Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:45

Je hoort zo veel wilde verhalen inderdaad.. Ik zit niet te wachten op een bedrijf dat ineens per maand gaat salderen ipv per jaar bv, ook al mag dat niet.. Of een bedrijf dat maandelijkse kosten voor de zonnepanelen in rekening brengt. Eenmalig een lagere bonus ofzo ivm de panelen vind ik niet erg.. maar er is zo veel aanbod!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:17

En als je een vergelijking doet via bijvoorbeeld Independer, wat komt daar dan uit?

Ik ben dan wel niet overgestapt (is vast niet de allergoedkoopste en die bonussen boeien me niet zo, wil liever een bedrijf met minder kans op omvallen), maar heel tevreden van Greenchoice.
Meen dat die nog geen rare fratsen uithalen bij mensen met zonnepanelen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:52

Wij zijn per 1 jan overgestapt van budget energie naar vattenfall.
Blij toe want budget regent nu terugleveringskosten.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:31

Budget Energie geeft mij nu een aanbod voor de volgende tarieven voor 1 jaar vast:

Tarief (normaal) € 0,26172 / kWh
Tarief (dal) € 0,26172 / kWh
Vaste leveringskosten € 6,99 / maand

Hebben jullie ook ongeveer deze tarieven? Of kan ik beter overstappen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:17

wat zit er verder allemaal in die tarieven? BTW? Netbeheer, energiebelasting?

afgelopen maand ben ik bij 500 kWh 140 euro aan variabele kosten kwijt (incl. energiebelasting 65.37 en inkoopkosten 24.03) en aan vaste kosten -/- 10, 24 (netbeheer 34,75, leveringskosten 6.90, minus verminderdering energiebelasting -/ 51,90)

Variabele kosten komen dus op ca 28 ct per Kwh.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:41

Het hangt er toch ook van af of je al klant bent of nieuwe klant wordt?
Ik ben zelf overgestapt van de Essent naar de Oxxio. Wel 4 hele centen voor de electra goedkoper uit en 9 hele centen voor het gas :+
Kreeg ook een welkomstbonus van 240 euro

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:01

purny schreef:
Ik ben zelf overgestapt van de Essent naar de Oxxio. Wel 4 hele centen voor de electra goedkoper uit en 9 hele centen voor het gas :+

Ik quote mezelf even. Net weer de standen ingevuld en ik zou nu ineens op een termijn van 124 euro zitten. Vorige maand was het 120 euro.
Zal maar niet typen wat ik denk

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:09

purny schreef:
purny schreef:

Ik quote mezelf even. Net weer de standen ingevuld en ik zou nu ineens op een termijn van 124 euro zitten. Vorige maand was het 120 euro.

Dit heeft vast te maken met de verhoging van de energiebelasting.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:31

Ik heb het begin januari ook ingevuld. Dus het lijkt me dat de energiebelasting toen ook al meegenomen werd in het advies.
Vergeleken met vorig jaar heb ik 9 meer kuub gas verbruikt en 38 kw uur stroom.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:36

Hier werd mijn voorschot juist verlaagd naar 60,- in januari, inclusief nieuwe belasting. Maar ik heb sinds juni zonnepanelen en dat zal initieel niet meegenomen zijn in het verwachte verbruik.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:44

Tot nu toe flink meer stroom, maar ook flink minder gas. Van juli tot nu zit ik op 180m3 gas. Verwachting is dat ik aan het eind van de winter tegen de 300m3 zit. Max. Vorig jaar zat ik op 600m3 aan het einde van de winter. Toen was ik ook nog de hele februarimaand op reis. Stroom zit nu op 560 in de plus, maar even kijken hoe dat uitkomt met de zonnepanelen. Ik zou volgens eneco momenteel kunnen verlagen. Ik laat hem nu maar gewoon zo staan. Zie in juli wel wat de afrekening is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:25

Zijn er meer mensen hier met een volledig electrische warmtepomp? Ik vind het verbruik als het vriest wel heul veul verschil ten opzichte van net boven vriespunt?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:41

Sanet schreef:
Zijn er meer mensen hier met een volledig electrische warmtepomp? Ik vind het verbruik als het vriest wel heul veul verschil ten opzichte van net boven vriespunt?

Klopt dan moeten ze er een stuk harder aantrekken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:26

Geen warmtepomp, wel een airco die we gebruiken om te verwarmen. Je merkt idd dat ze veel harder moeten werken met het koude weer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:29

Precies. In de koude dagen ging mijn verbruik bijna een keer omhoog. Toen dus ook wel de CV er een beetje bij aangezet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:40

Ik heb de cv uitgelaten. Wij zijn nog ruim de helft minder aan kosten kwijt wat we besparen op gas en extra van stroom afnemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:55

purny schreef:
purny schreef:

Zulk soort berekeningen zie ik altijd als een schatting, iets wat sowieso kan fluctueren. Niemand kan in de toekomst kijken, zo'n programma ook niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:48

Je termijnbedrag is gebaseerd op het verbruik wat jij in een jaar tijd verbruikt.
Anyway, blij dat ik deze maand overstap naar de Oxxio met een vast contract.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:46

Ik weet niet of dat zo is, de rekentool die ik van mijn leverancier heb (Oxxio) die geeft in dezelfde tool aan wat de verwachting is voor je eindafrekening en of je dan bij moet betalen of terug zou moeten betalen, dit wordt in mijn beleving meegenomen in de rekentool maar ik kan het fout hebben :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:38

Afbouw salderingsregeling door de 1e kamer weggestemd *\o/* *\%/*

Maar goed, voor hoelang?

Toevallig loopt volgende maand mijn contract voor stroom af, heb de gok durven nemen een 3 jaar vast contract af te sluiten. Zonder "zonnepanelen boete" en voor €0,31 per kwh.

Voorlopig zolang het salderen blijft, denk een goede keuze. Maar zodra het salderen toch komt te vervallen ga ik niet heel blij zijn.

Maar het is een gok en soms moet je een gokje durven wagen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:24

Ik ben ook weer aan het vergelijken. Ik heb een verlengingaanbod van mijn huidige maatschappij voor 3 jaar vast 0,2703 per kWh normaal en 0,268 per kWh dal en 1,276 per m3 gas.
Bij Independer komt Coolblue voor 1 jaar vast het goedkoopst eruit en voor 3 jaar vast vd Bron.
Ik vind het echt moeilijk waar je goed aan doet. Misschien toch maar voor 3 jaar gaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:31

Fitzroy schreef:
Ik ben ook weer aan het vergelijken. Ik heb een verlengingaanbod van mijn huidige maatschappij voor 3 jaar vast 0,2703 per kWh normaal en 0,268 per kWh dal en 1,276 per m3 gas.
Bij Independer komt Coolblue voor 1 jaar vast het goedkoopst eruit en voor 3 jaar vast vd Bron.
Ik vind het echt moeilijk waar je goed aan doet. Misschien toch maar voor 3 jaar gaan.

Heb je zonnepanelen?

Zo ja, steeds meer energiemaatschappijen gaan een "teruglevertoeslag" in rekening brengen, eigenlijk beter gezegd een "teruglever boete"

Dus ipv dat je geld krijgt voor teruggeleverde stroom, mag je een vast bedrag per maand daarvoor gaan betalen, en dat gaat echt om tientallen €€€ per maand.

Dus heb je zonnepanelen en wil je die "boete" niet, dan zou ik een vast contract aanraden (totdat ze de contracten openbreken.....)

Heb je geen zonnepanelen dan zou ik voor maximaal 1 jaarcontract gaan. Prijzen van stroom zijn nogsteeds niet echt heel laag te noemen en we gaan richting zomer, altijd een goedkopere tijd om een contract af te sluiten.

Zonder zonnepanelen krijg je bij een aantal energiemaatschappijen nog een bonus.. met helemaal nergens meer....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:37

Ik heb geen zonnepanelen dus krijg bv. Bij Coolblue een loyaliteitsbonus van € 325,- voor een jaar. :wow:
Maar weet niet of ik 1 jaar wel slim vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:44

Ik las het van de salderingsregeling ja, erg fijn!

Dat klinkt als een mooie deal, 3 jaar voor 31ct/kwh. Is dat inclusief btw en heffingen?

Hier nog steeds niet overgestapt omdat al die tarieven zo onduidelijk zijn.
Ik kom aanbod tegen met prijzen rond de 25/28 cent.. maar dan staat daar verder geen informatie bij of blijkt dat excl heffingen te zijn, dus kom je uiteindelijk alsnog rond of boven de 40ct uit. Dat schiet niet op.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:01

8nnemiek schreef:
Ik las het van de salderingsregeling ja, erg fijn!

Dat klinkt als een mooie deal, 3 jaar voor 31ct/kwh. Is dat inclusief btw en heffingen?

Hier nog steeds niet overgestapt omdat al die tarieven zo onduidelijk zijn.
Ik kom aanbod tegen met prijzen rond de 25/28 cent.. maar dan staat daar verder geen informatie bij of blijkt dat excl heffingen te zijn, dus kom je uiteindelijk alsnog rond of boven de 40ct uit. Dat schiet niet op.

Ja, is inclusief BTW en heffingen enz. Is trouwens €0,32...0,319 dus afgerond..€0,32

Zolang de salderingsregeling er is, hoef ik me om het bedrag per kwh niet zo druk te maken, ik eindig ongeveer gelijk. Had vorig jaar 20kwh méér verbruikt dan opgewekt, dus bijna nihil dat verschil.