Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:10

Jis_ schreef:
Wat een gaaf blad Karlijn, de triostar is ook geweldig!

Dankje :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:17

Heb je al een reactie gehad troi?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:48

Wat een mooi blad, _Karlijn!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:28

Volgens mij zijn er in dit topic wel een aantal kenners aanwezig!

Ik heb nu bijna een jaar een strelitzia (als ik het goed heb onthouden). Toen ik de plant net had kwam er al een nieuw blad aan. Deze heeft heel lang opgerold gezeten. Inmiddels begint het blad los te laten en ik ben bang dat er iets mis is... het blad is bruin... |(
Weet iemand wat ik kan doen om mijn plant te redden?

Ik wilde eigenlijk met de foto’s naar de Intratuin rennen. Maar ik zit te wachten op een pakketje :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:37

Jis_ schreef:

Nope.. beetje teleurstellend eigenlijk! Ondertussen heb ik hem maar wel verpot, hij zat zo krap. Voorlopig houd ik hem apart maar ik heb nog hoop dat het gewoon watervlekken zijn. Ik heb het eraf gepoetst en het komt niet echt terug.

Helaas geen tips snorlex, ik snap heel goed dat je baalt!

_Karlijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:47

Heb je de bladeren gesproeid, Snorlex? Want opgerolde bladeren kunnen daarvan gaan rotten, van het vocht dat toch tussen het blad komt te zitten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:49

Geen super kenner hier maar ik had dit precies zo met mijn Monkey, ook bruin blad (2) dat nog in de krul zat. Ik gaf denk ik te veel water, Wel gat onder in de pot maar blijft toch wat in staan bij dit systeem geloof ik. Paar weken terug gestopt met water geven en nu gaat het beter.

Geef je nog veel water in de winter? En geen binnenpot? Dan is het misschien goed om eens naar de wortels te gaan kijken. Maar zou even wachten op meer tips voordat je zo ver gaat.

troi schreef:
Jis_ schreef:

Nope.. beetje teleurstellend eigenlijk! Ondertussen heb ik hem maar wel verpot, hij zat zo krap. Voorlopig houd ik hem apart maar ik heb nog hoop dat het gewoon watervlekken zijn. Ik heb het eraf gepoetst en het komt niet echt terug.

Helaas geen tips snorlex, ik snap heel goed dat je baalt!

Wat balen, wie weet na het weekend nog een reactie. Maar hoopvol dus dat het niks ernstigs is.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:54

_Karlijn schreef:
Heb je de bladeren gesproeid, Snorlex? Want opgerolde bladeren kunnen daarvan gaan rotten, van het vocht dat toch tussen het blad komt te zitten.

Nee niet gesproeid! En geef in de winter ook maar 1x per 2 weken een beetje water. Omdat het blad zo opgerold bleef heb ik de afgelopen week wel íetsje meer water gegeven (ik dacht misschien helpt dat) en nu ontrolt het blad dus wel maar is het bruin aan de binnenkant. Plant staat hier overigens altijd binnen.

Ik wilde sowieso in het voorjaar de potgrond vernieuwen. De rest van de bladeren ziet er wel goed uit en het opgerolde blad was eerst heel mooi donkergroen ook. Maar nu het blad uitrolt vraag ik mij af of ik niet te laat ben. Het ruikt ook een beetje naar rot -O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:47

Misschien dan dat het blad te lang opgerold heeft gezeten, te weinig zonlicht heeft gehad, bruin is geworden ofzo? Geen idee verder haha, ik roep maar iets.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:04

Het wordt nog dramatischer :') zojuist knakte de steel bij de overgang naar het blad. Toen heb ik maar besloten de plant de snoeien. Alleen raakte ik daarbij een andere steel waar nu dus een snee in zit. Hoop dat de plant het redt... anders stap ik over op nepplanten. Voel me er helemaal rot door.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:14

Snorlex schreef:
Het wordt nog dramatischer :') zojuist knakte de steel bij de overgang naar het blad. Toen heb ik maar besloten de plant de snoeien. Alleen raakte ik daarbij een andere steel waar nu dus een snee in zit. Hoop dat de plant het redt... anders stap ik over op nepplanten. Voel me er helemaal rot door.

:(:)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:52

_Karlijn schreef:
M'n Marble Queen heeft een apart blad ertussen zitten, met veel meer contrast dan de andere bladeren.
[ [url=m/48GO9N.jpg]Afbeelding[/url] ]

En m'n Triostar in het zonnetje.
[ [url=m/Cjpooz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo'n blad vond ik ook bij de mijne! Is erg mooi idd <3

Afbeelding

Wat jammer van dat bruine blaadje Snorlex, ik zou ook niet weten waar dat door komt..

Wat een gaaf plantje zeg Jis, die macodes! Die patronen, lijkt wel een soort landkaart ofzo..

Ik heb vandaag soortvan geprobeerd m'n monstera op te binden :') maar sommige dikkere stengels staan heel stug opzij dus die konden niet verder omhoog.
Afbeelding

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:54

Haha mooi kunstwerk zo met al die touwtjes!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:40

Nadat ik hier de Calathea Golden Mosaic zag van ZoeyDercks, moest en zou ik die ook hebben <3 Alleem hij was in elke webshop uitverkocht, maar sinds vrijdag weer beschikbaar bij eentje, maar ik heb er nu geen geld voor :') maar mijn lieve moedertje heeft hem voor mij besteld! *\o/*

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:49

_Karlijn schreef:
Nadat ik hier de Calathea Golden Mosaic zag van ZoeyDercks, moest en zou ik die ook hebben <3 Alleem hij was in elke webshop uitverkocht, maar sinds vrijdag weer beschikbaar bij eentje, maar ik heb er nu geen geld voor :') maar mijn lieve moedertje heeft hem voor mij besteld! *\o/*

Die van mij doet het echt suuuupergoed dus ik snap je enthousiasme helemaal <3 ze zijn prachtig :D

Ik heb sinds kort 2 Peperomia Obtusifolia Variegata. Die zijn ook mega mooi!

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:19

Even de voortgang van m'n Monstera showen hier <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vanmiddag ga ik grond mengen en gaat ze in de pot.

Vorige keer heb ik een foot van een nieuw rolletje aan de moederplant laten zien hier,
Afbeelding
Deze is nu helemaal uitgerold :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:39

Ik kom even binnen vallen, aangezien hier volgens mij best wel veel plantenkenners zitten.
Ik heb een paar calathea's en ik vind ze super tof.
Nu gaan er 3 goed, 1tje is bijna dood door verwaarlozing en 1 weet ik niet goed wat ik er mee aan moet.
Het gaat om de grootste die ik heb, waarvan ik hoopte dat het een mooie grote kamerplant zou worden. Maar hij wordt met de dag kleiner omdat hij steeds verder gaat hangen en de bladeren lijken af te sterven.

Afbeelding
Luchtvochtigheid in huis is vaak tussen 50 en 60, grond is vochtig en staat niet in de zon.
Mogelijk heb ik hem wel een half jaar geleden verzopen maar zal hij daar nu nog last van hebben?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:44

Mmmm oei, ik heb ook calathea’s en die gaan vrij goed (in tegenstelling tot de strelitzia :') ).
Bij mij is de grond wel vrij droog (ik laat ze zelf drinken, dus bewater nooit vanaf de bovenkant). Misschien dat ook bij deze plant proberen? Of heb je de plant rechtstreeks in deze pot geplant? Kan best zijn dat, als de bovenkant al vochtig is, de onderkant echt té nat is en dat de wortels zijn gaan rotten.

En de plant staat niet in de zon maar wel vlakbij een raam? Dan zou ik de plant ook wat verder van het raam af plaatsen. Bewegen de bladeren nog wel bij dag/nacht?

Als bij mij randen (te) bruin worden ‘snoei’ ik ook wel eens trouwens... dan knip ik het steeltje zo dicht mogelijk bij de potgrond af.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 13-12-20 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:49

Snorlex schreef:
Mmmm oei, ik heb ook calathea’s en die gaan vrij goed.
Bij mij is de grond wel vrij droog (ik laat ze zelf drinken, dus bewater nooit vanaf de bovenkant). Misschien dat ook bij deze plant proberen? Of heb je de plant rechtstreeks in deze pot geplant? Kan best zijn dat, als de bovenkant al vochtig is, de onderkant echt té nat is en dat de wortels zijn gaan rotten.

Ja hij zit inderdaad rechtstreeks in de pot. Ik heb laatst de plant uit de pot gehaald en de onderste grond was niet zeiknat. Rottende wortelen kan natuurlijk wel een half jaar geleden al gebeurd zijn.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:52

Ik heb al mijn calathea's verhuisd naar kantoor en schoonzusje.
Daar doen ze het prima en ik heb weer plek voor nieuwe haha.

Op kantoor verzorg ik de planten en hebben we nu 2 verschillende calathea's en die doen het prima.

Ze Staan niet in direct zonlicht,wel een lichte standplaats naast de ramen, ik geef ze van onder water(best een flinke scheut) maar wel pas als het blad iets gaat hangen.
Dezelfde dag nog staan ze dan alweer fier rechtop.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:49

Mijn Calathea’s staan nu wat droger, maar nog steeds licht vochtige grond, wacht wat langer met water geven. Veel vocht verlies door poreuze terracotta potten en moet daar rekening mee houden. Sproei wel vaak op een dag om geen bruine randen te krijgen. Misschien voor deze Calathea toch de lucht wat te droog? Droge lucht door verwarming die aan gegaan is weer houden ze niet zo van.

RSDICBS schreef:
Even de voortgang van m'n Monstera showen hier <3

[ [url=m/nl1Bx0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WhbDSQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EemCm8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hO1Xdo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vanmiddag ga ik grond mengen en gaat ze in de pot.

Vorige keer heb ik een foot van een nieuw rolletje aan de moederplant laten zien hier,
[ [url=m/gscPII.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze is nu helemaal uitgerold :)

Gaaf!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:10

Iemand ervaring met Woonq?

Planten zijn best prijzig, maar ze hebben nu een 3 halen = 1 betalen deal :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:59

Die actie zag ik ook voorbij komen maar vond de collectie niet zo bijzonder en de formaten zijn me te groot.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:12

Ik vind het aanbod van woonq ook niet zo speciaal eigenlijk. En nog steeds knap prijzig..

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:15

Jis_ schreef:
Geen idee wat werkt bij die plant troi, hoop dat je er nieuw leven in kan blazen.

Bij mijn blijft de Ficus bonsai blad verliezen, maar even afwachten nog, hopelijk stopt het snel.

Is redelijk normaal. Het is een boompje, die verliezen eenmaal blad in de herfst. :o