Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:22

Electra63 schreef:
Ik heb gisteren de oude bloemen uit de hortensia's gehaald. En ze geknipt net boven de nieuwe knoppen.
Toen kwam ik nog meer struiken en bomen tegen vol met oude bloemen en nieuwe knoppen. Die heb ik maar op dezelfde manier aangepakt.
Omdat de meeste planten en bomen kaal zijn, vind ik het moeilijk om te weten welke het zijn..... dat is moeilijk te googlen nu.

Goed bezig!

robbie88 schreef:
Ik ga ook even volgen , wij zijnafgelopen zomer verhuisd, maar nog niets aan de tuin gedaan..( buiten struiken en bak van hun varken er uit halen.. de boom ( japanse es) wil ik graag houden,de overkapping wil ik graag vernieuwen witte schuur/ tuinhuis blijftstaan[ [url=m/kxdofh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jZnAZK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil wel graag groen, gras maar niet te strak .
Appelboom mag ook blijven

Wat een heerlijke ruimte <3

akishino

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:11

Ik heb voor het eerst hedera in de tuin, aangeplant afgelopen najaar. Nu "verhout" de onderkant van sommige van de plantjes. Is dat normaal of zijn dat de eerste tekenen dat ze dood gaan?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:20

Das normaal :-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:36

Geen verstand van Hedera en iets wat ik ook niet snel zou planten. Maar dat klimrek vind ik wel erg mooi. Weet nu al dat ik dat langs achterste stuk tussen schuur en compost wil hebben op nieuwe toekomstige stuk (mocht het vrij komen).

Zit hier een beetje in dubio met wat ik wil met de plastic tunnelserre. Hoe dan ook het kom erop neer dat ik huidige zo wie zo moet uitgraven (20 cm frame met zeil ingegraven). Conclusie is wel dat dat super werkt ook betreffende wind en tot nu toe verschillende stormen zo doorstaan heeft. Alleen plastic bovenaan tussen het gewapende is vergaan (was een goedkope van 45 euro :') ).

Diverse opties zijn mogelijk voor nu:
* Alleen plastic vervangen gelijk zwaardere kwaliteit of goedkoop.
* Nieuw kopen:
- met draaideur maar zwaardere kwaliteit frame/plastic (nadeel kan dan alleen plastic ingraven).
- met ritsdeur maar zwaardere kwaliteit frame/plastic (kan dan weer een stuk frame ingraven).

* Of golfplaten over het stuk wat vergaan is bevestigen aangezien zijkanten redelijk nog zijn. Hoef dan niks uit te graven ook. Nadeel zou kunnen zijn dat het frame het niet aan zou kunnen en door combinatie wind/gewicht gaat verbuigen/instorten.

Zit voor dit jaar zo wie zo nog vast aan de maten 3 meter lang en 2 meter breed. En de plastic tunnelserres bevallen super door ook de ronde vorm waar naar mij idee wind minder vat op heeft. Zie op de moestuin regelmatig glazen kassen sneuvelen door de wind bij ons. Zal ook wel komen door open buitengebied waar het dan ook soms flink kan stormen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:44

Ik heb nog niet zo'n groene vingers, dus zat te twijfelen of het hoort aangezien hij op sommige plaatsen al wat uitlopers heeft. Sinds afgelopen jaar pas groen in de achtertuin dus veel is nog uitproberen en leren.
Hedera speciaal alleen op dat stuk, is een natte schaduwplek en wilde de kliko's een beetje uit het zicht (uiteindelijk) en in de border zal het wel in toom te houden zijn.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:56

Ahh zo.n scherm voor de containers is ook idee.. heb nu heel veel ruimte die niet als tuin in gebruik is.. ook zonde..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:04

Mag ik hier een vraag stellen?

We zijn eindelijk een gedeelte van de voortuin aan het doen.
Er is een leibeuk gezet, in het midden van het vlak maar dat is niet het midden van het raam.

Wat vinden jullie? Zo laten of meer midden voor het raam?

Op de foto lijkt het extremer dan het is. Het zou om 15cm naar links gaan. En dat past ook met de voordeur.
Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:38

akishino schreef:
Ik heb voor het eerst hedera in de tuin, aangeplant afgelopen najaar. Nu "verhout" de onderkant van sommige van de plantjes. Is dat normaal of zijn dat de eerste tekenen dat ze dood gaan?
[ [url=m/sH9rnv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/K3hEQR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iRKZio.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou persoonlijk de helft van de klimop eruit halen, op de foto te zien is het niet zo’n heel groot rek. Klimop groeit hard en in tegenstelling tot de meeste mensen , v ind ik klimop niet lelijk of vervelend. Zeker niet als je er geen planten voor het groeien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:26

PSvanLot schreef:
Mag ik hier een vraag stellen?

We zijn eindelijk een gedeelte van de voortuin aan het doen.
Er is een leibeuk gezet, in het midden van het vlak maar dat is niet het midden van het raam.

Wat vinden jullie? Zo laten of meer midden voor het raam?

Op de foto lijkt het extremer dan het is. Het zou om 15cm naar links gaan. En dat past ook met de voordeur.
[ [url=m/EhzZPA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W1hG8O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die 15cm verschil is denk ik niet te merken, maar zou wel veel werk zijn.
Waarom trouwens gekozen om dit zo dicht op het raam te doen? Gaat dit niet ten koste van veel licht?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:46

Ik zou het zo laten. Je kunt hem altijd aan de linkerkant wat langer later met snoeien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:53

Ik zou ze niet verplaatsen. Dat geeft alleen maar kans op een terugslag voor je bomen. Laat ze dan liever met snoeien iets langer aan een kant zodat het minder opvalt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:28

De foto vertekend wat, ze staan er 1.5 meter vanaf. Ze zijn gezet tegen inkijk en er komt gelukkig nog enorm veel licht binnen. Gelukkig wel wat minder inkijk ;)
Het raam is 5x2.20 meter en als we thuis zijn is het rolgordijn geheel open. Vandaag moesten de inbetweens dicht anders was het te licht in huis.

Ik weet niet hoe gemakkelijk je ze breder laat groeien, ik geloof dat de hovenier zei dat ze op het rek gehouden worden.

In t voorjaar de rest af laten maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:39

Ik heb vandaag gladiolenbollen gekocht bij de Action. Heel mooi lichtroze...

Maar nu wil ik ze graag in een pot doen. Maar ik weet niet wat voor pot... :+
Probleem is niet zo zeer de grootte van de pot, ik moet er nog eentje kopen namelijk. Maar hoe staat het het leukst? Ze gaan natuurlijk best wel een stukkie de hoogte in...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:05

Zo wie zo rekening houden met plantdiepte en de ruimte eronder voor de wortels.

Heb trouwens toch van de week druif gesnoeid en was eigenlijk net op tijd, want er kwam al leven in. Nog later was het risico op doodbloeden geweest. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:36

Tegen bloeden van druiven werkt insmeren met as heel goed, stopt het bloeden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:36

Marcella schreef:

Heb trouwens toch van de week druif gesnoeid en was eigenlijk net op tijd, want er kwam al leven in. Nog later was het risico op doodbloeden geweest. :=

Oh goeie! Ik zag al een hele gave 'schaal' achtige pot, maar daar stonden kleine tulpjes in, dus zal ff aan het Googlen voor diepte en wortels :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:47

Neonlight schreef:
Tegen bloeden van druiven werkt insmeren met as heel goed, stopt het bloeden.

Moet je wel as hebben. ;)

Maar nu gewoon net op tijd geweest dus was niet nodig ook.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:17

Meestal is er wel aan as te komen. Mensen die roken, of een kachel hebben, of vuurkorf.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:22

Oeh, zojuist dit topic ontdekt en ik lees (en deel) hier graag mee! :D

Wij krijgen 20 maart de sleutel van ons eerste eigen huisje - mét tuin. *\o/* Hiervoor altijd wel appartementen gehad en daar in potten en bakken getuinierd, waar we ook wel plezier aan hebben beleefd. Maar, met de zoektocht naar ons eerste eigen huisje, wilden we wel absoluut ruimte buiten hebben. Uiteindelijk binnen ons startersbudget een heerlijke hoekwoning op een perceel van 275m2 gevonden, met tuin op het zuiden.

Tweetal foto's van Funda:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien is het momenteel allemaal heel basic, weinig groen en veel steen. Het lapje in het midden is kunstgras... :') Ik had al gauw last van jeukende handen tijdens het bezichtigen, zo veel potentie op zo'n mooie plek. Maar ja, het is zo ook wel een blank canvas en dat is ergens ook wel prettig.

Zelf heb ik natuurlijk wel al wat gave ideeën, maar misschien hebben jullie creatievelingen ook wel handige tips en ideetjes! Hieronder in ieder geval een aantal plannen:

- Leibomen langs de zijkanten om privacy te creëren
    - Borders met vaste planten en bloemen
    - Pergola bij het huis met verschillende klim- en kruipplanten
    - Vriendlief wil gaan moestuinen
    - Nepgras eruit en echt gras erin
    - Mooie wingerd tegen de wanden op laten groeien
    - Muren die zon vangen stokrozen langs zetten...

.. And the list goes on and on. <3 We kunnen echt niet wachten, nu al zoveel dromen. We gaan deze zomer intens genieten van ons tuintje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:39

Neonlight schreef:
Meestal is er wel aan as te komen. Mensen die roken, of een kachel hebben, of vuurkorf.

Word zelden gerookt op de moestuin (weinig nut waait toch ook nu uit :') ) en fikkie steken mag niet meer dankzij aardige tuingenoot die fikkie heeft lopen steken met wind naar de woonwijken. :') Als je wel doet risico op boete.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:12

Gitta_ schreef:
Oeh, zojuist dit topic ontdekt en ik lees (en deel) hier graag mee! :D

Wij krijgen 20 maart de sleutel van ons eerste eigen huisje - mét tuin. *\o/* Hiervoor altijd wel appartementen gehad en daar in potten en bakken getuinierd, waar we ook wel plezier aan hebben beleefd. Maar, met de zoektocht naar ons eerste eigen huisje, wilden we wel absoluut ruimte buiten hebben. Uiteindelijk binnen ons startersbudget een heerlijke hoekwoning op een perceel van 275m2 gevonden, met tuin op het zuiden.

Tweetal foto's van Funda:

[ [url=m/QRezKN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LLmt6i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals jullie zien is het momenteel allemaal heel basic, weinig groen en veel steen. Het lapje in het midden is kunstgras... :') Ik had al gauw last van jeukende handen tijdens het bezichtigen, zo veel potentie op zo'n mooie plek. Maar ja, het is zo ook wel een blank canvas en dat is ergens ook wel prettig.

Zelf heb ik natuurlijk wel al wat gave ideeën, maar misschien hebben jullie creatievelingen ook wel handige tips en ideetjes! Hieronder in ieder geval een aantal plannen:

- Leibomen langs de zijkanten om privacy te creëren
    - Borders met vaste planten en bloemen
    - Pergola bij het huis met verschillende klim- en kruipplanten
    - Vriendlief wil gaan moestuinen
    - Nepgras eruit en echt gras erin
    - Mooie wingerd tegen de wanden op laten groeien
    - Muren die zon vangen stokrozen langs zetten...

.. And the list goes on and on. <3 We kunnen echt niet wachten, nu al zoveel dromen. We gaan deze zomer intens genieten van ons tuintje.

Wauw dat is wel één van de saaiste tuinen ooit :')

Je hebt leuke plannen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:05

Marcella schreef:

Ik heb ook een druivenstruik aan de muur.
Daar heb ik vorige week nog wat dode trossen uit gehaald. Maar verder viel er niet veel te snoeien, dacht ik?

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:25

Prairy schreef:
Wauw dat is wel één van de saaiste tuinen ooit :')

Je hebt leuke plannen!

Thanks! Nu nog uitvoeren, die plannen. Maar dat komt wel goed, we nemen er de tijd voor.

Maar ja, ernstig he. :') Om best een beetje droevig van te worden, gelukkig gaat dat wel veranderen. Ik vond het wel opvallend om te zien dat, tijdens onze zoektocht naar een woning, heel veel mensen de tuin zo 'onderhoudsvrij' maken. Hoppa, zooitje tegels erin en klaar. Onwijs saai en het eerste wat ik dan denk is, daar ga je zodra het zonnetje weer begint te schijnen toch ook niet lekker zitten en genieten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:20

Electra63 schreef:
Marcella schreef:

Ik heb ook een druivenstruik aan de muur.
Daar heb ik vorige week nog wat dode trossen uit gehaald. Maar verder viel er niet veel te snoeien, dacht ik?

Afhankelijk wat voor soort en hoe die er nu uitziet. Meestal hou je 3 hoofdranken aan en snoei je de rest weg/kort.

Als je verder ga snoeien doe het voordat er knoppen in komen en zorg anders dat je wat as heb voor mocht die gaan bloeden.

Mijn boskoop druif heb ik kort gewiekt, maar dat is net onkruid en kan ik uiteindelijk hele zomer rond snoeien anders neem die de tuin over. :') De druif ernaast die ik van de buurman gekregen heb had vorig jaar voor het eerst weer wat hangen na de verhuizing jammer genoeg vol met meeldauw. De witte Bianca druif niks aan gesnoeid, maar die is vorig jaar geplant en niet zo heel hard gegroeid. De rode druif ernaast is wel weer hard gegroeid en die is iets ingekort (ook vorig jaar geplant). De druif die ik gratis opgehaald heb ik een oud deel weg gehaald om ruimte te maken voor jongere uitgroei die groeide tegen elkaar aan (hopen dat die niet een te harde klap gekregen heeft door de verhuizing := ).

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:07

Goedemorgen Bokkers met (hopelijk) groene handen!

Ik lees al een hele tijd mee, dus heb hier en daar al wat inspiratie op gedaan, maar ben benieuwd of jullie nog tips en ideeën hebben voor het ontwerp zoals we hem nu hebben liggen. Wij wonen hier sinds juli (koophuis) en willen van het voorjaar de tuin opknappen.

Onze tuin is ongeveer 5 meter breed en 15 meter lang:

Afbeelding
Afbeelding

En dit is het ontwerp zoals we nu (zelf) bedacht hebben:

Afbeelding

Het idee is om dit jaar de overkapping (tegen de schuur) te maken en de borders te doen. Volgend jaar komen er dan misschien andere tegels en sowieso (kunst)gras in. Op de plattegrond zijn er andere stenen dan die er liggen, de stenen op dr plattegrond kloppen dus niet.

De overkapping moet er zsm komen voor de loungeset die we hebben, zodat die in de winter in een hoes daar kan staan ipv zoals nu in de schuur. Hebben jullie tips voor het dak? We maken de overkapping zelf, ongeveer zoals dit:

Afbeelding

Mijn ouders hebben deze ook zelf gemaakt. Zij hebben golfplaten erop, maar dat willen wij niet. Vandaar dat we aan het kijken zijn naar andere opties.

Qua planten hebben we gister gekeken. Mijn vriend wil graag die groene heg aan de linkerkant eruit hebben, is dat te doen? We willen dan werken met die pluimen/veerplanten en daarvoor lavendel. Aan de rechterkant blijft dat boompje sowieso staan en de hortensia ook, denk dat er nog een hortensia bij komt en verder ook opvullen met die pluimen en lavendel.

Ben ik iets vergeten? Heb ik iets over het hoofd gezien? Hebben jullie nog goede tips voor ons? :D