[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:45

Berdien, wij hebben dat vraagstuk dus ook gehad, nu kunnen wij die 2 procent die jij als voorbeeld geeft wel dragen, maar het simpele feit is, we willen die 2 procent extra niet dragen
dat willen is bij ons een factor die flink meespeelt. we brengen over de gehele linie al genoeg geld naar de bank toe, de langere tijd vast zetten is voor ons op termijn voordeliger dan een stijging van de rente met een 2 tot 4 procent over...naja, zeg tien jaar

als je het kunt veroorloven de rente langer vast te zetten, kan het voordeliger zijn op de lange termijn om dat te doen , maar dat is een kwestie van goed doorrekenen en daarnaast bekijken wat zwaarder weegt en wat draagbaar is qua lasten
en wat je plan is wat betreft hoe lang je ergens wil blijven zitten of dat je de hypotheek evt 1 op 1 kunt meenemen naar de volgende woning oid.

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:07

Je rente eindigt een keer. Altijd. En tenzij je je hypotheek volledig hebt afgelost en nooit meer een nieuw, duurder huis koopt, zul je altijd een keer te maken krijgen met een mogelijk hogere rente. 20 of 30 jaar vind ik persoonlijk gewoon te duur, dat is ook iets wat ik nooit adviseer aan mijn klanten. De rente staat nú heel laag, maar hoevaak ik wel niet mensen spreek die enorm spijt hebben van de lange rentevaste periode... Stel de rente gaat tussentijds nog een keer verder onderuit, dan profiteer je daar dus niet van mee. En tussentijds openbreken kost je dan klauwen vol met geld.

Een lange rentevaste periode is niet zozeer slécht, maar ik vind het ook zeker niet zaligmakend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:15

Liezel1 schreef:
Hier ook 10 jaar vastgezet. Vond t verschil te groot.... en over 10 jaar zien we wel weer verder.

Hetzelfde hier :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:26

Berdien, `tis absoluut niet zaligmakend, vandaar ook het advies "goed berekenen en kijken wat je wil en kunt dragen qua risico en lasten en natuurlijk welke mate van zekerheid van lasten je wil etc etc"
maar voor ons is het gewoon veel fijner om de rente nu wat langer vast te zetten en de zekerheid van onze relatief lage lasten te hebben die alleen maar lager zullen worden de komende 20 jaar (annuitair/lineair combi)waarbij we over 20 jaar al dermate veel van hebben afgelost waardoor een hogere rente op dat moment echt geen issue gaat zijn :n

wat ons betreft speelt de vastigheid in de lasten gewoon een grote rol , en op termijn , brengen we nu minder naar de bank dan als de rente over tien jaar twee keer zo hoog is (bij wijze van, ook al stijgt ie maar 2 procent, dan zijn we nog gunstiger uit met onze langere tijd vast zetten)
maar zoals jij aangeeft is het niet zaligmakend en spelen een aantal verschillende factoren een rol, die moet je dus voor jezelf gewoon duidelijk krijgen, op een rjtje zetten en goed doorrekenen en ga zo maar door.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:29

Klopt hoor, heb je helemaal gelijk in! :j Zo te lezen hebben jullie het goed doordacht, en past zo'n lange periode ook echt goed bij jullie. Dan daar zeker voor gaan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:52

wij hebben het dermate goed doordacht dat twee banken zich afvroegen wat wij nu exact kwamen doen bij de oriënterende gesprekken :') iets met graag goed voorbereid willen zijn ;)
hebben we later ook aangegeven bij de feedback dat we gewoon wilden weten/zien/voelen met wie we zaken zouden gaan doen indien we voor een partij zouden kiezen en dat op basis daar van 1 bank direct afviel op basis van service, klantgerichtheid en informatie verstrekken (of beter gezegd, het gebrek aan dat alles)

wij zijn wat dat betreft soms ietwat extreem in de voorbereidingen :')
maar het kost even wat rekenen en afwegen voor je zoiets echt volkomen helder hebt , of het wel of niet gunstig is en natuurlijk passend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:57

Joh, ik wilde dat ik meer van dat soort klanten had! Alleen maar enorm verstandig dat je het zo aanpakt.

Goed, je hebt ook mensen die het internet afspeuren, uitprinten en dan met uitspraken van VEH mij het blond onder m'n nagels vandaan komen trekken :') Maar dat idee krijg ik niet bij jou/jullie :)) Helaas ook zoveel mensen die bij het afsluiten van hun hypotheek niet verder keken dan het huis wat er mee aangekocht werd. Logisch ergens, maar je moet wél een beetje doorhebben waar je je handtekening onder zet hoor. Het is geen pakje boter wat je koopt immers -O- Gelukkig wordt de voorlichting vanuit banken en adviseurs wel steeds beter, en is provisie geen verkeerde motivatie meer. Nou wordt alles ineens onder (fors betaald) advies geschaard door het intermediair maar ook daar ben je weer zelf bij. Zie mijn eerdere bericht over voorwaarden en hoe je je informatie kunt krijgen/zaken kunt wijzigen bij je hypotheekverstrekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:03

lol, onze adviseur (hebben we voor een klein bedrag een onderhoudsdingetje bij, vallen ook belastingaangiftes van ons beide onder etc)\
wist idd voorbeelden te geven waar ik ook lichtelijk geïrriteerd door zou raken , je maakt nog eens wat mee zullen we maar zeggen ;)
ook mensen die gewoon ooit eens een huis hebben gekocht en puur op basis daar van hebben bedacht dat ze nu dan vast wel een huis konden kopen wat twee keer zo veel kost, bod doen, handtekening onder het contract en dan eens gaan kijken voor een hypotheek...
en dan echt stomverbaasd zijn dat ze niet zo veel kunnen lenen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:06

Haha ja zoiets ja. Ik hoor dagelijks de meest malle dingen. Maar goed, geen punt hoor, daarvoor zit ik er. Liever dat ze mij bellen en dan te horen krijgen hoe het wél zit dan dat ze er mee blijven zitten, of god verhoede, het internet op gaan := Internet is goed voor algemene informatie, maar voor de rest... :n

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:21

Heb veel aan jullie antwoorden! Dit is ons 1e huis wat we gaan kopen dus alle informatie nemen we mee! Morgen maar eens de boel gaan berekenen bij de makelaar.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:18

Een vraag voor degenen die al zo ver zijn:
hebben jullie direct bij de belastingdienst de teruggave van je hypotheekrente aangevraagd ook voor dit lopende jaar?
Ik wilde dat doen, maar een vriend van mij heeft daar slechte ervaringen mee. Hij had het gedaan, kreeg dus een deel van zijn belastinggeld al terug elke maand, maar bij de definitieve teruggave bleek dat bij de volledige berekening het anders uitviel, en hij moest 3000 (!) euro terugbetalen.
Nu heb ik dit jaar dus twee huizen, een goedkope flat en nu mijn net gekochte woning die een stuk duurder is. Aan mijn salaris is niets veranderd, wat raden jullie mij aan?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:50

Ik doe het wel gewoon maandelijks maar stel de teruggaaf altijd lager in als dat ik zelf verwacht.
Als er qua inkomen niets veranderd de komende maanden zou je de teruggaaf al prima moeten kunnen berekenen.

Berdien jij weet vast wel wat over de afsluitprovisie van de NHG !
Ben dit helemaal aan onze hypotheekverstrekker vergeten te vragen vorige week.

Voorheen moest je als je een hypotheek afsloot met NHG een 'afsluitprovisie' betalen aan de NHG.
Is dat nog steeds zo...? En als dat het geval is, wanneer je eerder al een hypotheek met NHG hebt gehad en de hypotheek structuur van je verkochte huis overneemt naar een huis met een hogere hypotheek waarde moet je deze provisie dan nogmaals betalen bij het afsluiten van de hypotheek op je nieuwe woning? :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:16

dammie1 schreef:
Een vraag voor degenen die al zo ver zijn:
hebben jullie direct bij de belastingdienst de teruggave van je hypotheekrente aangevraagd ook voor dit lopende jaar?
Ik wilde dat doen, maar een vriend van mij heeft daar slechte ervaringen mee. Hij had het gedaan, kreeg dus een deel van zijn belastinggeld al terug elke maand, maar bij de definitieve teruggave bleek dat bij de volledige berekening het anders uitviel, en hij moest 3000 (!) euro terugbetalen.
Nu heb ik dit jaar dus twee huizen, een goedkope flat en nu mijn net gekochte woning die een stuk duurder is. Aan mijn salaris is niets veranderd, wat raden jullie mij aan?

Ik heb de voorlopige teruggaaf idnerdaad ook ingevuld. Alleen voor de hyp rente. De (deel van) KK vraag ik volgend jaar bij de aangifte terug, dan heb ik een "extra potje".
Waar je om moet denken is dat je dat niet het volledige bedrag moet invullen bij de aanvraag, maar alleen je réntebedrag. Want de aflossing, die kun je niet aftrekken. Is dat niet hetgene dat er mis is gegaan bij jouw kennis?
Ik ken nl ook wel mensen die gewoon het volledige bedrag hebben ingevuld dat in de brief van de bank staat... :n

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:29

Thanks.
Dat zou best kunnen.
Ik ga dat formulier ook maar eens downloaden en nauwkeurig bestuderen voordat ik het invul.
Goede tip van de Kk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:51

Je kunt het gewoon helemaal invullen hoor. Zolang je het niet verzendt met je digiD is er niks aan de hand.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:54

Ik ontvang mijn hypotheekrenteaftrek jaarlijks, niet maandelijks. Bruto lasten zijn niet zo hoog, en met een variabele rente heb ik weinig zin in gedoe. Kan ik hem wel heel laag instellen, maar dat heeft dan alsnog vrij weinig zin. Dan maar jaarlijks in één keer.

Anouk, NHG rekent zeker nog borgtochtprovisie. Sterker nog, die is alleen maar hoger geworden. Zal het even uitzoeken of je het volledige bedrag moet betalen voor je nieuwe woning of alleen het meerdere.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:56

Das dan weer jammer, zijn nog meer kosten :')
Fijn dat je het even voor me na wil kijken !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:33

Zo, heb het even uitgezocht. Helaas moet je de volledige borgtocht voor de nieuwe woning betalen. Die is op dit moment 1%, is recentelijk verhoogd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:46

Pfoe dat is ook nog een duur grapje dan :')

Weet je zo of dat 1% van de koopsom is of 1% van de hypotheek som?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:49

1% van de hypotheeksom.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:54

Das jammer hahah, we zouden 30k willen verbouwen die bovenop de financiering komen i.v.m. de casco oplevering zou toch weer iets schelen.

Dankjewel ! :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:33

Slik, en net belde de makelaar :oo
Zaterdag nog een bezichtiging :wow: *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 02-09-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:57

meaui :D hopelijk een vlotte verkoop :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:59

Ik stuiter hier op mijn stoeltje op het werk :) moet er natuurlijk niet te veel van verwachten maar toch !

Zaterdag zijn het een vader en moeder die een woning zoeken voor hun zoon en maandag komt er een alleenstaande vrouw dus geen starters die vol goede moed denken een woning te hebben gevonden zonder een seconde gedacht te hebben aan een financiering. Maar wel 2 mensen/gezinnen die al ervaring hebben met het kopen van een woning!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:14

wel ik duim voor je :)

ook voor de anderen die een huis in de verkoop hebben trouwens (Pmarena, hoe staat het bij jullie? wel weer huurders momenteel of? )