laten doen op de wat oudere huizen?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:45

A_nouk schreef:
Is het ook niet ergens verplicht tegenwoordig om een bouwkundige keuring te laten doen op de wat oudere huizen?

Dit heb ik ook na gevraagd maar is niet verplicht. Je mag het wel laten uitvoeren maar er zit geen verplichting op.
We zijn wel van plan om hem nog te laten keuren, maar dit duurt even want deze mensen zijn op vakantie. (Bekenden die dit voor ons kunnen doen).

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:46

Een energielabel is volgens mij tegenwoordig verplicht. Maar hang me er niet aan op. :+

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:48

Als je dat uit wil laten voeren speciaal voor de verkoop zou ik nog geen bod doen :n

Wat ik je net per PB uitlegde, eventjes Funda open zetten en naar huizen zoeken met dezelfde oppervlakte in het postcode gebied en kijken wat voor een vraagprijzen er gevraagd worden.

Dan heb je op het eerste oog al een vergelijk of de vraagprijs die ze vragen reëel is.

Dan moet je uit gaan rekenen of de dingen die je wilt veranderen direct noodzakelijk zijn of dat het is omdat er echt achterstallig (groot) onderhoud is waardoor een verkoper eventueel verder in zijn prijs zou moeten kunnen zakken.

Behang en verf zijn bijvoorbeeld geen redenen waarmee je een verkoper kan vragen de prijs te verlagen. Defecten in de thermopane van het raam wel.. maar ik verwacht dat ze daar in de huidige woning markt al wel rekening mee hebben gehouden in de prijs :j
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 03-09-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:49

Ann schreef:
Een energielabel is volgens mij tegenwoordig verplicht. Maar hang me er niet aan op. :+

Ik zal dat eens gaan uitzoeken inderdaad. Gelukkig hebben zo ieder ons mannetje die dat allemaal voor ons kunnen doen. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:50

Ik meld me hier ook als het mag :D
In januari gaan wij in ons eerste koophuis wonen. We hebben het in juni al gekocht en zouden er eigenlijk in november in maar tegen compensatie hebben de huidige bewoners gevraagd of ze er tot januari in mochten blijven omdat zij dan in hun nieuwe huis konden :)

Nog een paar maandjes wachten dus voor ons! Wel leuk om hier alle ervaringen te lezen :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:57

Welkom Aranel !

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:59

Aranel schreef:
Ik meld me hier ook als het mag :D
In januari gaan wij in ons eerste koophuis wonen. We hebben het in juni al gekocht en zouden er eigenlijk in november in maar tegen compensatie hebben de huidige bewoners gevraagd of ze er tot januari in mochten blijven omdat zij dan in hun nieuwe huis konden :)

Nog een paar maandjes wachten dus voor ons! Wel leuk om hier alle ervaringen te lezen :)

Wat leuk. Duurt nog even maar dan heb je ook wat. :)

Wij gaan inderdaad eerst een energielabel laten maken en bouwkundig laten keuren voordat we een bod doen. Lijkt me toch het verstandigst. :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:19

Sanne bedenk je dan ook wel dat het geld kost om een bouwkundige keuring te doen en een energielabel te laten maken. Als je niet zeker weet of het wel jullie huis wordt (je bent nog niet aan het bieden dus kan zomaar dat jullie er niet uit komen of dat het voor jullie neus weg is, been there, done that helaas) kun je je afvragen of het zinvol is om daar al geld aan uit te geven. Je zou wel nog een keer kunnen kijken met mensen die meer oog hebben voor bouwtechnische details en ook een ruwe schatting kunnen geven wat het kost. Als je iemand in je vriendenkring hebt, is dat wel handig. Sonja hier heeft ook genoeg ervaring met naar huizen kijken met een bouwtechnisch adviseur. Wellicht heeft zij het op een andere manier geregeld.

Daarnaast zou je kunnen bieden onder voorbehoud van die keuring. Dat je iig die keuring wilt laten doen en dat als er bijvoorbeeld meer dan €25.000 aan direct noodzakelijke klussen uit komt, dat jullie dan van de verkoop afzien. Dat heeft hier ook iemand in het topic gedaan, weet zo niet meer precies wie.

Wouterpaard gefeliciteerd! En Aranel welkom!
Laatst bijgewerkt door Tamara op 03-09-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt